Vevar med mer än en växel eller spårspärr (Signaler/säkerhet)

av Magnus Kroon, Saturday, March 04, 2017, 15:29 (2609 dagar sedan)

För några dagar sedan skrevs i Postvagnen ett inlägg som handlar om Nykvarn med bl.a. en bild som visar den gamla vevapparaten.
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1089788
Av skyltarna ovanför vevarna att döma var det två av omläggningsvevarna som man vid omställning lade om mer än ett objekt med. I de båda fallen rör det sig om en kombination av en växel och en spårspärr. Jag har alltid haft för mig att man inte kan ha mer än ett omläggningsbart objekt per omläggningsvev, dvs. en växel eller en spårspärr. Bilden från Nykvarn verkar visa att det ändå är möjligt. Är det någon som känner till hur många omläggningsbara objekt man kan ha per omläggningsvev och de tekniska omständigheterna kring detta?

Vevar med mer än en växel eller spårspärr

av Christer Fredriksson, Saturday, March 04, 2017, 19:59 (2608 dagar sedan) @ Magnus Kroon

Hur lades växel 2? Veven saknas!

Vevar med mer än en växel eller spårspärr

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 04, 2017, 20:05 (2608 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur lades växel 2? Veven saknas!

Den gick nog bara att lägga om lokalt ("klotväxel" ).

Kopplade växlar vid mekaniska anläggningar verkar inte ha förekommit, alternativt har det varit väldigt ovanligt. Antagligen både tungarbetat och risk för dålig funktion om man kopplar växlar. När jag kollar lite i facklitteraturen hittar jag bara hänvisningar till att en spårspärr kan vara kopplad till en växel, vanligen så att spärren hamnar i avlagt läge samtidigt som växeln intar minusläge. Det var så man ordnat det i Nykvarn, där de två växlar som var kopplade till spårspärrar för övrigt inte var tågvägsskiljande växlar utan ledde till industrispår/godsspår.

Vevar med mer än en växel eller spårspärr

av Gunnar Ekeving, Sunday, March 05, 2017, 17:32 (2608 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kopplade växlar vid mekaniska anläggningar verkar inte ha förekommit, alternativt har det varit väldigt ovanligt. Antagligen både tungarbetat och risk för dålig funktion om man kopplar växlar. När jag kollar lite i facklitteraturen hittar jag bara hänvisningar till att en spårspärr kan vara kopplad till en växel, vanligen så att spärren hamnar i avlagt läge samtidigt som växeln intar minusläge. Det var så man ordnat det i Nykvarn, där de två växlar som var kopplade till spårspärrar för övrigt inte var tågvägsskiljande växlar utan ledde till industrispår/godsspår.

Som framgår av ställverksbilden i Postvagnen var de två växlar (3 och 5) som hade spårspärr kopplad till sig försedda med mekanisk låsning via den gröna låsveven längst till höger. Därmed kunde man säkerställa att växlarna låg rätt när tåg skulle passera.

Vevar med mer än en växel eller spårspärr

av Lennart Fransson, Sunday, March 05, 2017, 17:59 (2608 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kopplade växlar vid mekaniska anläggningar verkar inte ha förekommit, alternativt har det varit väldigt ovanligt. Antagligen både tungarbetat och risk för dålig funktion om man kopplar växlar. När jag kollar lite i facklitteraturen hittar jag bara hänvisningar till att en spårspärr kan vara kopplad till en växel, vanligen så att spärren hamnar i avlagt läge samtidigt som växeln intar minusläge. Det var så man ordnat det i Nykvarn, där de två växlar som var kopplade till spårspärrar för övrigt inte var tågvägsskiljande växlar utan ledde till industrispår/godsspår.


Som framgår av ställverksbilden i Postvagnen var de två växlar (3 och 5) som hade spårspärr kopplad till sig försedda med mekanisk låsning via den gröna låsveven längst till höger. Därmed kunde man säkerställa att växlarna låg rätt när tåg skulle passera.

Och övriga växlar/spårspärrar (som inte manövrerades med vevar) var väl låsta med k-nycklar, som också säkerställde att de låg rätt?

Vevar med mer än en växel eller spårspärr

av Gunnar Ekeving, Sunday, March 05, 2017, 18:32 (2608 dagar sedan) @ Lennart Fransson


Som framgår av ställverksbilden i Postvagnen var de två växlar (3 och 5) som hade spårspärr kopplad till sig försedda med mekanisk låsning via den gröna låsveven längst till höger. Därmed kunde man säkerställa att växlarna låg rätt när tåg skulle passera.


Och övriga växlar/spårspärrar (som inte manövrerades med vevar) var väl låsta med k-nycklar, som också säkerställde att de låg rätt?

ja. Jag funderade mest på att det kan vara svårare att garantera växelns läge om man har en spårspärr (eller kanske en skyddsväxel?) kopplad till samma vev eller hävstång, men att växellåsningen med separat vev, trådledning och låshjul ("förreglingshjul" som det kallades tidigare) då ger en garanti för att växeltungorna inte ligger i ett mellanläge.

Vevar med mer än en växel eller spårspärr

av Hans O, Monday, March 06, 2017, 07:36 (2607 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

God morgon

Finns det en möjlighet att växel vev 2 är bort monterad och ersatt då av ett K-lås på plats, det ser så ut och redan omtalat i tråden. Det borde då resulterat att det nu är bara 2 tågvägar att välja på i från ställverket och således så har även en tågvägs linjalen blivit över flödig och är bort monterad?

Dom K-lås som syns på bilden är alla i "samband" med det mekaniska ställverket, finns det K-lås som även har en "elektriskt påverkan" som sluter eller bryter elektriskt i någon typ i ett vev (eller hävstångs ställverk)?

Sista frågan är mer allmän behöver inte vara så i detta fall.

Med vänlig hälsning Hans O