Volvo Viking som dragare för vagnbjörnar (Järnväg allmänt)

av LYR, Thursday, April 20, 2017, 13:36 (2562 dagar sedan)

[image]

Jag har vid sökning efter bilder av vagnbjörnstransporter på samlingsportalen, aldrig sett att Volvo Viking har använts som dragfordon, men vid ett besök vid Norrköpings lokstation 1974 tror jag mig ha observerat ett antal av dessa, men hur många till antalet kunde det röra sig om totalt i hela landet?
Här visas nu genom Lennart Perssons godkännande ett exemplar av den 4-hjulsdrivna Vikingen som har en högre markfrigång och därför nedflyttade strålkastare på de främre stänkskärmarna jämfört med en vanlig Volvo Viking.
/LYR

[image]

Volvo Viking som dragare för vagnbjörnar

av Jim Hansson, Thursday, April 20, 2017, 17:01 (2562 dagar sedan) @ LYR

[image]

Jag har vid sökning efter bilder av vagnbjörnstransporter på samlingsportalen, aldrig sett att Volvo Viking har använts som dragfordon, men vid ett besök vid Norrköpings lokstation 1974 tror jag mig ha observerat ett antal av dessa, men hur många till antalet kunde det röra sig om totalt i hela landet?
Här visas nu genom Lennart Perssons godkännande ett exemplar av den 4-hjulsdrivna Vikingen som har en högre markfrigång och därför nedflyttade strålkastare på de främre stänkskärmarna jämfört med en vanlig Volvo Viking.
/LYR

[image]

Fyrhjulsdrift och högre markfrigång ... Var de kopior av terränglastbil 939?
Jim

Volvo Viking som dragare för vagnbjörnar

av Rogga, Thursday, April 20, 2017, 17:08 (2562 dagar sedan) @ Jim Hansson

Häftigt Kraftpaket ;-)

Volvo Viking som dragare för vagnbjörnar

av Ola Almquist, Thursday, April 20, 2017, 17:59 (2562 dagar sedan) @ Jim Hansson

[image]

Jag har vid sökning efter bilder av vagnbjörnstransporter på samlingsportalen, aldrig sett att Volvo Viking har använts som dragfordon, men vid ett besök vid Norrköpings lokstation 1974 tror jag mig ha observerat ett antal av dessa, men hur många till antalet kunde det röra sig om totalt i hela landet?
Här visas nu genom Lennart Perssons godkännande ett exemplar av den 4-hjulsdrivna Vikingen som har en högre markfrigång och därför nedflyttade strålkastare på de främre stänkskärmarna jämfört med en vanlig Volvo Viking.
/LYR

[image]


Fyrhjulsdrift och högre markfrigång ... Var de kopior av terränglastbil 939?
Jim

Det fanns ju några varianter...
Volvo Viking

Men det stämmer nog. Det var nog inte många civila bilar som var fyrhjulsdrivna.

M.v.h.
Ola

Volvo Viking som dragare för vagnbjörnar

av LYR, Sunday, April 23, 2017, 12:12 (2559 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för all info om SJs Volvo Viking i rollen som vagnbjörnsdragare, men för att återkomma till min ursprungliga fråga; hur många till antalet kunde det röra sig om totalt i hela landet?
Enligt SJH 636.1 utgåva 1 från 1.4.1971, så fanns vagnbjörnar stationerade i Kalmar (Mönsterås), Kristianstad, Malmö, Norrköping, Stockholm, Södertälje.
Vagnbjörnstrafiken sköttes då av SVELAST.
/LYR

Volvo Viking som dragare för vagnbjörnar

av Granis, Sunday, April 23, 2017, 13:25 (2559 dagar sedan) @ LYR

Fanns det nånsin nånstans smalspåriga vagnbjörnar? (Och jag menar då "riktiga" sådana; specialbyggda för detta ändamål på detta sätt. Eller så...)

/ L G

Volvo Viking som dragare för vagnbjörnar (+1 foto)

av Niels Munch, Thursday, April 20, 2017, 19:53 (2562 dagar sedan) @ LYR

Volvo som dansk vognbjørntrækker:

[image]
Vognmand E. Sand med Dora-vognbjørn, Gladsaxe Ringvej primo 1959 (nm).

Læs evt. om danske vognbjørne her: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=3121

samt artiklen "1956: Vognbjørnen indføres" i "Jernbanehistorisk Årbog '06" (bane bøger 2006 ISBN 87-91434-07-6).

V.h. fra Dragør
Niels

Tidigare om vagnbjörnar

av BD, Thursday, April 20, 2017, 20:13 (2562 dagar sedan) @ LYR

Tidigare här

Av någon anledning går det inte att länka så att hela tråden visas utan nu visas endast det första inlägget i tråden.
Något blev tydligen fel vid forats uppdatering.

Tidigare om vagnbjörnar

av danielb987, Thursday, April 20, 2017, 22:18 (2561 dagar sedan) @ BD

Tidigare här

Av någon anledning går det inte att länka så att hela tråden visas utan nu visas endast det första inlägget i tråden.
Något blev tydligen fel vid forats uppdatering.

Vad händer om du försöker länka så att hela tråden visas?

Jag vet inte varför det är så som du beskriver, men alla vill inte läsa hela tråden på en gång. Själv föredrar jag att läsa ett inlägg i taget. Så jag ser det som ett lyft om man inte kan länka så att hela tråden öppnas på en gång.

De som vill läsa hela tråden på en gång kan klicka på länken och sedan klicka på ikonen "Öppna hela tråden" så kommer hela tråden på en gång. Men om man har hela tråden öppen så finns det inget enkelt sätt att gå tillbaka till att visa enbart ett inlägg utan man måste ändra i adressfältet och ta bort "mode=thread&" från adressen. Och gör man det är alla inläggen markerade som lästa, vilket gör det betydligt svårare att läsa inlägg för inlägg eftersom man inte enkelt ser vilka inlägg man ännu inte har läst.

Så för mig är det ett STORT plus att man inte kan länka så att hela tråden visas.

Med vänlig hälsning
Daniel

Tidigare om vagnbjörnar

av John T, Friday, April 21, 2017, 00:19 (2561 dagar sedan) @ danielb987

Tidigare här

Av någon anledning går det inte att länka så att hela tråden visas utan nu visas endast det första inlägget i tråden.
Något blev tydligen fel vid forats uppdatering.


Vad händer om du försöker länka så att hela tråden visas?

Jag vet inte varför det är så som du beskriver, men alla vill inte läsa hela tråden på en gång. Själv föredrar jag att läsa ett inlägg i taget. Så jag ser det som ett lyft om man inte kan länka så att hela tråden öppnas på en gång.

De som vill läsa hela tråden på en gång kan klicka på länken och sedan klicka på ikonen "Öppna hela tråden" så kommer hela tråden på en gång. Men om man har hela tråden öppen så finns det inget enkelt sätt att gå tillbaka till att visa enbart ett inlägg utan man måste ändra i adressfältet och ta bort "mode=thread&" från adressen. Och gör man det är alla inläggen markerade som lästa, vilket gör det betydligt svårare att läsa inlägg för inlägg eftersom man inte enkelt ser vilka inlägg man ännu inte har läst.

Så för mig är det ett STORT plus att man inte kan länka så att hela tråden visas.

Med vänlig hälsning
Daniel

Det tycks fungera att länka till hela tråden om man klistrar in adressen till tråden rätt in i inlägget, som nedan:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=170204

Länkar man däremot via forumets länkfunktion så verkar länken konverteras till att bara visa första inlägget.

Personligen tycker jag att det är praktiskt att kunna länka till en äldre tråd så att den ligger öppnad när man följer länken. Smaken är uppenbarligen olika även i sådana här sammanhang... Visst kan det bli problem med att inlägg markeras som lästa, men i praktiken sker väl de flesta sådana länkningar av den aktuella typen till äldre trådar, där det kanske inte är lika viktigt? Ett antagande bara - jag kan ha fel...

Hur som helst - det är ju nu som det är, och vet man om hur de två alternativen fungerar så kan man ju välja. Dessutom är den inbyggda länkfunktionen kanske mest naturlig för de flesta och det passar väl fint med Daniels preferenser som forumadmin i så fall.

Bevarade vagnbjörnar?

av Granis, Friday, April 21, 2017, 08:37 (2561 dagar sedan) @ LYR

En fråga med anknytning till detta: Finns det några vagnbjörnar bevarade? Och går dessa att använda i så fall? Ja, jag tänkte väl då i "sparsamt uppvisande järnvägsmuseala syften" (sparsamt blir det ju alltid i dessa sammanhang då man inte kan köra resenärer med dom ;-) ). Ty de används väl inte kommersiellt nånstans längre? Beroende på ökade trafiksäkerhets och andra tekniska krav/ förändringar då, eller?

/ L G

Bevarade vagnbjörnar?

av Christer Fredriksson, Friday, April 21, 2017, 08:48 (2561 dagar sedan) @ Granis

Minst en finns i bruk i Sandviken om jag minns rätt.

Bevarade vagnbjörnar?

av Jim Hansson, Friday, April 21, 2017, 22:49 (2560 dagar sedan) @ Granis

En fråga med anknytning till detta: Finns det några vagnbjörnar bevarade? Och går dessa att använda i så fall? Ja, jag tänkte väl då i "sparsamt uppvisande järnvägsmuseala syften" (sparsamt blir det ju alltid i dessa sammanhang då man inte kan köra resenärer med dom ;-) ). Ty de används väl inte kommersiellt nånstans längre? Beroende på ökade trafiksäkerhets och andra tekniska krav/ förändringar då, eller?

/ L G

Under Citytunnelbygget körde man med vagnbjörn mellan godsbangården och Nord Mills, så det kan säkert ske igen någon annanstans någon annan gång.
Jim

Bevarade vagnbjörnar?

av Svante Andersson, Saturday, April 22, 2017, 01:07 (2560 dagar sedan) @ Jim Hansson

Under Citytunnelbygget körde man med vagnbjörn mellan godsbangården och Nord Mills, så det kan säkert ske igen någon annanstans någon annan gång.
Jim

Och här måste jag som så många gånger tidigare poängtera att det man använde till trafiken godsbangård - Nordmills INTE var någon vagnbjörn utan en normal tungtransporttrailer av modernt snitt anpassad för transport av järnvägsvagnar mha påmonterade räler eller fyrkantprofiler.

SA

PS: Du hade blivit besviken om du inte fått den kommentaren...

Bevarade vagnbjörnar?

av Jim Hansson, Saturday, April 22, 2017, 17:02 (2560 dagar sedan) @ Svante Andersson

Under Citytunnelbygget körde man med vagnbjörn mellan godsbangården och Nord Mills, så det kan säkert ske igen någon annanstans någon annan gång.
Jim


Och här måste jag som så många gånger tidigare poängtera att det man använde till trafiken godsbangård - Nordmills INTE var någon vagnbjörn utan en normal tungtransporttrailer av modernt snitt anpassad för transport av järnvägsvagnar mha påmonterade räler eller fyrkantprofiler.

SA

PS: Du hade blivit besviken om du inte fått den kommentaren...

... och vips kom vi in på diskussionen vad som definierar en vagnbjörn. Vi pratar om ett släp som byggts om för flerfaldiga dagliga transporter av vagnar i ett par års tid, inte ett släp där man slängt upp ett par räler för en enstaka transport.
Jim

Bevarade vagnbjörnar?

av Svante Andersson, Sunday, April 23, 2017, 01:26 (2559 dagar sedan) @ Jim Hansson

... och vips kom vi in på diskussionen vad som definierar en vagnbjörn. Vi pratar om ett släp som byggts om för flerfaldiga dagliga transporter av vagnar i ett par års tid, inte ett släp där man slängt upp ett par räler för en enstaka transport.
Jim

Ja, just det... du har förstått. Varför då larva sig och kalla det för vagnbjörn?

SA

Bevarade vagnbjörnar?

av Bo, Sunday, April 23, 2017, 11:05 (2559 dagar sedan) @ Svante Andersson

Här kommer SA in och ska tillrättavisa för att han tycker sig vara kunnig på området.
Pekpinnar !! som oftast förekommer, istället för att förstå andemeningen med inlägget.

Mellan 2005-2008 under bygget av Citytunneln i Malmö kunde inte spåret till Nordmills användas. För att transportera vagnarna användes då en vagnbjörn, eller om man ska vara petig, en modultrailer.

Här kan vi läsa när SA är på språng att tillrättavisa övriga deltagare.
http://www.stinsensforum.se/viewtopic.php?f=7&t=2517&start=0&view=print&...
Saklig ( Nä ) Besserwisser mera passat.

Vad är då det rent tekniskt för skillnad.
”Teoretiskt sett” är hur det skulle kunna (tänkas) vara, då syftet är densamma för ändamålet.

/Bo.

Bevarade vagnbjörnar?

av Svante Andersson, Sunday, April 23, 2017, 11:42 (2559 dagar sedan) @ Bo

/Bo.

Om du håller reda på de Malmöplacerade B-lokens utseenden så håller jag reda på hur vägtransportfordon ser ut! :-D

SA

Bevarade vagnbjörnar?

av Henry Wedberg, Sunday, April 23, 2017, 15:02 (2559 dagar sedan) @ Bo

Finns en vagnbjörn hos MfGDJ vid BJ-stallet i Falun. Ser ut att kunna smörjas upp och användas. Men det vet MfGDJ säkert mer om.

Bevarade vagnbjörnar?

av Jan Langstrom, Wednesday, April 26, 2017, 13:50 (2556 dagar sedan) @ Henry Wedberg

Malmbanans Vänner har en vagnbjörn.

Bevarade vagnbjörnar?

av LYR, Wednesday, April 26, 2017, 14:18 (2556 dagar sedan) @ Jan Langstrom

[image]

Kanske är det denna, fotograferad för 16 år sedan?
/LYR

Bevarade vagnbjörnar?

av Jan Langstrom, Wednesday, April 26, 2017, 16:52 (2556 dagar sedan) @ LYR

[image]

Kanske är det denna, fotograferad för 16 år sedan?
/LYR

Exakt!

Bevarade vagnbjörnar - ???

av Kurt G Möller, Wednesday, April 26, 2017, 16:54 (2556 dagar sedan) @ LYR

Har de olika hjularrangemangen HÄR ngt med förbättrad kurvtagningsförmåga att göra??