Sth på sidospår enligt MRO-säo (Signaler/säkerhet)

av Erik Andersson, Monday, February 27, 2017, 20:03 (2612 dagar sedan)

Är det någon här som skulle kunna redogöra för vilken sth som gäller vid växling på sidospår enligt MRO-säo (1982)? Jag blir inte riktigt klok på om det är 20 eller 30 km/h som gäller.

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Granis, Monday, February 27, 2017, 20:21 (2612 dagar sedan) @ Erik Andersson

Är det inte nåt av det som har att göra med skillnaden om det är på 891 (och 1435?) banor jämfört med 600 mm?

/ L G

... en som egentligen borde veta :-P

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Rikard Johanson, Monday, February 27, 2017, 20:36 (2612 dagar sedan) @ Granis

Är det inte nåt av det som har att göra med skillnaden om det är på 891 (och 1435?) banor jämfört med 600 mm?

/ L G

... en som egentligen borde veta :-P

Ja, det skiljer ju om man växlar i Marielund eller Marielund.;-)

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Anders Ljung, Monday, February 27, 2017, 20:28 (2612 dagar sedan) @ Erik Andersson

Är det någon här som skulle kunna redogöra för vilken sth som gäller vid växling på sidospår enligt MRO-säo (1982)? Jag blir inte riktigt klok på om det är 20 eller 30 km/h som gäller.

Styrande är §69. Sth på sidospår är 20 km/h även om sth för växling, enligt §35, är 30 km/h.

§20.2, den paragraf som ger den säkraste tillämpningen gäller.

Anders Ljung, ULJ CTa

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Erik Andersson, Monday, February 27, 2017, 20:32 (2612 dagar sedan) @ Anders Ljung

men §69 handlar ju om tågs hastighet. Om man ska framföra ett tåg på sidospår är det ju solklart att det är sth 20 som gäller, men det står ju ingenting om att det även gäller för växling

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Micke Carlsson, Monday, February 27, 2017, 22:47 (2612 dagar sedan) @ Erik Andersson

Tåg på sidospår? Sth 30, fast egentligen 20?

Jag som alltid tyckt att JTF var ett rövarnäste :-)

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Jim Hansson, Monday, February 27, 2017, 23:41 (2612 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tåg på sidospår? Sth 30, fast egentligen 20?

Jag som alltid tyckt att JTF var ett rövarnäste :-)

Ett tåg kan ju avgå med hela eller delar av tåget på sidospår. Då gäller 20 tills hela tåget är ute på tågspår.

Vid växling gäller sth 30 ty § 69 gäller TÅGS hastighet.

Jim

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Micke Carlsson, Tuesday, February 28, 2017, 10:49 (2611 dagar sedan) @ Jim Hansson

OK. Jag har aldrig sett en MRO-Säo, men jag vet ju att den finns.

Varför lägre takhastighet för tåg än för växling, är inte infrastrukturens sth viktigare i det läget? "Tåg är en säkrare rörelseform än växling" därför sänkt takhastighet så länge man är kvar ute på åkern, d v s sidospår?

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Överkörmästaren, Tuesday, February 28, 2017, 20:06 (2611 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tja, och § 85 "Åtgärder vid fara" behöver man förstås inte heller bry sig om vid växling, den kan bara gälla vid tågtjänst för den står ju under "Tågmisdöden och tillbud därtill". Håhåjaja, Grönköping nästa... 🙄

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Gunnar Olson, Tuesday, February 28, 2017, 20:18 (2611 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tja, och § 85 "Åtgärder vid fara" behöver man förstås inte heller bry sig om vid växling, den kan bara gälla vid tågtjänst för den står ju under "Tågmisdöden och tillbud därtill". Håhåjaja, Grönköping nästa... 🙄

Döden har jag hört talas om, men vad år tågmis?

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Magnus Kroon, Wednesday, March 01, 2017, 11:24 (2610 dagar sedan) @ Erik Andersson

Jag tror att det sätt som styrande dokument struktureras på i dag, med hierarkiska kapitelstrukturer, färgar tolkningen. I säons struktur bör man nog tolka paragraferna och momenten en gnutta mer friflytande. Paragraferna har förmodligen fått rubriker som i så stor utsträckning som möjligt speglar innehållet men § 69 är nog undantaget som bekräftar regeln. Jag anser att den rimliga tolkningen är att paragrafen gäller för alla former av fordonsrörelse. Annars tillkommer ytterligare tolkningsbryderier. I § 69:2 anges var banans sth framgår och om den skulle vara mindre än 30 km/tim så skulle vut få köra i 30 km/tim om inte § 69 gällde även för den.
Det vore intressant att jämföra med SJ säo från 1959 som ju är grunden för MRO säo. Framförallt säok kan kanske kasta ljus över hur § 69 är tänkt att tolkas. Tyvärr kom inte säok med i MRO säo.

Sth på sidospår enligt MRO-säo

av Lennart Carlsson, Tuesday, February 28, 2017, 18:57 (2611 dagar sedan) @ Erik Andersson

Är det någon här som skulle kunna redogöra för vilken sth som gäller vid växling på sidospår enligt MRO-säo (1982)? Jag blir inte riktigt klok på om det är 20 eller 30 km/h som gäller.

Enligt MRO Säo § 35 mom 1 är sth vid växling 15 km/h på spårvidd 600 mm, och 30 km/h på spårvidd 891 och 1.435 mm. Spårets kategori, sidospår eller tågspår, innebär ingen skillnad.