Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva. (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Monday, March 20, 2017, 12:38 (2566 dagar sedan)

En bild min bror tagit på okänd plats i slutet på 60-talet. Var kan det vara? Och vad är det för littera? Tacksam för hjälp med detta.
[image]

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Christer Fredriksson, Monday, March 20, 2017, 13:22 (2566 dagar sedan) @ Ulfe

SJK-resa!

Den springande fotografen i bakgrunden med det höga hårfästet är en känd lokfotograf och med på de flesta SJK-resorna!

Är det inte en J-tank?

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Ulfe, Monday, March 20, 2017, 15:46 (2566 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag tror att det är Sölvesborg. Jämför detta inlägg och denna bild.

M.v.h.
Ola

Tack för svar. Ja det verkar stämma med lokstallet, kollastningsplattformen och spåret t.h. om stallet, hur vanliga var dessa plattformar? Kortet måste vara taget från plattformen. Jag har svårt att se vändskivan på bilden från samlingsportalen. Återkommer när jag hört med min bror om Sölvesborg kan göra att han drar sej till minnes.
Hälsar Ulf
[image]

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Christer Fredriksson, Monday, March 20, 2017, 15:51 (2566 dagar sedan) @ Ulfe

Kolgivningsbryggor brukar man kalla dessa anläggningar, ofta med kolkran eller decauvillebana för lyftning/uppforsling av kolmått eller sidtippande vagnar för kolgivning till loken.

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Anders Sandgren, Monday, March 20, 2017, 16:37 (2566 dagar sedan) @ Ulfe

Jag tror att det är Sölvesborg. Jämför detta inlägg och denna bild.

M.v.h.
Ola


Tack för svar. Ja det verkar stämma med lokstallet, kollastningsplattformen och spåret t.h. om stallet, hur vanliga var dessa plattformar? Kortet måste vara taget från plattformen. Jag har svårt att se vändskivan på bilden från samlingsportalen. Återkommer när jag hört med min bror om Sölvesborg kan göra att han drar sej till minnes.
Hälsar Ulf
[image]

Treskensspåret är intressant, inte minst övergången från gemensam vänsterräl till separata.
Är detta SOEJ-stallet? SCJ/BKB-stallet låg väl annorlunda.

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Stefan Isaksson, Monday, March 20, 2017, 17:48 (2566 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har ibland undrat om det funnits vändskivor med dubbla spårvidder och hur de i så fall var konstruerade.
Nu vet jag. Tack för bilden.

SI

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Jan Frelin, Monday, March 20, 2017, 21:07 (2566 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jag har ibland undrat om det funnits vändskivor med dubbla spårvidder och hur de i så fall var konstruerade.
Nu vet jag. Tack för bilden.

SI

Det fanns en i Åtvidaberg också, annars tror jag inte det var så vanligt.

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Christer Fredriksson, Monday, March 20, 2017, 21:15 (2566 dagar sedan) @ Jan Frelin

Kalmar normalspåriga lokstall där Tp-loken stallades!

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Anders Sandgren, Monday, March 20, 2017, 21:43 (2566 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Eksjö hade det väl också?

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Granis, Monday, March 20, 2017, 22:10 (2565 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Järnvägsmuseum i Gävle har åtminstone haft två skivor med fler spårvidder än två på, dessutom? Även om vi väl då bara pratar om själva skivorna (+ nån mindre "stick" ) och ingen trafik (med smalspårsfordon då).

/ L G

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Arne, Monday, March 20, 2017, 22:17 (2565 dagar sedan) @ Anders Sandgren

8<...

[image]


Treskensspåret är intressant, inte minst övergången från gemensam vänsterräl till separata.
Är detta SOEJ-stallet? SCJ/BKB-stallet låg väl annorlunda.

Hur fungerade det här egentligen? Det verkar ju som om smalspåret och normalspåret går ihop till ett enda spår till vändskivan och normalspårsstallet. Jag kan inte få det att gå ihop. Kan någon rita en skiss för att visa hur man kan trycka ihop ett normalspårigt fordon så att det kan fortsätta in mot stallet? För det blir ju konsekvensens av den aktuella spårgeometrin här på bilden. ;-)

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av Åke C., Monday, March 20, 2017, 22:52 (2565 dagar sedan) @ Arne

[image]

Hur fungerade det här egentligen? Det verkar ju som om smalspåret och normalspåret går ihop till ett enda spår till vändskivan och normalspårsstallet. Jag kan inte få det att gå ihop. Kan någon rita en skiss för att visa hur man kan trycka ihop ett normalspårigt fordon så att det kan fortsätta in mot stallet? För det blir ju konsekvensens av den aktuella spårgeometrin här på bilden. ;-)

Den vänstra inre rälen är rörlig på några meters sträcka och har en "manöverspak" likt en växelomläggare (heter säkert inte så..). Perspektivet luras lite.

Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva.

av A.Svenson, Tuesday, March 21, 2017, 07:18 (2565 dagar sedan) @ Åke C.

Rätt! Med växelklotet läggs EN tunga om så att treskenigt 1435/1067 blir dito fyrskenigt centrerat spår.

Anders S

Sölvesborgs lokstation och entungad växel

av Anders Sandgren, Tuesday, March 21, 2017, 09:32 (2565 dagar sedan) @ A.Svenson

Förekom detta arrangemang på något annat ställe? De flesta skivorna med flera spårvidder verkar haft olika vägar in. Kan detta vara ett resultat av omspårningen av BKB? BKB hade väl ett eget stall och detta var SOEJ-stallet vilket uppenbarligen fick smalspår någon gång. Under SJ-kan ju åtminstone kolning mm koncentrerats till ett stall och då var det väl också bra om det gick att vända loken där. På Eniros historiska flygfoto kan man se båda stallen men smalspårsstallet verkar vara spårlöst. Det stallet är rivet idag medan normalspårsstallet finns kvar på den moderna bilden.

Sölvesborgs lokstation och entungad växel

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, March 21, 2017, 21:36 (2565 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Förekom detta arrangemang på något annat ställe? De flesta skivorna med flera spårvidder verkar haft olika vägar in. Kan detta vara ett resultat av omspårningen av BKB? BKB hade väl ett eget stall och detta var SOEJ-stallet vilket uppenbarligen fick smalspår någon gång. Under SJ-kan ju åtminstone kolning mm koncentrerats till ett stall och då var det väl också bra om det gick att vända loken där. På Eniros historiska flygfoto kan man se båda stallen men smalspårsstallet verkar vara spårlöst. Det stallet är rivet idag medan normalspårsstallet finns kvar på den moderna bilden.

Loket är helt klart SJ J 1393 och Sölvesborg verkar vara en trolig plats. Den svart-vita bilden kan dock ha förvillat lite eftersom loket på den inte verkar vara ett J-lok och dessutom måste den bilden vara tagen under en tid när det fanns både normalspår och 1067-spår i Sölvesborg, dvs under åren då BKB breddades. Färgbilden av J 1393, om det är Sölvesborg, måste vara tagen söndag 13 oktober 1968 då SJK Skåne genonförde en resa efter detta lok Malmö - Hässleholm - Kristianatad - Älmhult - Sölvesborg - Kristianstad - Hässleholm - Malmö (totalt 40 mil). Jag var själv en av researrangörerna.

Sölvesborgs lokstation och entungad växel

av Ulfe, Wednesday, March 22, 2017, 06:20 (2564 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för svar. Har talat med min bror, han var inte med på den här resan, han säger sej inte ha nåt minne av att ha varit i Sölvesborg. Är diabilden verkligen från Sölvesborg? Som sagts tidigare borde bilden vara tagen vid en SJK-resa, finns det något annat lokstall där kolgivningsbryggan ligger, låg i, samma position i förhållande till lokstallet, som i Sölvesborg, kortet borde vara taget från en sådan?.
Hälsar Ulf och Björn

Lok J 1393 på vändskiva, en linjebild

av Ulfe, Wednesday, March 22, 2017, 07:02 (2564 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för svar. Har talat med min bror, han var inte med på den här resan, han säger sej inte ha nåt minne av att ha varit i Sölvesborg. Är diabilden verkligen från Sölvesborg? Som sagts tidigare borde bilden vara tagen vid en SJK-resa, finns det något annat lokstall där kolgivningsbryggan ligger, låg i, samma position i förhållande till lokstallet, som i Sölvesborg, kortet borde vara taget från en sådan?.
Hälsar Ulf och Björn

Den här bilden på diafilmen, är bilden före den med J 1393 på vändskivan, bilden är inget vidare men säger kanske något. Bilderna före denna linjebild är frånklippta och inramade.[image]

Lok J 1393 på vändskiva, en linjebild

av Farbror Mossa, Wednesday, March 22, 2017, 17:24 (2564 dagar sedan) @ Ulfe

Bilden kan vara tagen strax innan tåget kommer fram till Råby hpl från Älmhultshållet på SOEJ, alltså riktning Älmhult på bilden.
Att jag tycker mig känna igen platsen beror på att jag tog en bild från bakhytt från ungefär samma plats vid en resa med ordinarie rälsbusståg 1979. Men bilden är inte tilllgänglig just nu, så jag kan inte kolla för att bli säker.

Det antyder iallafall en resa på väg till Sölvesborg..

Sölvesborgs lokstation och entungad växel

av Thomas Tell, Wednesday, March 22, 2017, 11:25 (2564 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för svar. Har talat med min bror, han var inte med på den här resan, han säger sej inte ha nåt minne av att ha varit i Sölvesborg. Är diabilden verkligen från Sölvesborg? Som sagts tidigare borde bilden vara tagen vid en SJK-resa, finns det något annat lokstall där kolgivningsbryggan ligger, låg i, samma position i förhållande till lokstallet, som i Sölvesborg, kortet borde vara taget från en sådan?.
Hälsar Ulf och Björn

Jämför man bilderna i tråden visar det att det helt klart är Sölvesborgs lokstall på diabilden. Allt för många detaljer är lika för att det inte skall vara Sölvesborg.
/tell

Sölvesborgs lokstation - tåget

av Anders Sandgren, Wednesday, March 22, 2017, 10:39 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
Ett urklipp ur bilden (KDAE12789). Tåget torde stå på spåret till/från yttre hamnen, till höger utanför bild går spåren tilll Älmlhult och Kristianstad. På denna bild är vändskivan öppen men saknar räcken. Dessa har tillkommit senare. På den första bilden kan man med litet god vilja skönja fästena för 1067-spåren i kransen, men trädäcket på skivan är omlagt så där finns inga spår av 1067-spår.
Men vad är det för lok som drar tåget? Tryckluftstanken sitter som på J-lok, men kåpan under sotskåpet liknar inte J-lok. Det ser mer ut som E4 och vissa hade lufttanken på samma sätt men pannan är för liten för E4. Jag tror i alla fallatt det är ett normalspårslok. Jag tror inte det är ett tanklok om det inte har korta tankar som ett J.

Sölvesborgs lokstation - tåget

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, March 22, 2017, 10:58 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
Ett urklipp ur bilden (KDAE12789). Tåget torde stå på spåret till/från yttre hamnen, till höger utanför bild går spåren tilll Älmlhult och Kristianstad. På denna bild är vändskivan öppen men saknar räcken. Dessa har tillkommit senare. På den första bilden kan man med litet god vilja skönja fästena för 1067-spåren i kransen, men trädäcket på skivan är omlagt så där finns inga spår av 1067-spår.
Men vad är det för lok som drar tåget? Tryckluftstanken sitter som på J-lok, men kåpan under sotskåpet liknar inte J-lok. Det ser mer ut som E4 och vissa hade lufttanken på samma sätt men pannan är för liten för E4. Jag tror i alla fallatt det är ett normalspårslok. Jag tror inte det är ett tanklok om det inte har korta tankar som ett J.

Är det så säkert att den ursprungliga bilden (färgbilden) är tagen i Sölvesborg? Fotografen var ju inte med på resan! Den svart-vita bilden kan mycket väl vara från Sölvesborg men jag är tveksam beträffande färgbilderna av den främsta orsaken att fotografen inte var med på resan. Kanske är färgbilderna tagna vid en annan resa.

Sölvesborgs lokstation - tåget

av Kent Hedqvist, Wednesday, March 22, 2017, 13:22 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det skulle kunna vara ett L18-lok. Kåpan under sotskåpet stämmer, placeringen av trycklufttanken och luftpumpen likaså. L18-loken gick ju dessutom på SOEJ. Det som möjligen inte stämmer är de yttre delarna av takets rundning, men här kan perspektivet spela in.
Kent

Sölvesborgs lokstation - tåget

av Anders Sandgren, Wednesday, March 22, 2017, 13:49 (2564 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Det tror jag på. Jämför med denna bild av L18 1662.
[image]Jvm,KDAJ02729 (som både anges tagen 1965 i både Kristianstad och Östersund).
Finns även på bild från Örebro 1956, som Jvm,KDAJ02726, och Jvm,KDAJ02730, den senare spegelvänd version av den förra.
Huruvida det är 1661 eller 1662 i Sölvesborg går nog inte att se om inte loken var olika på något sätt. Fordonsplaceringslistan från 1954 (Stig L) anger inget L18 så bilden kan vara äldre. Om inte loken togs fram i samband med breddningen.

Sölvesborgs lokstation - tåget

av Ola Almquist, Wednesday, March 22, 2017, 14:18 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det tror jag på. Jämför med denna bild av L18 1662.
[image]Jvm,KDAJ02729 (som både anges tagen 1965 i både Kristianstad och Östersund).
Finns även på bild från Örebro 1956, som Jvm,KDAJ02726, och Jvm,KDAJ02730, den senare spegelvänd version av den förra.
Huruvida det är 1661 eller 1662 i Sölvesborg går nog inte att se om inte loken var olika på något sätt. Fordonsplaceringslistan från 1954 (Stig L) anger inget L18 så bilden kan vara äldre. Om inte loken togs fram i samband med breddningen.

Jag håller med. Kollade upp bilder på diverse L-varianter och denna passar bäst. Enligt "Normalspåriga ånglok..." avställdes 1661 år 1953 medan 1662 gick i trafik till 1956. 1661 skrotades 1967 och 1662 1965. Båda i Östersund enligt boken. En bild på 1661 finns här. CHJ 13/SJ L18 1662 verkar ha fått en ny sotskåpslucka med lite speciella gångjärn.

M.v.h.
Ola

Sölvesborgs lokstation – spårvidderna

av Arne, Wednesday, March 22, 2017, 18:11 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
Ett urklipp ur bilden (KDAE12789). Tåget torde stå på spåret till/från yttre hamnen, till höger utanför bild går spåren tilll Älmlhult och Kristianstad. På denna bild är vändskivan öppen men saknar räcken. Dessa har tillkommit senare. På den första bilden kan man med litet god vilja skönja fästena för 1067-spåren i kransen, men trädäcket på skivan är omlagt så där finns inga spår av 1067-spår.

Jag ställde tidigare i tråden en fråga om hur spåren in mot vändskivan fungerade när den ursprungliga bilden visades (se miniatyrbilden här).

[image]
Då svarade Åke C följande:

'Den vänstra inre rälen är rörlig på några meters sträcka och har en "manöverspak" likt en växelomläggare (heter säkert inte så..). Perspektivet luras lite.'

Bra så! Men nu med den förstorade bilden ovan vill jag ställa en följdfråga apropå det Anders S svarade Åke C om att treskensspåret går över i ett fyrskensspår.

'Rätt! Med växelklotet läggs EN tunga om så att treskenigt 1435/1067 blir dito fyrskenigt centrerat spår.'

Jag tycker inte att jag kan se att det blir ett fyrskensspår på vändskivan. Snarare så går den högra inre rälen ihop med den högre yttre strax före vändskivan. Kan någon därför förklara så att jag förstår hur spårgeometrin egentligen är här i Sölvesborg?

8<...

Sölvesborgs lokstation – spårvidderna

av Anders Sandgren, Wednesday, March 22, 2017, 18:31 (2564 dagar sedan) @ Arne

[image]
Ett urklipp ur bilden (KDAE12789). Tåget torde stå på spåret till/från yttre hamnen, till höger utanför bild går spåren tilll Älmlhult och Kristianstad. På denna bild är vändskivan öppen men saknar räcken. Dessa har tillkommit senare. På den första bilden kan man med litet god vilja skönja fästena för 1067-spåren i kransen, men trädäcket på skivan är omlagt så där finns inga spår av 1067-spår.


Jag ställde tidigare i tråden en fråga om hur spåren in mot vändskivan fungerade när den ursprungliga bilden visades (se miniatyrbilden här).

[image]
Då svarade Åke C följande:

'Den vänstra inre rälen är rörlig på några meters sträcka och har en "manöverspak" likt en växelomläggare (heter säkert inte så..). Perspektivet luras lite.'

Bra så! Men nu med den förstorade bilden ovan vill jag ställa en följdfråga apropå det Anders S svarade Åke C om att treskensspåret går över i ett fyrskensspår.

'Rätt! Med växelklotet läggs EN tunga om så att treskenigt 1435/1067 blir dito fyrskenigt centrerat spår.'

Jag tycker inte att jag kan se att det blir ett fyrskensspår på vändskivan. Snarare så går den högra inre rälen ihop med den högre yttre strax före vändskivan. Kan någon därför förklara så att jag förstår hur spårgeometrin egentligen är här i Sölvesborg?

8<...

Det torde vara två räler per sida hela vägen in på skivan, det är bara det att det inte syns vid slaggropen och in på skivan. Perspektivet kan luras. Om man inte gör så blir det svårt att vända på skivan... Synd att det inte finns någon bättre bild på arrangemanget.

Sölvesborgs lokstation – spårvidderna

av Christer Fredriksson, Wednesday, March 22, 2017, 19:11 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det måste vara 4 räler på vändskivan, hur skall man annars få jämnvikt med olika lok på skivan, så skivan går att vrida?

Sölvesborgs lokstation – spårvidderna

av Peter Andersson, Thursday, March 23, 2017, 07:23 (2563 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Man får helt enkelt acceptera att det är fyrskenspår på vändskivan, och att som nämnts tidigare att bildperspektivet luras en aning. Vändskivan har två uppgifter. Dels att fördela lok till de olika stallspåren, och dels att vända (byta färdriktning) loken. Om man ska vända loken måste skenorna vara centrerade mot vändskivans centrum, annars ligger inte spåren mittför varandra när man snurrat vändskivan 180 grader. Därför har man detta arrangemang just innan spåret når slaggrop och vändskiva, istället för 3-skenspår som annars är brukligt. På denna bild från Åtvidaberg syns tydligt vändskivans fyrskenspår, även om man här ansluter vändskivan med separata smal- och normalspår. Liknande arrangemang fanns även i Eksjö.

Mvh
Peter

Sölvesborgs lokstation – ytterligare bildsök?

av Arne, Thursday, March 23, 2017, 12:51 (2563 dagar sedan) @ Peter Andersson

Man får helt enkelt acceptera att det är fyrskenspår på vändskivan, och att som nämnts tidigare att bildperspektivet luras en aning. Vändskivan har två uppgifter. Dels att fördela lok till de olika stallspåren, och dels att vända (byta färdriktning) loken. Om man ska vända loken måste skenorna vara centrerade mot vändskivans centrum, annars ligger inte spåren mittför varandra när man snurrat vändskivan 180 grader. Därför har man detta arrangemang just innan spåret når slaggrop och vändskiva, istället för 3-skenspår som annars är brukligt. På denna bild från Åtvidaberg syns tydligt vändskivans fyrskenspår, även om man här ansluter vändskivan med separata smal- och normalspår. Liknande arrangemang fanns även i Eksjö.

Mvh
Peter

Tack Peter A – och Anders S samt Christer F – för era inlägg som förklarar hur den här speciella vändskivans spår i Sölvesborg var arrangerade. Det blev mycket klarare och lättare att förstå funktionen efter att ha läst era intressanta kommentarer. Synd att det inte på Samlingsportalen finns någon tydligare bild av vändskivan. Kan det finnas bilder av den aktuella skivan på andra ställen? Var skulle man kunna leta vidare i så fall?

Sölvesborgs lokstation – ytterligare bildsök?

av Kurt G Möller, Thursday, March 23, 2017, 13:42 (2563 dagar sedan) @ Arne

Bl a Kalmar västra lst hade väl också fyrskensskiva?! Foton finns på bl a en S2p där, inklämd mellan två E-lok...

Sölvesborgs lokstation – ytterligare bildsök?

av Lennart Fransson, Thursday, March 23, 2017, 17:51 (2563 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Bl a Kalmar västra lst hade väl också fyrskensskiva?! Foton finns på bl a en S2p där, inklämd mellan två E-lok...

Menar du Kalmar Södra? Eller hade Västra normalspår?

Sölvesborgs lokstation – ytterligare bildsök?

av Kurt G Möller, Thursday, March 23, 2017, 19:17 (2563 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tack !!