Rimbo till ULJ (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, April 24, 2017, 14:15 (2556 dagar sedan)

Hej!
Härmed meddelas att smalspårsångloket SRJ 3 "Rimbo" numera är deponerat till mfSRJ/ULJ och numera återfinns i Faringe. Föreningen har möjlighet att göra loket driftdugligt med begränsad användning och loket får heller ej målas om, utan patinan ska finnas kvar.

Det finns massor av bilder på div facebooksidor för den som har tillgång till det.

Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM.

Rimbo till ULJ

av Anders Ljung, Monday, April 24, 2017, 19:32 (2556 dagar sedan) @ HP

[image]

Rimbo ankommer Faringe för första gången sen 1921.

Rimbo till ULJ - kul nyhet!

av Kurt G Möller, Monday, April 24, 2017, 20:12 (2556 dagar sedan) @ Anders Ljung

Kul att ULJ:s trots allt rätt begränsade lokpark utökas...

Finns några uppgifter om RIMBOs pann-status?

Och maskinen är helt obesiktigad ända sen 1935, väl ?? !!

Rimbo till ULJ - kul nyhet!

av Granis, Monday, April 24, 2017, 21:38 (2556 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Det är väl just det som är grejen... Dokumentation saknas, så Maskinavdelningen jobbar på att ordna detta. Såväl som att undersöka pannans "fysiska" status. Men förhoppningsvis gjorde man ett ordentligt jobb inför jubileumskörningarna 1935. Men "fuska" var liksom inget man gjorde på den tiden, innan anbudsförfaranden och interndebiteringar. Och sen ville man nog inte släppa iväg ett rappligt gammalt lok med detta tåg med tanke på medföljande celebriteter och tillhörande massmediatryck. Även om det var innan internät med "sociala media" ;-)

Såvitt är känt eldades väl inte loket ens på efter 1935, och när det överlämnades till Järnvägsmuseum runt 1943 hade man inga andra planer för loket än statisk uppställning. Så var det ju på den tiden... Därför fick loket t ex en icke-fungerande/ fejkad säkerhetsventil av gammalt utseende. Samma "öde" drabbade väl f ö också GJ 3 GOTLAND när den kom till museet några år senare, av samma skäl.

Nu måste man också ta i betänkande hur mycket annat jobb ULJ´s ångloksmekaniker också ska klara av: Se till att BLJ 4 och 5 är helt klara för säsongen, att renoveringen av NÖJ 16 kan fortsätta och att tillståndet på SRJ 28 "Stortysken" i likhet med RIMBOs då kan fastställas inför beslut om Fortsatta Åtgärder. Så den som lever o s v...

/ L G :-)

Rimbo till ULJ - högerkört

av Jepp, Monday, April 24, 2017, 21:43 (2556 dagar sedan) @ Granis

Hur kommer det sig att det är högerkört? Var det vanligt på 1800-talslok...?
/Jepp

Rimbo till ULJ - kul nyhet!

av Rolf Segelström, Tuesday, April 25, 2017, 19:51 (2555 dagar sedan) @ Granis

Det är alldeles riktigt att loket aldrig använts sedan 1935. De sista som körde den då var lokomotivförman Glader och lokföre Lundkvist.
Trevligt att loket har kommit tillbaka till SRJ.

KuRimbo till ULJ - kul nyhet!

av 53 Wadsten, Monday, April 24, 2017, 23:36 (2556 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Kul för ULJ Grattis!!!:-)

Färgen...

av Olle E, Tuesday, April 25, 2017, 10:17 (2555 dagar sedan) @ HP

Måste säga att den märkliga mossgröna färg som de flesta RB-vagnar fick på 60-talet minner en hel del om färgen på "Rimbo". Se där en händelse som ser ut som en tanke...

Färgen, forts.

av Kurt G Möller, Wednesday, April 26, 2017, 19:28 (2554 dagar sedan) @ Olle E

Jag har inte sett RIMBO livs levande på åtskilliga år. Redan på 70-talet var loket väldigt mörkt grönt, ja. Kanske är det en god idé att behålla denna kulör, som kontrast till övriga "grönlok"...

Färgen, forts.

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, April 26, 2017, 20:26 (2554 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Inte bara en god ide att behålla färgen . HP skriver ju att loket inte får målas om utan ska behålla sin patina. Så det ska du nog inte fundera på.

Färgen, forts.

av Anders Ljung, Thursday, April 27, 2017, 12:30 (2553 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag har inte sett RIMBO livs levande på åtskilliga år. Redan på 70-talet var loket väldigt mörkt grönt, ja. Kanske är det en god idé att behålla denna kulör, som kontrast till övriga "grönlok"...

[image]

Bakom skjutluckan kunde en kulör närmare den påmålade synas men även den känns bleknad i färgmättnaden.

Färgen, forts.

av M.Svenson, Thursday, April 27, 2017, 14:36 (2553 dagar sedan) @ Anders Ljung

Den gröna färg Rimbo är målad med är mycket lik den färg t.ex A 75 Göta är målad med, är inte denna målning något som JVM skapat för länge sedan? Det betyder inte att jag anser att Rimbo bör målas om av den grund, bara så det är sagt! Mvh Martin ☺!

Färgen, forts.

av Ola Almquist, Thursday, April 27, 2017, 15:22 (2553 dagar sedan) @ M.Svenson

Den gröna färg Rimbo är målad med är mycket lik den färg t.ex A 75 Göta är målad med, är inte denna målning något som JVM skapat för länge sedan? Det betyder inte att jag anser att Rimbo bör målas om av den grund, bara så det är sagt! Mvh Martin ☺!

Min misstanke är att loket målades av Mörby verkstad ca 1943 inför överlämnandet till Jvm. Se denna bild.

M.v.h.
Ola

Färgen, forts.

av Kurt G Möller, Thursday, April 27, 2017, 17:24 (2553 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag tror också på det där - samma uppgift har förekommit i tryck flera ggr, har jag för mej... Lusläsning av ett par Jvm-alster skulle säkert bekräfta detta!

Försök t ex söka på "Rimbo 1943"...

Olas bild väcker min nyfikenhet. Var det inte Erik Sundström som skrev för måååånga år sen ngt om att RIMBO t o m hade fått sin felaktiga, fejkade säk-ventil utbytt en gång extra...?

Färgen, forts.

av Ola Almquist, Thursday, April 27, 2017, 18:55 (2553 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag tror också på det där - samma uppgift har förekommit i tryck flera ggr, har jag för mej... Lusläsning av ett par Jvm-alster skulle säkert bekräfta detta!

Försök t ex söka på "Rimbo 1943"...

Olas bild väcker min nyfikenhet. Var det inte Erik Sundström som skrev för måååånga år sen ngt om att RIMBO t o m hade fått sin felaktiga, fejkade säk-ventil utbytt en gång extra...?

Här finns ytterligare en bild. De modernare säkerhetsventilerna fanns kvar då. Det finns även några bilder från jubileet 1935 på Samlingsportalen men de är inte särskilt bra. Fritextsök på SRJ* 3 för att hitta fler bilder på loket, även som museiföremål. Fejksäkerhetsventilen är dock skymd på en del.

M.v.h.
Ola

Färgen, forts.

av Ola Almquist, Saturday, April 29, 2017, 00:05 (2552 dagar sedan) @ Ola Almquist

Fler bilder finns på omslaget till Signalen nr 9 1943.

M.v.h.
Ola

Färgen, forts.

av Thomas Tell, Friday, April 28, 2017, 00:14 (2553 dagar sedan) @ M.Svenson

Den gröna färg Rimbo är målad med är mycket lik den färg t.ex A 75 Göta är målad med, är inte denna målning något som JVM skapat för länge sedan? Det betyder inte att jag anser att Rimbo bör målas om av den grund, bara så det är sagt! Mvh Martin ☺!

Färgen är väl den s.k. lokomotivgröna som SJ målade lok med.
/tell

Färgen, forts.

av Olle E, Saturday, April 29, 2017, 21:37 (2551 dagar sedan) @ Thomas Tell

Och den är i sin tur mycket lik den gröna RB-färgen som jag minns den (möjligen var den ännu något djupare i tonen).
Det finns med andra ord en svensk historia av gröna lok långt tillbaka i tiden som inte enbart avser vissa specifika individer..?