Flyttade smalspårsfordon i Gävle (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, April 24, 2017, 14:19 (2553 dagar sedan)

Hej!
I Gävle flyttades några av våra smalspårsfordon förra veckan. Syftet är att frigöra plats på UGJ-stallet för annat, samt att göra mer tillgängliga.

Det gäller alltså följande fordon:
-Elloket NKlJ 41 (891).
-Ångloket L2t 4013 (1067).
-Ångloket SRJ 3 "Rimbo" (891)
-Personvagnen Patron Ekmans vagn (891).
-Personvagnen BFt 302 (1067).

Rimbo har deponerats till ULJ (se annan tråd och kommentera där isåfall).
Övriga finns nu på fordonsmagasinet i Nynäs där de så småningom kommer hamna inom publik zon.

Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM

Flyttade smalspårsfordon i Gävle

av Granis, Monday, April 24, 2017, 15:55 (2552 dagar sedan) @ HP

Det till synes långa smalspåret (891+1067?) är väl bara provisoriskt, för att få in fordonen längst in i hallen? Hur är den permanenta (?) lösningen tänkt att bli? De/ det spår som nu användes var väl bara lagt ovanpå golvet och byggt av fyrkantsjärn och med mellanliggande långskruv som "slipers"?

/ L G

Flyttade smalspårsfordon i Gävle

av HP, Monday, April 24, 2017, 16:23 (2552 dagar sedan) @ Granis

Det till synes långa smalspåret (891+1067?) är väl bara provisoriskt, för att få in fordonen längst in i hallen? Hur är den permanenta (?) lösningen tänkt att bli? De/ det spår som nu användes var väl bara lagt ovanpå golvet och byggt av fyrkantsjärn och med mellanliggande långskruv som "slipers"?

/ L G

Det var bara tillfälligt. Den permanenta lösningen är nu gjord, att parkera dem längst in på spår 2 på Nynäs./HP

Flyttade smalspårsfordon i Gävle

av Jim Hansson, Monday, April 24, 2017, 17:10 (2552 dagar sedan) @ HP

Det till synes långa smalspåret (891+1067?) är väl bara provisoriskt, för att få in fordonen längst in i hallen? Hur är den permanenta (?) lösningen tänkt att bli? De/ det spår som nu användes var väl bara lagt ovanpå golvet och byggt av fyrkantsjärn och med mellanliggande långskruv som "slipers"?

/ L G


Det var bara tillfälligt. Den permanenta lösningen är nu gjord, att parkera dem längst in på spår 2 på Nynäs./HP

Kommer inte heller Nynäs vara öppet under övriga museets ombyggnad. Om nej, varför?
Jim

Fordonsmagasinets öppethållande

av Lennart Petersen, Tuesday, April 25, 2017, 00:17 (2552 dagar sedan) @ Jim Hansson

Det till synes långa smalspåret (891+1067?) är väl bara provisoriskt, för att få in fordonen längst in i hallen? Hur är den permanenta (?) lösningen tänkt att bli? De/ det spår som nu användes var väl bara lagt ovanpå golvet och byggt av fyrkantsjärn och med mellanliggande långskruv som "slipers"?

/ L G


Det var bara tillfälligt. Den permanenta lösningen är nu gjord, att parkera dem längst in på spår 2 på Nynäs./HP


Kommer inte heller Nynäs vara öppet under övriga museets ombyggnad. Om nej, varför?
Jim

Nej. Hoppas det är o.k att citera vad museichef Robert Sjöö säger i Sidospår 1/17:
" Många undrar om fordonsmagasinet kommer att vara öppet under stängningstiden. Det kommer det inte att vara. Vi har stora utmaningar när det gäller förvaringen av våra fordon under ombyggnadstiden. Vi måste hyra ytterligare lokaler och vi kommer inte att kunna garantera säkerheten för besökare i våra magasin där fordonen inte kommer att kunna placeras som idag. Förhoppningsvis kan vi genom tågtrafik eller andra smarta lösningar periodvis ändå tillgängliggöra delar av våra samlingar"

Att deponera hos föreningar kanske är en del av denna lösning.

Fordonsmagasinets öppethållande

av FAS317, Tuesday, May 02, 2017, 21:14 (2544 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Skulle man alltså kunna komma åt att titta på 1076 framöver?;-)