Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet? (Byggnad)

av Rolf Nordin, Saturday, April 01, 2017, 16:03 (2580 dagar sedan)

[image]

Stjärnhov jvstn (sign Sh)

År 1941 uppförde en privatperson en kiosk vid Sh jvstn. Senare övertogs den av en annan privatperson eller kanske av Pressbyrån. Sh lades ned -68 och stationshuset revs troligen -76. Sannolikt försvann även kiosken då.

Bilden ovan är ett utsnitt av en bangårdsritning över Sh från 1928 [ekeving.se]. Med hjälp av gamla vykort har jag ritat in den troliga platsen för kiosken. Min fundering är om kiosken står på SJ:s tomtmark eller på kommunens mark? Jag har svårt att se var SJ:s tomtgräns går. Var går tomtgränsen? (Vägen upptill är Dagavägen. Åt vänster mot Björnlunda och mot höger Sparreholm.)

Hur såg regelverket ut vid denna tid (40-talet) om någon ville uppföra en kioskbyggnad vid en SJ-station? Jag antar här att kiosken är en separat byggnad och inte på något sätt inhyst i SJ:s lokaler, ex.vis i stationshuset.

Finns bangårdsritningar över Sh av senare årtal än -28 tillgängliga på Internet?

Många frågetecken blev det ...

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av hampus60, Saturday, April 01, 2017, 16:36 (2580 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Jag vill minnas det var ganska tuffa but om byggnaden låg på järnvägens mark. Det var väl ofta så att Pressbyrån fans där. Tyvärr jag mins inte mer. Kolla med hembygdsföreningen de håller på med bilderna.

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av Christer Hammare, Sunday, April 02, 2017, 09:33 (2580 dagar sedan) @ Rolf Nordin

[image]

Stjärnhov jvstn (sign Sh)

År 1941 uppförde en privatperson en kiosk vid Sh jvstn. Senare övertogs den av en annan privatperson eller kanske av Pressbyrån. Sh lades ned -68 och stationshuset revs troligen -76. Sannolikt försvann även kiosken då.

Bilden ovan är ett utsnitt av en bangårdsritning över Sh från 1928 [ekeving.se]. Med hjälp av gamla vykort har jag ritat in den troliga platsen för kiosken. Min fundering är om kiosken står på SJ:s tomtmark eller på kommunens mark? Jag har svårt att se var SJ:s tomtgräns går. Var går tomtgränsen? (Vägen upptill är Dagavägen. Åt vänster mot Björnlunda och mot höger Sparreholm.)

Hur såg regelverket ut vid denna tid (40-talet) om någon ville uppföra en kioskbyggnad vid en SJ-station? Jag antar här att kiosken är en separat byggnad och inte på något sätt inhyst i SJ:s lokaler, ex.vis i stationshuset.

Finns bangårdsritningar över Sh av senare årtal än -28 tillgängliga på Internet?

Många frågetecken blev det ...

SJ:s tomtgräns enligt bangårdsritningen går på andra sidan vägen. Om inte marken styckats av senare bör alltså kiosken ha legat på SJ:s mark. Med största säkerhet upprättades ett arrendekontrakt med ägaren av kiosken och när kiosken sedan bytte ägare upprättades nya arrendekontrakt.

/Christer

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av 53 Wadsten, Sunday, April 02, 2017, 10:18 (2580 dagar sedan) @ Christer Hammare

Pressbyråns första kiosk av 40-talstyp sattes upp i Skanör och Falsterbo 1946, Skanör revs 1966, Falsterbo finns kvar. Mor Astrids kiosk. Tag gärna bild och lägg ut här.

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av Rolf Nordin, Sunday, April 02, 2017, 12:31 (2580 dagar sedan) @ Christer Hammare

Tack för bra svar. Nu har två av mina frågetecken rätats ut! SJ:s tomtgräns är alltså den streck-prickiga linjen. Kiosken stod alltså på SJ:s mark. På Ekonomiska kartan från -58 har tomtgränsen flyttats något och ligger på andra sidan av vägen men kiosken (liten svart prick t v om stn-huset?) ser ut att fortfarande stå på SJ:s område. (Den stora byggnaden t v på bangårdsritningen är stm-bostaden, och den bör ju ha stått på SJ:s mark.)

Tack också för tipset om arrendekontrakt. Jag får söka i SJ:arkiv i Riksarkivet/NAD.
:-)

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av Rolf Nordin, Sunday, April 02, 2017, 13:06 (2580 dagar sedan) @ Rolf Nordin

[image]
Järnvägskiosken omkring 1947. Uppfördes 1941. [Källa: Gryts hembygdsförening, läst 2016-01-15].

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av 53 Wadsten, Sunday, April 02, 2017, 17:37 (2579 dagar sedan) @ Rolf Nordin

TJF lär ha bevarat en Pressbyråkiosk från 40-talet.

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av Lennart Petersen, Sunday, April 02, 2017, 18:29 (2579 dagar sedan) @ 53 Wadsten

TJF lär ha bevarat en Pressbyråkiosk från 40-talet.

Det du tänker på är nog Virserum och Föreningen Smalspåret som renoverat upp en Pressbyråkiosk till ungefär det skick den var på 40-talet.
En privatperson fick kiosken mot att han fraktade bort den och behöll den som förråd-verkstad så till det yttre var den i gott skick men inredning fick man ju skaffa fram från annat håll. Kiosken och des återinvigning är beskriven på 13min i Leg Video "Svenska Tåg 41"

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av Rolf Nordin, Sunday, April 02, 2017, 18:53 (2579 dagar sedan) @ Lennart Petersen

TJF lär ha bevarat en Pressbyråkiosk från 40-talet.


Det du tänker på är nog Virserum och Föreningen Smalspåret som renoverat upp en Pressbyråkiosk till ungefär det skick den var på 40-talet.
En privatperson fick kiosken mot att han fraktade bort den och behöll den som förråd-verkstad så till det yttre var den i gott skick men inredning fick man ju skaffa fram från annat håll. Kiosken och des återinvigning är beskriven på 13min i Leg Video "Svenska Tåg 41"

Finns denna video tillgänglig på YouTube?

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av Lennart Petersen, Sunday, April 02, 2017, 18:59 (2579 dagar sedan) @ Rolf Nordin

TJF lär ha bevarat en Pressbyråkiosk från 40-talet.


Det du tänker på är nog Virserum och Föreningen Smalspåret som renoverat upp en Pressbyråkiosk till ungefär det skick den var på 40-talet.
En privatperson fick kiosken mot att han fraktade bort den och behöll den som förråd-verkstad så till det yttre var den i gott skick men inredning fick man ju skaffa fram från annat håll. Kiosken och des återinvigning är beskriven på 13min i Leg Video "Svenska Tåg 41"


Finns denna video tillgänglig på YouTube?

Tror inte det. Leg Video vill nog ha betalt för sina filmer.
Men Svenska tåg som utkommer två gånger om året är väl värda sitt pris.
Som bonus lägger man nu in de första utgåvorna i "Svenska tåg" på DVD:n så man får dubbel valuta för slantarna.

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av Svante Andersson, Sunday, April 02, 2017, 21:04 (2579 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Finns denna video tillgänglig på YouTube?

Nä... och den borde inte finnas där.
Att diverse obskyra utländska produktioner hamnar där har jag inget emot men att försöka snuva en av de mest entusiastika medlemmarna i svensk gammeltågsrörelse är lite väl cyniskt. Den kulturgärning som LEG utför borde nästan få något stort publicistiskt pris!

SA

Kiosken i Virserum

av Jonny Saljefeldt, Sunday, April 02, 2017, 19:30 (2579 dagar sedan) @ Lennart Petersen

TJF lär ha bevarat en Pressbyråkiosk från 40-talet.


Det du tänker på är nog Virserum och Föreningen Smalspåret som renoverat upp en Pressbyråkiosk till ungefär det skick den var på 40-talet.
En privatperson fick kiosken mot att han fraktade bort den och behöll den som förråd-verkstad så till det yttre var den i gott skick men inredning fick man ju skaffa fram från annat håll. Kiosken och des återinvigning är beskriven på 13min i Leg Video "Svenska Tåg 41"

Här finns en bild på kiosken.

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av Rolf Nordin, Monday, April 03, 2017, 12:43 (2579 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Finns bangårdsritningar över Sh av senare årtal än -28 tillgängliga på Internet?

Uppförande av kiosk på SJ:s mark - regelverket vid 40-talet?

av Rolf Nordin, Monday, April 24, 2017, 18:12 (2557 dagar sedan) @ Bo

Tack, har kollat tidigare. Hittar ingen "färskare" bangårdsritning än den från -28.