Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige? (Bana)

av Rolf Nordin, Saturday, March 11, 2017, 15:15 (2602 dagar sedan)

En fundering som dök upp i huvudet just nu. Finns det någon smalspårig anläggning i Sverige ännu i kommersiell drift, typ torvbrytning, tegelbruk mm. Här syftar jag huvudsakligen på 600 mm och uppåt men INTE 981 mm? Jag räknar även bort de museala anläggningarna/verksamheterna.

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av Paul Decauville, Saturday, March 11, 2017, 15:48 (2602 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ja.
Några få torvindustrier och så Stockholms hemliga tunnelbana, "gula linjen".

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av Rolf Nordin, Saturday, March 11, 2017, 15:59 (2602 dagar sedan) @ Paul Decauville

Ja.
Några få torvindustrier och så Stockholms hemliga tunnelbana, "gula linjen".

Vet du i all hast vilka torvindustrierna är? Sthlm:s t-bana är väl ändå inte smalspårig? Sen undras vem denna dära signaturen Paul Decauville egentligen är? ;-)

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av jean, Saturday, March 11, 2017, 16:03 (2602 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Det finns en torvtäkt mellan Svenarum och Vrigstad i Småland som jag tror fortfarande använder spåren ut på mossen. Tyvärr har jag inte koll på spårvidden men kan ju åka och mäta vid tillfälle.. Om nu inte någon annan här på forumet vet förstås.

Google Streetview på några torvvagnar vid rv30 söder om Svenarum 2011

(Intern drift antar jag enligt Christer Fredrikssons definition)

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av Rolf Nordin, Saturday, March 11, 2017, 16:13 (2602 dagar sedan) @ jean

Det finns en torvtäkt mellan Svenarum och Vrigstad i Småland som jag tror fortfarande använder spåren ut på mossen. Tyvärr har jag inte koll på spårvidden men kan ju åka och mäta vid tillfälle.. OM nu inte någon annan här på forumet vet förstås.

Google Streetview på några torvvagnar vid rv30 söder om Svenarum 2011

(Intern drift antar jag enligt Christer Fredrikssons definition)

Intressant Google-bild. Men växlarna ser väldigt tvära ut. Använder man månne portabla vändskivor eller s k kastskivor i växlarna?

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av Per Ljungberg, Saturday, March 11, 2017, 17:20 (2602 dagar sedan) @ jean

Om torvbanan ännu är i drift vet jag inte, men var det för några år sedan i alla fall. Spårvidd ca 900 eller 1000 mm. En intressant sak med denna bana är att torvvagnarna körs upp på en släpvagn som sedan dras på vägen en bit för att komma till själva torvfabriken som ligger någon km norr om lastningsplatsen.
PLj

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av Anders_W, Saturday, March 11, 2017, 16:11 (2602 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ja tror att vederbörande syftar på kraftnätstunnlarna under Stockholm. Där har nätägaren en liten gruvjärnväg med GIA-gula fordon för materialtransporter.

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av Lennart Petersen, Saturday, March 11, 2017, 16:56 (2602 dagar sedan) @ Anders_W

Ja tror att vederbörande syftar på kraftnätstunnlarna under Stockholm. Där har nätägaren en liten gruvjärnväg med GIA-gula fordon för materialtransporter.

Det är fjärrvärmeverken som är förbundna med dessa underjordiska banor och de går ungefär parallellt med fjärrvärmekulvertarna just för att frakta materiel.
Hässelby-Akalla-Värtan är en av dessa och rejält lång.
Spårvägssällskapet har väl fått göra ett besök och även åka någon bit annars är banorna förhållandevis hemliga.

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av ztenlund, Saturday, March 11, 2017, 16:15 (2602 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ja.
Några få torvindustrier och så Stockholms hemliga tunnelbana, "gula linjen".


Vet du i all hast vilka torvindustrierna är? Sthlm:s t-bana är väl ändå inte smalspårig? Sen undras vem denna dära signaturen Paul Decauville egentligen är? ;-)

Nej, det är den förstås inte, men det finns "tunnelbana" av industrispårstyp i ledningstunnlar.

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av Christer Fredriksson, Saturday, March 11, 2017, 15:59 (2602 dagar sedan) @ Paul Decauville

Inga Kommersiella banor finnes, bara för interna behov!

Kommersiell drift då finnes banan för att intjäna pengar på själva rörelsen med bokföring, redovisning, beskattning, mm.

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av ztenlund, Saturday, March 11, 2017, 16:10 (2602 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Om man vill så förstår man att det som avses är i motsats till ideell verksamhet, typ museijärnväg och liknande.

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av Christer Fredriksson, Saturday, March 11, 2017, 16:39 (2602 dagar sedan) @ ztenlund

Jo men man bör skilja på intern- och kommersiell drift!
Museibanor är väl kommersiella i allra högsta grad!

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av Sven A, Saturday, March 11, 2017, 16:13 (2602 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Sandvik Steel i Sandviken har ett spår med lok som används för att dra ut göt från stålverket. Spårvidd tror jag är 750 mm.

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av Rolf Nordin, Saturday, March 11, 2017, 16:22 (2602 dagar sedan) @ Sven A

Jösses, vilket fantastiskt engagemang! På knappt en timme har jag fått sju svar!:-)

Finns 600 mm ännu i kommersiell drift i Sverige?

av karlarp 303, Saturday, March 11, 2017, 17:22 (2602 dagar sedan) @ Rolf Nordin

På Rönneholms mosse vid Sjöholmen i Skåne kör man torvtåg på en bana med 750 mm:s spårvidd. Förr hade den banan förbindelse med normalspåret vid Sjöholmens station på Södra stambanan.Det fanns även ett omlastningsmagasin där smalspårstågen kördes in och man använde sig av lok som var byggda i Kaliningrad.