Munktells (Järnväg allmänt)

av Tore Blom, Saturday, March 25, 2017, 19:04 (2582 dagar sedan)

Är det någon här som ligger på eller har tidig information om Munktells Lokomobiler. Jag tänker främst på tidsperioden 1853 - 1870 tal. Jag försöker arbeta igenom den tiden för att se över utvecklingen. Bla skulle jag vilja få klarhet i varifrån ordet "lokomobil" egentligen kom in i svenska språket, och [b]när[/b]?

även andra svenska fabrikat från perioden är av stort intresse.

Tore Blom

RUBENS Maskinhistoriska

info@rubens.se

Munktells

av Tore Blom, Sunday, March 26, 2017, 07:23 (2581 dagar sedan) @ Tore Blom

Medveten om att det var ett skott ut i mörkret men jag har gjort ett par blänkare på Facebook enär något vettigt forum för lokomobiler inte finns. Är säker på att vissa medlemmar här kan ha kunskap i ämnet genom att det är närbesläktat och kan ge träff vid forskning.

https://www.facebook.com/groups/rubensvanner/permalink/10154775869709475/
https://www.facebook.com/groups/rubensvanner/permalink/10154779970334475/

Munktells

av Johan Torstensson, Sunday, March 26, 2017, 10:06 (2581 dagar sedan) @ Tore Blom

Enligt Nationalencyklopedins ordbok härleds ordet lokomobil från latinets locus=plats och mobilis=rörlig. Ordet är inlånat från franska locomobile med samma ursprung. Känt i svenskan sedan 1859.

Från min egen erfarenhet kan jag ju berätta att i min barndom var en ångvält verkligen ångdriven och såg ut som en lokomobil men med breda och släta hjul.

Lokomobilen kunde användas att driva diverse flyttbara maskiner, t.ex. tröskverk vid större gårdar, etc. Vad jag minns var användning vid byggen där man tillverkade betong på plats med flyttbar blandare och handkraft för satsning av cement och sand. För att inte sanden skulle frysa på vintern ställde man ut en gammal lokomobil som värmde sanden med ånga. Då var nog vad jag minns själva ångmaskinen bortmonterad.

Munktells

av Tore Blom, Sunday, March 26, 2017, 10:45 (2581 dagar sedan) @ Johan Torstensson

Tack Johan, det var väl typ vart jag kommit i mina efterforskningar med det undantaget att jag inte läst encyklopedin så genom dig fick jag då bekräftat min misstanke om att ordet kom från franskan.
Emellertid kan jag verifiera att ordet är känt i svenskan redan året innan då de anvisningar som Munktells tryckte 1858 nämner just detta" så kallade lokomobiler" och då stavat med k för att senare 1863, stava med c.

Några ytterligare frågor uppkommer i och med detta.

Varför fick franskan ge namn åt dess tingestar, enär franskt inflytande på lokomobilbyggnationen i Sverige måste varit ytterst, ytterst, marginell? Skulle vilja påstå att förutom just ordet lokomobil så kan jag inte peka på någonting som influerat på tidig svensk tillverkning från det hållet. Min uppfattning är att det var England som drog och ledde utvecklingen åtminstone till mitten på 1860 talet.
Spännande är ju att även tyskarna tog till sig den franska benämningen, emedan engelsmännen stod fast vid sitt "portable engines".
När tyskar och fransmän började använda ordet lokomobil vore intressant att veta och om det fanns i bruk för andra skapelser innan ångmaskinerna äntrade scenen.

Munktells

av Ola Almquist, Sunday, March 26, 2017, 11:41 (2581 dagar sedan) @ Tore Blom

Om man söker i [link=http://tidningar.kb.se]KB:s dagstidningar[/link] får man den tidigaste träffen på lokomobil* i Post- och Inrikes Tidningar 1856-06-09 och på locomobil* 1858-08-16.

M.v.h.
Ola

Munktells

av Tore Blom, Sunday, March 26, 2017, 12:03 (2581 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bra Ola det provar vi. Detta forum är kanon