Stockholm C, februari 1967 (5 svartvita bilder) (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Friday, May 12, 2017, 20:16 (2537 dagar sedan)

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Den här bilden är skadad vid framkallnigen men jag tycker den är intressant ändå.
Fler bilder från Stockholmstrakten finns här för den som är intresserad. http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

Stockholm C, februari 1967 (5 svartvita bilder)

av GuHe, Friday, May 12, 2017, 20:27 (2537 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Den här bilden är skadad vid framkallnigen men jag tycker den är intressant ändå.
Fler bilder från Stockholmstrakten finns här för den som är intresserad. http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

Tackar för eran bildskatt,
Varför denna koppling, transport till Mora ?

Stockholm C, februari 1967 (5 svartvita bilder)

av Christer Fredriksson, Friday, May 12, 2017, 20:56 (2537 dagar sedan) @ GuHe

Det går tungt i Dalarna när det är snö och då måste man avlasta motorerna genom att tillföra mera motorkraft, så att de inte börjar brinna, vilket dessa hade en tendens att göra, därav brandvakterna som fick insättas!

Stockholm C, februari 1967 (5 svartvita bilder)

av GuHe, Friday, May 12, 2017, 21:30 (2537 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det går tungt i Dalarna när det är snö och då måste man avlasta motorerna genom att tillföra mera motorkraft, så att de inte börjar brinna, vilket dessa hade en tendens att göra, därav brandvakterna som fick insättas!

Fanns som vanligt en förklaring till frågan :-)

Stockholm C, februari 1967 – kameldrivarna

av Arne, Friday, May 12, 2017, 22:00 (2537 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det går tungt i Dalarna när det är snö och då måste man avlasta motorerna genom att tillföra mera motorkraft, så att de inte börjar brinna, vilket dessa hade en tendens att göra, därav brandvakterna som fick insättas!

Att de välkända dieseldrivna motorvagnssätten Y3 – populärt kallade Kamelerna – hade en tendens till att brinna är ju välkänt. Men att att ha så här många Y3-drivar i ett tågsätt verkar nog ändå vara lite av en ferrovial overkill. Jag antar att det i den andra änden (svårt att se på bilden) fanns en driv till.

Min minnesbild av Y3:orna här i tågen mot Mora från Cst vid den här tiden var just att det inte fanns så många manövervagnar med två våningar; det vanliga var ju två drivar i var ände med motorrummet på nedervåningen och passagerarutrymmet på övervåningen.

Så därför undrar jag om inte trots allt det var fråga om en transport av de två främsta Y3-delarna idet aktuella tågsättet. Men det hindrar förstås inte att man kunde tillgodoräkna sig den extra dragkraften i just den här fordonskonfigurationen när man ändå hade tillgång till extra drivkraft. Hur som helst en verkligt nostalgisk tågfordonsbild från en svunnen tid! :-)

[image]

Stockholm C, februari 1967 – kameldrivarna

av Lennart Petersen, Saturday, May 13, 2017, 02:47 (2537 dagar sedan) @ Arne

Det går tungt i Dalarna när det är snö och då måste man avlasta motorerna genom att tillföra mera motorkraft, så att de inte börjar brinna, vilket dessa hade en tendens att göra, därav brandvakterna som fick insättas!


Att de välkända dieseldrivna motorvagnssätten Y3 – populärt kallade Kamelerna – hade en tendens till att brinna är ju välkänt. Men att att ha så här många Y3-drivar i ett tågsätt verkar nog ändå vara lite av en ferrovial overkill. Jag antar att det i den andra änden (svårt att se på bilden) fanns en driv till.

Min minnesbild av Y3:orna här i tågen mot Mora från Cst vid den här tiden var just att det inte fanns så många manövervagnar med två våningar; det vanliga var ju två drivar i var ände med motorrummet på nedervåningen och passagerarutrymmet på övervåningen.

Så därför undrar jag om inte trots allt det var fråga om en transport av de två främsta Y3-delarna idet aktuella tågsättet. Men det hindrar förstås inte att man kunde tillgodoräkna sig den extra dragkraften i just den här fordonskonfigurationen när man ändå hade tillgång till extra drivkraft. Hur som helst en verkligt nostalgisk tågfordonsbild från en svunnen tid! :-)

[image]

Det här tåget och dess sammansättning var nog helt enligt plan.
I skriften "Sveriges Järnvägar 1967" finns en bild från Uppsala 23/3 och tåget har samma sammansättning som på bilden här. Det sägs också i bildtexten att det var ordinarie sammansättning på fredagar för "Siljan" mot Mora. Vi ska ju betänka att Dalabanan hade,och har, stor trafik på fredag och söndag kväll när dalmasar i förskingringen tar sig hem över en weekend.
De som åkte i manövervagn+driv delen fick väl vara utan servering tror jag
Men det varade kanske inte så länge för från April 67 flyttades en del av Y3 tågen till Malmö för trafik Malmö-Karlskrona

Stockholm C, februari 1967 – kameldrivarna

av Pelle i Västerås, Saturday, May 13, 2017, 21:52 (2536 dagar sedan) @ Lennart Petersen

mittenenheten är en manövervagn och inte en drivenhet.

Stockholm C, februari 1967 – kameldrivarna

av Lennart Petersen, Saturday, May 13, 2017, 22:10 (2536 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

mittenenheten är en manövervagn och inte en drivenhet.

Och vad jag skrev var att de som åkte i delen med manövervagn och drivenhet (delen närmast fotografen) förmodligen fick klara sig utan servering

Stockholm C, februari 1967 – kameldrivarna

av Christer Fredriksson, Saturday, May 13, 2017, 23:16 (2536 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Var den första drivenheten och efterföljande manövervagn verkligen öppna för resenärer? Tågmästaren/Konduktören fanns ju i själva tågsättet, så i de första enheterna fanns nog bara lokföraren.

Detta tåg hade ju platsreservering så det borde finnas uppgifter/dokument kvar som anger i vilka fordon bokning kunde ske!

Stockholm C, februari 1967 – kameldrivarna

av Lennart Petersen, Sunday, May 14, 2017, 01:30 (2536 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Var den första drivenheten och efterföljande manövervagn verkligen öppna för resenärer? Tågmästaren/Konduktören fanns ju i själva tågsättet, så i de första enheterna fanns nog bara lokföraren.

Detta tåg hade ju platsreservering så det borde finnas uppgifter/dokument kvar som anger i vilka fordon bokning kunde ske!

Ja det verkar ju så av stinsx svar och av bildtexten i Sveriges Järnvägar 1967 att det här var ordinarie sammansättning i Siljan på fredagar fram till dess att en del Y3 flyttades till Malmö. Man kan väl anta att det fanns en konduktör även för den främre delen (manöver+driv) platserna lär nog ha behövts med tanke på hur många som brukade resa mot Dalarna just fredag em

Stockholm C, februari 1967 (5 svartvita bilder)

av stinsx, Friday, May 12, 2017, 22:00 (2537 dagar sedan) @ GuHe

Varför denna koppling, transport till Mora ?

Det var ordinarie fredagssammansättning för X74 Siljan i perioden mellan att samtliga fordon levererats och ännu inte Y3-tågen börjat användas i Skåne. Fordonen var placerade i Mora-Noret och på fredagar skickade man allt som fanns för att få platskapacitet. På köpet fick man tre drivande motorvagnar, även om två var fullt tillräckligt. Det senare blev, efter att alla UB3Y flyttats till Malmö, ordinarie för tågen Mora - Stockholm, och man varierade i stället antalet mellanvagnar från tre till sex stycken olika trafikdagar. Men en kort period körde man så här på fredagar.

Stockholm C, februari 1967 (5 svartvita bilder)

av Micael Lindgren, Friday, May 12, 2017, 20:44 (2537 dagar sedan) @ Ulfe

Underbara bilder, bättre än en fredagsgrogg.

Stockholm C, februari 1967 (5 svartvita bilder)

av 53 Wadsten, Saturday, May 13, 2017, 07:19 (2537 dagar sedan) @ Ulfe

Bilderna väcker minnen till liv, jag som ständigt hängde på Stockholm C lördag som söndag 1969-70, framför allt på spår 11-12 där det internationella Xt 9 "Vikingen" avgick kl 15.30.
En påse Ahlgrens skumbilar fannas alltid i fickan:-)

F 626 på sydgång finns med på en av bilderna, avgående från spår 12, kan det möjligen vara Xt 11 mot Malmö 16.05, detta tåg medförde dagligen Bo1 4811-4812, det minns jag, tåget vände på Cst och gick ej ut till Hagalund.

Stockholm C, februari 1967 (5 svartvita bilder)

av H Lundén, Sunday, May 14, 2017, 15:09 (2536 dagar sedan) @ Ulfe

Bra bild på Rb1004, där man tydligt ser den något ovanliga kraftöverföringen med gafflar på korgens undersida som boggiernas vaggbalkar trycker mot. Endast 1003 0ch 1004 var gjorda så.

Stockholm C, februari 1967 (5 svartvita bilder)

av Farbror Mossa, Tuesday, May 16, 2017, 08:12 (2534 dagar sedan) @ H Lundén

Bra bild på Rb1004, där man tydligt ser den något ovanliga kraftöverföringen med gafflar på korgens undersida som boggiernas vaggbalkar trycker mot. Endast 1003 0ch 1004 var gjorda så.

Intuitivt verkar det som gaffelkonstruktionen skulle öka tendensen att boggin reser främre axeln vid acceleration. Var det så? Och i så fall, hade man något annat för att kompensera?