Mera EÖJ, rullande materielen 1929 (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Monday, May 08, 2017, 19:40 (2544 dagar sedan)

[image]

Mera EÖJ, rullande materielen 1929

av Kjell Aghult, Tuesday, May 09, 2017, 06:13 (2543 dagar sedan) @ Jöran Johansson

1) Loken 1 och 2 hade 1926 ombyggts för enmansbetjäning. Hur ofta detta kunde utnyttjas
är okänt, Soh? Vagnvikten brukade då vara begränsad till sex gånger lokets adhesionsvikt.
2) För ändamålet fick två personvagnar, båda F-vagnarna och en av godsvagnarna då
tryckluftbroms. En personvagn och 38 godvagnar fick nöja sig med enbart genomgångsledning för bromsen.
3) Lok 3 anges som ej använt efter 1930, slopat 1938 och skrotat 1945.
4) Personvagn C nr 3 såldes 1934 till KlRJ 1934 och blev där C 302:2. Vid förstatligandet SJ 349 Cp. EÖJ vagnbehov minskat, sedan bl a landsvägsbussen inköpts.
5) Personvagnarna BC 1-2 nedsattes 1933 till C, året sedan andraklassen slopats.
De blev SJ Cp 333-334.
6) Dessa vagnar och godsvagnarna 101-132 var tillverkade av Hässleholms M.V.
7) Vagnarna 133-142 inköpt begagnade 1916 från AB Järnvägsmateriel. Ursprung och
tillverkare okända.

Huvudkälla är EÖJ fordonsredovisningar till "Väg och Vatten".

Mera EÖJ, några axplock ur styrelsens protokoll

av Jöran Johansson, Wednesday, May 10, 2017, 16:19 (2542 dagar sedan) @ Jöran Johansson

För många år sedan plöjde jag igenom EÖJ:s styrelseprotokoll. Kanske flera forumresenärer vill ta del av dessa små nedslag i järnvägshistorien? Finns intresse kan jag fortsätta lägga in noteringar.


1915-11-12
Antogs till stationsföreståndare:
i Österbymo A. V. Krantz
i Rydsnäs Erland Berg
i Forsnäs Ernst F. Carlsson


1916-02-17
Beslutades att snarast låta reparera lok 13 vid Kalmar Verkstads AB.
(Jag har noterat 1917 men det är med all säkerhet en felskrivning)

1916-04-07
Lokförare Ohlsson har sagt upp sig; till lokförare befordrades extra lokföraren och eldaren N. J. Nilsson och till extra lokförare och eldare, eldaren A. Nilsson.

1916-05-19
Poststationer inrättade i Lägern och Forsnäs från 1916-05-01.

1916-05-30
TC anmälde att han hyrt åtta öppna godsvagnar juni – 15 september.

1916-09-05
Ny tidtabell från 1 oktober fastställd.
Beslöts att styrelsen (min markering) skulle köpa 10 äldre godsvagnar och hyra ut dem till bolaget.
Licens för vedeldning av loken skulle sökas.

1916-10-21
Beslöts sälja den för användning vid Forsnäs avsedda vändskivan och i stället inlägga en växel.

1918-07-30
Beslöts att för ca 4900 kr inköpa en förvärmare till lokomotiv.

1918-11-26
Meddelades att de hyrda vagnarna nu övergått i bolagets ägo.
EÖJ andel av trafiken (och kostnaderna) vid Eksjö station var 13,02 %.
Beslöts tillbygga godsmagasinen i Rydsnäs och Österbymo.
Beslöts anställa ytterligare en bromsare med placering i Rydsnäs för tjänstgöring som stationskarl, då behov av bromsare ej förelåg.

Mera EÖJ, några axplock ur styrelsens protokoll

av Kurt G Möller, Wednesday, May 10, 2017, 18:14 (2542 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Beslutades att snarast låta reparera lok 13 vid Kalmar Verkstads AB.

Var det lilla 3:an, K-loket, som plötsligt fick heta LOK 13 ???

Mera EÖJ, några axplock ur styrelsens protokoll

av Jöran Johansson, Wednesday, May 10, 2017, 19:01 (2542 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Beslutades att snarast låta reparera lok 13 vid Kalmar Verkstads AB.

Var det lilla 3:an, K-loket, som plötsligt fick heta LOK 13 ???

Eller tvärtom, det inköpta loket KTsJ 13 hade ännu inte hunnit få nr 3 vid EÖJ. Loket var tillverkat 1898 som nr 62 av Kristinehamns Mek. Verkstad och levererat till KTsJ som nr 10 SÖDRA MÖRE, senare omnumrerat till nr 13. Det inköptes av EÖJ i oktober 1914 för 8000 kr fritt banvagn Berga station.

Mera EÖJ, några axplock ur styrelsens protokoll

av Kurt G Möller, Wednesday, May 10, 2017, 21:17 (2542 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Tack - ett NÄSTAN unikt lok, m a o... Fyrkopplat, inte sant?

Eller tänker jag fel??

Mera EÖJ, några axplock ur styrelsens protokoll

av Jöran Johansson, Wednesday, May 10, 2017, 21:48 (2542 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tack - ett NÄSTAN unikt lok, m a o... Fyrkopplat, inte sant?

Eller tänker jag fel??

Axelföljd C.

Mera EÖJ, några axplock ur styrelsens protokoll

av Anders Sandgren, Wednesday, May 10, 2017, 22:22 (2542 dagar sedan) @ Jöran Johansson

På historiskt.nu om KTsJ hävdas att loket 1911 numrerades om TILL 10, men det torde alltså vara så att loket ursprungligen hade nr 10 men numrerades om till 13 då KBJ, MÅJ och KTsJ samförvaltades från 1910 och KBJ också hade ett lok med nr 10 varför KTsJ 10 fick nytt nummer.