SJVM - verkstadsrapport del 2 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Saturday, April 15, 2017, 17:55 (2561 dagar sedan)

I övrigt pågår detta:

E10 1746, alla tuberna är på väg ut. Vi har köpt in tuber som pressas på annan ort (de små i Skara och de stora är pressade i Brösarp) och vi har även en firma inlejd som gör grovjobbet med omtubningen under vår ledning. Allt finansieras av inkomster från IB16-resan förra året, och därmed går pengarna tillbaka till ett riktigt Inlandsbanelok. Takten på jobbet bestäms av ekonomin, men vi kör ett rejält race nu i vår.

B 1316 i Östersund har fått ett helt nytt valv. Eftersom det är ett oljelok så är det murat även i botten och på sidorna, så det var ett drygt jobb. Loket är en pålitig och pigg maskin som inte visar några krämpor än, men ett tubbyte knackar på dörren. Vi har köpt in tuber, men tar bytet när E10-loket är klart. 1316 har en planerad charterkörning på Inlandsbanan inom kort.

B 1108 finns i Gävle och ska till Stockholm till veckan på en charter. I övrigt fungerar loket bra, även om maskineri och lager börjar bli slitet.

Ra 846 har nu fått cabradio. Vi valde att sätta in en riktig sådan eftersom loket är ganska bullrigt i hytten, och det blir problem med telefonväskan vs ljudvolym, så nu hoppas vi komma till rätta med det hela.

D 432 är nu ommålad och uppmärkt, och ska till Stockholm en sväng till veckan, liksom norrut i samband med SJK årsmöte.

Da 903 som stått kvar i Gävle sedan Elloksjubileét 2015, kommer lämna Gävle nästa vecka. Loket ägs av Netrail, så ev frågor om detta torde besvaras av dem.

T43 235 finns just nu i Östersund eftersom vi tyckt att loket varit lite trött. Men efter att lokdoktorn tittat på det tror vi det blir annat ljud i skällan. Även tågvärmevagnen S17d 55134 finns där, eftersom den har ett mystiskt elproblem vi inte blir kloka på.

Z65 492 är ommålad, men väntar på dekalmontage. När den är klar kommer det bilder på SJVM Facebook, och kanske här också så ingen blir ledsen.

Y6 1109 har målats om i vinter och blivit korrekt märkt. Även UBF7Z 2095 (ÖJS) samma sak, och orsaken var att båda blev graffittimålade, och vid saneringen följde delar av färgen med. Men nu har vi prydliga rälsbussar inför säsongen 19/6 till 13/8.

Ao3 3945 får nu renoverade träfönster monterade runt om, och vagnen har även fått ny golvmatta.

WL2 4480 ska få nya bäddmadrasser, kuddar mm, samt åker in för renovering av alla träfönster till hösten.

ABo6c 2971 (OKB 51) är nu klar för trafik och gör sin premiärtur till Stockholm nästa vecka.

S1 3607 "Sahlins vagn" är nu under full ombyggnation på insidan. Vagnen kommer få en snyggare bar mer anpassad till vagnens stil och karaktär, samt sittplatser i fin stil igen. Vagnen kommer att bli en riktig pärla och den är klar om två veckor. Så fin som den är då har den aldrig varit någon gång kan jag lova.

OKB BCort 73 (OKB-restaurangen) ska vi försöka få snurr på till hösten, men det kräver hjulrenovering, elgenomgång och en hel de uppfräschning av kökets insida. Vagnen kommer liksom OKB 55 och 58 behållas i grönt OKB-utförande.

Giu 37448 ska målas om under året, samt få ny duk på taket. Vi tänkte sedan fortsätta och få snurr på någon museal godsvagn per år, och på listan finns några vagnar. I vilken ordning vi tar dem och när handlar om ekonomi, prioriteringar och verkstadsplats. Vagnar som behövs i trafiken är det sörjt för (nedan) men vi vill ju gärna kunna skapa ett fint litet tågsätt att hänga bakom exvis Ka-loket. Vi har en tankvagn Q12 i gott skick, men den behöver ses över med märkning mm. En äldre kylvagn samt en kort O-vagn är också i kön.

Vi har köpt en Hbins och en Hbillns av Green Cargo. Tillsammans med en Hbins vi köpt tidigare så tänker vi ha dessa tre i trafikskick för egna transporter. Tillsammans med Qbo, Uaai, Res, Oms, Kbs och H-vagnar ovan har vi då de vagnar vi behöver för interna transporter för museiverksamheten. Ge-vagnen med vatten och Giu för resgods får väl också räknas dit, liksom Qbl för verktyg och utrustning.

I övrigt kan berättas att vi kommande vecka ska ha en stor flyttkarusell i Gävle då smalspårsfordon som står lagrande på UGJ-stallet ska flyttas med trailer till Nynäs, och där få en långtidsplacering och kunna beskådas när Nynäs är öppet. Så besöker ni Gävle på tisdag-onsdag så är det mycket som händer.

Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM

SJVM - verkstadsrapport del 2

av Micael Lindgren, Saturday, April 15, 2017, 20:10 (2561 dagar sedan) @ HP

Y6 1109 har målats om i vinter och blivit korrekt märkt. Även UBF7Z 2095 (ÖJS) samma sak, och orsaken var att båda blev graffittimålade, och vid saneringen följde delar av färgen med. Men nu har vi prydliga rälsbussar inför säsongen 19/6 till 13/8.
[image]
Jag måste säga att vår UBF7Z 2095 vart väldigt fin Henrik.

I övrigt kan berättas att vi kommande vecka ska ha en stor flyttkarusell i Gävle då smalspårsfordon som står lagrande på UGJ-stallet ska flyttas med trailer till Nynäs, och där få en långtidsplacering och kunna beskådas när Nynäs är öppet. Så besöker ni Gävle på tisdag-onsdag så är det mycket som händer.

Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM

SJVM - verkstadsrapport del 2. O 214?

av Leif B, Saturday, April 15, 2017, 20:49 (2561 dagar sedan) @ HP

Tack för den intressanta rapporten!

En fråga: hur mår O 214? Har ni hitta "det mystiska elfelet" så att loket är fullt körbart?

SJVM - verkstadsrapport del 2. O 214?

av HP, Saturday, April 15, 2017, 21:37 (2561 dagar sedan) @ Leif B

Tack för den intressanta rapporten!

En fråga: hur mår O 214? Har ni hitta "det mystiska elfelet" så att loket är fullt körbart?

O 214 står i kön. Misstanke om vad som är fel finns, och snart är det lokeys tur att få misstanken prövad. Klart vi ska få det på rull!/HP

SJVM - fråga om körningar

av Gunnar Lindkvist, Monday, April 17, 2017, 20:25 (2559 dagar sedan) @ HP

B 1108 finns i Gävle och ska till Stockholm till veckan på en charter. I övrigt fungerar loket bra, även om maskineri och lager börjar bli slitet.

D 432 är nu ommålad och uppmärkt, och ska till Stockholm en sväng till veckan, liksom norrut i samband med SJK årsmöte.

Går det att få reda på dag och tågnummer för de här körningarna?

/Gunnar