Malmö C ställverk interiör (Signaler/säkerhet)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, April 14, 2017, 18:50 (2568 dagar sedan)

Vid ett besök på ställverket Malmö C ca 1961 fick jag nedanstående två bilder, som är tagna 1960. Tyvärr har jag inte namn på personerna. På spårplanen är banhallsspåren och lokalstationen längst till vänster med spår 1 överst. När sedan "Malmö C nedre" byggdes för Citytunneln togs spår 1 i banhallen bort och spår 2 fick i stället nr 5. Men då var ställverket rivet sedan länge. Kvar idag finns gamla spår 2-8 (dvs spåren i banhallen) som fick nya nummer 5-11. Spår 7 (nu spår 10) var och är det längsta vid plattform. Där spår 9-13 låg finns idag bussterminal.

[img]http://i899.photobucket.com/albums/ac195/jawihren/MalmC_stllverk_interir_personal_1960_red_zpsbthkilk5.jpg[/img]

[img]http://i899.photobucket.com/albums/ac195/jawihren/MalmC_stllverk_med_sprplan_1960_red_zpsre5rpfde.jpg[/img]

Malmö C ställverk interiör

av 53 Wadsten, Saturday, April 15, 2017, 06:05 (2567 dagar sedan) @ Krister P

Behövde ses.

Malmö C ställverk interiör

av Jim Hansson, Saturday, April 15, 2017, 16:24 (2567 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vid ett besök på ställverket Malmö C ca 1961 fick jag nedanstående två bilder, som är tagna 1960. Tyvärr har jag inte namn på personerna. På spårplanen är banhallsspåren och lokalstationen längst till vänster med spår 1 överst. När sedan "Malmö C nedre" byggdes för Citytunneln togs spår 1 i banhallen bort och spår 2 fick i stället nr 5. Men då var ställverket rivet sedan länge. Kvar idag finns gamla spår 2-8 (dvs spåren i banhallen) som fick nya nummer 5-11. Spår 7 (nu spår 10) var och är det längsta vid plattform. Där spår 9-13 låg finns idag bussterminal.

[img]http://i899.photobucket.com/albums/ac195/jawihren/MalmC_stllverk_interir_personal_1960_red_zpsbthkilk5.jpg[/img]

Är det tågklareraren som sitter närmast kameran?
Jim

Malmö C ställverk interiör

av Lennart Fransson, Saturday, April 15, 2017, 16:44 (2567 dagar sedan) @ Jim Hansson

Vid ett besök på ställverket Malmö C ca 1961 fick jag nedanstående två bilder, som är tagna 1960. Tyvärr har jag inte namn på personerna. På spårplanen är banhallsspåren och lokalstationen längst till vänster med spår 1 överst. När sedan "Malmö C nedre" byggdes för Citytunneln togs spår 1 i banhallen bort och spår 2 fick i stället nr 5. Men då var ställverket rivet sedan länge. Kvar idag finns gamla spår 2-8 (dvs spåren i banhallen) som fick nya nummer 5-11. Spår 7 (nu spår 10) var och är det längsta vid plattform. Där spår 9-13 låg finns idag bussterminal.

[img]http://i899.photobucket.com/albums/ac195/jawihren/MalmC_stllverk_interir_personal_1960_red_zpsbthkilk5.jpg[/img]

Är det tågklareraren som sitter närmast kameran?
Jim

Var inte han (antar jag att det var) placerad i stationshuset?

Malmö C ställverk interiör

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 15, 2017, 19:59 (2567 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Är det tågklareraren som sitter närmast kameran?
Jim


Var inte han (antar jag att det var) placerad i stationshuset?

jo, tågexpeditionen fanns i stationshuset, vid spår 7 ungefär mittemellan stamplattformen och lokalstationen.

[link=http://ekeving.se/p/m/kstlv/k-stlv.html]Mer om ställarställverket vid Malmö C[/link]

Malmö C ställverk interiör

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, April 15, 2017, 21:41 (2567 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Oj och stort tack! Mycket intressant läsning i länken. På tågx Malmö C (vid spår 7) fanns också på 1960-talet en spårplan på väggen med spåren i banhallen och på lokalstationen. När spåren var belagda med tåg/fordon markerades detta med att en lampa tändes på respektive spår. På tågx var det särskilda tjänstemän som förde tkl-böckerna då tkl hade fullt upp att göra ute bland tågen. Han gick då och då in och kollade i tkl-boken. På varje plattform fanns en liten kur med telefon, där tkl kunde ringa upp ställverket.

Malmö C ställverk interiör

av Gunnar Ekeving, Sunday, April 16, 2017, 00:22 (2566 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Oj och stort tack! Mycket intressant läsning i länken. På tågx Malmö C (vid spår 7) fanns också på 1960-talet en spårplan på väggen med spåren i banhallen och på lokalstationen. När spåren var belagda med tåg/fordon markerades detta med att en lampa tändes på respektive spår. På tågx var det särskilda tjänstemän som förde tkl-böckerna då tkl hade fullt upp att göra ute bland tågen. Han gick då och då in och kollade i tkl-boken. På varje plattform fanns en liten kur med telefon, där tkl kunde ringa upp ställverket.

Tack för denna uppgift, det var så jag också mindes spårplanen på tågx under senare tid. Den gamla spårplan som fanns från början
[img]http://ekeving.se/p/m/kstlv/txp-sparplan_jvm.jpg[/img]
(bild från Sveriges Järnvägsmuseum) visade däremot in- och utfarter, men den indikeringen fanns väl inte kvar på 1960-talet?

Malmö C ställverk interiör

av Lars Ågren, Sunday, April 16, 2017, 09:37 (2566 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det normala var att tågklareraren förde tkl-boken och tågklarerarebiträdet förde tam-boken (tam=tåganmälan).

Malmö C ställverk interiör

av Christer Fredriksson, Sunday, April 16, 2017, 10:47 (2566 dagar sedan) @ Lars Ågren

Vad var det för skillnad mellan Tam-boken och Tkl-boken?

Jag har bara minnen av Tam-boken!

Malmö C ställverk interiör

av Lennart Fransson, Sunday, April 16, 2017, 11:20 (2566 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad var det för skillnad mellan Tam-boken och Tkl-boken?

Jag har bara minnen av Tam-boken!

Man kan mycket förenklat säga att TAM-boken förs vid tåganmälan, kronologiskt för varje anslutande linje och den nedersta raden (ibland de nedersta raderna) beskriver nuläget vad gäller om linjen är upplåten för någon verksamhet, medan tkl-boken till stor del förs i förväg och beskriver ändringar i förhållande till "planenligt läge" som berör både egen driftplats och angränsande sträckor, behov av ordergivning mm.

Tambok och tkl-bok [bild]

av Bengt H, Sunday, April 16, 2017, 11:44 (2566 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Vad var det för skillnad mellan Tam-boken och Tkl-boken?

Jag har bara minnen av Tam-boken!


Man kan mycket förenklat säga att TAM-boken förs vid tåganmälan, kronologiskt för varje anslutande linje och den nedersta raden (ibland de nedersta raderna) beskriver nuläget vad gäller om linjen är upplåten för någon verksamhet, medan tkl-boken till stor del förs i förväg och beskriver ändringar i förhållande till "planenligt läge" som berör både egen driftplats och angränsande bevakningssträckor, behov av ordergivning mm.

Tambok till vänster och tkl-bok till höger. Storlien mot Kopperå förd av fjtkl i Ånge. Storlien var väl då (2011) den enda station som förde traditionell tambok.

[img]http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/DSCF3184.jpg[/img]

Edit: rättat rubrik

Malmö C ställverk interiör

av Christer Fredriksson, Sunday, April 16, 2017, 13:09 (2566 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Tack för det!
Då är jag med, den boken känner jag mycket väl, dock satte namnet myror i huvudet på mig!

Malmö C ställverk interiör

av Kjell Aghult, Monday, April 17, 2017, 11:13 (2565 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Vad var det för skillnad mellan Tam-boken och Tkl-boken?

Jag har bara minnen av Tam-boken!


Man kan mycket förenklat säga att TAM-boken förs vid tåganmälan, kronologiskt för varje anslutande linje och den nedersta raden (ibland de nedersta raderna) beskriver nuläget vad gäller om linjen är upplåten för någon verksamhet, medan tkl-boken till stor del förs i förväg och beskriver ändringar i förhållande till "planenligt läge" som berör både egen driftplats och angränsande sträckor, behov av ordergivning mm.

Denna uppdelning fanns i vart fall på 70-talet i flera länder:
a) I Danmark talade man om togjournal (tambok) och telegramjournal (tkl-bok). Något
liknande i Norge.
b) I Tyskland Zugmeldebuch resp. Merkkalender
c) I England train register resp. occurrency book.

Malmö C ställverk interiör

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, April 16, 2017, 13:33 (2566 dagar sedan) @ Lars Ågren

Det normala var att tågklareraren förde tkl-boken och tågklarerarebiträdet förde tam-boken (tam=tåganmälan).

Jag kan minnas fel men de var nog ett par tkl-biträden inne på tågx så kanske någon av dem hade uppgiften att föra tkl-boken även om någon annan förde tam-böckerna? Eftersom tkl nästan hela tiden behövdes ute bland tågen tror jag att någon annan tog hand om tkl-boken. Tkl var ju nästan aldrig anträffbar per telefon inne på tågx.

Malmö C ställverk interiör

av Lars Ågren, Sunday, April 16, 2017, 14:18 (2566 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det är länge sedan jag var tågklarerare. Det var 1963-1964 i Katrineholm och 1965 på Stockholm C. Så mina erfarenheter är från den tiden. Men på båda platserna förde tågklarerarna tkl-boken, även om det fanns tkl-biträden; på Stockholm C fanns tidvis två tkl-biträden för vardera tågklareraren. Under större delen av dygnet var på Stockholm C två tågklarerare i tjänst samtidigt; en för norrgående och en för södergående tåg. De förde var sin tkl-bok. Det mesta som antecknades i tkl-boken ansvarade tågklareraren för och skulle signera när det var utfört, t ex anordnande av extratåg, inställande av tåg, ordergivning till tåg om hastighetsnedsättningar eller andra avvikelser från det normala. Allt skulle signeras av honom i tkl-boken, när det var utfört. Vidare antecknades och signerades överlämning mellan olika tkl i boken. Ordergivning till övrig stationspersonal gjordes genom dagorder (på Stockholm C kallad bangårdsorder).

Malmö C ställverk interiör

av 53 Wadsten, Sunday, April 16, 2017, 15:58 (2566 dagar sedan) @ Lars Ågren

Bästa Lars Ågren, då kännde du Allan Sjölund från tågex på Cst.
Vad beträffar Malmö C kanske du kände tågmästarna Gösta Dahlström, Nils-Erik Blad, Ragnhall,
Edvin Abbeman, samt Gunnar Lenby. Dessa hade åkning på Falsterbo.

Hela serien från Malmö C var trevlg att se.

Malmö C ställverk interiör

av Lennart Carlsson, Sunday, April 16, 2017, 18:35 (2566 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Härlig bild, tack för detta! Åren 1979-82 sålde jag biljetter på Malmö C. Flera äldre herrar fanns som kollegor, de flesta fd tķl som blivit övertaliga.

Mannen i mitten tycker jag liknar Herbert Berntsson.