Den ovanliga fyrvägsskivsignalen i Öxnered (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 14, 2008, 01:43 (5611 dagar sedan)

[image]
Någon gång behandlades i gamla forumet den vridbara signal som reglerade trafiken i korsningen mellan UVHJ och BJ i Öxnered. Bengt Dahlberg hade hittat en bild som visade korsningen 1915 eller senare. Här är en närbild från Ericssons arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria. Bilden är tagen 1916, och man ser att den stora skivan med tillhörande lyktanordning var kompletterad med små skivor precis ovanför de spår för vilka det visades "stopp".

Signalen kunde tydligen samtidigt visa "stopp" i båda riktningarna för ena banans båda spår och "kör" i båda riktningarna för andra banan. Numera vill man nog att signaler vid en bankorsning skall kunna visa "stopp" i alla riktningar, och helst stå en bit före korsningen...

Bengts bild:
[image]

Den ovanliga fyrvägsskivsignalen i Öxnered. USA

av Leif B, Sunday, December 14, 2008, 14:13 (5610 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för dessa intressanta bilder! Visste inte att det funnits i Sverige.

Vad jag förstår var dock liknande konstruktioner vanliga i USA, men ofta med större och tydligare skivor (ungefär som ett "smash board") ute i det spår där trafiken skulle vara stoppad. Jag tror att det fortfarande finns sådana långt ut i de perifera delarna av det amerikanska järnvägarna. Har sett moderna bilder med en stålgrind med två "STOP"-skyltar av vägtrafikstyp monterade rygg-i-rygg på grinden. Om man man kommer med sitt tåg och grinden står över spåret, får man stanna och vrida den över det korsande spåret. Snarare en något mer sofistikerad varÕant av "stop, look & listen" än en enkel "interlocking". Hittar tyvärr ingen modern bild vid en snabbkoll på nätet men här är en gammal. (På bilden finns dessutom semforer, men de skyddar nog inte korsningen utan är förmodligen "train order signals" som bara talar om att föraren ska stanna och ta emot order.)

/Leif

Smashboards?

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 14, 2008, 19:12 (5610 dagar sedan) @ Leif B

Vad jag förstår var dock liknande konstruktioner vanliga i USA, men ofta med större och tydligare skivor (ungefär som ett "smash board") ute i det spår där trafiken skulle vara stoppad.

Jag funderade också på om skivorna ovanför spåren kunde vara en sorts "smashboards". Visserligen skulle de inte hindra en ev sammanstötning - tåget var ju redan i korsningen när loket körde mot skivan - men de kunde kanske väcka sovande/ouppmärksam lokpersonal så att tåget inte helt och hållet passerade Öxnered och olovandes gick ut på enkelspåret.

Smashboards i USA fanns/finns ofta före rörliga broar och andra särskilt farliga platser, och tanken var väl då att tåget skulle ha en chans att hinna stanna innan det hamnade i vattnet.

Smashboards?

av Leif B, Sunday, December 14, 2008, 19:26 (5610 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vad jag förstår var dock liknande konstruktioner vanliga i USA, men ofta med större och tydligare skivor (ungefär som ett "smash board") ute i det spår där trafiken skulle vara stoppad.


Jag funderade också på om skivorna ovanför spåren kunde vara en sorts "smashboards". Visserligen skulle de inte hindra en ev sammanstötning - tåget var ju redan i korsningen när loket körde mot skivan - men de kunde kanske väcka sovande/ouppmärksam lokpersonal så att tåget inte helt och hållet passerade Öxnered och olovandes gick ut på enkelspåret.

Smashboards i USA fanns/finns ofta före rörliga broar och andra särskilt farliga platser, och tanken var väl då att tåget skulle ha en chans att hinna stanna innan det hamnade i vattnet.

Men även utan att köra på det, borde det vara en lättare att upptäcka en stoppsignal som står mitt i spåret framför dig, än en stoppsignal som står strax bredvid spåret? Inget problem idag med kraftiga lampor, men kanske viktigt när det bara satt en fotogen eller rovoljelampa?

/funderar
Leif

Smashboards?

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 14, 2008, 21:16 (5610 dagar sedan) @ Leif B

Men även utan att köra på det, borde det vara en lättare att upptäcka en stoppsignal som står mitt i spåret framför dig, än en stoppsignal som står strax bredvid spåret? Inget problem idag med kraftiga lampor, men kanske viktigt när det bara satt en fotogen eller rovoljelampa?

Säkert en viktig aspekt, i synnerhet för en signal som står i den röriga miljön mitt inne på en bangård. En semafor eller försignal vid infarten var nog lättare att observera, men även där kunde det vara problem nattetid, så det kraftiga och oftast blinkande AGA-ljuset gav en stor förbättring när det infördes på bred front under 1910-talet