Underhållsföreskrifter för smalspårhjulpar? (Fordon: allmänt)

av Ulf Smedbo, Friday, March 10, 2017, 19:51 (2602 dagar sedan)

Är det någon som vet om det har funnits nedtecknade underhållsföreskrifter för 891 mm smalspårhjulpar, exempelvis i form av SJ särtryck?
Orsaken till frågan är att jag hjälper Anten-Gräfsnäs Järnväg att ta i bruk gamla personvagnshjulpar hämtade ur reservdelslagret.
I detta fall har vi valt hjulpar som med säkerhet håller sig inom toleransvärdena för flänsarna och hjulringarna.

Det hade dock varit värdefullt att finna underhållsföreskrifter från smalspårsepokens tid.
De värden jag främst är intresserad av är:
• Minsta tillåtna flänstjocklek.
• Största tillåtna flänshöjd.
• Minsta tillåtna hjulringstjocklek.

Kunskapen har en gång varit vardagsmat på de verkstäder där smalspårshjulparen underhölls, exempelvis Skara, Finspång, Mörby, Jädraås och Hagfors, samt naturligtvis vid SJ:s huvudverkstäder.

Jag anar att SJ i samband med förstatligandet fick ta över en hel del smalspårsmateriel med hjulparen i varierande skick och att man då skapade enhetlighet genom att ge ut ett eller flera särtryck. Om dessa dokument finns så skulle jag gärna vilja ha kopior på dem.

Naturligtvis är det ju lika värdefullt att få ta del av vilka regler som gällde vid de sena privatbanorna, exempelvis NKlJ, DONJ och SRJ.

Underhållsföreskrifter för smalspårhjulpar?

av BD, Saturday, March 11, 2017, 06:26 (2601 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Intressant är även att kunna jämföra hjulsatsernas mått för spårvidden 891 mm och tyska banors hjulsatser för 900 mm.

Underhållsföreskrifter för smalspårhjulpar?

av Anders Sandgren, Monday, March 13, 2017, 10:40 (2599 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

En del saker kan finnas i KJS Cirkulär av den 30/12-1921 angående Enskilda Järnvägars Rullande Materiel. Jag scannade några sidor därur.
[image]
[image]
[image]
[image]

Precis vad jag letade efter!

av Ulf Smedbo, Tuesday, March 14, 2017, 08:28 (2598 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ett stort tack. Detta var precis det jag letade efter.
Kan det finnas mer "godis" i dokumentet? Har du möjlighet att skanna och lägga ut innehållsförteckningen?

KJS Cirkulär 1921 EJ materiel index

av Anders Sandgren, Tuesday, March 14, 2017, 22:52 (2597 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Jag scannande innehållsförteckningen här.
Jag hoppas att den är läsbar. Originalet är rätt slitet.
Hör av dig om det är något speciellt som önskas.

KJS Cirkulär 1921 EJ materiel index

av Ulf Smedbo, Tuesday, March 21, 2017, 22:25 (2590 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det hade varit värdefullt att få allt som rör smalspår scannat.
Detta är värdefull information som kan vara till nytta vid våra museijärnvägar.

KJS Cirkulär 1921 EJ materiel index

av Anders Sandgren, Wednesday, March 22, 2017, 11:28 (2590 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Jag vet inte om den ingår i det materiel som museet avser att scanna. De har nog ett bättre exemplar än jag som är ett lösbladssystem. Men den har uppdaterade blad från 40-talet, bl.a för fria rummet. Det är mera en fråga om tid, det tar sin tid att scanna den.

KJS Cirkulär 1921 EJ materiel

av Anders Sandgren, Wednesday, March 22, 2017, 13:04 (2590 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hela cirkuläret utom ritning 17 (A2, fick inte plats i scannern) är nu scannat och nedladdas här (34Mb). Ritning 17 (bälg och övergångsbrygga) återkommer jag till.
Jag hoppas att scanningkvalitén duger.