Andra stentåg i Skåne (Historiskt material)

av Carl-Erik Olsson, Friday, March 10, 2017, 16:36 (2596 dagar sedan)

Vi har ju tacksamt kunnat ta del av Jan-Anders intressanta bilder och berättelser om stentågen från Dalby/Önneslöv till Malmö, men dessa var ju inte de enda i Skåne. Intill fd LReJ, Lund-Revinge jvg, öppnad 1905 och nedlagd 1939, finns ju stenbrottet i Hardeberga, som idag drivs av AB Sydsten. Hardeberga kyrka från 1100-talet ska vara byggd av sandsten därifrån, så uppenbarligen har stenbrottet brukats långt innan järnvägen öppnades. Efter nedläggningen 1939 fanns dock spåret till Lund kvar till mitten av 1960-talet så att SJ kunde köra sten från brottet till Lund f v b andra avnämare, men när började denna trafik i SJ-regi? Förmodar att dessa tåg fordonsmässigt påminde om stentågen från Dalby, men har någon bilder att visa därifrån?
Användes också här påbyggda Mas-vagnar? Och när började man f ö med sådana och vad användes tidigare? Även LReJ körde ju på sin tid sten härifrån, sannolikt då i betvagnar?
Eftersom T21 tydligen kom till Malmö först 1963 är det väl tveksamt om denna loktyp hann användas i dessa tåg, så det var väl E/E2 som gällde då, eller förekom även S1-lok någon gång där?
/undrade CEO (som f ö hjälpte till att avlägsna det troligen sista spårfordonet från stenbrottet i form av en rejäl tralla som sedan hittade till Klippan istället)

Andra stentåg i Skåne

av Niels Munch, Friday, March 10, 2017, 17:06 (2596 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

[image]
Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBEB00218: Bildtext: Bjärred - Lund - Harlösa Järnväg BLHJ, Hardeberga stenbrott. Fototid: 1924 E -- 1940 F.

[image]
Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBEB00217: Bildtext: Bjärred - Lund - Harlösa Järnväg BLHJ, BLHJ lok 1 vid Lunds stads stenbrott. Fototid: 1924 E -- 1940 F.


V.h.
Niels

Andra stentåg i Skåne

av Patrik Eriksson, Friday, March 10, 2017, 21:06 (2596 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Stentågen från Hardeberga gick till 1964. Det finns bilder på E lok med Ibö vagnar men Mas vagnar användes de sista åren. Det fanns ju även ett grustag vid Öved på LKSJ där SJ använde E/E2 lok med Ibö/Mas vagnar.

Andra stentåg i Skåne

av Christer Fredriksson, Friday, March 10, 2017, 21:11 (2596 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Lossades både Ibö- och Mas-vagnarna på samma ställe i Malmö?

Andra stentåg i Skåne

av Anders Olsson1, Saturday, March 11, 2017, 10:28 (2596 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

SJ började trafikera Hardeberga-Lund i juni 1939 och större delen av tiden användes ånglok litt E eller E2. Det fanns ett avtal där Lunds stad ägde spåret, stenbolaget skötte underhållet, och SJ trafikeringen - en föregångare till hur vi har det på stora delar av järnvägsnätet idag. På slutet av trafiken var den ganska måttlig och Lunds lokomotor hämtade då vagnarna så det blev aldrig T2/T21 på den sträckan. Bilder på trafiken under SJ-tiden finns på flera ställen i boken "BLHJ Lunds stads järnvägar". Om jag ska vara petig var/är Öved ett stenbrott och inte grustaf. Där lär trafiken ha upphört 1954.