En metkrok i Skara (Järnväg allmänt)
En bildstudie på en vagn som 1956 blivit övertalig. SJ CDp 397 är med en DF10p inkopplad i ett godståg. Svensbro nästa?
av Patrik Eriksson, Sunday, March 26, 2017, 18:01 (2587 dagar sedan)
En bildstudie på en vagn som 1956 blivit övertalig. SJ CDp 397 är med en DF10p inkopplad i ett godståg. Svensbro nästa?
av Nitram, Sunday, March 26, 2017, 18:49 (2587 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
En bildstudie på en vagn som 1956 blivit övertalig. SJ CDp 397 är med en DF10p inkopplad i ett godståg. Svensbro nästa?
Vad är det för vagn till vänster med normalspårsbuffertar tro?
av Harald, Monday, March 27, 2017, 10:49 (2586 dagar sedan) @ Nitram
En bildstudie på en vagn som 1956 blivit övertalig. SJ CDp 397 är med en DF10p inkopplad i ett godståg. Svensbro nästa?
Vad är det för vagn till vänster med normalspårsbuffertar tro?
Det är väl en vagn som står på en överföringsvagn på spåret bredvid. Jämför med den här bilden:
av Nitram, Wednesday, March 29, 2017, 06:24 (2584 dagar sedan) @ Harald
Det verkar stämma. :-)
av Granis, Sunday, March 26, 2017, 18:49 (2587 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?
/ L G
av Anders Jansson, Sunday, March 26, 2017, 21:26 (2586 dagar sedan) @ Granis
Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?
CDp 396 och 399 byggdes om till DF10p år 1952 respektive 1953. Även 397 och 398 skulle ha byggts om på samma sätt men det beslutet upphävdes på grund av minskat behov av postvagnar på västra smalspårsnätet.
Ombyggnaden utfördes av huvudverkstaden i Åmål. De gamla korgarna med nedtill insvängda sidor behölls men ändrades i betydande omfattning.
av Patrik Eriksson, Sunday, March 26, 2017, 22:08 (2586 dagar sedan) @ Anders Jansson
Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?
CDp 396 och 399 byggdes om till DF10p år 1952 respektive 1953. Även 397 och 398 skulle ha byggts om på samma sätt men det beslutet upphävdes på grund av minskat behov av postvagnar på västra smalspårsnätet.
Ombyggnaden utfördes av huvudverkstaden i Åmål. De gamla korgarna med nedtill insvängda sidor behölls men ändrades i betydande omfattning.
Det verkar dessutom vara så att de ombyggda vagnarna inte blev helt lika. Korgsidorna och takändarna skiljer sig åt.
av Ola Almquist, Sunday, March 26, 2017, 22:09 (2586 dagar sedan) @ Anders Jansson
Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?
CDp 396 och 399 byggdes om till DF10p år 1952 respektive 1953. Även 397 och 398 skulle ha byggts om på samma sätt men det beslutet upphävdes på grund av minskat behov av postvagnar på västra smalspårsnätet.
Ombyggnaden utfördes av huvudverkstaden i Åmål. De gamla korgarna med nedtill insvängda sidor behölls men ändrades i betydande omfattning.
Just det. Det fanns väl ytterligare några tvåaxliga postvagnar kvar ganska sent. Dp 404 (senare littera minns jag inte) som var moderniserad men troligen inte av SJ och BD13p 291 som väl gjorde en visit på Västgötanätet. Beträffande Granis fråga om liknande vagnar så var det ju så att 352 hade en systervagn, 351, och de följdes åt ganska länge om jag minns rätt. Flyttades den också till Växjö?
M.v.h
Ola
av Anders Jansson, Sunday, March 26, 2017, 22:36 (2586 dagar sedan) @ Ola Almquist
Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?
CDp 396 och 399 byggdes om till DF10p år 1952 respektive 1953. Även 397 och 398 skulle ha byggts om på samma sätt men det beslutet upphävdes på grund av minskat behov av postvagnar på västra smalspårsnätet.
Ombyggnaden utfördes av huvudverkstaden i Åmål. De gamla korgarna med nedtill insvängda sidor behölls men ändrades i betydande omfattning.
Just det. Det fanns väl ytterligare några tvåaxliga postvagnar kvar ganska sent. Dp 404 (senare littera minns jag inte) som var moderniserad men troligen inte av SJ och BD13p 291 som väl gjorde en visit på Västgötanätet. Beträffande Granis fråga om liknande vagnar så var det ju så att 352 hade en systervagn, 351, och de följdes åt ganska länge om jag minns rätt. Flyttades den också till Växjö?
Cp 350-353 byggdes om till CFp med helt nya korgar år 1952 och 1953. Arbetet utfördes av Kalmar Verkstad. De var avsedda för godståg på västra smalspårsnätet. En betydande del av godstrafiken flyttades över till normalspår sedan Forshem-Gårdsjö breddats. Vagnarna blev därmed övertaliga och de flyttades år 1961 till Småland. Jag kan inte påminna mig att ha sett någon av dem i Växjötrafiken. Våren 1965 såg jag dock minst två, kanske tre, av dem i Kalmar.
av Ola Almquist, Sunday, March 26, 2017, 22:47 (2586 dagar sedan) @ Anders Jansson
Just det. Det fanns väl ytterligare några tvåaxliga postvagnar kvar ganska sent. Dp 404 (senare littera minns jag inte) som var moderniserad men troligen inte av SJ och BD13p 291 som väl gjorde en visit på Västgötanätet. Beträffande Granis fråga om liknande vagnar så var det ju så att 352 hade en systervagn, 351, och de följdes åt ganska länge om jag minns rätt. Flyttades den också till Växjö?
Cp 350-353 byggdes om till CFp med helt nya korgar år 1952 och 1953. Arbetet utfördes av Kalmar Verkstad. De var avsedda för godståg på västra smalspårsnätet. En betydande del av godstrafiken flyttades över till normalspår sedan Forshem-Gårdsjö breddats. Vagnarna blev därmed övertaliga och de flyttades år 1961 till Småland. Jag kan inte påminna mig att ha sett någon av dem i Växjötrafiken. Våren 1965 såg jag dock minst två, kanske tre, av dem i Kalmar.
Det är nog därifrån jag har sett en bild. Just det, det fanns fler vagnar. Det hade jag glömt.
M.v.h.
Ola