Oljebehandlade malmvagnar (Fordon: vagnar)

av Ola Almquist, Sunday, March 12, 2017, 01:06 (2600 dagar sedan)

I [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=145165]denna tråd[/link] nämns inblandning av olja i sligen som skulle till Oxelösund. När jag tittade på de nyutlagda bilderna på Samlingsportalen hittade jag en hel serie (KDAM04055 - 4098) med bilder föreställande obehandlade, induktionsuppvärmda resp. oljebehandlade vagnar. En av dessa är [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAM04098]denna[/link]. Är det dessa försök som Eric hänvisade till i den tidigare tråden?

M.v.h.
Ola

Oljebehandlade malmvagnar

av hampus60, Sunday, March 12, 2017, 01:19 (2600 dagar sedan) @ Ola Almquist

Oj det var en intresant diskution i den anvisade länken..

Oljebehandlade malmvagnar

av Christer Fredriksson, Sunday, March 12, 2017, 07:59 (2600 dagar sedan) @ Ola Almquist

Oljebehandlade vagnsbottnar och vagnssidor var inget lyckat försök för malmen till Oxelösund.

Man fortsatte med att kasta in salt i vagnarna före lastning, det var det bästa och minst skadliga för malmen och vagnarna.

För sligen till Domnarvet försökte SJ att bekläda Mas-vagnarnas sidor med skumplast, vilket ej heller var lyckat, ty man kunde ju inte isolera själva bottnen med luckorna. Vad hjälpte det att sidorna icke frös när bottnen med tömningsluckorna ändå frös!

Oljebehandlade malmvagnar

av Kent Hedqvist, Sunday, March 12, 2017, 09:51 (2600 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Den här tråden från 2014 har jag missat när den var aktuell. Några kommentarer dock:
Sligen som kom till Oxelösund tog två olika vägar. Större delen exporterades via fartyg. Den andra delen gick till Masugnarna vid Oxelösunds Järnverk.
För den delen som användes vid Järnverket skulle en mindre mängd olja i sligen inte ha någon som helst negativ effekt. Den järnmalmsslig som importerades från Liberia var naturligt oljehaltig och användes blandad med Grängesbergssligen.
Sligen blandades med kolpulver och sintrades i ett bandsinterverk. Där skulle oljan ha bränts bort i processen innan den chargerades i masugnarna. Däremot skulle en så stor halt att kornen klibbade ihop vara direkt skadlig eftersom man då inte skulle få den homogena blandning av slig och kolpulver som krävs.
Det var kanske här som haken låg. För att få effekt i vagnarna behövde man kanske blanda i för mycket olja.
Kent

Oljebehandlade malmvagnar

av Christer Fredriksson, Sunday, March 12, 2017, 11:00 (2600 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Hur som helst så blev provet med olja i vagnarna mycket kortvarigt.

Min fader som var Stins på Ggm från hösten 1955 till pensioneringen beskrev alla de prov som utfördes under åren för att förhindra frysning i vagnarna med slig och finkrossad malm i utförliga rapporter i TGOJ ledning i Et.

Salt var bäst i alla avseenden förutom att ställa in all utlastning av slig, mull och finkrossad malm under den kallaste årstiden, vilket också gjordes.