Den femte juni 1967... (Järnväg allmänt)

av Olle Sundstrom, Sunday, May 14, 2017, 09:51 (2532 dagar sedan)

inföll liksom i år på en måndag.

Det var också den dag jag inledde en lysande militär karriär som så småningom avslutades med utnämning till fmsk/vpl (värnpliktig fältmarskalk) eller vad det nu var.

Skämt åsido, vi var några grabbar från Falun som tilldelats T3 i Sollefteå dit resan gick med tåg till Långsele varifrån färden till Sollefteå företogs i kronans buss.

Eftersom Sexdagarskriget bröt ut samma dag var vi ganska bleka om nosen så det är kanske skälet till att jag inte minns några detaljer från den tämligen långa tågresan.

Och nu undrar jag: Vilka tåglägenheter fanns det från Falun till Långsele sommaren -67?

Jag skulle tro att jag steg på 104 i Hno c:a 7.10 men hur gick färden därefter? Byte i Sv? Och i Åg?

Om någon med tillgång till 67-ans sommarkommunicka kunde ange troliga tåg skulle jag vara mycket tacksam, jag funderar på att så långt som möjligt göra om resan i sommar, dock per bil.

Tack på förhand

Olle S

Den femte juni 1967...

av Jonny Saljefeldt, Sunday, May 14, 2017, 10:24 (2532 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Jag har tyvärr endast oktobernumret av SvK. Här tiderna som gällde då:

Förbindelse över Ånge:

Hinsnoret avg 07.22 tåg 3004
Storvik ank 08.29
Storvik avg 08.43 tåg 5102
Ånge ank 14.14
Ånge avg 15.22 tåg 5314
Långsele ank 18.13


Annars kunde man komma fram ända till Sollefteå något tidigare genom att resa över Ostkustbanan:

Hinsnoret avg 07.22 tåg 3004
Gävle ank 09.20
Gävle avg 10.06 tåg S972
Sundsvall ank 13.12
Sundsvall avg 13.45 tåg 5332
Sollefteå ank 17.50

Den femte juni 1967...

av 53 Wadsten, Sunday, May 14, 2017, 12:10 (2532 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Var det den dagen 10.an försvann från Stockholms gator och ersattes med buss.

Den dagen började mitt långa härliga sommarlov med att mor och undertecknad flög ner från Bromma till Bulltofta med en SAS Convair 340 metropolitan kl 10, ank M 11.45, precis för att missa tåget från Södervärn 11.25, nästa tåg gick inte förrän 13.25, ank Falsterbo 14.09.
Men vad gjorde det, blev klippt hos en barberare i hörnet södra förstadsgatan/spårvägsgatan,
sedan kondisbesök och rälsbussfärd hem till Falsterbo där en härlig sommar tillbringades.

Den 26 augusti lördag var det slut på sommarlovet, åter i Stockholm och åka spårvagn så mycket det gick hela skolveckan, en vecka senare fick Vi högertrefik och spårvagnarnas saga all.

Sexdagarskriget kommer jag mycket väl ihåg det året med början 5 juni.

Den femte juni 1967...

av Anders Sandgren, Sunday, May 14, 2017, 21:53 (2531 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Var det den dagen 10.an försvann från Stockholms gator och ersattes med buss.

Linje 10 ersattes med buss 27 maj 1967, sista spårvagnsdag alltså 26maj. Det torde också varit sista trafikdag med A26.
Orsaken till nedläggningen av spv 10 var ombyggnadsarbeten i Ropsten för T-banan som tog bort slingan där. Lidingöbanorna gick nog ett tag till till Humlegården.


Den dagen började mitt långa härliga sommarlov med att mor och undertecknad flög ner från Bromma till Bulltofta med en SAS Convair 340 metropolitan kl 10, ank M 11.45, precis för att missa tåget från Södervärn 11.25, nästa tåg gick inte förrän 13.25, ank Falsterbo 14.09.
Men vad gjorde det, blev klippt hos en barberare i hörnet södra förstadsgatan/spårvägsgatan,
sedan kondisbesök och rälsbussfärd hem till Falsterbo där en härlig sommar tillbringades.

Den 26 augusti lördag var det slut på sommarlovet, åter i Stockholm och åka spårvagn så mycket det gick hela skolveckan, en vecka senare fick Vi högertrefik och spårvagnarnas saga all.

Sexdagarskriget kommer jag mycket väl ihåg det året med början 5 juni.

Den femte juni 1967...

av 53 Wadsten, Monday, May 15, 2017, 08:26 (2531 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Därefter fick Ropsten ingen ordentlig spårtrafik frånsett en förkortad Lidingöbana/banor fram till den 2 september då T-banan öppnade. Linje 13 Ropsten-sätra, 14 Ropsten-Fruängen.
Invigningen förättades i Ropsten av SL:s Vd Helge Berglund och stadsfullmäktiges ordförande
Carl-Albert Andersson. T-banan hade då ännu inte nått utanför Stockholms stadsgräns.

Den femte juni 1967...

av Anders Sandgren, Monday, May 15, 2017, 13:54 (2531 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Dock torde lidingöbanorna fortsatt att trafikera sträckan Ropsten-Humlegården till 31 augusti 1967. Därefter avkortad till Ropsten och sedermera ersatt av tunnelbana. Jag antar att det gick någon form av ersättningsbuss fram till T-banans öppnande 2 september. Möjligen förstärkt busstrafik på ersättningsbuss linje 10.

Den femte juni 1967...

av Lennart Petersen, Monday, May 15, 2017, 23:18 (2530 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Dock torde lidingöbanorna fortsatt att trafikera sträckan Ropsten-Humlegården till 31 augusti 1967. Därefter avkortad till Ropsten och sedermera ersatt av tunnelbana. Jag antar att det gick någon form av ersättningsbuss fram till T-banans öppnande 2 september. Möjligen förstärkt busstrafik på ersättningsbuss linje 10.

Enligt "Stockholm på spåret" gick sista från Humlegårdsgatan 1 September 1967 kl 20:00 och det var linje 20 som var sist. Den 2 September vände Lidingöbanorna provisoriskt i Ropsten och Söndag 3/9 kunde Ropstens nya terminal tas i bruk för bägge banorna. Ropsten var med detta aldrig utan spårtrafik .

Den femte juni 1967...

av Lennart Petersen, Monday, May 15, 2017, 23:34 (2530 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Därefter fick Ropsten ingen ordentlig spårtrafik frånsett en förkortad Lidingöbana/banor fram till den 2 september då T-banan öppnade. Linje 13 Ropsten-sätra, 14 Ropsten-Fruängen.
Invigningen förättades i Ropsten av SL:s Vd Helge Berglund och stadsfullmäktiges ordförande
Carl-Albert Andersson. T-banan hade då ännu inte nått utanför Stockholms stadsgräns.

Utan det kom att dröja till 1/10 1972 innan T-banan nådde utanför Stockholm när sträckan (Vårberg)Vårby Gård-Masmo-Fittja öppnades med två stationer i Huddinge och en i Botkyrka. Att det dröjde kan förklaras av att tunnelbanan från början var en angelägenhet enbart för Stockholms stad som byggde den med egna medel men sedan tog landstinget över som huvudman . Det var dock planerat att bygga en gren till solna och Sundbyberg från Odenplan, en förberedelser för en extra plattform gjordes men detta föll när man ansåg att kapaciteten behövdes helt för förbindelsen västerut mot Alvik-Vällingby. I mer modern tid så når T-banan 6 kommuner vilket blir 8 med beslutade förlängningar och i en framtid kan det bli ännu fler. Solna kommun sticker väl särskilt ut eftersom man kommer att ha hela 9 T-stationer inklusive nyss beslutade Hagalund.

Den femte juni 1967...

av Olle Sundstrom, Monday, May 15, 2017, 17:07 (2531 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tack för Ditt svar. Högst sannolikt åkte vi via Åg.

Och vilken tid det tog att åka de c:a 300 bankilometrarna mellan Sv och Åg, 5½ timme. Allt var inte bättre förr!

Olle S