En metkrok i Skara (Järnväg allmänt)

av Patrik Eriksson, Sunday, March 26, 2017, 18:01 (2587 dagar sedan)

En bildstudie på en vagn som 1956 blivit övertalig. SJ CDp 397 är med en DF10p inkopplad i ett godståg. Svensbro nästa?

[image]

[image]

[image]

[image]

En metkrok i Skara

av Nitram, Sunday, March 26, 2017, 18:49 (2587 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

En bildstudie på en vagn som 1956 blivit övertalig. SJ CDp 397 är med en DF10p inkopplad i ett godståg. Svensbro nästa?

[image]

Vad är det för vagn till vänster med normalspårsbuffertar tro?

En metkrok i Skara

av Harald, Monday, March 27, 2017, 10:49 (2586 dagar sedan) @ Nitram

En bildstudie på en vagn som 1956 blivit övertalig. SJ CDp 397 är med en DF10p inkopplad i ett godståg. Svensbro nästa?

[image]


Vad är det för vagn till vänster med normalspårsbuffertar tro?

Det är väl en vagn som står på en överföringsvagn på spåret bredvid. Jämför med den här bilden:

[image]

En metkrok i Skara

av Nitram, Wednesday, March 29, 2017, 06:24 (2584 dagar sedan) @ Harald

Det verkar stämma. :-)

En metkrok i Skara

av Granis, Sunday, March 26, 2017, 18:49 (2587 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

[image]

Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?

/ L G

En metkrok i Skara

av Anders Jansson, Sunday, March 26, 2017, 21:26 (2586 dagar sedan) @ Granis

Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?

CDp 396 och 399 byggdes om till DF10p år 1952 respektive 1953. Även 397 och 398 skulle ha byggts om på samma sätt men det beslutet upphävdes på grund av minskat behov av postvagnar på västra smalspårsnätet.

Ombyggnaden utfördes av huvudverkstaden i Åmål. De gamla korgarna med nedtill insvängda sidor behölls men ändrades i betydande omfattning.

En metkrok i Skara

av Patrik Eriksson, Sunday, March 26, 2017, 22:08 (2586 dagar sedan) @ Anders Jansson

Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?

CDp 396 och 399 byggdes om till DF10p år 1952 respektive 1953. Även 397 och 398 skulle ha byggts om på samma sätt men det beslutet upphävdes på grund av minskat behov av postvagnar på västra smalspårsnätet.

Ombyggnaden utfördes av huvudverkstaden i Åmål. De gamla korgarna med nedtill insvängda sidor behölls men ändrades i betydande omfattning.

Det verkar dessutom vara så att de ombyggda vagnarna inte blev helt lika. Korgsidorna och takändarna skiljer sig åt.

En metkrok i Skara - personvagnsutvikning

av Ola Almquist, Sunday, March 26, 2017, 22:09 (2586 dagar sedan) @ Anders Jansson

Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?

CDp 396 och 399 byggdes om till DF10p år 1952 respektive 1953. Även 397 och 398 skulle ha byggts om på samma sätt men det beslutet upphävdes på grund av minskat behov av postvagnar på västra smalspårsnätet.

Ombyggnaden utfördes av huvudverkstaden i Åmål. De gamla korgarna med nedtill insvängda sidor behölls men ändrades i betydande omfattning.

Just det. Det fanns väl ytterligare några tvåaxliga postvagnar kvar ganska sent. Dp 404 (senare littera minns jag inte) som var moderniserad men troligen inte av SJ och BD13p 291 som väl gjorde en visit på Västgötanätet. Beträffande Granis fråga om liknande vagnar så var det ju så att 352 hade en systervagn, 351, och de följdes åt ganska länge om jag minns rätt. Flyttades den också till Växjö?

M.v.h
Ola

En metkrok i Skara - personvagnsutvikning

av Anders Jansson, Sunday, March 26, 2017, 22:36 (2586 dagar sedan) @ Ola Almquist

Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?

CDp 396 och 399 byggdes om till DF10p år 1952 respektive 1953. Även 397 och 398 skulle ha byggts om på samma sätt men det beslutet upphävdes på grund av minskat behov av postvagnar på västra smalspårsnätet.

Ombyggnaden utfördes av huvudverkstaden i Åmål. De gamla korgarna med nedtill insvängda sidor behölls men ändrades i betydande omfattning.


Just det. Det fanns väl ytterligare några tvåaxliga postvagnar kvar ganska sent. Dp 404 (senare littera minns jag inte) som var moderniserad men troligen inte av SJ och BD13p 291 som väl gjorde en visit på Västgötanätet. Beträffande Granis fråga om liknande vagnar så var det ju så att 352 hade en systervagn, 351, och de följdes åt ganska länge om jag minns rätt. Flyttades den också till Växjö?

Cp 350-353 byggdes om till CFp med helt nya korgar år 1952 och 1953. Arbetet utfördes av Kalmar Verkstad. De var avsedda för godståg på västra smalspårsnätet. En betydande del av godstrafiken flyttades över till normalspår sedan Forshem-Gårdsjö breddats. Vagnarna blev därmed övertaliga och de flyttades år 1961 till Småland. Jag kan inte påminna mig att ha sett någon av dem i Växjötrafiken. Våren 1965 såg jag dock minst två, kanske tre, av dem i Kalmar.

En metkrok i Skara - personvagnsutvikning

av Ola Almquist, Sunday, March 26, 2017, 22:47 (2586 dagar sedan) @ Anders Jansson

Just det. Det fanns väl ytterligare några tvåaxliga postvagnar kvar ganska sent. Dp 404 (senare littera minns jag inte) som var moderniserad men troligen inte av SJ och BD13p 291 som väl gjorde en visit på Västgötanätet. Beträffande Granis fråga om liknande vagnar så var det ju så att 352 hade en systervagn, 351, och de följdes åt ganska länge om jag minns rätt. Flyttades den också till Växjö?

Cp 350-353 byggdes om till CFp med helt nya korgar år 1952 och 1953. Arbetet utfördes av Kalmar Verkstad. De var avsedda för godståg på västra smalspårsnätet. En betydande del av godstrafiken flyttades över till normalspår sedan Forshem-Gårdsjö breddats. Vagnarna blev därmed övertaliga och de flyttades år 1961 till Småland. Jag kan inte påminna mig att ha sett någon av dem i Växjötrafiken. Våren 1965 såg jag dock minst två, kanske tre, av dem i Kalmar.

Det är nog därifrån jag har sett en bild. Just det, det fanns fler vagnar. Det hade jag glömt.

M.v.h.
Ola