Malmö C via Flädie [Bildlänk] (Järnväg allmänt)

av Lasse M, Saturday, February 09, 2008, 21:07 (5914 dagar sedan)

Underligt att man skyltade "via Flädie", en inte allt för stor ort.

Malmö C via Flädie

Malmö C via Flädie [Bildlänk]

av Sune Nylén @, Saturday, February 09, 2008, 21:59 (5914 dagar sedan) @ Lasse M

Hej! Ja det fanns en del lite egendomliga skrivningar ibland.När jag på 50 talet åkte med H T ;s extratåg till Vasaloppet stod det på biljetten Göteborg C - Mora över Säffle.Och det var ju långt innan Hasse Alfredsson skulle åka dit på semester.Jag har tänkt på det då och då , kanske var det för att det var ett kort och bra ortsnamn som fick plats på biljetten

Malmö C via Flädie [Bildlänk]

av Patrik E, Saturday, February 09, 2008, 22:40 (5913 dagar sedan) @ Lasse M

Detta skall väl bara markera att tåget går via Lommabanan. Tågbyte till Lund visas ju. Sedan när Flädie drogs in så gick ju bara tågen från Landskrona antingen till Eslöv eller Lund.

Landskrona - Malmö C via Flädie [Bildlänk]

av Lasse M, Saturday, February 09, 2008, 23:26 (5913 dagar sedan) @ Patrik E

Detta skall väl bara markera att tåget går via Lommabanan. Tågbyte till Lund visas ju. Sedan när Flädie drogs in så gick ju bara tågen från Landskrona antingen till Eslöv eller Lund.

Nu hänger jag inte riktigt med i hur du menar.
Vad jag vill minnas så gick Malmötågen via Lommabanan så länge som man även kunde åka till Eslöv från Landskrona. Men inte var det många tåg som gick till Malmö via Kävlingebanan och sen Lommabanan, något på morgonen och ett på eftermiddagen har jag för mig och detta enbart vardagar, lördagar och söndagar gick där inga tåg.

När sedan trafiken förändrades i samband med att Pågatågen X10 kom 1983 var det enbart trafik kvar på Kävlingebanan och sen vidare till Lund fick man byta i Kävlinge. Man kunde då fortfarande åka X7 på Lommabanan men då fick man också byta i Kävlinge, den trafiken upphörde väl redan efter ett knappt år har jag för mig. Linjen till Billeberga (-Eslöv) förlorade persontrafiken i samband med Pågatågstrafikens införande.