Säröbanan sista järnvägen med legalt "spårspring"? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 11, 2017, 21:45 (2593 dagar sedan)

Om man inte är järnvägsfunktionär skall man hålla sig borta från den del av järnvägens område som inte är avsett för allmänheten. "Tag inte genvägen över järnvägen" hette det i en kampanj på 1980-talet, och nu används den något bakvända åtgärden att stoppa trafiken eller införa kraftiga hastighetsnedsättningar när någon obehörig har observerats på banområdet. GSJ hade en annan ansats för att minska olycksrisken:

[image]
[Göteborgs region- och stadsarkiv]

Det mest intressanta i denna order från 1954 är att det på en delsträcka av banan faktiskt var tillåtet att gå på järnvägen! Längre tillbaka utnyttjade bl a Säröbanan behovet av fotgängarförbindelse genom att sälja gångbiljetter, men detta upphörde väl för närmare hundra år sedan?

Att GSJ tillät gångtrafik på en del av banan berodde på att väg saknades. Något som gällde fram tills banan lagts ned och en väg kunde byggas på den tidigare banvallen. Troligen fanns gångtrafikmedgivandet kvar fram till dess.

Säröbanan sista järnvägen med legalt "spårspring"?

av Ola Almquist, Saturday, March 11, 2017, 21:59 (2593 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Om man inte är järnvägsfunktionär skall man hålla sig borta från den del av järnvägens område som inte är avsett för allmänheten. "Tag inte genvägen över järnvägen" hette det i en kampanj på 1980-talet, och nu används den något bakvända åtgärden att stoppa trafiken eller införa kraftiga hastighetsnedsättningar när någon obehörig har observerats på banområdet.

Inget nytt under solen m.a.o.
Trafikverket

M.v.h.
Ola