ang samlingsportalen (Järnväg allmänt)

av jugge, Saturday, March 25, 2017, 09:04 (2561 dagar sedan)

Någon som vet vad som gäller användandet på inskannade vykort på samlingsportalen.se.
Någon som kan regelverket för det?

ang samlingsportalen

av Christer Fredriksson, Saturday, March 25, 2017, 10:05 (2561 dagar sedan) @ jugge

Det står väl i regelverket vad som gäller alla scannade foton på portalen om jag inte minns alldeles fel!

ang samlingsportalen

av jugge, Saturday, March 25, 2017, 11:33 (2561 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

jo det står om inskannade foton och inte om inskannade vykort.
Inskannande vykort är ju utgivet av ett förlag och tror att det inte är något som järnvägsmuseum har rättigheter till.
Fast jag har ingen aning om hur det ligger till.
Därför vore det intressant om någon vet hur det ligger till med den saken!

ang samlingsportalen

av daniel, Saturday, March 25, 2017, 11:42 (2561 dagar sedan) @ jugge

jo det står om inskannade foton och inte om inskannade vykort.
Inskannande vykort är ju utgivet av ett förlag och tror att det inte är något som järnvägsmuseum har rättigheter till.
Fast jag har ingen aning om hur det ligger till.
Därför vore det intressant om någon vet hur det ligger till med den saken!

Det är ingen skillnad skulle jag vilja säga. Att en bild publicerats som vykort innebär att det funnits ett avtal mellan rättighetsinnehavaren till bilden och förlaget att trycka och distribuera vykortet. Det avtalet har ingen inverkan på någon ananas (till exempel Järnvägsmuseums eller en användare av Samlingsportalens) rätt att använda bilden.

Inte heller om förlaget skulle vara rättighetsinnehavare till bilden så förändrar det något i sammanhanget.

Om Järnvägsmuseet är rättighetshavare, däremot, så innebär det att museet kan ge tillstånd att använda bilden så som varande rättighetsinnehavare. Jag tror att vi kan utgå från att museet inte innehar rättigheterna till de flesta bilderna på samlingsportalen.

ang samlingsportalen

av jugge, Saturday, March 25, 2017, 12:04 (2561 dagar sedan) @ daniel

Fast det står på samlingsportalen att alla bilder som skall medverka på något sätt då skall det stå fotografens namn och det är ju helt riktigt!
Fast när det gäller vykort så gäller ju inte det!
Så vykort på samlingsportalen kan man alltså lägga ut på tex på någon hemsida utan att man behöver ange vykortskällan.
Tex om jag köper ett gammalt vykort på en loppis och skannar in det och lägger ut på någon hemsida så behöver jag ju inte ang förlagets namn eller så !

ang samlingsportalen

av daniel, Saturday, March 25, 2017, 12:36 (2561 dagar sedan) @ jugge

Fast det står på samlingsportalen att alla bilder som skall medverka på något sätt då skall det stå fotografens namn och det är ju helt riktigt!
Fast när det gäller vykort så gäller ju inte det!

Varför skulle inte det gälla vykort?

Samlingsportalens bildanvändningsvillkor får du se som villkor för att använda den webbtjänsten. Den gäller alla bilder du hämtar där. Att du kan få tag på samma bild via någon annan kanal med andra eller oklara villkor upphäver inte villkoren för samlingsportalens användande.

ang samlingsportalen

av Jan Frelin, Saturday, March 25, 2017, 17:18 (2561 dagar sedan) @ daniel

Jag gissar att bildrätten för huvuddelen av samlingsportalen redan gått ut.