...Man kan ju undra varför det kommer ut två böcker om samma bana så tätt, det är ju annars många banor som väntar på sin historik.
Tja, innan vi får nåt Kulturdepartement el dyl som bestämmer vad man ska skriva om, antagligtvis m h a "morötter" då; styrda bidrag alltså -och inte "piskor"!, kommer nog de författare som tycker att de har nåt att ge ut + nån förläggare som tycker detsamma att ge ut "likartade" böcker. Även på järnvägssidan. Det finns ju två böcker om järnvägarna på Öland t ex, som båda har sina plus och minus.
Och vad gäller Östergötland med fokus på WFJ/ FWÖJ/ MÖJ finns det ju dessutom tre: Den första hette ju "Från Wadstena till Vadstena", skriven av Sverker Johansson och C-J Fahlgren och utgiven av museiföreningen WFJ -som då hette VÖJF- redan 1981. I mitt tycker nog den bästa (för oss "n*rdar" i varje fall) tack vare sina fordonstabeller och bangårdsskisser. Trots titeln över hela MÖJ-nätet dessutom.
Visst saknar man många böcker över många banor, då vad man kan kalla "Riktiga Järnvägsbiografier" (och inte t ex "studiecirkelantologier" ). För min del 1067-banorna t ex, men även i Östergötland det stora NÖJ-bolaget och VB. Men vad skall man göra om ingen vill och kan?
/ L G :-)