Signallina?? (Fordon: vagnar)

av bosc, Thursday, March 02, 2017, 23:09 (2610 dagar sedan)

På Öppet arkiv, tittar jag på en film om Hjo-Stentorps Järnväg från 1948. Ca 8 minuter in i filmen, ankommer tåget Hjo och kameran panorerar med personvagnarna och vid 8:32 ser jag två ledningar som förbinder de båda personvagnarna. Ledningarna går uppe på plattformstaket. Eftersom jag aldrig sett något liknande tidigare, blir jag nyfiken på deras funktion. Är det signalledningar mellan konduktör och lokförare? Hur vanligt var detta arrangemang i så fall?
/Vilken skattkista dessa gamla filmer är! På filmen om KVBJ (se tidigare diskussion) får jag se en bromsare på film för första gången./
BoSC

Signallina??

av Thomas Tell, Thursday, March 02, 2017, 23:30 (2610 dagar sedan) @ bosc

Det kan vara elledningar för centralbatteribelysning. Jag vet inte om det fanns på dessa banor.
/tell

Signallina??

av TågmuppStockholm, Thursday, March 02, 2017, 23:45 (2610 dagar sedan) @ Thomas Tell

hur kommunicerade man förr mellan förare och TBFO? Ångvisslan åt ena hållet känns logiskt men åt andra hållet?

Signallina??

av Thomas Tell, Friday, March 03, 2017, 00:15 (2610 dagar sedan) @ TågmuppStockholm

Kring förra sekelskiftet hade SJ en extra ångvissla på vissa lok där det kopplades en signallina som gick över tågets tak till tjänstekupén. På vagnarnas tak satt öglor som linan löpte igenom. Öglorna satt på vagnar som levererades in på de första åren på 1900-talet.
Hur signalering gick till har jag sökt uppgift om här på forumet men inte fått svar.
/tell

Signallina??

av TågmuppStockholm, Friday, March 03, 2017, 00:34 (2610 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ok. Finns någon sådan annordning på något museum i sthlmsområdet som man kan beskåda? Sås? Njm? Vore kul att se hur det funkade hands on så att säga. Vänligen Karim.

Signallina??

av Anders Sandgren, Friday, March 03, 2017, 10:44 (2609 dagar sedan) @ TågmuppStockholm

Ingen av förenignarna i Stockholm torde ha dylik då det var något som försvann tidigt 1900-tal och den materiel som finns bevarad slopades långt senare.
Däremot har Aa 74 Göta nog kvar sin vissla med signallinan. Det står i Gävle.
[image]
Visslan skymtar precis framför hyttväggen och länkarrangemanget syns också.
Jvm,KBAA06874

Prins August hade också dylikt när det slopades 1906
[image]
Här en bild från 1930-talet när hytten kapats ner till en skärm, fortfarande med de fyrkantiga fönstren som hytten hade. Signallinans länkar syns på frontens ovankant och visslan sitter framför frontskämen, Jvm,KDAK03454

Ca 198 torde haft ett sådant arrangemang men då sloket slopades på 1920-talet hade arrangemanget tagits ner. När lket återställdes till leveransskick på 1940-talet och vakuombromsen togs ner (varför?) är det inte omöjligt att visslan återkom.
[image]
Man kan med god vilja skymta något sådant framför hyttfronten. Jvm,KDAJ07501

Signallina??

av TågmuppStockholm, Friday, March 03, 2017, 13:37 (2609 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack för förklaringen Häftiga bilder.

Signallina bilder

av Anders Sandgren, Friday, March 03, 2017, 15:36 (2609 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En närbild på arrangemanget på Aa 75 Göta
[image]
(delförstoring)

Även Cc 404 har arrangemanget kvar vilket kan ses på denna förvisso dåliga bild
[image]
(vådlig delförstoring från annan bild)

Signallina??

av TågmuppStockholm, Friday, March 03, 2017, 00:57 (2610 dagar sedan) @ Thomas Tell

Har du provat höra med dem i Gävle? Borde ju vara någon som vet?

Signallina??

av Anders Sandgren, Friday, March 03, 2017, 07:16 (2610 dagar sedan) @ Thomas Tell

NOJ-loken hade vid denna tid en anordning på hytt-taket som jag antar var kopplad till ett motsvarande system fast med lokets ordinarie vissla. Jag har uppfattat det som någon form av nödbromssignal som försvann när man fick vakuumbromsar. På SJ kom dylika på 1880-talet men linan kan ju ha använts parallellt speciellt i blandade tåg. Det borde finnas någon säo eller motsvarande som beskriver det hela. Tidig loklära?

Signallina??

av morrgan, Friday, March 03, 2017, 08:11 (2610 dagar sedan) @ Anders Sandgren

På Säröbanan sträckte sig tågmästaren/konduktören mot lokets koltag och tog en kolbit som han sedan kastade mot hyttväggen för att påkalla uppmärksamhet från lokpersonalen. Detta fungerade alldeles utmärkt och sista kvällståget stannade och vi kunde stiga av i Kullavik där jag då bodde.

Signallina??

av Warberg, Friday, March 03, 2017, 15:20 (2609 dagar sedan) @ morrgan

Hehe ja det måste ha varit lite enklare förr.Kasta en kolbit.
Nu kan man knappt göra något utan en dator är inblandad.
Tänk om strömmen går....
Niklas.

Signallina??

av bosc, Friday, March 03, 2017, 22:47 (2609 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för alla synpunkter på signallina (som det alltså inte rörde sig om på filmen), men hur vanligt var det med en elektrisk förbindelse mellan vagnar i denna position, alltså på plattformstaket? Läget kan ju inte ha fungerat på andra banor än icke elektrifierade. Det vanligaste läget för förbindelse mellan vagnar/lok torde vara i höjd med buffertplankan. Finns det fler exempel på det höga läget?/BoSC

Signallina??

av Thomas Tell, Saturday, March 04, 2017, 00:36 (2609 dagar sedan) @ bosc

Finns det fler exempel på det höga läget?/BoSC

[image]
Här syns hållare för upphängning av kopplingskabeln för centralbatteribelysningen i underkant plattformstaket.
/tell