Å, Ä, Ö - problemet - Reparation av forumet är inledd (Forumet)

av danielb987, Wednesday, March 08, 2017, 23:24 (2598 dagar sedan)

Hej,

Jag har fått Rolf Stens uppdrag att reparera forumet och kommer så göra under de närmsta dagarna. Jag kommer arbeta lugnt och metodiskt och låta det ta den tid det tar. Det är mycket bättre att göra saker rätt från början än att det görs snabbt och blir fel.

Reparationen kommer göras i fyra steg:
1) Ta reda på vad som ska göras och hur det ska göras.
2) Stänga ner forumet helt under tiden reparationen pågår.
3) Reparera forumet.
4) Aktivera forumet när reparationen är klar.

Så länge forumet är igång kan ni använda det som vanligt. När forumet stängs ner så kommer det framgå tydligt att forumet är avstängt med avsikt.

Det är lite svårt att säga nu hur lång tid det kan ta, men eventuellt ett par dagar.

Med vänlig hälsning
Daniel Bergqvist
Ordf. och webbmaster för [link=https://www.modulsyd.se/wordpress/]ModulSyd[/link], webbmaster för [link=http://www.bangardar.se/]bangardar.se[/link].


---------------------------

ps.

Avslutningsvis en hälsning till Arne och Co som har så svårt att acceptera att sånt här behöver få ta lite tid:

Visst var det bättre förr! "Forumet" bestod av några insändarsidor i Allt Om Hobby. "Forumet", alltså insändarsidorna i tidningen, uppdaterades en gång i månaden i form av ny papperstidning i brevlådan. Och inlägg på "forumet" skedde genom att man skrev ett fysiskt brev, lade på brevlådan och hoppades att just sin frågeställning skulle komma med i nästa nummer av tidningen.

Så visst var allt mycket bättre förr!!!!

ds.

Statusuppdatering 2017-03-09 kl 16.10

av danielb987, Thursday, March 09, 2017, 16:13 (2598 dagar sedan) @ danielb987

Databasen är i lite sämre skick än vad jag först trodde. Det innebär dels att reparationen är lite mer invecklad än förväntat samt att det finns en risk att ett mindre antal konstiga tecken kan komma att finnas kvar i databasen efter reparation.

En dator lagrar data som ett antal tal, där varje tal är 0 - 255. Tecken, alltså bokstäver, siffror och symboler, utgörs av ett eller flera tal, beroende på vilken teckenkodning man använder. Tidigare var teckenkodningen Latin1 eller ISO-8859-1 vanlig i Sverige men nu håller man på att gå över till UTF-8. Latin1 använder ett tal för ett tecken medan UTF-8 använder ett eller flera tal för ett tecken.

I databasen är nu vissa tecken kodade med Latin1 medan andra tecken i databasen är kodade som UTF-8. Men det visar sig att det även finns tecken i databasen som har en helt felaktig kodning.

De tecken som är kodade korrekt som antingen Latin1 eller UTF-8 har jag koll på men det jag behöver göra nu är att reparera de tecken som har en helt felaktig kodning.

Med vänlig hälsning
Daniel

Statusuppdatering 2017-03-11 kl 07:20

av danielb987, Saturday, March 11, 2017, 07:22 (2596 dagar sedan) @ danielb987

Det finns lite olika vägar att lösa såna här problem när databasen har blivit fel. Den första metoden jag prövade visade sig vara en återvändsgränd, men nu prövar jag en ny metod som verkar fungera betydligt bättre.

Med vänlig hälsning
Daniel