Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga (Järnväg allmänt)

av KeTh, Saturday, March 25, 2017, 17:30 (2582 dagar sedan)

Vi är åtta föreningar som försöker få till en gång o cykelväg (Mälardalsleden) på en nedlagd järnvägsbank (Mälaren) i Uppland mellan Ekolsund och Stämsvik/Krägga med hjälp av Leader Mälardalen. På denna sträcka finns en Järnvägsbro (tidigare svängbar) som vi skulle vilja veta lite mer om.
Så jag undrar om det finns någon information (besiktningsprotokoll, konstruktionsunderlag med beräknad livslängd,...) om denna Järnvägsbro i Ekolsund (samma typ av järnvägsbro som fanns i Stäket) i anslutning till järnvägsbanken. Järnvägsbanken går mellan Krägga/Stämsvik och Ekolsund station. Tågen slutade gå över denna del av Västeråsbanan 1994 (?) Järnvägsbron var från början öppningsbar (svängbro) men är numera fixerad i "fast" läge. Underlaget skall användas i en ansökan till Jordbruksverket om bidrag för att göra gång o cykelväg över den nedlagda järnvägsbanken. Tror att bron byggdes i slutet av 1800-talet eller i början av 1900-talet.

Var kan man tänka sig att uppgifter om detta (gamla järnvägsbroar) finns lagrat någonstans?

Kan maila några bilder på bron o järnvägsbanken om så önskas.

/Karl-Erik Thulin (KeTh)

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krägga

av Kurt G Möller, Saturday, March 25, 2017, 18:37 (2582 dagar sedan) @ KeTh

Järnvägsbron var öppningsbar ännu 1971, men hur länge vet jag inte. Jag vikarierade maskinist å Skrufångfartyget EDERN några dagar den sommaren - vi fick vänta på öppning nån timme där, minns jag...


Obs stavningen - KRÄGGA.

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krägga

av Kjell Aghult, Sunday, March 26, 2017, 10:25 (2581 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Järnvägsbron var öppningsbar ännu 1971, men hur länge vet jag inte. Jag vikarierade maskinist å Skrufångfartyget EDERN några dagar den sommaren - vi fick vänta på öppning nån timme där, minns jag...

De huvudsignaler, som "täckte" bron, ströks ur linjeboken 1972. Omläggning till ny
linje skedde 1995-04-17.

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krägga Bilder

av KeTh, Sunday, March 26, 2017, 13:42 (2581 dagar sedan) @ KeTh

Länk till några bilder
[image]

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av daniel, Sunday, March 26, 2017, 13:42 (2581 dagar sedan) @ KeTh

Vi är åtta föreningar som försöker få till en gång o cykelväg (Mälardalsleden) på en nedlagd järnvägsbank (Mälaren) i Uppland mellan Ekolsund och Stämsvik/Krägga med hjälp av Leader Mälardalen. På denna sträcka finns en Järnvägsbro (tidigare svängbar) som vi skulle vilja veta lite mer om.
Så jag undrar om det finns någon information (besiktningsprotokoll, konstruktionsunderlag med beräknad livslängd,...) om denna Järnvägsbro i Ekolsund (samma typ av järnvägsbro som fanns i Stäket) i anslutning till järnvägsbanken. Järnvägsbanken går mellan Krägga/Stämsvik och Ekolsund station. Tågen slutade gå över denna del av Västeråsbanan 1994 (?) Järnvägsbron var från början öppningsbar (svängbro) men är numera fixerad i "fast" läge. Underlaget skall användas i en ansökan till Jordbruksverket om bidrag för att göra gång o cykelväg över den nedlagda järnvägsbanken. Tror att bron byggdes i slutet av 1800-talet eller i början av 1900-talet.

Var kan man tänka sig att uppgifter om detta (gamla järnvägsbroar) finns lagrat någonstans?

Kan maila några bilder på bron o järnvägsbanken om så önskas.

/Karl-Erik Thulin (KeTh)

Den som äger bron i dag borde ha den gällande dokumentation som finns om bron. Om det är Trafikverket så borde det finnas i BaTMan. Även många kommuner har sina broar i BaTMan har ni kollat där?

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av KeTh, Sunday, March 26, 2017, 13:46 (2581 dagar sedan) @ daniel

Vi har kollat med Trafikverket och deras "Riksarkiv".

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av daniel, Sunday, March 26, 2017, 13:48 (2581 dagar sedan) @ KeTh

Vi har kollat med Trafikverket och deras "Riksarkiv".

Äger de bron?

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av Svante Andersson, Sunday, March 26, 2017, 15:56 (2581 dagar sedan) @ daniel

Om bron ska tas i bruk för en verksamhet upplåten för allmänheten måste deb besiktigas. Detta oavsett tidigare förhållanden och användning. De instnser som utför sådana besiktiningar kan antagligen få fram nödvändig information.
Men först och främst måste du kolla vem som äger bron... utan denna information kan du inte ens planera ett användande av den.

SA

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av daniel, Sunday, March 26, 2017, 16:31 (2581 dagar sedan) @ Svante Andersson

Om bron ska tas i bruk för en verksamhet upplåten för allmänheten måste deb besiktigas. Detta oavsett tidigare förhållanden och användning. De instnser som utför sådana besiktiningar kan antagligen få fram nödvändig information.
Men först och främst måste du kolla vem som äger bron... utan denna information kan du inte ens planera ett användande av den.

SA

Självklart, det var därför jag frågade TS om de rett ut att Trafikverket fortfarande äger bron. Ingenstans har TS uppgivit vem som äger bron, vilket borde vara den första saken att reda ut, om man vill använda den eller få tag på dess dokumentation.

Själv så gissar jag på att de inte gör det, för då hade nog Banverket rivit bron redan 1995. Så jag gissar att kommunen tog över bron och då borde kommunens tekniska förvaltning ha dokumentationen.

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av KeTh, Sunday, March 26, 2017, 18:33 (2581 dagar sedan) @ daniel

Trafikverket ägde bron till i vintras, men nu ägs den av ett företag som upplåter marken för gång o cykelväg.

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av Svante Andersson, Sunday, March 26, 2017, 19:28 (2581 dagar sedan) @ KeTh

Trafikverket ägde bron till i vintras, men nu ägs den av ett företag som upplåter marken för gång o cykelväg.

Och då är det upp till företaget och kommunen att få fram nödvändiga uppgifter!

SA

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krägga

av KeTh, Sunday, March 26, 2017, 19:37 (2581 dagar sedan) @ Svante Andersson

Varifrån finns informationen att hämta?

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krägga

av Svante Andersson, Sunday, March 26, 2017, 20:29 (2581 dagar sedan) @ KeTh

Precis där jag skrev i föregående inlägg.
Om dessa inte har information om denna infrastruktur begår de ett allvarligt brott. Prova med att göra intrång på bron och ramla ner från den så utreder polisen allt ansvar.

SA

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krägga

av daniel, Sunday, March 26, 2017, 20:52 (2581 dagar sedan) @ KeTh

Varifrån finns informationen att hämta?

Hos företaget som äger bron, vid försäljning så övertar köparen säljarens dokumentationen av anläggningen.

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krägga

av Svante Andersson, Monday, March 27, 2017, 00:13 (2581 dagar sedan) @ daniel

Varifrån finns informationen att hämta?


Hos företaget som äger bron, vid försäljning så övertar köparen säljarens dokumentationen av anläggningen.

Och har företaget ingen information är de ute på farlig mark rent legalt. Både i miljöhänseende och angående allmänhetens säkerhet MÅSTE innehavaren av en sådan infrastruktur ha full dokumntation tillgänglig.
Sedan spelar det ingen roll hur många varningsskyltar och avspärrningar man sätter upp... ansvaret finns där likafullt!

SA

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av daniel, Monday, March 27, 2017, 11:08 (2580 dagar sedan) @ KeTh

Vi har kollat med Trafikverket och deras "Riksarkiv".

Den som hjälpte dig hos Trafikverket kunde uppenbarligen inte leta. Det tog mig bara ett par minuter att hitta ritningarna hos Trafikverket. Om du representerar företaget som numera äger bron kan du begära att få ta över ritning B4956 blad 1-14 till Ekolsundsviken Bro

Om din motpart på Trafikverket behöver hjälp att leta så kan du be dem kika i Ida i datakällan Förvaltning Järnväg:

Blad 1 och 2 är registrerade i mappen:

Documents\Förvaltningsdata\[Gamla leveranser, status okänd]\Öst\014 KONSTBYGGNAD\Upphittat i lådor vid inventering 2011\Ej utredda efter fynd i lådor\

Blad 3 till 14 är registrerade i mappen:

Documents\Ö Bro flyttat till BATMAN\Bandel 400-499\444 (Kungsängen)-(Västerås norra)\

Samtliga med fysisk plats SUB 9012

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av Svante Andersson, Monday, March 27, 2017, 13:03 (2580 dagar sedan) @ daniel

Vi har kollat med Trafikverket och deras "Riksarkiv".


Den som hjälpte dig hos Trafikverket kunde uppenbarligen inte leta. Det tog mig bara ett par minuter att hitta ritningarna hos Trafikverket. Om du representerar företaget som numera äger bron kan du begära att få ta över ritning B4956 blad 1-14 till Ekolsundsviken Bro

Om din motpart på Trafikverket behöver hjälp att leta så kan du be dem kika i Ida i datakällan Förvaltning Järnväg:

Blad 1 och 2 är registrerade i mappen:

Documents\Förvaltningsdata\[Gamla leveranser, status okänd]\Öst\014 KONSTBYGGNAD\Upphittat i lådor vid inventering 2011\Ej utredda efter fynd i lådor\

Blad 3 till 14 är registrerade i mappen:

Documents\Ö Bro flyttat till BATMAN\Bandel 400-499\444 (Kungsängen)-(Västerås norra)\

Samtliga med fysisk plats SUB 9012

Mycket bra information... men för oss andra som inte har en aning om hur man hittar dylikt är det snudd på meningslöst.
Exempel... gamla bron över Sagån mellan Orresta och Lundby. Hur hittar jag den? Behöver den för modellbygge inom föreningen SWB.

SA

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av daniel, Monday, March 27, 2017, 13:58 (2580 dagar sedan) @ Svante Andersson

Vi har kollat med Trafikverket och deras "Riksarkiv".


Den som hjälpte dig hos Trafikverket kunde uppenbarligen inte leta. Det tog mig bara ett par minuter att hitta ritningarna hos Trafikverket. Om du representerar företaget som numera äger bron kan du begära att få ta över ritning B4956 blad 1-14 till Ekolsundsviken Bro

Om din motpart på Trafikverket behöver hjälp att leta så kan du be dem kika i Ida i datakällan Förvaltning Järnväg:

Blad 1 och 2 är registrerade i mappen:

Documents\Förvaltningsdata\[Gamla leveranser, status okänd]\Öst\014 KONSTBYGGNAD\Upphittat i lådor vid inventering 2011\Ej utredda efter fynd i lådor\

Blad 3 till 14 är registrerade i mappen:

Documents\Ö Bro flyttat till BATMAN\Bandel 400-499\444 (Kungsängen)-(Västerås norra)\

Samtliga med fysisk plats SUB 9012


Mycket bra information... men för oss andra som inte har en aning om hur man hittar dylikt är det snudd på meningslöst.
Exempel... gamla bron över Sagån mellan Orresta och Lundby. Hur hittar jag den? Behöver den för modellbygge inom föreningen SWB.

Inte betongbron från 1967, då, utan en ännu äldre bro?

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av Svante Andersson, Monday, March 27, 2017, 22:39 (2580 dagar sedan) @ daniel

Exempel... gamla bron över Sagån mellan Orresta och Lundby. Hur hittar jag den? Behöver den för modellbygge inom föreningen SWB.


Inte betongbron från 1967, då, utan en ännu äldre bro?

Givetvis den stålbro i två spann med underliggande huvudbalkar i bågform som byggdes av SWB.

[image]

Betongbro från 1967 hade jag ingen aning om...

SA

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krågga

av daniel, Tuesday, March 28, 2017, 07:17 (2579 dagar sedan) @ Svante Andersson

Exempel... gamla bron över Sagån mellan Orresta och Lundby. Hur hittar jag den? Behöver den för modellbygge inom föreningen SWB.


Inte betongbron från 1967, då, utan en ännu äldre bro?


Givetvis den stålbro i två spann med underliggande huvudbalkar i bågform som byggdes av SWB.

[image]

Betongbro från 1967 hade jag ingen aning om...

SA

Det är den äldre av de två broar som trafikeras, den södra tror jag.

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krägga

av KeTh, Monday, March 27, 2017, 17:03 (2580 dagar sedan) @ daniel

Tackar för infon.

Har fått en del men undrar om det finns några test/gransknings underlag från något tillfälle, men det kanske är på samma ställe som det andra , om det nu finns något./K-E

Järnvägsbro Ekolsund - Stämsvik/Krägga

av daniel, Monday, March 27, 2017, 18:07 (2580 dagar sedan) @ KeTh

Tackar för infon.

Har fått en del men undrar om det finns några test/gransknings underlag från något tillfälle, men det kanske är på samma ställe som det andra , om det nu finns något./K-E

Besiktningsmannen nöjer sig säkert med ritningarna som underlag för besiktningen. Sedan får du låta någon konstruera en ny överbyggnad till bron för gång- och cykeltrafik.