Vagnar på Helsingborg C 1956 (Järnväg allmänt)

av Patrik Eriksson, Monday, March 27, 2017, 16:29 (2586 dagar sedan)

Liten utsikt över Helsingborg C 1956. Jag noterar bl.a en F5:a med gasblandare på taket. Vilka nummer hade de? Jag trodde att alla hade batteri/elljus.

[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/helsingborgC_56_zpsxf0elhgt.jpg[/img]

Vagnar på Helsingborg C 1956

av 53 Wadsten, Monday, March 27, 2017, 16:36 (2586 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Intressant bild. En fråga, vart städades och bäddades utgående vagnar från Hälsinborg/Helsingborg F, växlades de ned till centralen för detta.

Vagnar på Helsingborg C 1956

av Patrik Eriksson, Monday, March 27, 2017, 17:13 (2586 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Intressant bild. En fråga, vart städades och bäddades utgående vagnar från Hälsinborg/Helsingborg F, växlades de ned till centralen för detta.

De gjordes väl på HBGF:s bangård nere vid "Kallis". Jag tror inte att de utgick några sovvagnståg från Centralen. Jag har aldrig sett någon sovvagn på HBG central. Men städning av vagnar har nog förekommit där.

Vagnar på Helsingborg C 1956

av 53 Wadsten, Monday, March 27, 2017, 17:28 (2586 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Vet ej, nyfiken. R3/Ro3 skickades för rep till Helsinborg.

Vagnar på Helsingborg C 1956

av Mr H, Tuesday, March 28, 2017, 16:54 (2585 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vet ej, nyfiken. R3/Ro3 skickades för rep till Helsinborg.

Det fanns en vagnmontör i Helsingborg som kunde reparera R-vagnar som ingen annan! Nu pratar vi sent 70-tal och början av 80-talet. Därför så styrdes mer eller mindre trasiga R-vagnar till honom i Helsingborg framförallt litt R3 som ofta gick sönder och dessutom saknade reservdelar till den amerikanska utrustningen. Till slut blev det för vanligt med halvtrasiga dåliga R-vagnar i tågen till Helsingborg så dena typ av "transporter" reglerades ner.

Mr H

Vagnar på Helsingborg C 1956

av LasseE, Tuesday, March 28, 2017, 07:51 (2585 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag tror inte att de utgick några sovvagnståg från Centralen. Jag har aldrig sett någon sovvagn på HBG central. Men städning av vagnar har nog förekommit där.

Sovvagnen Helsingborg - Stockholm utgick från Centralen. Jag åkte med den på 70-talet. Ca. 1972 gick det en sovvagn Stockholm - Hässleholm - Helsingborg - Malmö som jag också åkt med. Jag tror den kom in till Centralen och sedan sattes in i ett av direkttågen Helsingborg - Malmö. Kanske någon vet bättre?

Vagnar på Helsingborg C 1956

av /jes, Tuesday, March 28, 2017, 12:08 (2585 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Intressant bild. En fråga, vart städades och bäddades utgående vagnar från Hälsinborg/Helsingborg F, växlades de ned till centralen för detta.


De gjordes väl på HBGF:s bangård nere vid "Kallis". Jag tror inte att de utgick några sovvagnståg från Centralen. Jag har aldrig sett någon sovvagn på HBG central. Men städning av vagnar har nog förekommit där.

Sovvagnsförbindelsen till Stockholm utgick i många år från Helsingborg C vid 21-tiden i persontåg till Hässleholm. Sovvagnarna stod uppställda på Helsingborg C för bäddning på spåret närmast Järnvägsgatan eller det som blev spår 10.

När sovvagnsförbindelsen Helsingborg C-Stockholm via Bjuv drogs in och man flyttade över all Hässleholms-trafik från centralen till färjestationen blev det en sovvagnskurs Malmö-Stockholm via Helsingborg i Oslo-tåget. Man fick gå ombord från klockan 23 eller så på Helsingborg F och vagnen gick sist i Hamburgexpressen vid 02-tiden. Se exempel, notera tågnumret Malmö-Oslo och den långa restiden!

[img]http://i1291.photobucket.com/albums/b541/se000jasw/SCAN0467%202_zpskosldzlr.jpg[/img]

Sovvagnar utgående från Helsingborg F vid 19-tiden gick via VKB till Stockholm för att ge västkuststäderna en bekväm förbindelse till Stockholm. Minns inte om den gick bara sommartid. Det var en utökning av den ordinarie kvällsförbindelsen Köpenhamn-Göteborg.

Mycket riktigt, dessa sovvagnar städades ute på norra bangården vid karantänstationen passande nog. :-)

Vagnar på Helsingborg C 1956

av Jim Hansson, Monday, March 27, 2017, 21:19 (2586 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Intressant bild. En fråga, vart städades och bäddades utgående vagnar från Hälsinborg/Helsingborg F, växlades de ned till centralen för detta.

När jag började vid järnvägen 1980 gick alla långväga tåg t/f Färjestationen och all städning och bäddning skedde på norra bangården vid viadukten. Men fram till byggandet av triangelspåret i Kattarp angjorde väl tågen t/f Hässleholm/Stockholm Centralen och borde ju då ha städats/bäddats där.
Jim

Vagnar på Helsingborg C 1956

av 53 Wadsten, Tuesday, March 28, 2017, 04:46 (2586 dagar sedan) @ Jim Hansson

Det fanns något ställe med namnet Halalid, kan det stämma.

Vagnar på Helsingborg C 1956

av Jim Hansson, Tuesday, March 28, 2017, 22:14 (2585 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det fanns något ställe med namnet Halalid, kan det stämma.

Halalid är en gata som går ner för landborgen och mynnar ut precis under viaduktens norra landfäste.
Jim

Vagnar på Helsingborg C 1956

av 53 Wadsten, Wednesday, March 29, 2017, 05:33 (2584 dagar sedan) @ Jim Hansson

Då har jag hört fel.

Vagnar på Helsingborg C 1956

av Kjell Friberg, Monday, March 27, 2017, 21:48 (2586 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

1 januari 1967 fanns ännu 56 vagnar litt F5 med gasbelysning. 10 år tidigare, dvs 1 januari 1957, var de 63.

Vagnar på Helsingborg C 1956

av Thomas Tell, Tuesday, March 28, 2017, 10:53 (2585 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Liten utsikt över Helsingborg C 1956. Jag noterar bl.a en F5:a med gasblandare på taket. Vilka nummer hade de? Jag trodde att alla hade batteri/elljus.

F5 25795-25811, 25830-25854 och 25872-25891 samt de från BJ o GDJ komna 55043-55051 hade gasbelysning.
/tell