Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 maj 1957 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Monday, May 01, 2017, 14:15 (2546 dagar sedan)

Maj -57

00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar
000/000 ton = tågvikt/bromsvikt
Turer på Slagnäs, Lycksele och Dorotea/Meselefors.
S1 blandas med E/E2 på Östersund.
Samma lok kan gå på både Östersund och Vännäs.
S1 i godståg till Vännäs.


3 maj
tåg 8691
Storuman 4.30/5.20, 33 ax, 229/156 ton, bitr Strandman, knr Johansson, /eld elev/, lok S1 1915
Barsele, -6.15, 33 ax, 251/146 ton
Gunnarn, 29 ax, 228/124 ton
Björnberget, -7.45, 31 ax, 241/124 ton
- Lycksele

tåg 8692
Lycksele, 40 ax, 413/183 ton, bitr Strandman, knr Ahlbom, /eld elev/, lok E2 957
Betsele, 30 ax, 275/134 ton
Umgransele, 26 ax, 238/116 ton
Åskilje, 30 ax, 288/126 ton
Björnberget, 18 ax, 113/93 ton
Gunnarn, 12 ax, 82/73 ton
Stensele
- Storuman

4 maj
tåg 8691
Storuman 4.30/5.20, 34 ax, 243/146 ton, bitr Strandman, knr Ahlbom, lok E2 1193
Barsele, 30 ax, 223/135 ton
Gunnarn, 32 ax, 236/149 ton
Björnberget, -7.45, 40 ax, 275/162 ton
- Lycksele

tåg 8692
Lycksele, 42 ax, 419/225 ton, bitr Strandman, knr Strömkvist, lok E2 1105
Betsele, 40 ax, 405/211 ton
Umgransele, 42 ax, 430/211 ton
Kattisavan, 40 ax, 403/184 ton
Åskilje, 38 ax, 371/171 ton
Björnberget, 30 ax, 263/155 ton
Barsele, 32 ax, 273/165 ton
Stensele, 32 ax, 293/173 ton
- Storuman 17.00, 35 min sen

6 maj
tåg 8542
Storuman 6.30/7.45, 12 ax, 105/43 ton, bitr Strandman, knr Otto J, lok E2 1046, /loket hämtades 7.15/
Sandsele, -8.58, 16 ax, 135/64 ton
Sorsele, 12 ax, 98/32 ton
- Slagnäs

tåg 8541
Slagnäs, 12.10, 4 ax, 26/10 ton, bitr Strandman, knr Otto J, lok E2 1456
Sorsele, 12 ax, 83/41 ton
- Storuman

7 maj
tåg 8661
Storuman 3.50/5.50, 10 ax, 64/33 ton, bitr Strandman, knr Otto J, lok E2 1193
Vinlidsberg, 16 ax, 92/43 ton
Vilhelmina, 30 ax, 172/114 ton
- Dorotea
pass tåg 2306 Dorotea – Storuman

8 maj
tåg 8661
Storuman 3.50/5.49, 12 ax, 95/68 ton, bitr Strandman, knr Espling, lok E2 1094
Vilhelmina, 38 ax, 267/195 ton
- Dorotea
pass tåg 2306 Dorotea – Storuman

10 maj
pass 2305 från Storuman 13.34
tåg 8662
Meselefors, 30 ax, 221/85 ton, bitr Strandman, knr Otto J, lok E2 957
Vilhelmina, 16 ax, 100/35 ton
- Storuman 20.20

11 maj
pass tåg 323 från Storuman 12.46
tåg 8662
Dorotea 16.10, 25 ax, 198/163 ton, bitr Strandman, knr Espling, lok E2 1193
Vilhelmina, 14 ax, 108/80 ton
- Storuman 20.20
(här möter man upp i Dorotea i stället för Meselefors)

13 maj
tåg 8691
Storuman 4.30/5.30, 44 ax, 293/136 ton, bitr Strandman, knr Espling. lok E2 1193
Gunnarn, -7.26, 56 ax, 412/178 ton
Björnberget, -7.55, 59 ax, 381/190 ton
Kattisavan, 63 ax, 403/212 ton
- Lycksele 10.55

tåg 8692
Lycksele, 49 ax, 495/210 ton, bitr Strandman, knr Ahlbom, lok E2 1192
Björnberget, -14.10, /onödig växling/
Stensele, 47 ax, 479/169 ton
- Storuman

14 maj
tåg 8691
Storuman 4.30/5.20, 34 ax, 251/169 ton, bitr Strandman, knr Ahlbom, lok E2 957
Barsele, 36 ax, 291/187 ton
Björnberget, -7.35, 58 ax, 405/260 ton
- Lycksele

tåg 8692
Lycksele, 29 ax, 240/167 ton, bitr Strandman, knr Nilsson, lok E2 1071
Björnberget, 27 ax, 214/151 ton
Långselberget
Stensele, -16.35, 27 ax, 198/141 ton
- Storuman 16.45

15 maj
tåg 8542
Storuman 6.30/7.40, 14 ax, 135/55 ton, bitr Strandman, knr Lindvall, lok E2 1334
Lomselenäs, 16 ax, 145/68 ton
Sorsele, 6 ax, 39 ton/33
- Slagnäs

tåg 8541
Slagnäs 12.13, 8 ax, 50/44 ton, bitr Strandman, knr Lindvall, lok E2 1191
Sorsele, 6 ax, 39/33 ton
Blattnicksele, 6 ax, 37/22 ton
- Storuman

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 maj 1957

av Staffan Eriksson, Monday, May 01, 2017, 14:17 (2546 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

17 maj
tåg 8661
Storuman 3.50/5.50, 6 ax, 39/23 ton, bitr Strandman, knr Otto J, lok E2 1094
Lövliden, 10 ax, 59/33 ton
Vilhelmina, 42 ax, 235/184 ton
Volgsjöfors, 44 ax, 246/195 ton
Meselefors 9.33-9.48, 46 ax, 266/213 ton
- Dorotea 10.43
pass tåg 2306 Dorotea - Storuman

18 maj
tåg 8661
Storuman 3.50/5.50, 10 ax, 62/45 ton, bitr Strandman, knr Espling, lok S1 1915
Vinlidsberg, 6 ax, 38/23 ton
Vilhelmina, 10 ax, 68/46 ton
- Dorotea
pass tåg 2306 Dorotea - Storuman

20 maj
pass tåg 2305 från Storuman 15.34
tåg 8662
Meselefors 17.40, 30 ax, 263/181 ton, bitr Strandman, knr Otto J, lok S1 1915
Volgsjöfors, 26 ax, 205/142 ton
Vilhelmina, -19.10, 14 ax, 101/52 ton
- Storuman

21 maj
pass tåg 2305 från Storuman 15.34
tåg 8662
Meselefors 17.40, 26 ax, 200/101 ton, bitr Strandman, knr Espling, lok E2 1105
Vilhelmina, 12 ax, 77/47 ton
- Storuman

23 maj
tåg 8691
Storuman 4.30/5.20, 55 ax, 431/282 ton, bitr Strandman, knr Johansson, lok E2 1192
Barsele, -6.13, 59 ax, 463/293 ton
Björnberget, -7.33, 60 ax, 456/293 ton
Åskilje, -8.10, 58 ax, 444/293 ton
Betsele, -9.40, 60 ax, 471/293 ton
- Lycksele 10.00

tåg 8692
Lycksele, 44 ax, 436/134 ton, bitr Strandman, knr Blomkvist, lok E2 1193
Betsele, 40 ax, 395/114 ton
Björnberget, 32 ax, 340/96 ton
Gunnarn, 30 ax, 310/96 ton
Barsele, 28 ax, 298/85 ton
Långselberget, 36 ax, 350/105 ton
Stensele, -16.35, 42 ax, 457/141 ton
- Storuman

24 maj
tåg 8691
Storuman 4.30/5.20, 72 ax, 467/278 ton, bitr Strandman, knr Blomkvist, lok E2 1193, (ett av dom längre tågen)
Gunnarn, 74 ax, 396/263 ton, (längre men lättare tåg)
Åskilje, 78 ax, 425/287 ton
- Lycksele

tåg 8692
Lycksele 11.49, 51 ax, 479/187 ton, bitr Strandman, knr Källman, lok E2 1192
Björnberget, 49 ax, 466/176 ton
Barsele, 45 ax, 444/176 ton
(Långselberget? 43 ax, 429/176 ton)*
Stensele, 47 ax, 469/184 ton
- Storuman *) Det står Ssl på två ställen, det ena måste vara fel så jag gissar på Låb)

27 maj
tåg 8661
Storuman 3.50/5.50, 10 ax, 55/33 ton, bitr Strandman, knr Lundvall, lok E2 906
Vojmån, 12 ax, 66/44 ton
Vilhelmina, 38 ax, 188/91 ton
Meselefors, 44 ax, 221/91 ton
Dorotea, 48 ax, 245/104 ton
- Hoting, (här till Hoting i stället för Dorotea)
pass tåg 324 Hoting – Storuman

28 maj
tåg 8661
Storuman 3.50/5.50, 6 ax, 37/22 ton, bitr Strandman, knr Espling, lok S1 1915
Vilhelmina, 22 ax, 149/75 ton
- Dorotea
pass tåg 2306 Dorotea - Storuman

Total tjänstgöringssträcka --57-05-31; 446 675 km