Viktig information om programvaran "My Little Forum" (Järnväg allmänt)

av danielb987, Tuesday, March 14, 2017, 05:50 (2593 dagar sedan)

Det här inlägget är riktat till administratörer för forum som använder programvaran "My Little Forum". Det är utanför ämnet för Järnvägshistoriskt forum, men jag hoppas ni kan stå ut med det då ämnet är mycket viktigt.

Många som läser Järnvägshistoriskt forum kommer inte förstå vad jag skriver nedan. Vänligen acceptera det och gå vidare till andra trådar. Denna tråd är för administratörer av webbforum.

I samband med problemen med ÅÄÖ nämnde någon att Järnvägshistoriskt forum har en gammal programvara och inte blivit uppdaterad på 10 år. Jag kan bekräfta det och har under natten försökt uppgradera forumet men kört huvudet i väggen. Problemet är att när det har gått alltför lång tid mellan uppgraderingarna så kan det bli svårt, i vissa fall rent av omöjligt, att göra en ordinarie uppgradering. Och i sådana fall tvingas man stänga det gamla forumet och installera ett helt nytt. I vissa fall kan man rädda de gamla trådarna och de gamla inläggen genom att importera dem till det nya forumet men det kan vara en ganska komplicerad operation.

Under det här arbetet har jag insett att programvaran My Little Forum har gjort en mycket viktig ändring vid version 2.3.5, genom att man har bytt databasmotor i PHP från "mysql" till "mysqli". Detta är mycket viktigt, då databasmotorn "mysql" är föråldrad och på väg bort. Databasmotorn "mysql" borttagen ur PHP version 7, medan webbhotellet one.com har PHP version 5.6 på den server Järnvägshistoriskt forum ligger på. Men det kan ändras och rätt som det är kan one.com gå över till PHP version 7.

Än så länge funkar alltså "mysql", men när stödet för "mysql" tas bort kommer forumet obönhörligen krascha. Därför är bytet till "mysqli" mycket viktigt.

Järnvägshistoriskt forum har My Little Forum version 2.0 beta 19 och Postvagnen verkar ha version 2.0.2. Det är fr.o.m version 2.3.5 som använder "mysqli" istället för "mysql". Den senaste versionen av My Little Forum är version 2.4.2.

Jag vill därför uppmana alla forumadministratörer som använder My Little Forum att snarast möjligt uppgradera till åtminstone version 2.3.5, helst version 2.4.2. Om man inte uppgraderar och webbhotellet uppgraderar PHP till version 7 eller senare utan stöd för "mysql" kommer forum med version 2.3.4 eller tidigare att krascha.

Om någon har frågor om detta eller vill ha hjälp med uppgradering av sitt forum så skicka ett epostmeddelande till mig.

Observera! Jag har försökt uppgradera Järnvägshistoriskt forum och det slutade illa, så om någon försöker uppgradera en gammal version av My Little Forum så ta en backup av filerna och databasen och gör uppgraderingen på en kopia av forumet så ni kan gå tillbaka om det blir fel.

Med vänlig hälsning
Daniel Bergqvist

Några relevanta länkar:
Deprecated features in PHP 5.5.x
Why shouldn't I use mysql_* functions in PHP?
My Little Forum - releases
Update My Little Forum

Låst
2497 visningar

Forumet är nu uppgraderat till senaste versionen

av danielb987, Wednesday, March 15, 2017, 11:40 (2592 dagar sedan) @ danielb987

Jag har nu uppgraderat forumet till senaste versionen. Jag hoppas allt fungerar som det ska, annars får ni skicka ett epostmeddelande till mig.

Om någon annan ska göra en uppgradering av My Little Forum så har jag skrivit en sammanfattning om hur jag gick tillväga.
http://www.jvmv2.se/uppgradering_av_forumet.html

Med vänlig hälsning
Daniel

Låst
1503 visningar

Forumet är nu uppgraderat till senaste versionen

av Rasmus Axelsson, Wednesday, March 15, 2017, 12:09 (2592 dagar sedan) @ danielb987

Behövs länken till "gamlagamla" forumet läggas till?

Låst
1547 visningar

Forumet är nu uppgraderat till senaste versionen

av danielb987, Wednesday, March 15, 2017, 16:40 (2592 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Behövs länken till "gamlagamla" forumet läggas till?

Man når gamla gamla forumet genom att klicka på länken Till Järnvägsvägsmusei Vänner, Forumets regelverk mm längst upp på sidan och sedan bläddra ner till "Gamla Järnvägshistoriskt Forum" där länken till forumet finns: http://www.jvmv2.se/gamlaforum/

Med vänlig hälsning
Daniel

Låst
1505 visningar

Forumets översättning till svenska

av danielb987, Thursday, March 16, 2017, 10:52 (2591 dagar sedan) @ danielb987

Den nya versionen av forumet använder My Little Forum officiella översättning till Svenska. Denna översättning har en hel del att önska och kommer att korrigeras. Jag har prioriterat att få igång forumet så snabbt som möjligt. Men korrigerad översättning av forumet kommer.

Med vänlig hälsning
Daniel