Gratisbuss till JTJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Rikard Johanson, Friday, May 12, 2017, 20:53 (2512 dagar sedan)

Gratisbuss till Jädraås-Tallås Järnväg även i sommar! Söndagarna 9 juli – 20 augusti 2017 kör Kuxabussarna turer Ockelbo – Jädraås med tåganslutningar för dig som vill åka till JTJ utan bil. Tid finns för ett heldagsbesök i Jädraås. Bussresan är gratis och busstiderna finns här.

JTJ trafikeras söndagar 25 juni-27 augusti. Stora Tåghelgen arrangeras 22-23 juli och kvällstrafik blir det lördag 19 augusti.

Gratisbuss till JTJ

av 53 Wadsten, Saturday, May 13, 2017, 07:10 (2511 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Bra initiativ, nu får ni fler gäster. Hoppas det slår väl ut:-)

Gratisbuss till JTJ

av Rikard Johanson, Saturday, May 13, 2017, 17:37 (2511 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bra initiativ, nu får ni fler gäster. Hoppas det slår väl ut:-)

Äras den som äras bör: Ockelbo kommun.

Gratisbuss till JTJ

av Lennart Petersen, Saturday, May 13, 2017, 16:59 (2511 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Gratisbuss till Jädraås-Tallås Järnväg även i sommar! Söndagarna 9 juli – 20 augusti 2017 kör Kuxabussarna turer Ockelbo – Jädraås med tåganslutningar för dig som vill åka till JTJ utan bil. Tid finns för ett heldagsbesök i Jädraås. Bussresan är gratis och busstiderna finns här.

JTJ trafikeras söndagar 25 juni-27 augusti. Stora Tåghelgen arrangeras 22-23 juli och kvällstrafik blir det lördag 19 augusti.

Mycket trevligt och hoppas det blir god beläggning på dessa anslutningar.
JTJ har varit knepigt att besöka för den som inte har bil. Jag löste det så att en kollega cyklade upp en tandem från Råhällan till Ockelbo. Då fick vi också käna på stigningarna Ockelbo-Jädraås. OhBJ var ju också knepigt att nå men nu har man ju återöppnat Bor station.

Gratisbuss till JTJ

av Anders Svensson, Tuesday, May 16, 2017, 21:19 (2508 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Det har funnit kollektivtrafik till JTJ tidigare, jag tror det var något/några år på 1980-talet. För undertecknad började det med att jag på ett tåg träffade en bekant som jobbade som trafikplanerare på X-trafik och han berättade att man nästa år skulle starta anropsstyrd kollektivtrafik Ockelbo-Jädraås på söndagsmorgnar - på söndagseftermiddagar gick sedan tidigare en vanlig buss i den motsatta riktningen. Hursom, året därpå kontaktade jag min bekant som sände ner tidtabeller för X-trafik. Där framgick att man dagen innan skulle kontakta Ockelbo Taxi och boka turen.

Dagen innan resdagen ringde jag således Ockelbo Taxi och följande samtal utspann sig:
- Goddag, jag skulle vilja boka turen ni kör för X-trafik till Jädraås.
- Gör vi?
blev svaret och något motvilligt gick tjejen som tog emot samtalet med på att notera mig.

Därför var det med viss oro som jag klev av rälsbussen i Ockelbo på söndagsförmiddagen, men det stod en taxi och väntade på mig på stationsplan. Sedan blev det åka av - jag var ensam resenär - och inte långt efter stannade vi mittemot stationshuset i Jädraås och så var det fråga om betalningen. 7,- sa taxichauffören varpå jag betalade och klev ur och taxin åkte åter till Ockelbo tom. Jag antar att jag blev rätt så dyr för X-trafik...

Efter en upplevelserik dag på tågen och längs banan blev det återfärd till Stockholm, men eftersom jag träffade JTJ-aktiva bekanta i Jädraås blev det med "Stockholmsbilen" och inte som planerat med kollektivtrafik, men det är som man säger en annan historia... //Anders