Godståg vid Uppsala Ö och banarbete 1968 (5 svartvita bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Monday, May 15, 2017, 13:54 (2528 dagar sedan)

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-acb16ea6e9b0d610e2e270e85a7796d4591854dc28c6e.jpg/version-5ad8e315f11bb7a9a5e849527acc97d0/[/img]
[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-62d2db25aab0c3d7e6beb96223b3a219591854b503fa8.jpg/version-749e985b7875ef22e39ea37a87585b1e/[/img]
[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-998286202335364981eae8b41fe7506d591854b750c29.jpg/version-5c91b57d1d1d56e6d77bf01bb30b8a2f/[/img]
[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-96bc77f1cda5badbc69e6f2167143fca591854b9654bb.jpg/version-e2c198df0fa953503a5b2e29f245b3be/[/img]
[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-6579298b2eee5da795aa3a7d5d5e4561591854c374444.jpg/version-3b5ed71487531cb1a3ddc3047ec63c8e/[/img]
Spårbyte på nedspåret strax s. om Uppsala.

För den som är intresserad av hur spårbyte gick till 1968 finns många bilder här
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/
Det finns även några bilder till med Tp och överföringsvagnar

Godståg vid Uppsala Ö och banarbete 1968 (5 svartvita bilder

av Granis, Monday, May 15, 2017, 14:48 (2528 dagar sedan) @ Ulfe

Intressanta bilder. Är de längs (fd) ULJ tagna samma dag? Det är ju två tågsätt som är fotograferade, ett vid "Skansen"/ Locksta och ett vid fd Funbo hpl; lite knöligt att hinna fatt tåget annars ens med bil, om det nu inte gjort uppehåll i Bärby emellan. Går det att se vilka Tp-lok det är? Kan det vara "Falumaskinen" Tp 3522 inne på Uppsala Ö?

/ L G

Godståg vid Uppsala Ö och banarbete 1968 (5 svartvita bilder

av Ulfe, Monday, May 15, 2017, 15:45 (2528 dagar sedan) @ Granis

Intressanta bilder. Är de längs (fd) ULJ tagna samma dag? Det är ju två tågsätt som är fotograferade, ett vid "Skansen"/ Locksta och ett vid fd Funbo hpl; lite knöligt att hinna fatt tåget annars ens med bil, om det nu inte gjort uppehåll i Bärby emellan. Går det att se vilka Tp-lok det är? Kan det vara "Falumaskinen" Tp 3522 inne på Uppsala Ö?

/ L G

Tack för platsangivelser. Kommer inte ihåg om bilderna är tagna samma dag, troligen inte, jag jobbade nån månad strax söder om Uppsala (geoteknik) och gjorde väl några utflykter. Loket vid vattenhästen är nr. 3512 där 351 är helt säkert men sista siffran svårläst p.g.a smuts.

Godståg vid Uppsala Ö och banarbete 1968 (5 svartvita bilder

av montfrooij, Tuesday, May 16, 2017, 09:02 (2527 dagar sedan) @ Ulfe

Very beautiful :)

Godståg vid Uppsala Ö och banarbete 1968 (5 svartvita bilder

av Rogga, Tuesday, May 16, 2017, 19:02 (2527 dagar sedan) @ montfrooij

Mycket trevligt med s/v bilder...;-)

Infartsdvärgsignal vid Uppsala C 1968

av Ulf Pålsson, Friday, May 19, 2017, 00:27 (2525 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Spårbyte på nedspåret strax s. om Uppsala.

För den som är intresserad - - - finns många bilder här
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

Den här bilden är mumma för en signalintresserad. Den visar infartssignalen till Uppsala C från Bergsbrunna nedspår (högerspår) som alltså inte är en huvudljussignal utan en dvärgsignal. En dvärgsignal med sådan här position kallades infartsdvärgsignal i trafikreglerna (säo). Dubbelspår med linjeblockering byggd före 1950-talet hade dvärgsignaler på högerspår, alltid som blocksignaler och i allmänhet även som infartssignaler från högerspår. Den här infartsdvärgsignalen är av den typ som populärt (inofficiellt) kallades "linjedvärg". De var större än vanliga dvärgsignaler, visade gulaktiga sken snarare än "vita" (ofärgade, hette det till 1959) och hade framsidan något lutande mot tåget. Dvärgsignaler som var blocksignaler på högerspår var nästan alltid av typ linjedvärg, medan infartsdvärgsignaler på vissa stationer var av typ linjedvärg (som här) och på andra av typ "vanlig dvärgsignal".

Till vänster om det andra spåret ser vi baksidan av den dvärgsignal som utgör blocksignalen vid stationsgränsen (nu: utfartsblocksignalen) mot Bergsbrunna uppspår (högerspår). Där ser man tydligt den lutande signalskärmen hos en linjedvärg.

Det som gör den här bilden smått sensationell för mig är märktavlan på infartsdvärgsignalen. Där står '3h' som är beteckningen i Uppsala centrals ställverk (signalen ställs till körsignal med ställare nr 3 åt höger), och det är inget konstigt med det. Men trafikplatssignaturen Usö är det som är intressant här! Usö är ju inte Uppsala C, utan blockposten Södra Uppsala, alltså namnet på den blockpost som fram till 1959 ansågs finnas här för tåg söderut (alltså i motsatt riktning) från Uppsala C. Från år 1959 ansåg man att blocksignaler inte längre var egna driftplatser (nu: trafikplatser) med eget namn, men på några sträckor (som denna) fick de gamla blocksignalerna ha kvar de märktavlor som de hade tidigare, med blockpostens signatur. Extra krydda här är att Usö ju, som jag skrev ovan, bara ansågs finnas i motsatt riktning, och ändå bär den här märktavlan signaturen Usö. Skicket att markera blockpostsignaturen på infartssignaler som står "rygg i rygg" med blocksignalen, det har jag hittills bara sett på en bild från Mosås från 1940-talet, och jag har hittills trott att det bruket upphörde senast runt 1950, ja kanske med 1947 års säo. Nu ser jag alltså samma bruk av den motriktade blockpostens signatur på en bild från 1968 -- den ger mig anledning att revidera min uppfattning.

På det foto som på Ulfes blogg kommer närmast före det här fotografiet ser man också huvudljussignalen som är infartssignal från Bergsbrunna uppspår (vänsterspår). Även den tycks vara märkt med 'Usö' (!), fast det är svårt att säkert avgöra. Och så ser man baksidan på den blocksignal av "strålkastartyp" (enskenssignal med färgväxlare) som gäller i motsatt riktning mot Bergsbrunna nedspår (vänsterspår).

Titta gärna längst ner till höger på den här ritningen på Gunnar Ekevings webbplats.
/up

Infartsdvärgsignal vid Uppsala C 1968

av 53 Wadsten, Friday, May 19, 2017, 06:24 (2524 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Då vi ändå är på Uppsala C, hur länge var deet stora fina ställverket i bruk.

Det stora fina ställverket vid Uppsala C

av Ulf Pålsson, Friday, May 19, 2017, 13:26 (2524 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Då vi ändå är på Uppsala C, hur länge var det stora fina ställverket i bruk.

Vi kan titta i Per Forsströms [link=http://www.forper.se/alla-tpl-T-V.pdf]Ställverksregistret[/link]. Där står det att el-med-el-ställverket från 1938 var i bruk till maj 1992. Därefter lär lokalen i "tornet" ha använts ett tag som tjänstgöringsplats för den lokaltågklarerare som, innan fjärrstyrning tog vid, betjänade det avlösande datorställverket av modell stlv 85.
/up

Infartsdvärgsignal vid Uppsala C 1968

av Anders_W, Friday, May 19, 2017, 10:02 (2524 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Dessa infartsdvärgar var väl anledningen till att signalhuset för linjedvärgsifnaler hade FYRA ljusöppningar? Dvärgsginalerna som agerade mellanblocksignaler kunde ju inte visa "snett vänster", så de hade den övre vänstra ljusöppningen pluggad.

Hur vanligt var det f.ö. att infarsdvärgar utfördes med signalhus för linjedvärgar? Jag hade för mig att man använde vanliga dvärgsignalhus eftersom infartssignalen ju räknades till stationen och inte till linjeblocket.

Infartsdvärgsignaler och "linjedvärgar" i allmänhet

av Ulf Pålsson, Friday, May 19, 2017, 13:19 (2524 dagar sedan) @ Anders_W

Dessa infartsdvärgar var väl anledningen till att signalhuset för linjedvärgsignaler hade FYRA ljusöppningar?

Ja, det får man väl anta.

Dvärgsginalerna som agerade mellanblocksignaler kunde ju inte visa "snett vänster", så de hade den övre vänstra ljusöppningen pluggad.

Stämmer.

Hur vanligt var det f.ö. att infarsdvärgar utfördes med signalhus för linjedvärgar? Jag hade för mig att man använde vanliga dvärgsignalhus eftersom infartssignalen ju räknades till stationen och inte till linjeblocket.

Jag har inget svar, men bjuder här på en spekulation: Om stationen försågs med infartsdvärgsignal från högerspår vid ett tillfälle då den angränsande linjen inte hade linjeblockering, användes "vanlig dvärg". Om infartsdvärgsignal sattes upp från högerspår i samband med att den angränsande linjen försågs med linjeblockering, användes "linjedvärg" även som infartsdvärgsignal.

Vad jag vet har däremot alla de blocksignaler på högerspår som utgjordes av dvärgsignaler varit av modell "linjedvärg".

Modell "linjedvärg" har också på sina håll använts utan att det har varit fråga om linjen. På den här ritningen över Halmstad rbg från 1950-talet (från Gunnar Ekevings webbplats) är signalerna 3h, 7ha och 7hb markerade som dvärgsignaler av "stor typ".

/up

Infartsdvärgsignaler och "linjedvärgar" i allmänhet

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Friday, May 19, 2017, 13:24 (2524 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Dessa infartsdvärgar var väl anledningen till att signalhuset för linjedvärgsignaler hade FYRA ljusöppningar?


Ja, det får man väl anta.

Dvärgsginalerna som agerade mellanblocksignaler kunde ju inte visa "snett vänster", så de hade den övre vänstra ljusöppningen pluggad.


Stämmer.

Hur vanligt var det f.ö. att infarsdvärgar utfördes med signalhus för linjedvärgar? Jag hade för mig att man använde vanliga dvärgsignalhus eftersom infartssignalen ju räknades till stationen och inte till linjeblocket.


Jag har inget svar, men bjuder här på en [i]spekulation[/i]: Om stationen försågs med infartsdvärgsignal från högerspår vid ett tillfälle då den angränsande linjen inte hade linjeblockering, användes "vanlig dvärg". Om infartsdvärgsignal sattes upp från högerspår i samband med att den angränsande linjen försågs med linjeblockering, användes "linjedvärg" även som infartsdvärgsignal.

Vad jag vet har däremot alla de blocksignaler på högerspår som utgjordes av dvärgsignaler varit av modell "linjedvärg".

Modell "linjedvärg" har också på sina håll använts utan att det har varit fråga om linjen. På [link=http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/D/Ebrsi_1501-001_1950-1959.jpg]den här ritningen över Halmstad rbg från 1950-talet[/link] (från Gunnar Ekevings webbplats) är signalerna 3h, 7ha och 7hb markerade som dvärgsignaler av "stor typ".

/up

Och på senare år som rangersignaler, här Nässjö 2012. Dessa är nu borta.

Lindman

[img]http://lindman.dk/PV/n1120424.jpg[/img]

Infartsdvärgsignal vid Uppsala C 1968

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Friday, May 19, 2017, 13:20 (2524 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Du sa det, mumma! ☺

Hur vanligt är det idag med enbart huvuddvärg som infartssignal? Jag har bara sett det i Karlstad riktning från Skoghall. Där är väl orsaken att spåret förr var sidospår, nu linje i system S?

Lindman

Infartsdvärgsignal vid Karlstad C

av Ulf Pålsson, Friday, May 19, 2017, 13:51 (2524 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Hur vanligt är det idag med enbart huvuddvärg som infartssignal? Jag har bara sett det i Karlstad riktning från Skoghall. Där är väl orsaken att spåret förr var sidospår, nu linje i system S?

Jag känner inte till någon annan plats med huvuddvärgsignal som infartssignal, alltså en huvudsignal som gäller för färd från linjen in på en driftplats. "65:an" i Karlstad togs i drift i maj 1970, säger Per Forsströms Ställverksregistret, och då pågick ju NKlJ:s genomgående godstrafik till och från Skoghall. Då fanns inte företeelsen huvuddvärgsignal, men jag gissar att den aktuella signalen redan från 1970 var en dvärgsignal med grönt sken som, liksom alla sina gelikar i landet, kompletterades med ett rött sken till huvuddvärgsignal i och med säo-ändringen 1973.

Frågan är vilken driftform (vanliga tåg med tåganmälan, eller vagnuttagningsbana) som rådde 1970 på Skoghallsbanan. Har [b]Kjell Aghult [/b]månne några uppgifter om det? Varianten med bara växling på sidospår torde ha tillkommit senare, först efter att den genomgående NKlJ-trafiken hade lagts ned 1980. Kanske var det 1980, för banan finns inte med i en förteckning som jag har tillgång till över vagnuttagningsbanor år 1982. "Uppgradering" från sidospår med enbart växling till vagnuttagningsbana/system S (igen?) skedde för inte så förskräckligt länge sedan, men när var det, Kjell?

Termen 'infartsdvärgsignal' försvann 1973 från säo, kanske bör nämnas.
/up

Infartsdvärgsignal vid Karlstad C

av Kjell Aghult, Friday, May 19, 2017, 17:25 (2524 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag känner inte till någon annan plats med huvuddvärgsignal som infartssignal, alltså en huvudsignal som gäller för färd från linjen in på en driftplats. "65:an" i Karlstad togs i drift i maj 1970, säger Per Forsströms Ställverksregistret, och då pågick ju NKlJ:s genomgående godstrafik till och från Skoghall. Då fanns inte företeelsen huvuddvärgsignal, men jag gissar att den aktuella signalen redan från 1970 var en dvärgsignal med grönt sken som, liksom alla sina gelikar i landet, kompletterades med ett rött sken till huvuddvärgsignal i och med säo-ändringen 1973.

Frågan är vilken driftform (vanliga tåg med tåganmälan, eller vagnuttagningsbana) som rådde 1970 på Skoghallsbanan. Har [b]Kjell Aghult [/b]månne några uppgifter om det? Varianten med bara växling på sidospår torde ha tillkommit senare, först efter att den genomgående NKlJ-trafiken hade lagts ned 1980. Kanske var det 1980, för banan finns inte med i en förteckning som jag har tillgång till över vagnuttagningsbanor år 1982. "Uppgradering" från sidospår med enbart växling till vagnuttagningsbana/system S (igen?) skedde för inte så förskräckligt länge sedan, men när var det, Kjell?

Termen 'infartsdvärgsignal' försvann 1973 från säo, kanske bör nämnas.

Enligt mitt intryck var saken enligt följande:
NKlJ-trafiken Deje-Skoghall förändrades tågrörelse>vut i samband med SJ 65-ställverket
i Ks (Centralen inkopplad 28 april, Östra bangården 13 maj). NKlJ ville inte bekosta fullständig signalering av smalspårbangården vid Kö, utan nöjde sig med "handrangering" där.

På 65:ans instruktionsritning av 1969-12-01 markeras signal 172 från Skoghall som växlingsdvärgsignal: Några huvuddvärgsignaler finns på andra ställen på stationen
med annan ritningsbeteckning (Även om termen än formellt inte fanns). Dvsi som infartssignalering från vutbana tilläts än, huvudljussignal föreskrevs först i 1973 års Säo.

Banan förstatligades först 1991-11-01 och saknas kanske därför i 1982 års SJ-sammanställning.

Jag vill minnas att signalen blev huvuddvärgsignal vid ATC i Karlstad 1983-03-17,
För att kunna ATC-läggas. Som då linjeboksredaktör frågade jag signalsektionen
varför inte huvudljussignal uppsattes. "Det är sth 40 mot signalen" blev svaret.

Vut förändrades till växlingsrörelse 1991-06-10. Detta för att kunna köra till
Skoghall med radiolok (Avtalsdetalj). Sedan saken tydligen ändrats, skedde återgång
till vut 2011-12-11.