C3a 1314 till SkJ (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Friday, April 07, 2017, 07:03 (2575 dagar sedan)

Hej!
SJVM har sålt trävagnen C3a 1314 till Skånska Järnvägar. Vagnen kom till SJVM från Nynäshamns Jvm, har sedan varit deponerad till ENJ, och säljs nu till SkJ. Vagnen är delvis renoverad, men inom SJVM har vi bedömt att den hamnar alltför långt bak i renoveringskön för att det ska vara rimligt. SkJ avser göra trafikvagn av den igen och vi hoppas att de slutför renoveringen och att vi återigen får se en komplett C3a i trafik. Vagnen är idag under transport till Skåne, inplastad i en blå presenning.

Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM

C3a 1314 till SkJ

av Ola Ahlström, Friday, April 07, 2017, 22:00 (2574 dagar sedan) @ HP

Låter lovande och läser redan i "Skånska Järnvägar" nummer 1 2017 om vagnen och är övertygad om att föreningen kommer att få ett trevligt tillskott till vagnsparken.

Men, hur är det med Järnvägsmuseums egna planer. Det var inte så många år sedan man efterlyste 2-axliga personvagnar för att skapa ett äldre tågset med just tvåaxliga träklädda personvagnar. Då dammsög man museisverige på just tvåaxliga träklädda personvagnar men nu deponerar (?) man istället vagnar hos föreningar, finns det över huvudtaget en konsekvent planering vid JvM eller är det dagsnoteringar som gäller?

Ola Ahlström
MAlmö

C3a 1314 till SkJ

av Granis, Friday, April 07, 2017, 23:19 (2574 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Bra frågeställningar där. Men kanske måste man ändå ha lite "hönan" och "ägget"-funderingar i sammanhanget: Var det inte så att det var just det faktum att föreningarna inte klarade av/ ville klara av renoveringsjobben så muséet mer eller mindre blev tvungna att ta tillbaka fordonen (och därmed är villiga att hitta nya depositionsmottagare)? Således inte -"så mycket" i varje fall- muséets egna behov, varken då eller nu s a s.

Men visst kan man väl fundera över detta (med koppling till nyligen genomförd debatt kring rälsbussar och deras bevarande). Dylika vagnar är väl inte så "användbara" för SvJvm i förhållande till såna som kan ingå i Årgångståget med dithörande möjligheter att hyra ut detsamma till lönsamma företagsevent o dyl. Nåja. Henrik kanske kan klara ut lite kring detta och dessa tankar...

/ L G

C3a 1314 till SkJ

av Ola Ahlström, Saturday, April 08, 2017, 00:20 (2574 dagar sedan) @ Granis

Var det inte så att det var just det faktum att föreningarna inte klarade av/ ville klara av renoveringsjobben så muséet mer eller mindre blev tvungna att ta tillbaka fordonen (och därmed är villiga att hitta nya depositionsmottagare)? > / L G

Nja, vill inte riktigt minnas att det var så. Var det inte så att man från JvM:s sida vill att föreningarna skulle överlämna (?) vagnar till JvM så att ett tidsenligt tåg med tvåaxliga vagnar kunde skapas. I alla fall är mina minnen sådana.

Ola Ahlström
Malmö

C3a 1314 till SkJ

av Bjorn A, Saturday, April 08, 2017, 03:12 (2574 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Låter lovande och läser redan i "Skånska Järnvägar" nummer 1 2017 om vagnen och är övertygad om att föreningen kommer att få ett trevligt tillskott till vagnsparken.

Men, hur är det med Järnvägsmuseums egna planer. Det var inte så många år sedan man efterlyste 2-axliga personvagnar för att skapa ett äldre tågset med just tvåaxliga träklädda personvagnar. Då dammsög man museisverige på just tvåaxliga träklädda personvagnar men nu deponerar (?) man istället vagnar hos föreningar, finns det över huvudtaget en konsekvent planering vid JvM eller är det dagsnoteringar som gäller?

Ola Ahlström
MAlmö

Inte för jag vet precis. men Det var en sväng i mitten på 1990-talet som dåvarande museiledningen bytte till sig allt vad som var tillgängligt träfordonsväg, tanken var ett lokaltåsätt/regional så där passa tex C3a inte in. Men det är ju egentligen inte 2-axliga som saknas

C3a 1314 till SkJ

av Bjorn A, Saturday, April 08, 2017, 03:42 (2574 dagar sedan) @ Bjorn A

Då i mitten på nittitalet. vad va tanken med fordonen som drogs ihop, samt framtid för dom

C3a 1314 till SkJ

av Mattias Jansson, Saturday, April 08, 2017, 03:15 (2574 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Låter lovande och läser redan i "Skånska Järnvägar" nummer 1 2017 om vagnen och är övertygad om att föreningen kommer att få ett trevligt tillskott till vagnsparken.

Men, hur är det med Järnvägsmuseums egna planer. Det var inte så många år sedan man efterlyste 2-axliga personvagnar för att skapa ett äldre tågset med just tvåaxliga träklädda personvagnar.

Exakt när var det? Det är s g s helt omöjligt att ha åsikter om dina synpunkter om allt du skriver är "inte så många år sedan"; branschen är mer än ett halvsekel gammal. Så menar du saker som gjordes 1966, 1976, 1986, 1996, 2006 eller 2016? Utan specifikationer är hela kritiken rätt meningslös; särskilt som allt som görs och har gjorts hela tiden äger rum genom arbete av människor av kött och blod, 1965 likaväl som 2015.

C3a 1314 till SkJ

av Bjorn A, Saturday, April 08, 2017, 03:34 (2574 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Låter lovande och läser redan i "Skånska Järnvägar" nummer 1 2017 om vagnen och är övertygad om att föreningen kommer att få ett trevligt tillskott till vagnsparken.

Men, hur är det med Järnvägsmuseums egna planer. Det var inte så många år sedan man efterlyste 2-axliga personvagnar för att skapa ett äldre tågset med just tvåaxliga träklädda personvagnar.


Exakt när var det? Det är s g s helt omöjligt att ha åsikter om dina synpunkter om allt du skriver är "inte så många år sedan"; branschen är mer än ett halvsekel gammal. Så menar du saker som gjordes 1966, 1976, 1986, 1996, 2006 eller 2016? Utan specifikationer är hela kritiken rätt meningslös; särskilt som allt som görs och har gjorts hela tiden äger rum genom arbete av människor av kött och blod, 1965 likaväl som 2015.

Efter som museet behöver varenda meter att ställa upp div historiska fordon på, så förstår jag att de försöker sälja eller deponera bort fordon

Lite ftågorC3a 1314 till SkJ

av Bjorn A, Saturday, April 08, 2017, 03:51 (2574 dagar sedan) @ Bjorn A

Lite frågor om fordon.
Renoveringen av "trä"vagnar verkar ha avstannat, harintresset slutat)

Lite ftågorC3a 1314 till SkJ

av Erik Andersson, Saturday, April 08, 2017, 08:29 (2574 dagar sedan) @ Bjorn A

Hej

Nejdå, intresset har ingalunda försvunnit. Under höst och vår har vi dock behövt prioritera invändig renovering av restaurangvagnen och spårbygge i vagnhallen. När detta är klart räknar vi med att åter sätta full fart med trävagnsrenoverandet.:-)