Det är väl just det som är grejen... Dokumentation saknas, så Maskinavdelningen jobbar på att ordna detta. Såväl som att undersöka pannans "fysiska" status. Men förhoppningsvis gjorde man ett ordentligt jobb inför jubileumskörningarna 1935. Men "fuska" var liksom inget man gjorde på den tiden, innan anbudsförfaranden och interndebiteringar. Och sen ville man nog inte släppa iväg ett rappligt gammalt lok med detta tåg med tanke på medföljande celebriteter och tillhörande massmediatryck. Även om det var innan internät med "sociala media" ;-)
Såvitt är känt eldades väl inte loket ens på efter 1935, och när det överlämnades till Järnvägsmuseum runt 1943 hade man inga andra planer för loket än statisk uppställning. Så var det ju på den tiden... Därför fick loket t ex en icke-fungerande/ fejkad säkerhetsventil av gammalt utseende. Samma "öde" drabbade väl f ö också GJ 3 GOTLAND när den kom till museet några år senare, av samma skäl.
Nu måste man också ta i betänkande hur mycket annat jobb ULJ´s ångloksmekaniker också ska klara av: Se till att BLJ 4 och 5 är helt klara för säsongen, att renoveringen av NÖJ 16 kan fortsätta och att tillståndet på SRJ 28 "Stortysken" i likhet med RIMBOs då kan fastställas inför beslut om Fortsatta Åtgärder. Så den som lever o s v...
/ L G :-)