Vad och var kan detta vara? Ånglok på vändskiva. (Fotografier/bildfrågor)
En bild min bror tagit på okänd plats i slutet på 60-talet. Var kan det vara? Och vad är det för littera? Tacksam för hjälp med detta.
av Ulfe, Monday, March 20, 2017, 12:38 (2566 dagar sedan)
En bild min bror tagit på okänd plats i slutet på 60-talet. Var kan det vara? Och vad är det för littera? Tacksam för hjälp med detta.
av Christer Fredriksson, Monday, March 20, 2017, 13:22 (2566 dagar sedan) @ Ulfe
SJK-resa!
Den springande fotografen i bakgrunden med det höga hårfästet är en känd lokfotograf och med på de flesta SJK-resorna!
Är det inte en J-tank?
av Ola Almquist, Monday, March 20, 2017, 14:02 (2566 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Jag tror att det är Sölvesborg. Jämför detta inlägg och denna bild.
M.v.h.
Ola
av Ulfe, Monday, March 20, 2017, 15:46 (2566 dagar sedan) @ Ola Almquist
Jag tror att det är Sölvesborg. Jämför detta inlägg och denna bild.
M.v.h.
Ola
Tack för svar. Ja det verkar stämma med lokstallet, kollastningsplattformen och spåret t.h. om stallet, hur vanliga var dessa plattformar? Kortet måste vara taget från plattformen. Jag har svårt att se vändskivan på bilden från samlingsportalen. Återkommer när jag hört med min bror om Sölvesborg kan göra att han drar sej till minnes.
Hälsar Ulf
av Christer Fredriksson, Monday, March 20, 2017, 15:51 (2566 dagar sedan) @ Ulfe
Kolgivningsbryggor brukar man kalla dessa anläggningar, ofta med kolkran eller decauvillebana för lyftning/uppforsling av kolmått eller sidtippande vagnar för kolgivning till loken.
av Anders Sandgren, Monday, March 20, 2017, 16:37 (2566 dagar sedan) @ Ulfe
Jag tror att det är Sölvesborg. Jämför detta inlägg och denna bild.
M.v.h.
Ola
Tack för svar. Ja det verkar stämma med lokstallet, kollastningsplattformen och spåret t.h. om stallet, hur vanliga var dessa plattformar? Kortet måste vara taget från plattformen. Jag har svårt att se vändskivan på bilden från samlingsportalen. Återkommer när jag hört med min bror om Sölvesborg kan göra att han drar sej till minnes.
Hälsar Ulf
Treskensspåret är intressant, inte minst övergången från gemensam vänsterräl till separata.
Är detta SOEJ-stallet? SCJ/BKB-stallet låg väl annorlunda.
av Stefan Isaksson, Monday, March 20, 2017, 17:48 (2566 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Jag har ibland undrat om det funnits vändskivor med dubbla spårvidder och hur de i så fall var konstruerade.
Nu vet jag. Tack för bilden.
SI
av Jan Frelin, Monday, March 20, 2017, 21:07 (2566 dagar sedan) @ Stefan Isaksson
Jag har ibland undrat om det funnits vändskivor med dubbla spårvidder och hur de i så fall var konstruerade.
Nu vet jag. Tack för bilden.SI
Det fanns en i Åtvidaberg också, annars tror jag inte det var så vanligt.
av Christer Fredriksson, Monday, March 20, 2017, 21:15 (2566 dagar sedan) @ Jan Frelin
Kalmar normalspåriga lokstall där Tp-loken stallades!
av Anders Sandgren, Monday, March 20, 2017, 21:43 (2566 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Eksjö hade det väl också?
av Granis, Monday, March 20, 2017, 22:10 (2565 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Järnvägsmuseum i Gävle har åtminstone haft två skivor med fler spårvidder än två på, dessutom? Även om vi väl då bara pratar om själva skivorna (+ nån mindre "stick" ) och ingen trafik (med smalspårsfordon då).
/ L G
av Arne, Monday, March 20, 2017, 22:17 (2565 dagar sedan) @ Anders Sandgren
8<...
Treskensspåret är intressant, inte minst övergången från gemensam vänsterräl till separata.
Är detta SOEJ-stallet? SCJ/BKB-stallet låg väl annorlunda.
Hur fungerade det här egentligen? Det verkar ju som om smalspåret och normalspåret går ihop till ett enda spår till vändskivan och normalspårsstallet. Jag kan inte få det att gå ihop. Kan någon rita en skiss för att visa hur man kan trycka ihop ett normalspårigt fordon så att det kan fortsätta in mot stallet? För det blir ju konsekvensens av den aktuella spårgeometrin här på bilden. ;-)
av Åke C., Monday, March 20, 2017, 22:52 (2565 dagar sedan) @ Arne
Hur fungerade det här egentligen? Det verkar ju som om smalspåret och normalspåret går ihop till ett enda spår till vändskivan och normalspårsstallet. Jag kan inte få det att gå ihop. Kan någon rita en skiss för att visa hur man kan trycka ihop ett normalspårigt fordon så att det kan fortsätta in mot stallet? För det blir ju konsekvensens av den aktuella spårgeometrin här på bilden. ;-)
Den vänstra inre rälen är rörlig på några meters sträcka och har en "manöverspak" likt en växelomläggare (heter säkert inte så..). Perspektivet luras lite.
av A.Svenson, Tuesday, March 21, 2017, 07:18 (2565 dagar sedan) @ Åke C.
Rätt! Med växelklotet läggs EN tunga om så att treskenigt 1435/1067 blir dito fyrskenigt centrerat spår.
Anders S
av Anders Sandgren, Tuesday, March 21, 2017, 09:32 (2565 dagar sedan) @ A.Svenson
Förekom detta arrangemang på något annat ställe? De flesta skivorna med flera spårvidder verkar haft olika vägar in. Kan detta vara ett resultat av omspårningen av BKB? BKB hade väl ett eget stall och detta var SOEJ-stallet vilket uppenbarligen fick smalspår någon gång. Under SJ-kan ju åtminstone kolning mm koncentrerats till ett stall och då var det väl också bra om det gick att vända loken där. På Eniros historiska flygfoto kan man se båda stallen men smalspårsstallet verkar vara spårlöst. Det stallet är rivet idag medan normalspårsstallet finns kvar på den moderna bilden.
av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, March 21, 2017, 21:36 (2565 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Förekom detta arrangemang på något annat ställe? De flesta skivorna med flera spårvidder verkar haft olika vägar in. Kan detta vara ett resultat av omspårningen av BKB? BKB hade väl ett eget stall och detta var SOEJ-stallet vilket uppenbarligen fick smalspår någon gång. Under SJ-kan ju åtminstone kolning mm koncentrerats till ett stall och då var det väl också bra om det gick att vända loken där. På Eniros historiska flygfoto kan man se båda stallen men smalspårsstallet verkar vara spårlöst. Det stallet är rivet idag medan normalspårsstallet finns kvar på den moderna bilden.
Loket är helt klart SJ J 1393 och Sölvesborg verkar vara en trolig plats. Den svart-vita bilden kan dock ha förvillat lite eftersom loket på den inte verkar vara ett J-lok och dessutom måste den bilden vara tagen under en tid när det fanns både normalspår och 1067-spår i Sölvesborg, dvs under åren då BKB breddades. Färgbilden av J 1393, om det är Sölvesborg, måste vara tagen söndag 13 oktober 1968 då SJK Skåne genonförde en resa efter detta lok Malmö - Hässleholm - Kristianatad - Älmhult - Sölvesborg - Kristianstad - Hässleholm - Malmö (totalt 40 mil). Jag var själv en av researrangörerna.
av Ulfe, Wednesday, March 22, 2017, 06:20 (2564 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
Tack för svar. Har talat med min bror, han var inte med på den här resan, han säger sej inte ha nåt minne av att ha varit i Sölvesborg. Är diabilden verkligen från Sölvesborg? Som sagts tidigare borde bilden vara tagen vid en SJK-resa, finns det något annat lokstall där kolgivningsbryggan ligger, låg i, samma position i förhållande till lokstallet, som i Sölvesborg, kortet borde vara taget från en sådan?.
Hälsar Ulf och Björn
av Ulfe, Wednesday, March 22, 2017, 07:02 (2564 dagar sedan) @ Ulfe
Tack för svar. Har talat med min bror, han var inte med på den här resan, han säger sej inte ha nåt minne av att ha varit i Sölvesborg. Är diabilden verkligen från Sölvesborg? Som sagts tidigare borde bilden vara tagen vid en SJK-resa, finns det något annat lokstall där kolgivningsbryggan ligger, låg i, samma position i förhållande till lokstallet, som i Sölvesborg, kortet borde vara taget från en sådan?.
Hälsar Ulf och Björn
Den här bilden på diafilmen, är bilden före den med J 1393 på vändskivan, bilden är inget vidare men säger kanske något. Bilderna före denna linjebild är frånklippta och inramade.
av Farbror Mossa, Wednesday, March 22, 2017, 17:24 (2564 dagar sedan) @ Ulfe
Bilden kan vara tagen strax innan tåget kommer fram till Råby hpl från Älmhultshållet på SOEJ, alltså riktning Älmhult på bilden.
Att jag tycker mig känna igen platsen beror på att jag tog en bild från bakhytt från ungefär samma plats vid en resa med ordinarie rälsbusståg 1979. Men bilden är inte tilllgänglig just nu, så jag kan inte kolla för att bli säker.
Det antyder iallafall en resa på väg till Sölvesborg..
av Thomas Tell, Wednesday, March 22, 2017, 11:25 (2564 dagar sedan) @ Ulfe
Tack för svar. Har talat med min bror, han var inte med på den här resan, han säger sej inte ha nåt minne av att ha varit i Sölvesborg. Är diabilden verkligen från Sölvesborg? Som sagts tidigare borde bilden vara tagen vid en SJK-resa, finns det något annat lokstall där kolgivningsbryggan ligger, låg i, samma position i förhållande till lokstallet, som i Sölvesborg, kortet borde vara taget från en sådan?.
Hälsar Ulf och Björn
Jämför man bilderna i tråden visar det att det helt klart är Sölvesborgs lokstall på diabilden. Allt för många detaljer är lika för att det inte skall vara Sölvesborg.
/tell
av Anders Sandgren, Wednesday, March 22, 2017, 10:39 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Ett urklipp ur bilden (KDAE12789). Tåget torde stå på spåret till/från yttre hamnen, till höger utanför bild går spåren tilll Älmlhult och Kristianstad. På denna bild är vändskivan öppen men saknar räcken. Dessa har tillkommit senare. På den första bilden kan man med litet god vilja skönja fästena för 1067-spåren i kransen, men trädäcket på skivan är omlagt så där finns inga spår av 1067-spår.
Men vad är det för lok som drar tåget? Tryckluftstanken sitter som på J-lok, men kåpan under sotskåpet liknar inte J-lok. Det ser mer ut som E4 och vissa hade lufttanken på samma sätt men pannan är för liten för E4. Jag tror i alla fallatt det är ett normalspårslok. Jag tror inte det är ett tanklok om det inte har korta tankar som ett J.
av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, March 22, 2017, 10:58 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Ett urklipp ur bilden (KDAE12789). Tåget torde stå på spåret till/från yttre hamnen, till höger utanför bild går spåren tilll Älmlhult och Kristianstad. På denna bild är vändskivan öppen men saknar räcken. Dessa har tillkommit senare. På den första bilden kan man med litet god vilja skönja fästena för 1067-spåren i kransen, men trädäcket på skivan är omlagt så där finns inga spår av 1067-spår.
Men vad är det för lok som drar tåget? Tryckluftstanken sitter som på J-lok, men kåpan under sotskåpet liknar inte J-lok. Det ser mer ut som E4 och vissa hade lufttanken på samma sätt men pannan är för liten för E4. Jag tror i alla fallatt det är ett normalspårslok. Jag tror inte det är ett tanklok om det inte har korta tankar som ett J.
Är det så säkert att den ursprungliga bilden (färgbilden) är tagen i Sölvesborg? Fotografen var ju inte med på resan! Den svart-vita bilden kan mycket väl vara från Sölvesborg men jag är tveksam beträffande färgbilderna av den främsta orsaken att fotografen inte var med på resan. Kanske är färgbilderna tagna vid en annan resa.
av Kent Hedqvist, Wednesday, March 22, 2017, 13:22 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Det skulle kunna vara ett L18-lok. Kåpan under sotskåpet stämmer, placeringen av trycklufttanken och luftpumpen likaså. L18-loken gick ju dessutom på SOEJ. Det som möjligen inte stämmer är de yttre delarna av takets rundning, men här kan perspektivet spela in.
Kent
av Anders Sandgren, Wednesday, March 22, 2017, 13:49 (2564 dagar sedan) @ Kent Hedqvist
Det tror jag på. Jämför med denna bild av L18 1662.
Jvm,KDAJ02729 (som både anges tagen 1965 i både Kristianstad och Östersund).
Finns även på bild från Örebro 1956, som Jvm,KDAJ02726, och Jvm,KDAJ02730, den senare spegelvänd version av den förra.
Huruvida det är 1661 eller 1662 i Sölvesborg går nog inte att se om inte loken var olika på något sätt. Fordonsplaceringslistan från 1954 (Stig L) anger inget L18 så bilden kan vara äldre. Om inte loken togs fram i samband med breddningen.
av Ola Almquist, Wednesday, March 22, 2017, 14:18 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Det tror jag på. Jämför med denna bild av L18 1662.
Jvm,KDAJ02729 (som både anges tagen 1965 i både Kristianstad och Östersund).
Finns även på bild från Örebro 1956, som Jvm,KDAJ02726, och Jvm,KDAJ02730, den senare spegelvänd version av den förra.
Huruvida det är 1661 eller 1662 i Sölvesborg går nog inte att se om inte loken var olika på något sätt. Fordonsplaceringslistan från 1954 (Stig L) anger inget L18 så bilden kan vara äldre. Om inte loken togs fram i samband med breddningen.
Jag håller med. Kollade upp bilder på diverse L-varianter och denna passar bäst. Enligt "Normalspåriga ånglok..." avställdes 1661 år 1953 medan 1662 gick i trafik till 1956. 1661 skrotades 1967 och 1662 1965. Båda i Östersund enligt boken. En bild på 1661 finns här. CHJ 13/SJ L18 1662 verkar ha fått en ny sotskåpslucka med lite speciella gångjärn.
M.v.h.
Ola
av Arne, Wednesday, March 22, 2017, 18:11 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Ett urklipp ur bilden (KDAE12789). Tåget torde stå på spåret till/från yttre hamnen, till höger utanför bild går spåren tilll Älmlhult och Kristianstad. På denna bild är vändskivan öppen men saknar räcken. Dessa har tillkommit senare. På den första bilden kan man med litet god vilja skönja fästena för 1067-spåren i kransen, men trädäcket på skivan är omlagt så där finns inga spår av 1067-spår.
Jag ställde tidigare i tråden en fråga om hur spåren in mot vändskivan fungerade när den ursprungliga bilden visades (se miniatyrbilden här).
Då svarade Åke C följande:
'Den vänstra inre rälen är rörlig på några meters sträcka och har en "manöverspak" likt en växelomläggare (heter säkert inte så..). Perspektivet luras lite.'
Bra så! Men nu med den förstorade bilden ovan vill jag ställa en följdfråga apropå det Anders S svarade Åke C om att treskensspåret går över i ett fyrskensspår.
'Rätt! Med växelklotet läggs EN tunga om så att treskenigt 1435/1067 blir dito fyrskenigt centrerat spår.'
Jag tycker inte att jag kan se att det blir ett fyrskensspår på vändskivan. Snarare så går den högra inre rälen ihop med den högre yttre strax före vändskivan. Kan någon därför förklara så att jag förstår hur spårgeometrin egentligen är här i Sölvesborg?
8<...
av Anders Sandgren, Wednesday, March 22, 2017, 18:31 (2564 dagar sedan) @ Arne
Ett urklipp ur bilden (KDAE12789). Tåget torde stå på spåret till/från yttre hamnen, till höger utanför bild går spåren tilll Älmlhult och Kristianstad. På denna bild är vändskivan öppen men saknar räcken. Dessa har tillkommit senare. På den första bilden kan man med litet god vilja skönja fästena för 1067-spåren i kransen, men trädäcket på skivan är omlagt så där finns inga spår av 1067-spår.
Jag ställde tidigare i tråden en fråga om hur spåren in mot vändskivan fungerade när den ursprungliga bilden visades (se miniatyrbilden här).'Den vänstra inre rälen är rörlig på några meters sträcka och har en "manöverspak" likt en växelomläggare (heter säkert inte så..). Perspektivet luras lite.'
Bra så! Men nu med den förstorade bilden ovan vill jag ställa en följdfråga apropå det Anders S svarade Åke C om att treskensspåret går över i ett fyrskensspår.
'Rätt! Med växelklotet läggs EN tunga om så att treskenigt 1435/1067 blir dito fyrskenigt centrerat spår.'
Jag tycker inte att jag kan se att det blir ett fyrskensspår på vändskivan. Snarare så går den högra inre rälen ihop med den högre yttre strax före vändskivan. Kan någon därför förklara så att jag förstår hur spårgeometrin egentligen är här i Sölvesborg?
8<...
Det torde vara två räler per sida hela vägen in på skivan, det är bara det att det inte syns vid slaggropen och in på skivan. Perspektivet kan luras. Om man inte gör så blir det svårt att vända på skivan... Synd att det inte finns någon bättre bild på arrangemanget.
av Christer Fredriksson, Wednesday, March 22, 2017, 19:11 (2564 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Det måste vara 4 räler på vändskivan, hur skall man annars få jämnvikt med olika lok på skivan, så skivan går att vrida?
av Peter Andersson, Thursday, March 23, 2017, 07:23 (2563 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Man får helt enkelt acceptera att det är fyrskenspår på vändskivan, och att som nämnts tidigare att bildperspektivet luras en aning. Vändskivan har två uppgifter. Dels att fördela lok till de olika stallspåren, och dels att vända (byta färdriktning) loken. Om man ska vända loken måste skenorna vara centrerade mot vändskivans centrum, annars ligger inte spåren mittför varandra när man snurrat vändskivan 180 grader. Därför har man detta arrangemang just innan spåret når slaggrop och vändskiva, istället för 3-skenspår som annars är brukligt. På denna bild från Åtvidaberg syns tydligt vändskivans fyrskenspår, även om man här ansluter vändskivan med separata smal- och normalspår. Liknande arrangemang fanns även i Eksjö.
Mvh
Peter
av Arne, Thursday, March 23, 2017, 12:51 (2563 dagar sedan) @ Peter Andersson
Man får helt enkelt acceptera att det är fyrskenspår på vändskivan, och att som nämnts tidigare att bildperspektivet luras en aning. Vändskivan har två uppgifter. Dels att fördela lok till de olika stallspåren, och dels att vända (byta färdriktning) loken. Om man ska vända loken måste skenorna vara centrerade mot vändskivans centrum, annars ligger inte spåren mittför varandra när man snurrat vändskivan 180 grader. Därför har man detta arrangemang just innan spåret når slaggrop och vändskiva, istället för 3-skenspår som annars är brukligt. På denna bild från Åtvidaberg syns tydligt vändskivans fyrskenspår, även om man här ansluter vändskivan med separata smal- och normalspår. Liknande arrangemang fanns även i Eksjö.
Mvh
Peter
Tack Peter A – och Anders S samt Christer F – för era inlägg som förklarar hur den här speciella vändskivans spår i Sölvesborg var arrangerade. Det blev mycket klarare och lättare att förstå funktionen efter att ha läst era intressanta kommentarer. Synd att det inte på Samlingsportalen finns någon tydligare bild av vändskivan. Kan det finnas bilder av den aktuella skivan på andra ställen? Var skulle man kunna leta vidare i så fall?
av Kurt G Möller, Thursday, March 23, 2017, 13:42 (2563 dagar sedan) @ Arne
Bl a Kalmar västra lst hade väl också fyrskensskiva?! Foton finns på bl a en S2p där, inklämd mellan två E-lok...
av Lennart Fransson, Thursday, March 23, 2017, 17:51 (2563 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Bl a Kalmar västra lst hade väl också fyrskensskiva?! Foton finns på bl a en S2p där, inklämd mellan två E-lok...
Menar du Kalmar Södra? Eller hade Västra normalspår?
av Christer Fredriksson, Thursday, March 23, 2017, 18:52 (2563 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Kalmar Södra, dvs det nuvarande rundstallet, se mitt inlägg lite uppåt i denna tråd!
av Kurt G Möller, Thursday, March 23, 2017, 19:17 (2563 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Tack !!