Brand- och Ogrästrallor. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Sid, Saturday, May 06, 2017, 12:14 (2519 dagar sedan)

Hej!

Håller på att sammanställa en lista över SJ motortrallor, dressiner och övriga fordon i nummerserien på 3000.

Men jag har en stor glugg i serien, nummer 3118-3200 tyvärr.
Vet att nummer 3132 är en motortralla litt MTR011 (ombyggd från PLB 1126), 3156,3160,3164 är brandtrallor litt BRA011 samt 3171 och 3173 som är ogrästrallor litt Ogrä5p och Ogrä7t.

Men vilka fordon döljer sig bakom resterande nummer? Tror det borde bland annat vara flera brand- och ogrästrallor.
En del ogrästrallor skall även ha byggts om till brandtrallor? enligt en uppgift jag fått.

Tacksam för hjälp, även till bara enstaka nummer.

Brand- och Ogrästrallor.

av Granis, Saturday, May 06, 2017, 13:20 (2519 dagar sedan) @ Sid

....samt 3171 och 3173 som är ogrästrallor litt Ogrä5p och Ogrä7t.

Underbara littera; visste inte ens om att de hade funnits! Utgår från att vi pratar om smalspåriga trallor här, och i boken "Lennarts Järnvägsbilder" finns ju sådana från när man besprutar 1067-banor med 891-trallor, varför man var tvungna att ställa "besprutningstrallor" (alltså ogrästrallor, rimligen) för 891-spår på "vanliga" 1067-trallor. Eller hur det nu var. Intressant ämne i vilket fall..

/ L G :-)

Brand- och Ogrästrallor.

av Rolf Segelström, Saturday, May 06, 2017, 19:06 (2519 dagar sedan) @ Granis

....samt 3171 och 3173 som är ogrästrallor litt Ogrä5p och Ogrä7t.


Underbara littera; visste inte ens om att de hade funnits! Utgår från att vi pratar om smalspåriga trallor här, och i boken "Lennarts Järnvägsbilder" finns ju sådana från när man besprutar 1067-banor med 891-trallor, varför man var tvungna att ställa "besprutningstrallor" (alltså ogrästrallor, rimligen) för 891-spår på "vanliga" 1067-trallor. Eller hur det nu var. Intressant ämne i vilket fall..

/ L G :-)

Orä5p stod oftast vid lokstallet i Rimbo men försvann ut i landet på uppdrag såvitt jag minns. Under 39 drs tid.
Mvh Roffe S

Brand- och Ogrästrallor.

av Ola Almquist, Saturday, May 06, 2017, 19:11 (2519 dagar sedan) @ Rolf Segelström

....samt 3171 och 3173 som är ogrästrallor litt Ogrä5p och Ogrä7t.


Underbara littera; visste inte ens om att de hade funnits! Utgår från att vi pratar om smalspåriga trallor här, och i boken "Lennarts Järnvägsbilder" finns ju sådana från när man besprutar 1067-banor med 891-trallor, varför man var tvungna att ställa "besprutningstrallor" (alltså ogrästrallor, rimligen) för 891-spår på "vanliga" 1067-trallor. Eller hur det nu var. Intressant ämne i vilket fall..

/ L G :-)


Orä5p stod oftast vid lokstallet i Rimbo men försvann ut i landet på uppdrag såvitt jag minns. Under 39 drs tid.
Mvh Roffe S

Var inte det en NNrp-vagn, f.d. SRJ NNu? Stig Svallhammar skrev om den någon gång. Återkommer!

M.v.h.
Ola

Brand- och Ogrästrallor.

av Rolf Segelström, Saturday, May 06, 2017, 19:58 (2519 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jo, nog var det en NNu med tank på. Inte en tralla, tanken var för snabb. Men Ogrä5p har jag för mig. Det var målat på tanksidorna. Eller sviktar minnet på gammal man ;)

Brand- och Ogrästrallor.

av Sid, Saturday, May 06, 2017, 20:49 (2519 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jo, nog var det en NNu med tank på. Inte en tralla, tanken var för snabb. Men Ogrä5p har jag för mig. Det var målat på tanksidorna. Eller sviktar minnet på gammal man ;)

Stämmer det var SRJ NNu 1025 som byggdes om för ogräsbesprutning, var också märkt Tjv 617558.

Brand- och Ogrästrallor.

av Kurt G Möller, Saturday, May 06, 2017, 19:29 (2519 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Yes. Förteckningen öfver dessa vehiklar lär ca 1950 ha omfattat bara fem varianter:

OGRÄ 1, OGRÄ 2, OGRÄ 3, OGRÄ 4 samt OGRÄ5p

! ! ! ! !

Brand- och Ogrästrallor.

av Paul Decauville, Sunday, May 07, 2017, 10:18 (2518 dagar sedan) @ Rolf Segelström


Orä5p stod oftast vid lokstallet i Rimbo men försvann ut i landet på uppdrag såvitt jag minns. Under 39 drs tid.
Mvh Roffe S

Ogrä5p följde med till RB och stod mest på ba:s område på Mörby. Ett iögonenfallande fordon med orange tank och vitt underrede och förmodligen helt oanvändbar sedan besprutning av banvallar började ifrågasättas av allmänheten. :-)

Brand- och Ogrästrallor.

av Ola Almquist, Friday, May 12, 2017, 23:48 (2513 dagar sedan) @ Sid

Hej!

Håller på att sammanställa en lista över SJ motortrallor, dressiner och övriga fordon i nummerserien på 3000.

Men jag har en stor glugg i serien, nummer 3118-3200 tyvärr.
Vet att nummer 3132 är en motortralla litt MTR011 (ombyggd från PLB 1126), 3156,3160,3164 är brandtrallor litt BRA011 samt 3171 och 3173 som är ogrästrallor litt Ogrä5p och Ogrä7t.

Men vilka fordon döljer sig bakom resterande nummer? Tror det borde bland annat vara flera brand- och ogrästrallor.
En del ogrästrallor skall även ha byggts om till brandtrallor? enligt en uppgift jag fått.

Tacksam för hjälp, även till bara enstaka nummer.

Jag har nu hittat uppgifter om ett tre nummer. Från 9 bansektionens arkiv, Landsarkivet i Göteborg.

[image]

[image]

För ett tiotal år sedan stod en brandtralla i Mellerud och en i lokstallet i Laxå (som senare revs). Jag tror inte att jag har några anteckningar om dessa men någonstans bör det ha skrivits om dem. Ånghwisslan?

M.v.h.
Ola

Brand- och Ogrästrallor.

av Sid, Saturday, May 13, 2017, 19:03 (2512 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej!

Håller på att sammanställa en lista över SJ motortrallor, dressiner och övriga fordon i nummerserien på 3000.

Men jag har en stor glugg i serien, nummer 3118-3200 tyvärr.
Vet att nummer 3132 är en motortralla litt MTR011 (ombyggd från PLB 1126), 3156,3160,3164 är brandtrallor litt BRA011 samt 3171 och 3173 som är ogrästrallor litt Ogrä5p och Ogrä7t.

Men vilka fordon döljer sig bakom resterande nummer? Tror det borde bland annat vara flera brand- och ogrästrallor.
En del ogrästrallor skall även ha byggts om till brandtrallor? enligt en uppgift jag fått.

Tacksam för hjälp, även till bara enstaka nummer.


Jag har nu hittat uppgifter om ett tre nummer. Från 9 bansektionens arkiv, Landsarkivet i Göteborg.

[image]

[image]

För ett tiotal år sedan stod en brandtralla i Mellerud och en i lokstallet i Laxå (som senare revs). Jag tror inte att jag har några anteckningar om dessa men någonstans bör det ha skrivits om dem. Ånghwisslan?

M.v.h.
Ola

Tackar för uppgifterna Ola! Är inte mycket skrivit om dessa i järnvägens bakgrund använda fordon, så det är tacksamt för de uppgifter man får tag i.