Okänt föremål av gummi (Historiskt material)

av Emelie, Tuesday, April 11, 2017, 09:10 (2544 dagar sedan)

Hej!

Jag behöver hjälp med att identifiera detta föremål. Föremålet är av gummi med en ventil av plast och ”SJ” målat på ena sidan. Det har även fem stycken hänklar och är ca 27 cm långt.
Bara för att det står ”SJ” på behöver det ju inte vara järnvägsspecifikt, men det finns säkert någon här på forumet som har en bra idé om vad det kan vara. Statens Järnvägar var enligt min erfarenhet väldigt flitiga med att märka upp föremål från spadar och presenningar till toalettborstar.


[image]

Baksidan:

[image]

Med vänlig hälsning
Emelie Svensson, antikvarie, Sveriges Järnvägsmuseum

Okänt föremål av gummi

av Anders Sandgren, Tuesday, April 11, 2017, 22:22 (2544 dagar sedan) @ Emelie

I en gammal tråd på postvagnen om Norge så diskuteras att man på norska lok skulle ha uppblåsbara kuddar samt skåp för gevär. Kan det vara en dylik kudde för användning på SJ-lok i Norge?

Okänt föremål av gummi

av Christer Fredriksson, Tuesday, April 11, 2017, 23:30 (2544 dagar sedan) @ Emelie

Något skydd att knytas fast under skorna!

2 fästpunkter för framfoten och 3 fästpunkter tunt vristen och hälen.

Ser det inte ut som ett skoavtryck på undersidan med klack och framsula?

Okänt föremål av gummi

av ztenlund, Wednesday, April 12, 2017, 00:19 (2544 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Något skydd att knytas fast under skorna!

2 fästpunkter för framfoten och 3 fästpunkter tunt vristen och hälen.

Ser det inte ut som ett skoavtryck på undersidan med klack och framsula?

För att 26 cm ska räcka för att täcka sulan så får du gå ned någonstans under storlek 40. Det känns inte riktigt rimligt.

Okänt föremål av gummi

av Anders Johansson, Wednesday, April 12, 2017, 13:56 (2543 dagar sedan) @ Emelie

Det kan vara ett skydd för att täcka ett luftintag vintertid.
T ex till en motor eller kylare.

Okänt föremål av gummi

av Rolf Segelström, Wednesday, April 12, 2017, 23:08 (2543 dagar sedan) @ Anders Johansson

Jo, det var det som slog mig också. Något sådant.