Då lokomotivföraren alldeles tappade hufvudet (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Sunday, April 23, 2017, 18:41 (2553 dagar sedan)

Ett jernvägsmissöde inträffade i lördags kl. 3 e.m. på Norsholm-Bersbo-banans station vid Norsholm, i det ordinarie tåget till Åtvidaberg, som då skulle afgå, invexlades på spåret till lokomotivstallet. Platsen der lokomotivet stod var endast tvenne vagnslängder aflägsen från vexeln och tåget gick sålunda till en början med sagta fart, men i stället för att afstänga ångan, släppte lokomotivföraren, som alldeles tyckes ha tappat hufvudet, då han upptäckte felvexlingen, på densamma, så att tåget med temligen stark fart gick in i stallet. Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Ur Östgöta Correspondenten tisdagen den 11 februari 1879.

Då lokomotivföraren alldeles tappade hufvudet

av Nils-Eric Sääf, Sunday, April 23, 2017, 18:58 (2553 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Och nu är det andra som tappat huvet som sköter tågen till Åtvidaberg. Gissa vilka!

Då lokomotivföraren alldeles tappade hufvudet

av Christer Fredriksson, Sunday, April 23, 2017, 20:44 (2553 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Stinsen i Norsholm borde väl ha kontrollerat att växlarna låg rätt innan han vinkade av tåget?

Då lokomotivföraren alldeles tappade hufvudet

av Överkörmästaren, Sunday, April 23, 2017, 20:47 (2553 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tidningarna hade väl inte bättre koll på den tiden.

De skrev ju i alla fall inte att det var lokputsaren som hade stulit tåget!

Då lokomotivföraren alldeles tappade hufvudet – dåtida språk

av Arne, Sunday, April 23, 2017, 20:55 (2553 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ett jernvägsmissöde inträffade i lördags kl. 3 e.m. på Norsholm-Bersbo-banans station vid Norsholm, i det ordinarie tåget till Åtvidaberg, som då skulle afgå, invexlades på spåret till lokomotivstallet. Platsen der lokomotivet stod var endast tvenne vagnslängder aflägsen från vexeln och tåget gick sålunda till en början med sagta fart, men i stället för att afstänga ångan, släppte lokomotivföraren, som alldeles tyckes ha tappat hufvudet, då han upptäckte felvexlingen, på densamma, så att tåget med temligen stark fart gick in i stallet. Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Ur Östgöta Correspondenten tisdagen den 11 februari 1879.

Referatet av järnvägsolyckan är i all sin ferroviala vardagstragik en ljuvlig uppvisning av dåtida tidningsspråk! Sakligt och koncist rapporteras om olyckan med ångtåget i Norsholm. Inga öfverdrifter här inte!

Citat:
Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Observera särskilt det av mig fetmarkerade stycket i den citerade texten! Ett underbart stycke understatement! Det är långt från dagens sensationsjournalistik.

Då lokomotivföraren alldeles tappade hufvudet – dåtida språk

av Överkörmästaren, Sunday, April 23, 2017, 21:35 (2553 dagar sedan) @ Arne

Ett jernvägsmissöde inträffade i lördags kl. 3 e.m. på Norsholm-Bersbo-banans station vid Norsholm, i det ordinarie tåget till Åtvidaberg, som då skulle afgå, invexlades på spåret till lokomotivstallet. Platsen der lokomotivet stod var endast tvenne vagnslängder aflägsen från vexeln och tåget gick sålunda till en början med sagta fart, men i stället för att afstänga ångan, släppte lokomotivföraren, som alldeles tyckes ha tappat hufvudet, då han upptäckte felvexlingen, på densamma, så att tåget med temligen stark fart gick in i stallet. Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Ur Östgöta Correspondenten tisdagen den 11 februari 1879.


Referatet av järnvägsolyckan är i all sin ferroviala vardagstragik en ljuvlig uppvisning av dåtida tidningsspråk! Sakligt och koncist rapporteras om olyckan med ångtåget i Norsholm. Inga öfverdrifter här inte!

Citat:
Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Observera särskilt det av mig fetmarkerade stycket i den citerade texten! Ett underbart stycke understatement! Det är långt från dagens sensationsjournalistik.

Att utan vidare utgå från att olyckan var lokförarens fel är däremot långt ifrån sakligt, särskilt inte när man påstår att lokföraren "alldeles tappade hufvudet".

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet – 'jernvägsmissödet'

av Arne, Sunday, April 23, 2017, 23:18 (2553 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ett jernvägsmissöde inträffade i lördags kl. 3 e.m. på Norsholm-Bersbo-banans station vid Norsholm, i det ordinarie tåget till Åtvidaberg, som då skulle afgå, invexlades på spåret till lokomotivstallet. Platsen der lokomotivet stod var endast tvenne vagnslängder aflägsen från vexeln och tåget gick sålunda till en början med sagta fart, men i stället för att afstänga ångan, släppte lokomotivföraren, som alldeles tyckes ha tappat hufvudet, då han upptäckte felvexlingen, på densamma, så att tåget med temligen stark fart gick in i stallet. Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Ur Östgöta Correspondenten tisdagen den 11 februari 1879.


Referatet av järnvägsolyckan är i all sin ferroviala vardagstragik en ljuvlig uppvisning av dåtida tidningsspråk! Sakligt och koncist rapporteras om olyckan med ångtåget i Norsholm. Inga öfverdrifter här inte!

Citat:
Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Observera särskilt det av mig fetmarkerade stycket i den citerade texten! Ett underbart stycke understatement! Det är långt från dagens sensationsjournalistik.


Att utan vidare utgå från att olyckan var lokförarens fel är däremot långt ifrån sakligt, särskilt inte när man påstår att lokföraren "alldeles tappade hufvudet".

Allting är förstås relativt. Jag tycker inte att den dåtida journalisten definitivt pekar ut lokföraren som ensamt vållande; han skriver bara om den aktuelle lokföraren 'som alldeles tyckes ha tappat hufvudet' vilket ju är en subjektiv konklusion av en utomstående betraktare utifrån det observerade händelseförloppet.

För övrigt är den dåtida texten en lapidarisk beskrivning av 'jernvägsmissödet'. Jag jämförde underförstått ÖC-artikeln från februari 1879 med hur jag misstänker att dagens mer sensationsartade nyhetsskildringar av en motsvarande händelse skulle sett ut AD 2017!

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet – 'jernvägsmissödet'

av Thomas K Ohlsson, Monday, April 24, 2017, 12:43 (2553 dagar sedan) @ Arne

Ett jernvägsmissöde inträffade i lördags kl. 3 e.m. på Norsholm-Bersbo-banans station vid Norsholm, i det ordinarie tåget till Åtvidaberg, som då skulle afgå, invexlades på spåret till lokomotivstallet. Platsen der lokomotivet stod var endast tvenne vagnslängder aflägsen från vexeln och tåget gick sålunda till en början med sagta fart, men i stället för att afstänga ångan, släppte lokomotivföraren, som alldeles tyckes ha tappat hufvudet, då han upptäckte felvexlingen, på densamma, så att tåget med temligen stark fart gick in i stallet. Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Ur Östgöta Correspondenten tisdagen den 11 februari 1879.


Referatet av järnvägsolyckan är i all sin ferroviala vardagstragik en ljuvlig uppvisning av dåtida tidningsspråk! Sakligt och koncist rapporteras om olyckan med ångtåget i Norsholm. Inga öfverdrifter här inte!

Citat:
Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Observera särskilt det av mig fetmarkerade stycket i den citerade texten! Ett underbart stycke understatement! Det är långt från dagens sensationsjournalistik.


Att utan vidare utgå från att olyckan var lokförarens fel är däremot långt ifrån sakligt, särskilt inte när man påstår att lokföraren "alldeles tappade hufvudet".


Allting är förstås relativt. Jag tycker inte att den dåtida journalisten definitivt pekar ut lokföraren som ensamt vållande; han skriver bara om den aktuelle lokföraren 'som alldeles tyckes ha tappat hufvudet' vilket ju är en subjektiv konklusion av en utomstående betraktare utifrån det observerade händelseförloppet.

För övrigt är den dåtida texten en lapidarisk beskrivning av 'jernvägsmissödet'. Jag jämförde underförstått ÖC-artikeln från februari 1879 med hur jag misstänker att dagens mer sensationsartade nyhetsskildringar av en motsvarande händelse skulle sett ut AD 2017!

Om "Då lokföraren alldeles tappade hufvudet" är artikelrubriken så är detta ett utmärkt exempel på både att sensationsjournalistik inte är något nytt påfund och att det sällan var bättre förr!
Idag skulle en dagstidning aldrig publicera något liknande, eftersom källkritik och pressetiska normer tillämpas. Nej, äldre tiders journalistik påminner oftast om dagens "alternativa media" - där allt silas genom de egna ideologiska filtren. Jag tror alla tänkande människor förstår vad jag syftar på!

vänligen
Thomas K Ohlsson
(JHS 1986)

Vad som är sanning i Årsta är bara ett skämt på Kungsholmen

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet – 'jernvägsmissödet'

av Arne, Monday, April 24, 2017, 13:35 (2553 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Ett jernvägsmissöde inträffade i lördags kl. 3 e.m. på Norsholm-Bersbo-banans station vid Norsholm, i det ordinarie tåget till Åtvidaberg, som då skulle afgå, invexlades på spåret till lokomotivstallet. Platsen der lokomotivet stod var endast tvenne vagnslängder aflägsen från vexeln och tåget gick sålunda till en början med sagta fart, men i stället för att afstänga ångan, släppte lokomotivföraren, som alldeles tyckes ha tappat hufvudet, då han upptäckte felvexlingen, på densamma, så att tåget med temligen stark fart gick in i stallet. Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Ur Östgöta Correspondenten tisdagen den 11 februari 1879.


Referatet av järnvägsolyckan är i all sin ferroviala vardagstragik en ljuvlig uppvisning av dåtida tidningsspråk! Sakligt och koncist rapporteras om olyckan med ångtåget i Norsholm. Inga öfverdrifter här inte!

Citat:
Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Observera särskilt det av mig fetmarkerade stycket i den citerade texten! Ett underbart stycke understatement! Det är långt från dagens sensationsjournalistik.


Att utan vidare utgå från att olyckan var lokförarens fel är däremot långt ifrån sakligt, särskilt inte när man påstår att lokföraren "alldeles tappade hufvudet".


Allting är förstås relativt. Jag tycker inte att den dåtida journalisten definitivt pekar ut lokföraren som ensamt vållande; han skriver bara om den aktuelle lokföraren 'som alldeles tyckes ha tappat hufvudet' vilket ju är en subjektiv konklusion av en utomstående betraktare utifrån det observerade händelseförloppet.

För övrigt är den dåtida texten en lapidarisk beskrivning av 'jernvägsmissödet'. Jag jämförde underförstått ÖC-artikeln från februari 1879 med hur jag misstänker att dagens mer sensationsartade nyhetsskildringar av en motsvarande händelse skulle sett ut AD 2017!


Om "Då lokföraren alldeles tappade hufvudet" är artikelrubriken så är detta ett utmärkt exempel på både att sensationsjournalistik inte är något nytt påfund och att det sällan var bättre förr!
Idag skulle en dagstidning aldrig publicera något liknande, eftersom källkritik och pressetiska normer tillämpas. Nej, äldre tiders journalistik påminner oftast om dagens "alternativa media" - där allt silas genom de egna ideologiska filtren. Jag tror alla tänkande människor förstår vad jag syftar på!

vänligen
Thomas K Ohlsson
(JHS 1986)

Vad som är sanning i Årsta är bara ett skämt på Kungsholmen

Trevligt att råkas i forumet igen, Thomas! :-)

Jag upplevde det som om att det var TS (Jöran Johansson) som i den här tråden har saxat foruminläggets något redigerade rubrik från ÖC-artikelns brödtext ", som alldeles tyckes ha tappat hufvudet," och att det inte var den ursprungliga tidningsrubriken från 1879. Men jag kan förstås bara gissa eftersom vi inte har tidningstexten i faksimil. Så vi får väl avvakta med bedömingen tills någon postar artikeln in extenso.

Men din konklusion om den dåtida 'sensationsjournalistiken' om den 'huvudlösa lokföraren' versus den nutida nyhetsrapporteringen om järnvägsincidenter kan man nog diskutera; det förekommer trots allt en hel del spekulerande i dagens tabloider också när det händer järnvägsolyckor även om man naturligtvis inte publicerar namn och bild hur som helst vid olycksreportagen!

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet – 'jernvägsmissödet'

av Thomas K Ohlsson, Monday, April 24, 2017, 13:40 (2553 dagar sedan) @ Arne

Ett jernvägsmissöde inträffade i lördags kl. 3 e.m. på Norsholm-Bersbo-banans station vid Norsholm, i det ordinarie tåget till Åtvidaberg, som då skulle afgå, invexlades på spåret till lokomotivstallet. Platsen der lokomotivet stod var endast tvenne vagnslängder aflägsen från vexeln och tåget gick sålunda till en början med sagta fart, men i stället för att afstänga ångan, släppte lokomotivföraren, som alldeles tyckes ha tappat hufvudet, då han upptäckte felvexlingen, på densamma, så att tåget med temligen stark fart gick in i stallet. Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Ur Östgöta Correspondenten tisdagen den 11 februari 1879.


Referatet av järnvägsolyckan är i all sin ferroviala vardagstragik en ljuvlig uppvisning av dåtida tidningsspråk! Sakligt och koncist rapporteras om olyckan med ångtåget i Norsholm. Inga öfverdrifter här inte!

Citat:
Lokomotivet och fyra godsvagnar blefvo skadade och äfven stallbyggnaden erhöll åtskilliga märken efter besöket. I öfrigt skedde ingen olycka.

Observera särskilt det av mig fetmarkerade stycket i den citerade texten! Ett underbart stycke understatement! Det är långt från dagens sensationsjournalistik.


Att utan vidare utgå från att olyckan var lokförarens fel är däremot långt ifrån sakligt, särskilt inte när man påstår att lokföraren "alldeles tappade hufvudet".


Allting är förstås relativt. Jag tycker inte att den dåtida journalisten definitivt pekar ut lokföraren som ensamt vållande; han skriver bara om den aktuelle lokföraren 'som alldeles tyckes ha tappat hufvudet' vilket ju är en subjektiv konklusion av en utomstående betraktare utifrån det observerade händelseförloppet.

För övrigt är den dåtida texten en lapidarisk beskrivning av 'jernvägsmissödet'. Jag jämförde underförstått ÖC-artikeln från februari 1879 med hur jag misstänker att dagens mer sensationsartade nyhetsskildringar av en motsvarande händelse skulle sett ut AD 2017!


Om "Då lokföraren alldeles tappade hufvudet" är artikelrubriken så är detta ett utmärkt exempel på både att sensationsjournalistik inte är något nytt påfund och att det sällan var bättre förr!
Idag skulle en dagstidning aldrig publicera något liknande, eftersom källkritik och pressetiska normer tillämpas. Nej, äldre tiders journalistik påminner oftast om dagens "alternativa media" - där allt silas genom de egna ideologiska filtren. Jag tror alla tänkande människor förstår vad jag syftar på!

vänligen
Thomas K Ohlsson
(JHS 1986)

Vad som är sanning i Årsta är bara ett skämt på Kungsholmen


Trevligt att råkas i forumet igen, Thomas! :-)

Jag upplevde det som om att det var TS (Jöran Johansson) som i den här tråden har saxat foruminläggets något redigerade rubrik från ÖC-artikelns brödtext ", som alldeles tyckes ha tappat hufvudet," och att det inte var den ursprungliga tidningsrubriken från 1879. Men jag kan förstås bara gissa eftersom vi inte har tidningstexten i faksimil. Så vi får väl avvakta med bedömingen tills någon postar artikeln in extenso.

Men din konklusion om den dåtida 'sensationsjournalistiken' om den 'huvudlösa lokföraren' versus den nutida nyhetsrapporteringen om järnvägsincidenter kan man nog diskutera; det förekommer trots allt en hel del spekulerande i dagens tabloider också när det händer järnvägsolyckor även om man naturligtvis inte publicerar namn och bild hur som helst vid olycksreportagen!

Det är kanske tur (eller synd) att detta inte är "Tidningshistoriskt forum!

/TKO

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet – 'jernvägsmissödet'

av Gäddmannen, Tuesday, April 25, 2017, 21:35 (2551 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag gillar slutklämmen
"I öfrigt skedde ingen olycka."
tja att krascha ett lok, 4 vagnar, lokstallet och skriva "I öfrigt skedde ingen olycka."
He he undrar vad som då ska vara en olycka :o)

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet – 'jernvägsmissödet'

av David Sohlberg, Tuesday, April 25, 2017, 22:27 (2551 dagar sedan) @ Gäddmannen

Jag gillar slutklämmen
"I öfrigt skedde ingen olycka."
tja att krascha ett lok, 4 vagnar, lokstallet och skriva "I öfrigt skedde ingen olycka."
He he undrar vad som då ska vara en olycka :o)

Man kunde ha skadad någon människa/anställd, fått något att ta eld osv.. det går ju att räkna upp några exempel om man är sugen på det.

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet – 'jernvägsmissödet'

av Överkörmästaren, Tuesday, April 25, 2017, 23:01 (2551 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jag gillar slutklämmen
"I öfrigt skedde ingen olycka."
tja att krascha ett lok, 4 vagnar, lokstallet och skriva "I öfrigt skedde ingen olycka."
He he undrar vad som då ska vara en olycka :o)


Man kunde ha skadad någon människa/anställd, fått något att ta eld osv.. det går ju att räkna upp några exempel om man är sugen på det.

"I öfrigt" är ju inte utfyllnadsord som moderna ungdomar kanske kan tro, utan en högst betydelsebärande del av meningen. D v s utöver den olycka som redan beskrivits, så var det inte några andra skador att berätta om.

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet – 'jernvägsmissödet'

av Gäddmannen, Tuesday, April 25, 2017, 23:14 (2551 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Å tackar 51årig ungdom är jag :o)
Försökte vara lite rolig men det gick tydligen inte hem

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet ...

av Kurt G Möller, Wednesday, April 26, 2017, 12:19 (2551 dagar sedan) @ Gäddmannen

Å tackar 51årig ungdom är jag :o)
Försökte vara lite rolig men det gick tydligen inte hem

Just sånt här blir lätt bara en liten strid om påvens skägg...

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet ...

av Christer Fredriksson, Wednesday, April 26, 2017, 12:28 (2551 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag har nu samlat på mig drygt 40000 st tidningsartiklar om järnvägshändelser i Sverige från våra dagstidningen och av dessa framgår tydligt att:

händelser utan personskador betecknas som missöden, oavsett storlek,
händelser med personskada betecknas som olycka, oavsett storlek på skadade/avlidna.

Några undantag finnes naturligtvis, men då i samma tidningar.

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet ...

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, April 26, 2017, 12:45 (2551 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag kan garantera att trådskaparen vet skillnad mellan missöde och olycka.

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet ...

av Överkörmästaren, Saturday, April 29, 2017, 09:34 (2548 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

När jag tänker på saken så är det kanske jag själv som tolkar "i öfrigt" lite fel i det här sammanhanget. Jag kan inte förneka det Christer skriver om att "olycka" vid den här tiden vanligtvis avsåg mänsklig olycka - kanske inte nödvändigtvis dödsfall, men åtminstone personskada eller stora svårigheter. Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen, men innerst inne funderar jag fortfarande över hur de egentligen använde "i öfrigt".

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet ...

av Micke Carlsson, Saturday, April 29, 2017, 11:45 (2548 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag vet inte vad Överkörmästaren gör till vardags, men för egen del upplever jag att dagens moderna benämningar och klassificeringar är en belastning, eftersom de är så mycket bättre, underförstått att man har någon uppläxning i modern riskhanteringsfilosofi.

En olycka bottnar ju i en "oönskad händelse" och den kan ju beröra såväl materiel som människa eller husdjur, objekten som säkerhetsrutiner ska skydda.

En "oönskad händelse" är ju egentligen bara ett annat ord för ett "missöde" som berättar att något otrevligt har hänt, men vi har ännu inte klassificerat konsekvenserna, var det tillbud till olycka eller en faktisk olycka, och vilka skador ledde den oönskade händelsen till? Även ett tillbud kan ju faktiskt medföra skador, som psykiskt lidande genom effekter av PTSD osv, och trots avsaknaden av synbara fysiska skador så ska händelsen betecknas som olycka.

Tumregeln är ju annars att tillbud är sådant man kan sätta "Oj!" efter, och olycka sådant man kan sätta "Aj!" efter.

Ovanstående resonemang är ju en konsekvens av det förb-annade eländes strukturerade tänk som kommer av ISO 9001-kulturen och som slukat så många själar, men det är samtidigt ganska bra.

Vilket sätt att resonera ligger till grund för de definitioner man använde "förr", om något? Allt i vår tid är ju så uppstyrt och definierat att man kanske lurar sig själv med att tro att allt bör ha haft en motsvarande definition men med en annan struktur tidigare.

Då lokföraren alldeles tappade hufvudet ...

av Sune Nylén, Saturday, April 29, 2017, 11:57 (2548 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag vet inte vad Överkörmästaren gör till vardags, men för egen del upplever jag att dagens moderna benämningar och klassificeringar är en belastning, eftersom de är så mycket bättre, underförstått att man har någon uppläxning i modern riskhanteringsfilosofi.

En olycka bottnar ju i en "oönskad händelse" och den kan ju beröra såväl materiel som människa eller husdjur, objekten som säkerhetsrutiner ska skydda.

En "oönskad händelse" är ju egentligen bara ett annat ord för ett "missöde" som berättar att något otrevligt har hänt, men vi har ännu inte klassificerat konsekvenserna, var det tillbud till olycka eller en faktisk olycka, och vilka skador ledde den oönskade händelsen till? Även ett tillbud kan ju faktiskt medföra skador, som psykiskt lidande genom effekter av PTSD osv, och trots avsaknaden av synbara fysiska skador så ska händelsen betecknas som olycka.

Tumregeln är ju annars att tillbud är sådant man kan sätta "Oj!" efter, och olycka sådant man kan sätta "Aj!" efter.

Ovanstående resonemang är ju en konsekvens av det förb-annade eländes strukturerade tänk som kommer av ISO 9001-kulturen och som slukat så många själar, men det är samtidigt ganska bra.

Vilket sätt att resonera ligger till grund för de definitioner man använde "förr", om något? Allt i vår tid är ju så uppstyrt och definierat att man kanske lurar sig själv med att tro att allt bör ha haft en motsvarande definition men med en annan struktur tidigare.

Per definition så "kör han väl över", om det nu är folk eller annat, det vete fåglarna.;-) Sune