Lokomotor i Kloten till Stripa (Fordon: lok)

av Rasmus Axelsson, Monday, April 10, 2017, 09:33 (2570 dagar sedan)

I denna [link=http://www.na.se/orebro-lan/lindesberg/museets-samlingar-pa-vag-tillbaka-till-linde-och-vedevag]troligen plusmärkta artikel[/link] berättas om hur muséet i Lindesberg ska flytta sina samlingar från Stripa. Här nämns en lokomotor som ska flyttas från Kloten till just Stripa och jag undrar om någon vet vad det rör sig om för fordon. Någon som vet?

Lokomotor i Kloten till Stripa

av gynther54, Wednesday, April 12, 2017, 22:56 (2568 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag måste bli plus kund för att kunna se artikel samma sak snart överallt. Troligen så får man
massa reklam i släptåget som man inte vill ha.
Lika illa som man handlar. Är du medlem var man än går.

Lokomotor i Kloten till Stripa Kan du läsa denna länk

av Nils-Eric Sääf, Thursday, April 13, 2017, 09:07 (2567 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Löjligt att hålla på med att länka till sådant som inte är gratis. Kolla först Tack.

Lokomotor i Kloten till Stripa Kan du läsa denna länk

av Christer Fredriksson, Thursday, April 13, 2017, 09:47 (2567 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag kan läsa båda aktuella artiklarna utan att vara kund!
För att läsa dem får jag gå lite omvägar!

Jag länkade den adress jag kan läsa artiklarna med!
Så det var en välmening med mina inlägg!
Jag vet vad jag gör, och det är inte löjligt!!

Synd att du inte kan uppfatta min välmening med mina inlägg!

Lokomotor i Kloten till Stripa Kan du läsa denna länk

av Nils-Eric Sääf, Thursday, April 13, 2017, 10:54 (2567 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Om du kan läsa de länkarna du skickat efter att gått omvägar. Då borde även jag kunna läsa. Men sk-t samma.

Lokomotor i Kloten till Stripa Kan du läsa denna länk

av Svante Andersson, Thursday, April 13, 2017, 13:33 (2567 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Fast nog kan du förklara lite bättre hur du gör för att läsa något på dessa betalsiter....

SA

Lokomotor i Kloten till Stripa

av V1, Friday, April 14, 2017, 14:31 (2566 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Kan det ha stått en lokomotor i det spårlösa stallet i Kloten tills nu?

Lokomotor i Kloten till Stripa

av Christer Fredriksson, Friday, April 14, 2017, 15:58 (2566 dagar sedan) @ V1

Ja den har stått där några år!

Lokomotor i Kloten till Stripa

av V1, Friday, April 14, 2017, 21:51 (2566 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Är det en lokomotor som på senare tid blivit förvarad i stallet eller en som blev kvar efter banans rivning?

Mvh Erik

Lokomotor i Kloten till Stripa

av Christer Fredriksson, Friday, April 14, 2017, 21:59 (2566 dagar sedan) @ V1

Det är ett industrilok från GIA i Grängesberg, trolig spv 750 mm.
Sådana lok fanns i 100-tal i Sverige i gruvor och industrier!

Jag har glömt varifrån denna industridiesel kommer, men troligt från någon gruva eller järnverk.

[b]Således ingen Lokomotor![/b]

Lokomotor i Kloten till Stripa Texten från artikeln

av Christer Fredriksson, Friday, April 14, 2017, 16:10 (2566 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Texten om den aktuella lokomotorn som skall flyttas till Stripa:

– Vi får även i fortsättningen disponera lokaler i Stripa så de föremål som har med modern gruvnäring att göra ska vara kvar i Stripa, säger Helene Sannerstedt, museitjänsteman och kultursekreterare på kommunens kulturenhet. Därtill får några större föremål sin hemvist i Stripa. Bland annat lokomotorn som stått i Kloten.

Lokomotor i Kloten till Stripa - smalspårig?

av Klas Blomberg, Friday, April 14, 2017, 17:12 (2566 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Spåret inne i lokstallet verkar vara smslspårigt

[link]http://www.postvagnen.org/forum/index.php?id=849038[/link]
[link]http://kristiinamedtre.blogspot.se/2012/02/entre.html[/link]