EÖJ

av Granis, Thursday, May 04, 2017, 09:14 (2540 dagar sedan) @ jhje

Finns fortfarande en hel del fint och intressant att titta på längs banan. Icke minst av de vackra stationshusen Se t ex [link=http://cyklabanvall.nu/en/top/smalspariga-jaernvaegar/eksjoe-oesterbymo-jaernvaeg/]här[/link]. Tåg och spår blir det väl värre men, men i Österbymo står väl fortfarande några godsvagnar uppställda intill stationen? Dessa har skänkts (?) av AGJ till den dåvarande fastighetsägaren, och samma förening rev f ö de sista spårresterna vid 1980-talets början. Ingenjörstrupperna hade nämligen kvar en liten bit av linjen för "sina ändamål", så den kanske inte var i allra bästa skick då man exempelvis övat sprängningar där...

/ L G

EÖJ

av yngve nilsson, Thursday, May 04, 2017, 10:58 (2539 dagar sedan) @ Granis

Faktum är att det faktiskt finns lite, med betoning på Lite kvar i Eksjö. Det yttersta spåret på Eksjö godsbangård är ett f.d .EÖJ-spår dock senare breddat och t.o.m trafikerat med ånglok. I en TÅG finns nämligen en bild med B 1281 med vagnar på detta spår och detta finns kvar i Eksjö än i dag.Ing-2s spår låg mellan Skurugata och Kålshester.

EÖJ

av Baloo, Thursday, May 04, 2017, 21:11 (2539 dagar sedan) @ yngve nilsson

Såvida man inte har asfalterat om på senare år så finns det också gropar efter slipers i plattformen till spår 1. EÖJ:s spår gick som kanske bekant som nedsänkt spår i plattformen och förmodligen har sliprarna lämnats kvar, asfalterats över, med tiden ruttnat bort och därmed orsakat en underminering av plattformen.

EÖJ

av jhje, Thursday, May 04, 2017, 12:55 (2539 dagar sedan) @ Granis

Det bästa var när det blande tåget kom in och ställde sig mellan stationshuset och "Bockabanan", det var smått hemtrevligt med allt pysande och vatten skvättar:-)

EÖJ

av Kjell Aghult, Thursday, May 04, 2017, 16:33 (2539 dagar sedan) @ jhje

Ångdriften ersattes med Z4p i januari 1953.

Ett trevligt reportage fanns i SIGNALEN våren 1954. Bl a framgick att söndagstågparet
då kördes enbemannat (Enligt dåtida regler högst 14 axlar). Ett foto visar föraren Åke
Schultz skriva ut en blankobiljett på lokomotorns förarbord.
Även småplatser som Skurugata och Högaskog tycks då än ha varit "bekvinnade": Postala skäl?
Reportaget heter "Rääf tar revansch". R. var kammarjunkaren m m Leonard Fredrik R.,
även kallad "Ydredrotten": Stark motståndare till banan, som han ansåg skulle förklema
bygdens folk!

Stig Lundin skrev en gång en (som vanligt) utmärkt artikel om banan. Jag vill minnas den var införd i AGJ tidning JERNVÄGSNYTT.

Kanske finns dessa artiklar digitalt någonstans?

EÖJ

av Lars Ågren, Thursday, May 04, 2017, 17:06 (2539 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Signalens artikel om EÖJ finns på historiskt.nu under Eksjö-Österbymo järnväg.

EÖJ

av Göran Enqvist, Thursday, May 04, 2017, 23:18 (2539 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ångdriften ersattes med Z4p i januari 1953.

Ett trevligt reportage fanns i SIGNALEN våren 1954. Bl a framgick att söndagstågparet
då kördes enbemannat (Enligt dåtida regler högst 14 axlar). Ett foto visar föraren Åke
Schultz skriva ut en blankobiljett på lokomotorns förarbord.
Även småplatser som Skurugata och Högaskog tycks då än ha varit "bekvinnade": Postala skäl?
Reportaget heter "Rääf tar revansch". R. var kammarjunkaren m m Leonard Fredrik R.,
även kallad "Ydredrotten": Stark motståndare till banan, som han ansåg skulle förklema
bygdens folk!

Stig Lundin skrev en gång en (som vanligt) utmärkt artikel om banan. Jag vill minnas den var införd i AGJ tidning JERNVÄGSNYTT.

Kanske finns dessa artiklar digitalt någonstans?

Enligt matrikel över "Platsvakter" utgiven av Kvinnliga Platsvakters Kamratförening 1952 var Högaskog "bekvinnad" som Kjell skriver, sedan 1940 av Matilda Tählt född 24/10 1892 och Skurugata av Olga Karlsson, född 10/11 1895 också sedan 1940. Det framgår dock inte om det var av postala skäl.

/Göran

EÖJ

av Kjell Aghult, Friday, May 05, 2017, 06:47 (2539 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Enligt matrikel över "Platsvakter" utgiven av Kvinnliga Platsvakters Kamratförening 1952 var Högaskog "bekvinnad" som Kjell skriver, sedan 1940 av Matilda Tählt född 24/10 1892 och Skurugata av Olga Karlsson, född 10/11 1895 också sedan 1940. Det framgår dock inte om det var av postala skäl.

Kanske de rent av en gång efterträtt manliga kolleger? Enligt EÖJ årsredovisningar från
början av 1920-talet nedklassades då Högaskog, Kålshester, Skurugata och Lägern från stationer till håll-och lastplatser. Förut s k oklassificerade stationer, enligt
"Sveriges Järnvägar" 1921. D v s med kontorsbiträde, stationsförman eller stationskarl som föreståndare.

EÖJ var dock ingen extrem låglönebana: Den låg i lönegrupp III, som ca 50 % av bolagen. I lägsta gruppen, V med 8 %, fanns bara BBJ, HSFJ, HKJ, KlRJ, LKSJ, SAJ,
SÖJ och VSBJ. Uppgiften är från 1919, hittills enda kända.

Ordförande i platsvaktsföreningen var på 1950-talet Ingeborg Isaksson, vid den mig
närstående f d NÖJ. Ursprungligen i Skönnarbo och tkl redan under bolagstiden.
Vid S. avbemanning 1959 flyttad till Sonstorp, där hon ersatte en manlig kollega.
Bilpendlade modernt nog dit. Såvitt känt uppsagd p g a arbetsbrist vid 1962
års nedläggning av persontrafiken Örebro S-Finspång.

EÖJ, rättelse!

av Kjell Aghult, Friday, May 05, 2017, 06:50 (2539 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Enligt matrikel över "Platsvakter" utgiven av Kvinnliga Platsvakters Kamratförening 1952 var Högaskog "bekvinnad" som Kjell skriver, sedan 1940 av Matilda Tählt född 24/10 1892 och Skurugata av Olga Karlsson, född 10/11 1895 också sedan 1940. Det framgår dock inte om det var av postala skäl.

Kanske de rent av en gång efterträtt manliga kolleger? Enligt EÖJ årsredovisningar från
början av 1920-talet nedklassades då Högaskog, Kålshester, Skurugata och Lägern från stationer till håll-och lastplatser. Förut s k oklassificerade stationer, enligt
"Sveriges Järnvägar" 1921. D v s med kontorsbiträde, stationsförman eller stationskarl som föreståndare.

Det står tydligt att båda tillträdde 1940!

EÖJ, tågplan m m

av Kjell Aghult, Friday, May 05, 2017, 10:34 (2538 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Banan var hela sin tillvaro glestrafikerad med blandade tåg/godståg, någon motorvagn
eller rälsbuss köptes aldrig. Ursprungligen de sedvanliga två dagliga tågparen.
Före 1930 krympt till två tågpar fyra dagar/vecka och ETT sådant tre dagar (MOF). Från 1932 två tågpar bara L-S och M-F ett. Samtidigt slopades 2 klass. EÖJ hade 1931 öppnat busslinje längs sin bana, dock med bara EN vagn.

Från 1940 framfördes bara ETT tågpar alla veckodagar.

Konkurrerent bör ha varit E A Forsbergs Omnibustrafiks linje Österbymo-Tranås, öppnad 1923 (Då med annan ägare). Firman hade huvudort i Ö. och drev
ytterligare några linjer däromkring, till bl a Kisa. Redan under förste ägaren (1924) gick den i samtrafik med SJ, ett av de första sådana fallen i landet. Firman sägs nu ha
upphört.

EÖJ, tågplan m m

av yngve nilsson, Monday, May 08, 2017, 10:56 (2535 dagar sedan) @ Kjell Aghult

EÖJ
Vid senaste ombyggnaden av plattformen i Eksjö togs " märkena efter EÖJ" bort så nu syns det inte längre var EÖJ gick upp på plattformen där. Bettr film om banan så kördes tåget i mitten av 50-talet av motorvagnsförarna i Nässjö, dessa började med pt 2231 till Eksjö där de ställde in motorvagnen i stallet, ( spår 7 eller 8) tog ut lokomotorn och körde tåget till Österbymo där de hade överliggning. Nästa dag körde de tillbaka till Eksjö, ställde in lokomotorn, tog ut en Y6-motorvagn ( det stod två Y6or i reserv i Eksjö vid denna tid) och körde pt 2232 till Nässjö. En av dessa förare filmade detta tåg vilket han visade på ett SJK-möte i Jönköping och Linköping.för många år sedan. Var denna film finns idag vet jag inte, motorvagnsföraren är död sedan många år tillbaka och hans fru och son är jag inte bekant med. En fin film var det även om kvalliten kanske inte var så bra, den var ju inspelad 1954.

EÖJ, tågplan m m

av Christer Fredriksson, Monday, May 08, 2017, 12:13 (2535 dagar sedan) @ yngve nilsson

Var denna tur uppskattad eller hatad?

Jag tänker på längden på tjänstgöringen per dag samt uppehållstiden i Österbymo samt vad tiden där kunde utnyttjas till under årets olika årstider!

EÖJ, tågplan m m

av yngve nilsson, Tuesday, May 09, 2017, 10:45 (2534 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hej
Tyvärr kan jag inte svara på om det var en omtyckt eller hatad tur. Min sagesman är död sedan många år tillbaka. Jag vet inte heller hur länge Nässjöförarna hade denna tur men det blev så småningom Eksjöpersonal på Österbymotåget.

EÖJ

av Lars Ågren, Friday, May 05, 2017, 08:45 (2539 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Enligt Svensk järnvägsmatrikel 1918 var föreståndarna för de olika stationerna vid EÖJ följande.
Stationsföreståndare klass 2 vid Rydsnäs var Erhard Bergh, vid Österbymo Axel Krantz och klass 1 vid Forsnäs Ernst Carlsson. Carlsson flyttade 1919 till Österbymo och ersatte Krantz.
Stationsförmän fanns vid Högaskog Emil Mattsson, Kålhester Ernst Johansson, Skurugata Oscar Raask och vid Lägern Carl Gustafsson. Gustafsson ersatte 1919 som stationsföreståndare Carlsson i Forsnäs.

EÖJ

av Ola Almquist, Friday, May 05, 2017, 11:38 (2538 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Ångdriften ersattes med Z4p i januari 1953.

Ett trevligt reportage fanns i SIGNALEN våren 1954. Bl a framgick att söndagstågparet
då kördes enbemannat (Enligt dåtida regler högst 14 axlar). Ett foto visar föraren Åke
Schultz skriva ut en blankobiljett på lokomotorns förarbord.
Även småplatser som Skurugata och Högaskog tycks då än ha varit "bekvinnade": Postala skäl?
Reportaget heter "Rääf tar revansch". R. var kammarjunkaren m m Leonard Fredrik R.,
även kallad "Ydredrotten": Stark motståndare till banan, som han ansåg skulle förklema
bygdens folk!

Stig Lundin skrev en gång en (som vanligt) utmärkt artikel om banan. Jag vill minnas den var införd i AGJ tidning JERNVÄGSNYTT.

Kanske finns dessa artiklar digitalt någonstans?


Enligt matrikel över "Platsvakter" utgiven av Kvinnliga Platsvakters Kamratförening 1952 var Högaskog "bekvinnad" som Kjell skriver, sedan 1940 av Matilda Tählt född 24/10 1892 och Skurugata av Olga Karlsson, född 10/11 1895 också sedan 1940. Det framgår dock inte om det var av postala skäl.

/Göran

Enligt Facit Postal 1991:

Högaskog: Poststationen indrogs 1950-05-01. Eksjö POB 3 1950-05-01 - 1954-03-31.
Kålshester (Kolshester): Eksjö POB 1 1934-07-01 - 1954-03-31.
Skurugata: Poststationen indrogs 1932-11-01. Eksjö POB 2 1934-07-01 - 1954-03-31.
Lägern: Poststationen indrogs 1953-02-01.
Rydsnäs: Poststationen (eller motsvarande) indrogs 1972-10-01.
Forsnäs: Poststationen indrogs 1954-07-01.

POB=postombud

Det finns en artikel i DN 1952-06-08 om banan - "Kvinnornas järnväg".

M.v.h.
Ola

Boken Sveriges Järnvägsstationer

av Sune Nylén, Monday, May 08, 2017, 12:58 (2535 dagar sedan) @ Ola Almquist

bör väl ha intressanta uppgifter om bemanning, post o.s.v. kring 1950.
Kanske någon redan förslagit det.
Jag kan ju inte läsa allt, och tyvärr har jag inte själv den delen.
:-) Sune

Boken Sveriges Järnvägsstationer

av Lars Ågren, Monday, May 08, 2017, 13:28 (2535 dagar sedan) @ Sune Nylén

I Sveriges järnvägsstationer delen för III distriktet (utkom 1948) fanns platsvakter vid Högaskog, Kålshester, Skurugata, Lägern och Forsnäs. Vid Rydsnäs fanns 1 trafikbiträde och 1 postbiträde samt vid Österbymo 2 trafikbiträden, 1 stationskarl och 1 postbiträde. Var det ena trafikbiträdet tågbefälhavare på tåget? I Sveriges järnvägsstationer 1926 fanns stationsföreståndare i Rydsnäs, Forsnäs och Österbymo samt dessutom 1 stationskarl vardera i Rydsnäs och Österbymo. Den åkande personalen placerad i Österbymo var 2 konduktörer och 1 bromsare. Förutom ovan nämnda håll- och lastplatser med platsvakt fanns nog då en sådan också i Munkabo.

Boken Sveriges Järnvägsstationer

av Kjell Aghult, Monday, May 08, 2017, 13:50 (2535 dagar sedan) @ Lars Ågren

...Förutom ovan nämnda håll- och lastplatser med platsvakt fanns nog då en sådan också i Munkabo.

Är det troligt? M. var enligt stationsförteckningarna för 1917, 1920, 1937 och 1953 lastplats. Vagnexpedieringen vid sådana sköttes normalt av överordnad station. Tågklareringsbehov fanns knappast: EÖJ trafikerades med högst två dagliga tågpar och möte mellan t ex något av dem och ett gruståg torde ha varit mycket sällsynt.

Boken Sveriges Järnvägsstationer

av Nils-Eric Sääf, Monday, May 08, 2017, 16:17 (2535 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Österbymo banan användes ibland till att provköra YCo4p (MÄRSTAVAGNEN) som tillverkades av Eksjöverken. Hur ofta det förekom har jag ingen susning om. Men skulle tro att det inte var sällsynt.

Boken Sveriges Järnvägsstationer -YCo4p på EÖJ

av Granis, Monday, May 08, 2017, 17:01 (2535 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det har jag också hört. En intressant sak det borde kunna forskas vidare kring; "Märstaverkens" etablering i Eksjö alltså. Vill minnas att jag också sett en bild från dessa provkörningar, och efter lite surfande i "samlingsportalen" hittade jag bilden, dock inte efter att ha sökt på "EÖJ" utan på "YCo4p". SvJvm har inte angett (spekulerat?) i var den kan vara tagen, men kanske det då är fd EÖJ? Var tror nån mer kunnig på denna bana än jag? Bilden finns [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB01317]här[/link].

/ L G

Boken Sveriges Järnvägsstationer -YCo4p på EÖJ

av Nils-Eric Sääf, Monday, May 08, 2017, 17:59 (2535 dagar sedan) @ Granis

Om du är ägare av boken Rälsbussar och släpvagnar av Arne Hällqvist kan du på sidan 33 se en bild tagen på EÖJ 1948. Det står att den provkördes FLITIGT på sträckan.

Boken Sveriges Järnvägsstationer -YCo4p på EÖJ

av Ola Almquist, Monday, May 08, 2017, 18:05 (2535 dagar sedan) @ Granis

Det har jag också hört. En intressant sak det borde kunna forskas vidare kring; "Märstaverkens" etablering i Eksjö alltså. Vill minnas att jag också sett en bild från dessa provkörningar, och efter lite surfande i "samlingsportalen" hittade jag bilden, dock inte efter att ha sökt på "EÖJ" utan på "YCo4p". SvJvm har inte angett (spekulerat?) i var den kan vara tagen, men kanske det då är fd EÖJ? Var tror nån mer kunnig på denna bana än jag? Bilden finns [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB01317]här[/link].

/ L G

[link=http://eksjoverken.se/om-oss/historia/]Här[/link] finns en senare bild. D.v.s. vagnen (YCo4p 593) verkar klar för leverans.

M.v.h.
Ola

Boken Sveriges Järnvägsstationer -YCo4p på EÖJ

av Granis, Monday, May 08, 2017, 18:11 (2535 dagar sedan) @ Ola Almquist

"Tummen upp" för den bilden! :-) Och nog borde väl det finnas fler bilder? Och uppgifter kring hur, hur många och hur långt (på banan)? Kanske ända upp till Österbymo, ibland i varje fall?

/ L G

Boken Sveriges Järnvägsstationer -YCo4p på EÖJ

av Ola Almquist, Monday, May 08, 2017, 18:34 (2535 dagar sedan) @ Granis

"Tummen upp" för den bilden! :-) Och nog borde väl det finnas fler bilder? Och uppgifter kring hur, hur många och hur långt (på banan)? Kanske ända upp till Österbymo, ibland i varje fall?

/ L G

Ja, om jag förstått saken rätt. Nu var det dock så att (delar av) 1946 års beställning (första serien) slutmonterades i Nyköping och jag tror inte att de gjorde ett besök i Eksjö. 1067-vagnarna lär inte heller ha provkörts på f.d. EÖJ. Släpvagnarna vet jag inte. Anders Jansson?
Beträffande bilder tror jag att Eksjö museum har. Det fanns några väldigt lågupplösta på nätet för några år sedan.

EDIT: Sök [link=http://sofiebas1.no-ip.org/foto_sok.html]här[/link]!


M.v.h.
Ola

Boken Sveriges Järnvägsstationer -YCo4p på EÖJ

av Anders Lööf, Monday, May 08, 2017, 20:37 (2535 dagar sedan) @ Granis

Utan att vara helt säker så tror jag att bilden på motorvagnen är tagen i Österbymo vid Österby gård.
Järnvägen passerade där över Bulsjöån innan den vek av i en högerkurva följt av raksträcka fram till stationsområdet.
Fundamenten som syns i nederkant tror jag än idag används till landsvägsbron som ligger på samma plats.
Dessutom tror jag mig skymta den gamla landsvägsbron i bildens bakkant.
Mvh
A Lööf
(Son till lokbiträdet Roland Lööf dom tjänstgjorde på fd EÖJ 1947-53...)

Boken Sveriges Järnvägsstationer -YCo4p på EÖJ

av Stefan Isaksson, Tuesday, May 09, 2017, 20:27 (2534 dagar sedan) @ Granis

Det finns väl till och med en hel film om provkörningen av Märstavagnarna? Det är bortåt 40 år sedan jag såg filmen så mina minnesbilder är väl inte helt tillförlitliga, men jag har alltid haft för mig att det var EÖJ som filmades. Det borde vara SJ-film som stod för produktionen.

SI