Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1? (Historiskt material)

av Martin Johansson, Saturday, March 25, 2017, 11:45 (2582 dagar sedan)

Hejsan!
Har några frågor kring dessa lyktkåpor, om dom nu heter så. Rätta mig om jag har fel.

Enligt tidigare uppgifter kommer dom från ett pendeltåg littera X1 som numera är borta från SL trafiken i Stockholm. Jag undrar lite kring deras användningsområde.

En tänkbar förklaring som jag läst tidigare är att dom hängdes över frontbelysningen för att dölja tåget i händelse av krig eller något sådant. Kan detta stämma eller var dom tänkt för annat? Tacksam för all info kring dessa.

[img]http://mjtag.dinstudio.se/3/141/jarnvagssamlingen-railwaycollection/files/lyktkapa1.JPG[/img]

[img]http://mjtag.dinstudio.se/3/141/jarnvagssamlingen-railwaycollection/files/lyktkapa4.JPG[/img]

Ha det bra.

Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1?

av Granis, Saturday, March 25, 2017, 12:01 (2582 dagar sedan) @ Martin Johansson

En tänkbar förklaring som jag läst tidigare är att dom hängdes över frontbelysningen för att dölja tåget i händelse av krig eller något sådant. Kan detta stämma eller var dom tänkt för annat? Tacksam för all info kring dessa.

Oj!! "Mörkläggningsbelysning" kallades det väl när man satte på sådana på lyktor? Mest bilars då, och nåt man mest kopplar till andra världskrigets dagar (och efterföljande kalla krig, säkert). Och tydligen var beredskapen god ända in på 1960-talet!

/ L G :-)

Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1?

av Martin Johansson, Saturday, March 25, 2017, 12:41 (2582 dagar sedan) @ Granis

En tänkbar förklaring som jag läst tidigare är att dom hängdes över frontbelysningen för att dölja tåget i händelse av krig eller något sådant. Kan detta stämma eller var dom tänkt för annat? Tacksam för all info kring dessa.


Oj!! "Mörkläggningsbelysning" kallades det väl när man satte på sådana på lyktor? Mest bilars då, och nåt man mest kopplar till andra världskrigets dagar (och efterföljande kalla krig, säkert). Och tydligen var beredskapen god ända in på 1960-talet!

/ L G :-)

Ja, kanske det. Som sagt så var det bara något jag läst tidigare. Finns det annan info om dom så tar jag tacksamt emot den.

Ha det bra.

Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1?

av Svante Andersson, Saturday, March 25, 2017, 18:36 (2581 dagar sedan) @ Granis

Och tydligen var beredskapen god ända in på 1960-talet!


/ L G :-)

Hmmm... det var nog på sextiotalet som berdskapen var som "godast"! Och antagligen även sjuttiotalet. Framför allt var det vårt flygvapen som med först Draken och senare Viggen var bland de bästa i världen.

SA

Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1?

av WS, Saturday, March 25, 2017, 19:19 (2581 dagar sedan) @ Granis

En tänkbar förklaring som jag läst tidigare är att dom hängdes över frontbelysningen för att dölja tåget i händelse av krig eller något sådant. Kan detta stämma eller var dom tänkt för annat? Tacksam för all info kring dessa.


Oj!! "Mörkläggningsbelysning" kallades det väl när man satte på sådana på lyktor? Mest bilars då, och nåt man mest kopplar till andra världskrigets dagar (och efterföljande kalla krig, säkert). Och tydligen var beredskapen god ända in på 1960-talet!

/ L G :-)

Som ren kuriosa kan jag tillägga att så sent som 1990 övades montering
av mörkläggningsbelysning på militära fordon vid ING 2 i Eksjö. /WS/

Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1?

av A.Svenson, Saturday, March 25, 2017, 21:23 (2581 dagar sedan) @ Martin Johansson

Hej!

Rätt tänkt! Detta är mörkläggningsskärmar till Marshall-strålkastare. Passar alltså även på Rc, T44 m.fl. Förutom mörkläggning av strålkastarna fanns det även mörkläggningsskivor till lokens maskinrumsfönster och dito gardiner i pass- och motorvagnar (tjocka svarta med gula ränder och läderflärp att knäppa över knap mitt under fönstret, ni som minns) Rc-loken levererades (i vart fall inledningsvis) med dessa skärmar samt åtta större och fyra mindre svarta runda plywoodskivor. De mindre var till maskinrumsdörrarnas fönstergluggarna. Plåtvinklar fanns vid fönstrens underkant och sidor. Mer att läsa om mörkläggning finns i SJF090. Den har väl alla?

Vänligen!
Anders S

Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1?

av Martin Johansson, Saturday, March 25, 2017, 22:48 (2581 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Rätt tänkt! Detta är mörkläggningsskärmar till Marshall-strålkastare. Passar alltså även på Rc, T44 m.fl. Förutom mörkläggning av strålkastarna fanns det även mörkläggningsskivor till lokens maskinrumsfönster och dito gardiner i pass- och motorvagnar (tjocka svarta med gula ränder och läderflärp att knäppa över knap mitt under fönstret, ni som minns) Rc-loken levererades (i vart fall inledningsvis) med dessa skärmar samt åtta större och fyra mindre svarta runda plywoodskivor. De mindre var till maskinrumsdörrarnas fönstergluggarna. Plåtvinklar fanns vid fönstrens underkant och sidor. Mer att läsa om mörkläggning finns i SJF090. Den har väl alla?

Vänligen!
Anders S

Jag tackar för det informativa svaret.

Ha det bra.

Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1?

av BM, Monday, March 27, 2017, 14:41 (2580 dagar sedan) @ A.Svenson

SJF 090!

Det jag minns var SJF 010.2

Krigssäo

Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1?

av Peter Flink, Saturday, March 25, 2017, 22:38 (2581 dagar sedan) @ Martin Johansson

Hejsan!
Har några frågor kring dessa lyktkåpor, om dom nu heter så. Rätta mig om jag har fel.

Enligt tidigare uppgifter kommer dom från ett pendeltåg littera X1 som numera är borta från SL trafiken i Stockholm. Jag undrar lite kring deras användningsområde.

En tänkbar förklaring som jag läst tidigare är att dom hängdes över frontbelysningen för att dölja tåget i händelse av krig eller något sådant. Kan detta stämma eller var dom tänkt för annat? Tacksam för all info kring dessa.

[img]http://mjtag.dinstudio.se/3/141/jarnvagssamlingen-railwaycollection/files/lyktkapa1.JPG[/img]

[img]http://mjtag.dinstudio.se/3/141/jarnvagssamlingen-railwaycollection/files/lyktkapa4.JPG[/img]

Ha det bra.

Visst är det mörkläggningskåpor, dessa fanns i samtliga X1 och ingen brydde sig med att ta bort dom så dom följde nog fordonen till skroten.
Ska titta om SJVM's X1 i Gävle har dom kvar nästa gång jag är där.

Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1?

av Martin Johansson, Sunday, March 26, 2017, 12:51 (2581 dagar sedan) @ Peter Flink

Visst är det mörkläggningskåpor, dessa fanns i samtliga X1 och ingen brydde sig med att ta bort dom så dom följde nog fordonen till skroten.
Ska titta om SJVM's X1 i Gävle har dom kvar nästa gång jag är där.

Ok, tack för den kompletterande infon. Dessa slapp skroten i alla fall, men om flera gjorde det vet jag inte.

Ha det bra.

Frågor om lyktkåpor från pendeltåg X1?

av Thomas Eriksson, Sunday, March 26, 2017, 16:50 (2581 dagar sedan) @ Peter Flink

Ra-loken hade fästen för mörkläggningsskivor på de ursrungliga lyktorna. Saknas på Järnvägsmuseums lok - är det månne av estetiska skäl?