Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 maj 1957 (Järnvägspersonal)
Maj -57
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar
000/000 ton = tågvikt/bromsvikt
Turer på Slagnäs, Lycksele och Dorotea/Meselefors.
S1 blandas med E/E2 på Östersund.
Samma lok kan gå på både Östersund och Vännäs.
S1 i godståg till Vännäs.
3 maj
tåg 8691
Storuman 4.30/5.20, 33 ax, 229/156 ton, bitr Strandman, knr Johansson, /eld elev/, lok S1 1915
Barsele, -6.15, 33 ax, 251/146 ton
Gunnarn, 29 ax, 228/124 ton
Björnberget, -7.45, 31 ax, 241/124 ton
- Lycksele
tåg 8692
Lycksele, 40 ax, 413/183 ton, bitr Strandman, knr Ahlbom, /eld elev/, lok E2 957
Betsele, 30 ax, 275/134 ton
Umgransele, 26 ax, 238/116 ton
Åskilje, 30 ax, 288/126 ton
Björnberget, 18 ax, 113/93 ton
Gunnarn, 12 ax, 82/73 ton
Stensele
- Storuman
4 maj
tåg 8691
Storuman 4.30/5.20, 34 ax, 243/146 ton, bitr Strandman, knr Ahlbom, lok E2 1193
Barsele, 30 ax, 223/135 ton
Gunnarn, 32 ax, 236/149 ton
Björnberget, -7.45, 40 ax, 275/162 ton
- Lycksele
tåg 8692
Lycksele, 42 ax, 419/225 ton, bitr Strandman, knr Strömkvist, lok E2 1105
Betsele, 40 ax, 405/211 ton
Umgransele, 42 ax, 430/211 ton
Kattisavan, 40 ax, 403/184 ton
Åskilje, 38 ax, 371/171 ton
Björnberget, 30 ax, 263/155 ton
Barsele, 32 ax, 273/165 ton
Stensele, 32 ax, 293/173 ton
- Storuman 17.00, 35 min sen
6 maj
tåg 8542
Storuman 6.30/7.45, 12 ax, 105/43 ton, bitr Strandman, knr Otto J, lok E2 1046, /loket hämtades 7.15/
Sandsele, -8.58, 16 ax, 135/64 ton
Sorsele, 12 ax, 98/32 ton
- Slagnäs
tåg 8541
Slagnäs, 12.10, 4 ax, 26/10 ton, bitr Strandman, knr Otto J, lok E2 1456
Sorsele, 12 ax, 83/41 ton
- Storuman
7 maj
tåg 8661
Storuman 3.50/5.50, 10 ax, 64/33 ton, bitr Strandman, knr Otto J, lok E2 1193
Vinlidsberg, 16 ax, 92/43 ton
Vilhelmina, 30 ax, 172/114 ton
- Dorotea
pass tåg 2306 Dorotea – Storuman
8 maj
tåg 8661
Storuman 3.50/5.49, 12 ax, 95/68 ton, bitr Strandman, knr Espling, lok E2 1094
Vilhelmina, 38 ax, 267/195 ton
- Dorotea
pass tåg 2306 Dorotea – Storuman
10 maj
pass 2305 från Storuman 13.34
tåg 8662
Meselefors, 30 ax, 221/85 ton, bitr Strandman, knr Otto J, lok E2 957
Vilhelmina, 16 ax, 100/35 ton
- Storuman 20.20
11 maj
pass tåg 323 från Storuman 12.46
tåg 8662
Dorotea 16.10, 25 ax, 198/163 ton, bitr Strandman, knr Espling, lok E2 1193
Vilhelmina, 14 ax, 108/80 ton
- Storuman 20.20
(här möter man upp i Dorotea i stället för Meselefors)
13 maj
tåg 8691
Storuman 4.30/5.30, 44 ax, 293/136 ton, bitr Strandman, knr Espling. lok E2 1193
Gunnarn, -7.26, 56 ax, 412/178 ton
Björnberget, -7.55, 59 ax, 381/190 ton
Kattisavan, 63 ax, 403/212 ton
- Lycksele 10.55
tåg 8692
Lycksele, 49 ax, 495/210 ton, bitr Strandman, knr Ahlbom, lok E2 1192
Björnberget, -14.10, /onödig växling/
Stensele, 47 ax, 479/169 ton
- Storuman
14 maj
tåg 8691
Storuman 4.30/5.20, 34 ax, 251/169 ton, bitr Strandman, knr Ahlbom, lok E2 957
Barsele, 36 ax, 291/187 ton
Björnberget, -7.35, 58 ax, 405/260 ton
- Lycksele
tåg 8692
Lycksele, 29 ax, 240/167 ton, bitr Strandman, knr Nilsson, lok E2 1071
Björnberget, 27 ax, 214/151 ton
Långselberget
Stensele, -16.35, 27 ax, 198/141 ton
- Storuman 16.45
15 maj
tåg 8542
Storuman 6.30/7.40, 14 ax, 135/55 ton, bitr Strandman, knr Lindvall, lok E2 1334
Lomselenäs, 16 ax, 145/68 ton
Sorsele, 6 ax, 39 ton/33
- Slagnäs
tåg 8541
Slagnäs 12.13, 8 ax, 50/44 ton, bitr Strandman, knr Lindvall, lok E2 1191
Sorsele, 6 ax, 39/33 ton
Blattnicksele, 6 ax, 37/22 ton
- Storuman