Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009 (Järnväg allmänt)

av WL11, Saturday, May 06, 2017, 15:59 (2537 dagar sedan)

Förmodligen är det jag som inte hittar rätt i SJK skrift Järnvägsdata 2009. Jag håller på att titta på SWB trafikplatser.
Om man tittar under Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar (SWB) på trafikplatsen Kallhäll så hänvisas till Mälarbanan.
Tittar man sen på avsnittet Mälarbanan på trafikplatsen Kallhäll så hänvisas till att se Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar.
Okej?? Korsvis saknad information som jag ser det. Finns det möjligen fler ställen att söka information om trafikplatsen Kallhäll?

Möjligen nån som vet ??

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009

av Kjell Aghult, Saturday, May 06, 2017, 17:43 (2537 dagar sedan) @ WL11

Förmodligen är det jag som inte hittar rätt i SJK skrift Järnvägsdata 2009. Jag håller på att titta på SWB trafikplatser.
Om man tittar under Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar (SWB) på trafikplatsen Kallhäll så hänvisas till Mälarbanan.
Tittar man sen på avsnittet Mälarbanan på trafikplatsen Kallhäll så hänvisas till att se Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar.
Okej?? Korsvis saknad information som jag ser det. Finns det möjligen fler ställen att söka information om trafikplatsen Kallhäll?

Möjligen nån som vet ??

Klart fel, som tycks förut oupptäckt (Kvartalsvisa ändringsrapporter finns). Vilka data önskar Du?

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, May 06, 2017, 18:08 (2537 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Förmodligen är det jag som inte hittar rätt i SJK skrift Järnvägsdata 2009. Jag håller på att titta på SWB trafikplatser.
Om man tittar under Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar (SWB) på trafikplatsen Kallhäll så hänvisas till Mälarbanan.
Tittar man sen på avsnittet Mälarbanan på trafikplatsen Kallhäll så hänvisas till att se Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar.
Okej?? Korsvis saknad information som jag ser det. Finns det möjligen fler ställen att söka information om trafikplatsen Kallhäll?

Möjligen nån som vet ??

Klart fel, som tycks förut oupptäckt (Kvartalsvisa ändringsrapporter finns). Vilka data önskar Du?

Det är säkert så att det kan finnas en del fel i ett så stort och gediget verk som Järnvägsdata 2009. Har jag uppfattat dig rätt Kjell att det ges ut "ändringstryck" ("kvartalsvisa ändringsrapporter finns"). Är dessa ändringstryck i så fall tillgängliga för oss som har boken eller samlas ändringarna på hög för att senare resultera i ett nytryck?

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009

av Kjell Aghult, Sunday, May 07, 2017, 10:17 (2536 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

....Har jag uppfattat dig rätt Kjell att det ges ut "ändringstryck" ("kvartalsvisa ändringsrapporter finns"). Är dessa ändringstryck i så fall tillgängliga för oss som har boken eller samlas ändringarna på hög för att senare resultera i ett nytryck?

Ursprungligen tänkts årliga "ändringstryck", men det kunde av olika skäl tyvärr inte genomföras. En ev. nyutgåva aktualiserats men saken än i vardande. Faktaregistreringen har aldrig avbrutits.

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009

av WL11, Saturday, May 06, 2017, 18:46 (2537 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Förmodligen är det jag som inte hittar rätt i SJK skrift Järnvägsdata 2009. Jag håller på att titta på SWB trafikplatser.
Om man tittar under Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar (SWB) på trafikplatsen Kallhäll så hänvisas till Mälarbanan.
Tittar man sen på avsnittet Mälarbanan på trafikplatsen Kallhäll så hänvisas till att se Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar.
Okej?? Korsvis saknad information som jag ser det. Finns det möjligen fler ställen att söka information om trafikplatsen Kallhäll?

Möjligen nån som vet ??

Klart fel, som tycks förut oupptäckt (Kvartalsvisa ändringsrapporter finns). Vilka data önskar Du?

Jag antar att öppningsdatum som station torde vara 1876-12-15.
Det frågetecken jag har är främst när godstrafiken upphörde (90-tal??)

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009

av Göran Enqvist, Saturday, May 06, 2017, 23:51 (2537 dagar sedan) @ WL11

Kanske inget vederhäftigt svar,men senaste gången jag hade godståg till Kallhäll hade vi T21 som dragande lok och vi utgick från Sundbyberg, om jag minns rätt så upphörde Hagalund att använda T21 i december 1990.

/Göran

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009

av Kjell Aghult, Sunday, May 07, 2017, 11:21 (2536 dagar sedan) @ WL11

Jag antar att öppningsdatum som station torde vara 1876-12-15.
Det frågetecken jag har är främst när godstrafiken upphörde (90-tal??)

"Standarddata" är följande:
- Km (dagens) 21.0, fem olika metertal i linjeböckerna. Vi fick snart ge upp att söka redovisa äldre lägen: Det blivit för tungrott och ofta saknades ändringsorsak.
- Signatur Kh/Khä.
- Öppnad 1907-05-15. Inför Bolinders Verkstäders ortsetablering?
- Blev infrastrukturell station (=dagens driftplats) 1959. troligen inför dubbelspårsutbyggnaden. Raden av trafikadministrativa förändringar vi måst utelämna. NJK lyckats bättre i BANEDATA.
- Vagnslast nedlagd 1994-06-12, (normalt) styckegods redan 1974-06-17.
Styckegodstrafik redovisas ej i JD. Då tillräckliga data saknades för dess båda grenar: Expressgods och "normalgods".
- Nustatus PS. Tillkom för att bespara läsaren att traggla igenom långa ändringskedjor.

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009

av WL11, Sunday, May 07, 2017, 13:07 (2536 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag antar att öppningsdatum som station torde vara 1876-12-15.
Det frågetecken jag har är främst när godstrafiken upphörde (90-tal??)


"Standarddata" är följande:
- Km (dagens) 21.0, fem olika metertal i linjeböckerna. Vi fick snart ge upp att söka redovisa äldre lägen: Det blivit för tungrott och ofta saknades ändringsorsak.
- Signatur Kh/Khä.
- Öppnad 1907-05-15. Inför Bolinders Verkstäders ortsetablering?
- Blev infrastrukturell station (=dagens driftplats) 1959. troligen inför dubbelspårsutbyggnaden. Raden av trafikadministrativa förändringar vi måst utelämna. NJK lyckats bättre i BANEDATA.
- Vagnslast nedlagd 1994-06-12, (normalt) styckegods redan 1974-06-17.
Styckegodstrafik redovisas ej i JD. Då tillräckliga data saknades för dess båda grenar: Expressgods och "normalgods".
- Nustatus PS. Tillkom för att bespara läsaren att traggla igenom långa ändringskedjor.

Jag tackar för hjälp och klarläggande :-)

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009

av Anders.k., Wednesday, May 10, 2017, 09:44 (2533 dagar sedan) @ WL11

Bygger på med en fråga .

Var det kartongfabriken som var största (och avgörande) kunden i Kallhäll då ?

Fabriken är ju i dag nerlagd.

M.V.H Anders.k.

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009 Önskemål

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 09, 2017, 20:39 (2534 dagar sedan) @ WL11

Som bilagor i slutet skulle det vara av intresse att få med lite tabeller för varje EJ över avståndsangivelserna för varje bana med tiden from - tom angivet. Dessa är ju i vissa fall "färskvara" dvs gäller under viss tid till nästa avståndsmätning, både på EJ och SJ, t.ex. TGOJ.

Då dessa uppgifter inte kanske intresserar alla, så bör de läggas i slutet som bilagor. I dessa tabeller skulle man även kunna ha sid-/bandels-angivelser till de i boken använda bandelsbeteckningarna som inte alltid är lätta att hitta i för dem som inte är insatt i Banverkets nuvarande indelningar, t.ex. fd TGOJ.

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009 Önskemål

av Kjell Aghult, Wednesday, May 10, 2017, 08:47 (2534 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Som bilagor i slutet skulle det vara av intresse att få med lite tabeller för varje EJ över avståndsangivelserna för varje bana med tiden from - tom angivet. Dessa är ju i vissa fall "färskvara" dvs gäller under viss tid till nästa avståndsmätning, både på EJ och SJ, t.ex. TGOJ.

Då dessa uppgifter inte kanske intresserar alla, så bör de läggas i slutet som bilagor. I dessa tabeller skulle man även kunna ha sid-/bandels-angivelser till de i boken använda bandelsbeteckningarna som inte alltid är lätta att hitta i för dem som inte är insatt i Banverkets nuvarande indelningar, t.ex. fd TGOJ.

En begränsande faktor är att boken bör kunna gå under Postens leveransform brev
(Max 2 kg). Därför blev det nödvändigt att stryka större delen av bilaga 1 (Trafiknätets förändringar). Du är den förste att framföra önskemålet ovan.

.

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009 Önskemål

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 10, 2017, 10:02 (2533 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det kanske inte är så många som är intresserade av absoluta detaljerade uppgifter om allt som rör våra järnvägar, både fasta som rörliga objekts uppgifter?

Se t.ex. de 4 böcker om TGOJ-banorna som Erik Henriksson och jag arbetade fram och kan beställas i USB-form hos Järnvägsmusei Vänner.

De blev helt enkelt för dyra att trycka, ca 5000 SEK per del, men det mesta finnes med om banornas fasta anläggningar.

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009 Annat Önskemål

av Harald, Wednesday, May 10, 2017, 10:22 (2533 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag kanske kan få komma med ett annat önskemål som inte gör boken tyngre. I den förra versionen av Järnvägsdata kunde man snabbt leta fram en bana genom att slå upp på måfå och direkt se om man skulle bläddra framåt eller bakåt, eftersom det fanns minst ett namn på en bana på varje uppslag. I den nya är det svårare, eftersom många banor upptar flera uppslag. När dessutom namnen inte alltid är de gamla som man var van vid, så vet man inte riktigt var i alfabetet man är. Därför vore det bra om det på kartorna i slutet av boken funnes uppgift om vilken sida resp. bandel finns på.

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009 Annat Önskemål

av Lennart Petersen, Wednesday, May 10, 2017, 23:19 (2533 dagar sedan) @ Harald

Jag kanske kan få komma med ett annat önskemål som inte gör boken tyngre. I den förra versionen av Järnvägsdata kunde man snabbt leta fram en bana genom att slå upp på måfå och direkt se om man skulle bläddra framåt eller bakåt, eftersom det fanns minst ett namn på en bana på varje uppslag. I den nya är det svårare, eftersom många banor upptar flera uppslag. När dessutom namnen inte alltid är de gamla som man var van vid, så vet man inte riktigt var i alfabetet man är. Därför vore det bra om det på kartorna i slutet av boken funnes uppgift om vilken sida resp. bandel finns på.

Ja 2009 blev väsentligt mer omfattande med uppgifter vilket väl i sig var bra men den blev samtidigt mer otymplig och det är ibland svårt att söka. Jag brukar söka på stationsnamn ibland så ser man vart man ska gå. De äldre upplagorna av Järnvägsdata är ju också värdefulla att ha. T.ex kapitlet "förändringar" är ju värdefullt men fick alltså inte plats.

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009 Önskemål

av Kjell Aghult, Wednesday, May 10, 2017, 12:09 (2533 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det kanske inte är så många som är intresserade av absoluta detaljerade uppgifter om allt som rör våra järnvägar, både fasta som rörliga objekts uppgifter?

Se t.ex. de 4 böcker om TGOJ-banorna som Erik Henriksson och jag arbetade fram och kan beställas i USB-form hos Järnvägsmusei Vänner.

De blev helt enkelt för dyra att trycka, ca 5000 SEK per del, men det mesta finnes med om banornas fasta anläggningar.

Specialarbeten har vi alltid sökt referera till, under "Litteratur". Med ett nödrop
hann vi få in Ert arbete om OFWJ.

De fyra banden om TGOJ

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 10, 2017, 20:37 (2533 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Se t.ex. de 4 böcker om TGOJ-banorna som Erik Henriksson och jag arbetade fram och kan beställas i USB-form hos Järnvägsmusei Vänner.

De blev helt enkelt för dyra att trycka, ca 5000 SEK per del, men det mesta finnes med om banornas fasta anläggningar.

Ett jättebra jobb ni gjort, och jag har i och för sig anskaffat ett exemplar ur den lilla upplaga som ändå trycktes. Men den digitala varianten är förstås mycket mer lätthanterad (jag antar att det handlar om sökbara pdf-filer). Hur gör man för att köpa den digitala utgåvan från JVMV?

Synpunkt/frågeställning Järnvägsdata 2009 Önskemål

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 10, 2017, 12:45 (2533 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur skulle det påverka priset/kostnaden om man skulle trycka en speciell fristående bilage-bok med avståndsangivelser och eventuella banprofiler per EJ samt SJ bandelar.

Kanske det skulle finnas flera intressanta uppgifter per EJ/SJ bandelar som är av "färskvare-typ", t.ex. Stax, Sth, Rälstyp och vikt, mm som samtidigt skulle kunna medtagas!

Det är ju Järnvägsdata vi pratar om och då bör flera uppgifter medtagas om det är praktiskt möjligt, så man har det mesta på ett ställe och jag tror det finnes personer som har dessa uppgifter för "sina" banor som skulle kunna presenteras för en bredare publik även om det skulle kosta några kronor mera.