SJ J.lok nr 1234. (Fordon: lok)

av chfahlgren, Friday, March 10, 2017, 12:18 (2603 dagar sedan)

Hej bästa vänner på forumet och tack för alla trevliga och intressanta inlägg ,bilder med mera.Hoppas det inte blir tjatigt från min sida,men har ställt frågan tidigare var det var för skador /skick som gjorde att just J 1234 blev skrotbeslut, så tidigt,då de flesta av de övriga J-loken blev beredskap.I bland kommer det ju fram nya uppgifter och mot denna bakgrund så frågar jag er vänner igen.Ni ska ha ett stort Tack på förhand!
Med vänliga järnvägs-hälsningar från jvm-vän 92 CarlHenry Fahlgren i Falun.

SJ J.lok nr 1234.

av Ulf Diehl, Saturday, March 11, 2017, 10:37 (2602 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej bästa vänner på forumet och tack för alla trevliga och intressanta inlägg ,bilder med mera.Hoppas det inte blir tjatigt från min sida,men har ställt frågan tidigare var det var för skador /skick som gjorde att just J 1234 blev skrotbeslut, så tidigt,då de flesta av de övriga J-loken blev beredskap.I bland kommer det ju fram nya uppgifter och mot denna bakgrund så frågar jag er vänner igen.Ni ska ha ett stort Tack på förhand!
Med vänliga järnvägs-hälsningar från jvm-vän 92 CarlHenry Fahlgren i Falun.

Inget svar på frågan men loket sändes in till Borås för beredskapsställning i november 1959 från 10 ms med 126000 km efter storrev på nacken. Efter inspektion ansågs sannolikt loket vara i för dåligt skick för att bli beredskapslok och skrotbeslutades samma år. Skrot 1963.
Ulf Diehl

SJ J.lok nr 1234.

av chfahlgren, Sunday, March 12, 2017, 12:08 (2601 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Stort Tack till vännen och mycket järnvägskunnige Ulf Diehl för svaret angående SJ:s J 1234,jag är tacksam för detta.Väl mött vid sidan av järnvägsspåren under
2017.Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från:
CarlHenry Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

SJ J.lok nr 1234.

av Anders Sandgren, Sunday, March 12, 2017, 12:30 (2601 dagar sedan) @ chfahlgren

Det har ju varit uppe här förut inkl Björn Malmers bilder från Åhaga 1963.
Det enda man kan se är att kulissen är bortskuren, det syns rester från skärbränaren på koppelstången. Men detta är troligen gort efter lokets slopning för att få reservdelar till övriga J-lok. I övrigt syns inga ytre defekter.

SJ J.lok nr 1234.

av chfahlgren, Monday, March 13, 2017, 11:19 (2600 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack för kompletterande uppgifter och fina bilder från vännerna Anders Sandgren
och Björn Malmer,mycket trevligt,med vänliga järnvägs-hälsningar från jvm-vännen
92 i Falun CarlHenry Fahlgren.