De stora vagnsombyggnaderna (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Monday, March 13, 2017, 13:19 (2600 dagar sedan)

På 1920-talet och fram till mitten av 1930-talet skedde stora ombyggnader av godsvagnar vid SJ. Det handlade bland annat om N1/NN1, N3/NN3/I3/R3 och NN4/NN5 som byggdes om till Os och Or vagnar. Har inte räknat på det hela men det handlar om åtskilliga tusen vagnar som byggdes om. Har funderat på var dessa ombyggnader skedd. Genomfördes dessa ombyggnader vid SJ egna verkstäder eller handlades jobbet upp hos våra inhemska vagnstillverkare? Om det sistnämnda gällde, styrdes vagnsvalet till ursprungstillverkaren?

Tacksam för kommentarer

Ola Ahlström
Malmö

De stora vagnsombyggnaderna Något OT

av BD, Monday, March 13, 2017, 16:53 (2600 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Har funderat på var dessa ombyggnader skedd. Genomfördes dessa ombyggnader vid SJ egna verkstäder eller handlades jobbet upp hos våra inhemska vagnstillverkare? Om det sistnämnda gällde, styrdes vagnsvalet till ursprungstillverkaren?

Tacksam för kommentarer

Ola Ahlström
Malmö

Har under mina arkivstudier inte stött på beställningar för sådana ombyggnader av godsvagnar.

En sak som kan vara av intresse vad gäller personvagnar är att omkring 1930 anlitades en dansk och en norsk tillverkare för ombyggnad/modernisering av SJ personvagnar. Vid vardera verkstaden fanns en av SJ verkmästare som kontrollant. Att tjänstemän av så låg grad skulle tjänstgöra utomlands var inte förutsett i reglementet för traktamenten och liknande ersättningar.
Samma problem dök även upp vad avser den kranskötare som var med sin ångkran vid bärgningsarbetena i samband med Meråkersolyckan. Tidigare hade instrumentmakaren vid CV Örebro som byggt och reparerat lok- och vagnmodeller varit i Schweiz (tror jag det var) i tjänsteuppdrag i samband med en utställning och även hans ersättningar måste godkännas på näst högsta nivå.

De stora vagnsombyggnaderna

av Thomas Tell, Thursday, March 16, 2017, 01:01 (2598 dagar sedan) @ Ola Ahlström

På 1920-talet och fram till mitten av 1930-talet skedde stora ombyggnader av godsvagnar vid SJ. Det handlade bland annat om N1/NN1, N3/NN3/I3/R3 och NN4/NN5 som byggdes om till Os och Or vagnar. Har inte räknat på det hela men det handlar om åtskilliga tusen vagnar som byggdes om. Har funderat på var dessa ombyggnader skedd. Genomfördes dessa ombyggnader vid SJ egna verkstäder eller handlades jobbet upp hos våra inhemska vagnstillverkare? Om det sistnämnda gällde, styrdes vagnsvalet till ursprungstillverkaren?

Jag kan inte se annat än att SJ själva gjorde dessa ombyggnader. SJ tycker jag mycket sällan lyckades ändra något nummerserievis utan man tog det slumpmässigt. Ofta var det revisionsmässiga fordon som skickades till ombyggnad.
/tell

De stora vagnsombyggnaderna

av Kjell Friberg, Thursday, March 16, 2017, 07:17 (2597 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har uppfattat det som att dessa ombyggnader normalt gjordes i samband med revision hos SJ.