Växjö 1979 (Järnväg allmänt)

av Littera JS, Friday, April 21, 2017, 22:17 (2560 dagar sedan)

Året är 1979 och det står Växjö på fotoramen. Väldigt många Z4p. Användes inte Tp till Braås och Z4p till Ankarsrum utgick från Västervik. Så vad hade Z4p lokomotorerna i Växjö för uppgifter?
(Z4p 397,264,314 ... den på det bortre spåret kan ej identifieras)

[image]

Växjö 1979

av Peter Andersson, Friday, April 21, 2017, 22:33 (2560 dagar sedan) @ Littera JS

Dom användes för växling/rampning i Växjö. Inte linjetjänst.

Växjö 1979

av Kjell Aghult, Saturday, April 22, 2017, 10:35 (2559 dagar sedan) @ Peter Andersson

Dom användes för växling/rampning i Växjö. Inte linjetjänst.

Intressant är varför inte Tp-loken kunde meranvändas till detta. Braåsturen tog bara
halva dagen.

Också intressant var ett av NKlJ sista driftupplägg: Tre fasta förarturer fanns i
Hagfors, varav ett med heldagsväxling. De två andra var varsin vända på Deje (Tågparen möttes i Munkfors). Vardera med halvdags frånvaro från H. Ingen trafik L-S.

Skäl brukar finnas i botten, om än osynliga ytligt.

Växjö 1979 + NKlJ Deje?

av Rolf Segelström, Saturday, April 22, 2017, 21:23 (2559 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Kjell, det gick en NKlJ Z4p på växlingen i Deje, dock sköttes rampningen av linjeloket. Vet du eller något mer om den. Det bör ju vara en Dejeförare eller?

Växjö 1979 + NKlJ Deje?

av Rolf Segelström, Saturday, April 22, 2017, 22:49 (2559 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag glömde nämna att den växlade ur smalspårsvagnarna ur godstågen. Tågen bestod av både smalspårsvagnar (mest Op) och transportörer/överföreningsvagnar.

Växjö 1979 + NKlJ Deje?

av Kjell Aghult, Sunday, April 23, 2017, 10:31 (2558 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Kjell, det gick en NKlJ Z4p på växlingen i Deje, dock sköttes rampningen av linjeloket. Vet du eller något mer om den. Det bör ju vara en Dejeförare eller?

Veterligen hade sentida NKlJ förare bara i Hagfors (Vid mitt första besök 1963
fanns någon även på Karlstad Ö).

Min undran gällde närmast hur arbetstiden utnyttjades. Ett terminalmönster borde funnits även i H., med "reguljära" lastnings- och lossningspunkter: Anknutna till godstågens ankomst/avgång. Vid behov föraren skifta mellan linje- och terminallok: Sådant kan schemaläggas.

Bangårdsarbete har metodstuderats veterligen sedan 1950-talet: För att i vart fall söka krympa de dyra dödtiderna: Som förstås kunden fick betala och försvagade tågalternativet (´Växlingslok skall snurra hela tiden´).

Övertaliga fordon kan förstås stå litet varstans.

Växjö 1979 + NKlJ Deje?

av Rolf Segelström, Sunday, April 23, 2017, 14:10 (2558 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Du har rätt. Tyvärr kan jag jag inte hjälpa dig med din frågeställning.

Växjö 1979

av Littera JS, Saturday, April 22, 2017, 21:36 (2559 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Väntar på upplösningen. Hela fyra eller kanske tom fem Z4p i Växjö när linjeloket (Tp) på andra håll fick också sköta om rampningen...

Växjö 1979

av Gunnar Olson, Saturday, April 22, 2017, 21:54 (2559 dagar sedan) @ Littera JS

Väntar på upplösningen. Hela fyra eller kanske tom fem Z4p i Växjö när linjeloket (Tp) på andra håll fick också sköta om rampningen...

En gissning: Lokomotorerna (i varje fall vissa av dem) var avställda, som reservdelsförråd eller i avvaktan på skrotning. Jag besökte Karlshamns Västra hösten 1971. Där stod då ett stort antal Z4t, åtta-tio stycken om jag minns rätt. Vad som återstod av trafiken då var vagnuttagningarna till Fridafors (och någon gång kanske till Ryd). Mer än tre lokomotorer gick inte åt till den trafiken.

Växjö 1979

av Rolf Segelström, Sunday, April 23, 2017, 00:47 (2558 dagar sedan) @ Peter Andersson

Ja, så var det. Jag var i Växjö något något år senare och då stod de fyra Z4orna inne i verkstaden. Avställda. Jag har för mig att det stod två Tp i lokstallet och ett ånglok, en Gp. Trafiken var nedlagd och fordonen avställda. Dessutom stod der ett antal Yp i och utanför motorvagnsstallet bredvid. Jag skrev tyvärr inte upp individerna.
Mvh, Roffe S

Växjö 1979

av Ola Almquist, Tuesday, April 25, 2017, 12:49 (2556 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Ja, så var det. Jag var i Växjö något något år senare och då stod de fyra Z4orna inne i verkstaden. Avställda. Jag har för mig att det stod två Tp i lokstallet och ett ånglok, en Gp. Trafiken var nedlagd och fordonen avställda. Dessutom stod der ett antal Yp i och utanför motorvagnsstallet bredvid. Jag skrev tyvärr inte upp individerna.
Mvh, Roffe S

Detta måste ha varit under 1986 för då var trafiken nedlagd och Z4p 397, 400, 402 och 406 bör ha funnits i Växjö.

M.v.h.
Ola

Växjö 1979

av Ola Almquist, Saturday, April 22, 2017, 08:33 (2559 dagar sedan) @ Littera JS

Året är 1979 och det står Växjö på fotoramen. Väldigt många Z4p. Användes inte Tp till Braås och Z4p till Ankarsrum utgick från Västervik. Så vad hade Z4p lokomotorerna i Växjö för uppgifter?
(Z4p 397,264,314 ... den på det bortre spåret kan ej identifieras)

[image]

Den fjärde är troligen 406. Det fanns också en lokomotor i Sävsjöström. 232? Utbyte kunde göras med Växjö. Någonstans bör också 324 ha funnits.

M.v.h.
Ola

Växjö 1979

av Ola Almquist, Tuesday, April 25, 2017, 12:55 (2556 dagar sedan) @ Ola Almquist

Året är 1979 och det står Växjö på fotoramen. Väldigt många Z4p. Användes inte Tp till Braås och Z4p till Ankarsrum utgick från Västervik. Så vad hade Z4p lokomotorerna i Växjö för uppgifter?
(Z4p 397,264,314 ... den på det bortre spåret kan ej identifieras)

[image]


Den fjärde är troligen 406. Det fanns också en lokomotor i Sävsjöström. 232? Utbyte kunde göras med Växjö. Någonstans bör också 324 ha funnits.

M.v.h.
Ola

Jag missade en. Z4p 232, 261, 264, 314, 324, 397 och 406 borde ha funnits i Växjö eller Sävsjöström vid denna tid. 314 såldes 1980 (1981?) till Skara Järnvägsmuseum.

M.v.h.
Ola

Växjö 1979

av Tkl (liten Stn)., Sunday, April 23, 2017, 22:34 (2558 dagar sedan) @ Littera JS

Året är 1979 och det står Växjö på fotoramen. Väldigt många Z4p. Användes inte Tp till Braås och Z4p till Ankarsrum utgick från Västervik. Så vad hade Z4p lokomotorerna i Växjö för uppgifter?
(Z4p 397,264,314 ... den på det bortre spåret kan ej identifieras)

[image]

Z4p 314 var placerad i Berga fram till breddningen av KBJ.

Växjö 1979

av yngve nilsson, Monday, April 24, 2017, 11:05 (2557 dagar sedan) @ Littera JS

Lokalgodstågen Växjö-Braås drogs av de två Tp-lok som fanns i Växjö. Z4p användes vid rampningen i Växjö samt övrig växling därstädes. Att det plötsligt fanns så mångas Z4p berodde nog på att flera flyttats dit " i brist på annat" eller som lokgruppchefen berättade för mig vid besök 1978. " förr måste man slåss för att få hit en Z4p( det var därför man växlade med ånglok så länge i Växjö), nu när vi inte behöver så många "dröser"det av dem" Lokalgodstågen Västervik-Ankarsrum drogs av Z4p men dessa hade inte översyn i Växjö utan i Västerv8ik men däremot skötte Växjö lokomotorn i Sävsjöström, men till det gick det inte åt särskilt6 många, det var inte ofta den som fanns där behövde bytas ut.

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred

av -RB-, Monday, April 24, 2017, 14:30 (2557 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tak för bilden och svaren .

Den Z4p som var i Hultsfred , vem hade hand om den och hur långt omkring användes den ?

mvh Rolf Berg

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred

av yngve nilsson, Tuesday, April 25, 2017, 11:13 (2556 dagar sedan) @ -RB-

Den Z4p som var i Hultsfred tillhörde egentligen Nässjö lokstation liksom sina kollegor i Vetlanda.När trafiken i Vetlanda nedlades flyttades 321 över till Växjö. Lokomotorn i Hultsfred användes för växling i Hultsfred samt efter att Vetlandatrafiken lagts ner även i lokalgodstågen/vagnuttagningarna till Virserum/Mosstorp men även vid behov om något skulle hämtas i Vena, Tuna eller Spångenäs, de andra stationerna sköttes med lokomotor från Västervik. Trafiken till dessa tre orter var väldigt liten. När Vetlandatrafiken var igång fanns 4 Z4p i Vetlanda och en, 321 i Hultsfred ( 321 var inte multipelkörbar) Vetlandalokomotorerna gick då Vetlanda-Landsbro-Vetlanda-Kvillsfors-Vetlanda. resp Hultsfred-Mosstorp-Gårdveda-Järnforsen-Hultsfred. En dag i veckan bytte man lokomotorer mellan Hultsfred och Vetlanda och då trafikerades hela sträckan Vetlanda-Gårdveda. ( vid denna tid hade dessa sin översyn i Vetlanda)

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred

av Anders Sandgren, Tuesday, April 25, 2017, 11:28 (2556 dagar sedan) @ yngve nilsson

Lokomotornera servade av men inte nödvänigtvis vid Nässjö lokstation. Däremot åkte maskinavdelningens Duett till Vetlanda. Jag underar om inte Österbymobanans lokomotorer skötte på samma sätt under slutet.

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred och Vetlanda

av Ola Almquist, Tuesday, April 25, 2017, 12:18 (2556 dagar sedan) @ yngve nilsson

Den Z4p som var i Hultsfred tillhörde egentligen Nässjö lokstation liksom sina kollegor i Vetlanda.När trafiken i Vetlanda nedlades flyttades 321 över till Växjö. Lokomotorn i Hultsfred användes för växling i Hultsfred samt efter att Vetlandatrafiken lagts ner även i lokalgodstågen/vagnuttagningarna till Virserum/Mosstorp men även vid behov om något skulle hämtas i Vena, Tuna eller Spångenäs, de andra stationerna sköttes med lokomotor från Västervik. Trafiken till dessa tre orter var väldigt liten. När Vetlandatrafiken var igång fanns 4 Z4p i Vetlanda och en, 321 i Hultsfred ( 321 var inte multipelkörbar) Vetlandalokomotorerna gick då Vetlanda-Landsbro-Vetlanda-Kvillsfors-Vetlanda. resp Hultsfred-Mosstorp-Gårdveda-Järnforsen-Hultsfred. En dag i veckan bytte man lokomotorer mellan Hultsfred och Vetlanda och då trafikerades hela sträckan Vetlanda-Gårdveda. ( vid denna tid hade dessa sin översyn i Vetlanda)

Tack för detta, Yngve. Återstår frågan vilken Z4p med märkligt avgasrör som ses på bilderna i detta inlägg. 320?

EDIT: Jag kan komplettera med att av de uppgifter jag kan hitta användes 320 och 398 i Vetlanda innan de byggdes om till Z4t. Se denna bild. Därefter kom 397 och 399. Den förstnämnda flyttades senare till Växjö (efter att Landsbrotrafiken lagts ned?). 330 fanns en tid i Hultsfred. Se denna tråd. Var det som komplettering till 321 eller befann den sig någon annanstans då?

M.v.h.
Ola

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred och Vetlanda

av Ola Almquist, Tuesday, April 25, 2017, 14:24 (2556 dagar sedan) @ Ola Almquist

EDIT: Jag kan komplettera med att av de uppgifter jag kan hitta användes 320 och 398 i Vetlanda innan de byggdes om till Z4t. Se denna bild. Därefter kom 397 och 399. Den förstnämnda flyttades senare till Växjö (efter att Landsbrotrafiken lagts ned?). 330 fanns en tid i Hultsfred. Se denna tråd. Var det som komplettering till 321 eller befann den sig någon annanstans då?

Kompletteringar:
Z4p 401 bör också ha befunnit sig i Vetlanda innan den avregistrerades 1972.
Var 313 sist på Eksjö - Österbymo?
330 lämnade Västervik 1967 och avregistrerades 1970.

M.v.h.
Ola

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred och Vetlanda

av Anders Sandgren, Tuesday, April 25, 2017, 15:16 (2556 dagar sedan) @ Ola Almquist

Z4p 313 finns på flera bilder från Österbymobanan i slutet av 1960-talet. Annars var det nog 321 som var första lokomotor på banan 1952 (efter prov 1950) och fick namnet "August" men den flyttades tydligen bort senare. Persontrafiken lades ner 1954 men ett reservlok kan ju vara bra att ha för gsdstrafiken, EÖJ har ju ingen direktförbindelse med någon annan 891-bana.
313 var visst på Öland på innan det kom till Eksjö.

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred och Vetlanda

av -RB-, Tuesday, April 25, 2017, 19:49 (2556 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack för alla svar och länkar.

mvh Rolf Berg

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred och Vetlanda

av Littera JS, Tuesday, April 25, 2017, 21:10 (2556 dagar sedan) @ -RB-

Instämmer till fullo ...

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred och Vetlanda

av yngve nilsson, Wednesday, April 26, 2017, 11:25 (2555 dagar sedan) @ Ola Almquist

Z4p
I slutet av 60-talet fanns följande lokomotorer i Småland.
232,248,256 i Kalmar, 261 i Mönsterås, 262 i Sävsjöström, 264,265 och 324i Växjö,266,312,( 330(403,405,406 i Västervik, 313 i Eksjö, 314 i Berga, 320,397,398,400,401,402 i Vetlanda 321 i Hultsfred. 330 var stationerad i Hultsfred som reserv för 321 men stod normalt i Västervik. 321 och 330 var inte multipelkörbara och kunde inte gå i Vetlandatrafiken. Senare tillkom 323 och 399 till Vetlanda men då var 401 så dålig att den inte användes i trafiken. 320,323 och 398 ombyggdes senare till Z4t och plaserades i Karlshamn. samtidigt ändrades trafiken i Vetlanda så att även vagnar till o från Järnforsen drogs via Vetlanda istället för Hultsfred och då blev 321 ensam kvar där. Även om flertalet av dessa tillhörde Nässjö lst så togs de inte dit för service utan Nässjös reparatörer åkte till Eksjö, Vetlanda med bil vid sådana tillfällen. Även Västervik besöktes av dessa reparatörer ibland (annars var det normalt Linköping som servade Västervik när Vk-personalen drogs in)Lokomotorerna i Berga, Mönsterås,Sävsjöström servades på samma sätt av Kalmarpersonal ( innan Växjöpersonal tog över Sävsjöström)

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred och Vetlanda

av Ola Almquist, Wednesday, April 26, 2017, 18:44 (2555 dagar sedan) @ yngve nilsson

Z4p
I slutet av 60-talet fanns följande lokomotorer i Småland.
232,248,256 i Kalmar, 261 i Mönsterås, 262 i Sävsjöström, 264,265 och 324i Växjö,266,312,( 330(403,405,406 i Västervik, 313 i Eksjö, 314 i Berga, 320,397,398,400,401,402 i Vetlanda 321 i Hultsfred. 330 var stationerad i Hultsfred som reserv för 321 men stod normalt i Västervik. 321 och 330 var inte multipelkörbara och kunde inte gå i Vetlandatrafiken. Senare tillkom 323 och 399 till Vetlanda men då var 401 så dålig att den inte användes i trafiken. 320,323 och 398 ombyggdes senare till Z4t och plaserades i Karlshamn. samtidigt ändrades trafiken i Vetlanda så att även vagnar till o från Järnforsen drogs via Vetlanda istället för Hultsfred och då blev 321 ensam kvar där. Även om flertalet av dessa tillhörde Nässjö lst så togs de inte dit för service utan Nässjös reparatörer åkte till Eksjö, Vetlanda med bil vid sådana tillfällen. Även Västervik besöktes av dessa reparatörer ibland (annars var det normalt Linköping som servade Västervik när Vk-personalen drogs in)Lokomotorerna i Berga, Mönsterås,Sävsjöström servades på samma sätt av Kalmarpersonal ( innan Växjöpersonal tog över Sävsjöström)

Aha, så 323 var också där. Den var Z4p under några månader 1969 om jag förstått saken rätt.

M.v.h.
Ola

Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred och Vetlanda

av yngve nilsson, Thursday, April 27, 2017, 10:45 (2554 dagar sedan) @ Ola Almquist

Z4p 323
är den enda Z4p som således varit såväl Z4p, Z4tu och Z4t. Tyvärr blev den ihopblandad med 320 när den kom till Vislanda så den skrotades och 320 sändes till Oskarshamn f.v.b. Gotland. Det var alltså 323 som skulle sänts till Gotland men när Gotlänningarna upptäckte misstaget i Oskarshamn var 323 redan skrotad.