Problem på min Android (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Friday, May 19, 2017, 18:34 (2495 dagar sedan)

När jag går in på detta forum med min Androidtelefon i plankvisning får jag sedan någon vecka bara upp de allra första inläggen. I tabellvisning fungerar det. Postvagnen fungerar däremot helt utan anmärkning.
Jim

Problem på min Android

av Gunnar Lilienberg, Saturday, May 20, 2017, 08:33 (2495 dagar sedan) @ Jim Hansson

När jag går in på detta forum med min Androidtelefon i plankvisning får jag sedan någon vecka bara upp de allra första inläggen. I tabellvisning fungerar det. Postvagnen fungerar däremot helt utan anmärkning.
Jim

Jag har inte det problemet från min android. (Skrivet från min läsplatta.)

Problem på min Android

av Warberg, Saturday, May 20, 2017, 10:06 (2495 dagar sedan) @ Jim Hansson

Samma här med min telefon.
Men det fungerar med surfplattan.
Niklas.

Problem på min Android

av Jim Hansson, Saturday, May 20, 2017, 15:20 (2495 dagar sedan) @ Warberg

Samma här med min telefon.
Men det fungerar med surfplattan.
Niklas.

Precis samma för mig, d v s funkar på plattan.
Jim

Problem på min Android

av ztenlund, Saturday, May 20, 2017, 17:02 (2494 dagar sedan) @ Jim Hansson

Samma här med min telefon.
Men det fungerar med surfplattan.
Niklas.


Precis samma för mig, d v s funkar på plattan.
Jim

Fast det fungerar på min telefon... Och någon surfplatta med Android har jag inte, men jag tror inte att det är där det sitter.

Om ni har lite äldre eller enklare telefoner med lägre skärmupplösning så skulle det kanske kunna hänga ihop med det. Androidversionen borde inte styra eftersom webbläsaren uppdateras via Google Play (om ni inte har något rejält gammalt).

Problem på min Android

av Jim Hansson, Saturday, May 20, 2017, 17:29 (2494 dagar sedan) @ ztenlund

Samma här med min telefon.
Men det fungerar med surfplattan.
Niklas.


Precis samma för mig, d v s funkar på plattan.
Jim


Fast det fungerar på min telefon... Och någon surfplatta med Android har jag inte, men jag tror inte att det är där det sitter.

Om ni har lite äldre eller enklare telefoner med lägre skärmupplösning så skulle det kanske kunna hänga ihop med det. Androidversionen borde inte styra eftersom webbläsaren uppdateras via Google Play (om ni inte har något rejält gammalt).

Nu är jag ingen IT-snubbe men tycker inte din teori håller av följande skäl:
- Min surfplatta, där forumet fungerar, är 5 år gammal. Telefonen ett drygt halvår gammal.
- Det fungerar på Postvagnen.
Jim

Problem på min Android

av ztenlund, Saturday, May 20, 2017, 17:51 (2494 dagar sedan) @ Jim Hansson

Samma här med min telefon.
Men det fungerar med surfplattan.
Niklas.


Precis samma för mig, d v s funkar på plattan.
Jim


Fast det fungerar på min telefon... Och någon surfplatta med Android har jag inte, men jag tror inte att det är där det sitter.

Om ni har lite äldre eller enklare telefoner med lägre skärmupplösning så skulle det kanske kunna hänga ihop med det. Androidversionen borde inte styra eftersom webbläsaren uppdateras via Google Play (om ni inte har något rejält gammalt).


Nu är jag ingen IT-snubbe men tycker inte din teori håller av följande skäl:
- Min surfplatta, där forumet fungerar, är 5 år gammal. Telefonen ett drygt halvår gammal.

Det besvarar ju ingalunda vad jag skrev i sin helhet, eller hur?
Jag vet inte säkert vad problemet beror på, men kan konstatera att det fungerar i min telefon. Den är väl också något halvår, så om bara det styr så borde det ju antingen inte fungera i min telefon eller fungera i din telefon. ;-)

Har du panelen med senaste inlägg öppen? Jag testade lite med ett fönster på datorn och om den är öppen och det matchar med upplösningen (fönsterbredden) så kan det se ut som att det fattas trådar. Några hamnar upptill och sedan blir det tomt längs panelen och sedan kommer resten under. Detta sker tidigare och mer påtagligt här än i Postvagnen. I så fall borde det hjälpa att lägga telefonen i landskapsläge eller stänga panelen.

- Det fungerar på Postvagnen.

Men Postvagnen kör fortfarande en gammal version av mjukvaran, precis som det här forumet gjorde förut (den var väl till och med ännu äldre).

Jim

Problem på min Android

av Jim Hansson, Saturday, May 20, 2017, 18:14 (2494 dagar sedan) @ ztenlund

Om ni har lite äldre eller enklare telefoner med lägre skärmupplösning så skulle det kanske kunna hänga ihop med det. Androidversionen borde inte styra eftersom webbläsaren uppdateras via Google Play (om ni inte har något rejält gammalt).


Nu är jag ingen IT-snubbe men tycker inte din teori håller av följande skäl:
- Min surfplatta, där forumet fungerar, är 5 år gammal. Telefonen ett drygt halvår gammal.


Det besvarar ju ingalunda vad jag skrev i sin helhet, eller hur?
Jag vet inte säkert vad problemet beror på, men kan konstatera att det fungerar i min telefon. Den är väl också något halvår, så om bara det styr så borde det ju antingen inte fungera i min telefon eller fungera i din telefon. ;-)

Har du panelen med senaste inlägg öppen? Jag testade lite med ett fönster på datorn och om den är öppen och det matchar med upplösningen (fönsterbredden) så kan det se ut som att det fattas trådar. Några hamnar upptill och sedan blir det tomt längs panelen och sedan kommer resten under. Detta sker tidigare och mer påtagligt här än i Postvagnen. I så fall borde det hjälpa att lägga telefonen i landskapsläge eller stänga panelen.

- Det fungerar på Postvagnen.


Men Postvagnen kör fortfarande en gammal version av mjukvaran, precis som det här forumet gjorde förut (den var väl till och med ännu äldre).

Jim

Som jag skrev i ett svar på annat ställe i tråden, just nu fungerar det felfritt. Det gjorde det för ett par dagar sedan också.
Fungerade det i plankvisning på din telefon igår t ex? Det gjorde det inte på min.

Det du skriver ang Postvagnen tar jag i s f som bevis att felet ligger i forumet. Om versionen gör att forumet inte fungerar på nya telefoner är det ju en brist i forumet. Antingen får Google anpassa sig till Järnvägshistoriskt Forum eller tvärtom.
Jim

Problem på min Android

av Rolf Nordin, Saturday, May 20, 2017, 17:20 (2494 dagar sedan) @ Jim Hansson

När jag går in på detta forum med min Androidtelefon i plankvisning får jag sedan någon vecka bara upp de allra första inläggen. I tabellvisning fungerar det. Postvagnen fungerar däremot helt utan anmärkning.
Jim

Ursäkta... :-) Vad är "plankvisning"? Har Android min i min lur. Visningen ser lite "skum" ut om en trådrubrik är för lång och bryts då av tabellen till höger. Eller är jag ute och vimsar ...? På Postvagnen ser det ut att vara ok. Men å andra sidan är väl detta inte något stort problem ... Allt är ju läsbart.

Problem på min Android

av Jim Hansson, Saturday, May 20, 2017, 17:35 (2494 dagar sedan) @ Rolf Nordin

När jag går in på detta forum med min Androidtelefon i plankvisning får jag sedan någon vecka bara upp de allra första inläggen. I tabellvisning fungerar det. Postvagnen fungerar däremot helt utan anmärkning.
Jim


Ursäkta... :-) Vad är "plankvisning"? Har Android min i min lur. Visningen ser lite "skum" ut om en trådrubrik är för lång och bryts då av tabellen till höger. Eller är jag ute och vimsar ...? På Postvagnen ser det ut att vara ok. Men å andra sidan är väl detta inte något stort problem ... Allt är ju läsbart.

Plankvisning är den visning man får när man klickar på plankvisning, d v s alternativet till tabellvisning. Plankvisning är väl den visningen man får om man inte aktivt valt tabellvisning.

Jo, problemet är mycket stort då bara de första inläggen syns. Hur många varierar. Just i skrivande stund fungerar det felfritt, men om några timmar (imorgon, kanske) kommer bara det första inlägget synas och resten kommer inte tillbaka. Sedan problemet började, för ett var veckor sedan, har det hänt en gång tidigare att det fungerat felfritt.
Jim

Problem på min Android

av Rolf Nordin, Saturday, May 20, 2017, 18:11 (2494 dagar sedan) @ Jim Hansson

Förstår nada! Hoppar av denna tråd!

Problem på min Android – forumets svenska översättning?!

av Arne, Sunday, May 21, 2017, 00:38 (2494 dagar sedan) @ Jim Hansson

När jag går in på detta forum med min Androidtelefon i plankvisning får jag sedan någon vecka bara upp de allra första inläggen. I tabellvisning fungerar det. Postvagnen fungerar däremot helt utan anmärkning.
Jim


Ursäkta... :-) Vad är "plankvisning"? Har Android min i min lur. Visningen ser lite "skum" ut om en trådrubrik är för lång och bryts då av tabellen till höger. Eller är jag ute och vimsar ...? På Postvagnen ser det ut att vara ok. Men å andra sidan är väl detta inte något stort problem ... Allt är ju läsbart.


Plankvisning är den visning man får när man klickar på plankvisning, d v s alternativet till tabellvisning. Plankvisning är väl den visningen man får om man inte aktivt valt tabellvisning.

Jag förstår inte heller uttryck som '[i][color=#009]plankvisning[/color][/i]' etc.! Går man in på sidan med den svenska översättningen av olika forumuttryck som finns på [color=#009][i]My little forums[/i][/color] sajt så finns där den engelska originaltexten till version 2.3 översatt till svenska av signaturen 'Rövarn', (se denna länk '[link=http://mylittleforum.net/localization-wiki/doku.php?id=2.3:swedish.lang]svensk språkversion[/link]').

Det låter inte riktigt förtroendeingivande med det översättarnamnet och lusläser man sedan den anpassade svenska versionen så är det mycket som man inte förstår. Eftersom det sades efter forumproblemen här för en tid sedan att man skulle se över de svenska orden i MLF:s programvara så att de olika 'knapparna' i forumet skulle få lämplig utformning så är det nog hög tid att ändra konstiga texter som denna '[color=#009][i]Visar forumet som plankister inte vill[/i][/color]'. Och varför heter '[color=#009][i]Bokmärken[/i][/color]' i listen längst uppe t.h. '[color=#366][i]Bookmarks[/i][/color]' i den svenskanpassade versionen?


Jo, problemet är mycket stort då bara de första inläggen syns. Hur många varierar. Just i skrivande stund fungerar det felfritt, men om några timmar (imorgon, kanske) kommer bara det första inlägget synas och resten kommer inte tillbaka. Sedan problemet började, för ett var veckor sedan, har det hänt en gång tidigare att det fungerat felfritt.
Jim

Problem på min Android – forumets svenska översättning?!

av Överkörmästaren, Sunday, May 21, 2017, 15:00 (2494 dagar sedan) @ Arne

Det är ingen otydlig kritik du kommer med mot den/dem som sköter det här forumet. Du hade ju kunnat skriva det som hjälpsamma förbättringsförslag, i stället för att döma ut det som slarv. Du har kanske missat att hela forumprogrammet nyligen fick bytas ut, och att det tydligt annonserades att översättningen inte riktigt skulle hinnas med, men du kan ju ändå ha lite tålamod med en ideell verksamhet.

Du skulle ju även kunna hänga på andra forum (eller du kanske föredrar "fora"[b][/b]) i stället, där du är mer nöjd med översättningarna om det nu är sådana saker du tycker är viktiga fastän själva forumet egentligen handlar om något helt annat, som du bara förefaller marginellt intresserad av.

Problem på min Android – forumets svenska översättning?!

av Kanal C, Sunday, May 21, 2017, 17:24 (2493 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det är ingen otydlig kritik du kommer med mot den/dem som sköter det här forumet. Du hade ju kunnat skriva det som hjälpsamma förbättringsförslag, i stället för att döma ut det som slarv. Du har kanske missat att hela forumprogrammet nyligen fick bytas ut, och att det tydligt annonserades att översättningen inte riktigt skulle hinnas med, men du kan ju ändå ha lite tålamod med en ideell verksamhet.

Du skulle ju även kunna hänga på andra forum (eller du kanske föredrar "fora"[b][/b]) i stället, där du är mer nöjd med översättningarna om det nu är sådana saker du tycker är viktiga fastän själva forumet egentligen handlar om något helt annat, som du bara förefaller marginellt intresserad av.

:-D

Problem på min Android – historien bakom synpunkterna

av Arne, Sunday, May 21, 2017, 17:36 (2493 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det är ingen otydlig kritik du kommer med mot den/dem som sköter det här forumet. Du hade ju kunnat skriva det som hjälpsamma förbättringsförslag, i stället för att döma ut det som slarv. Du har kanske missat att hela forumprogrammet nyligen fick bytas ut, och att det tydligt annonserades att översättningen inte riktigt skulle hinnas med, men du kan ju ändå ha lite tålamod med en ideell verksamhet.

Du skulle ju även kunna hänga på andra forum (eller du kanske föredrar "fora"[b][/b]) i stället, där du är mer nöjd med översättningarna om det nu är sådana saker du tycker är viktiga fastän själva forumet egentligen handlar om något helt annat, som du bara förefaller marginellt intresserad av.

Jag är uppriktigt ledsen för att mitt inlägg här i tråden har missuppfattats! Och om någon person har känts sig personligt kritiserad så ber jag oförbehållsamt om ursäkt! Det har alltså inte varit meningen att kritisera detta fina järnvägshistoriska forum och dess ideellt arbetande funktionärer på något sätt.

Vad jag däremot tidigare skrev här i tråden var en recension av My little forum och dess programvara. Jag har alltså några synpunkter på den översättning av MLF version 2.3 till svenska som man kan läsa om på forumprogrammets, alltså MLF:s egen hemsida. Den översättningen är ju gjord av andra än vårt forums funktionärer. Men dessvärre hänger då My little forums svenska översättningar med till alla som använder sig av just den här programvaran.

Det innebär dock på inget sätt en kritik av det svenska järnvägshistoriska forumets funktionärer! Men när man sedan i sinom tid får tid för att lokalt anpassa den svenska textfilen, som erbjuds gratis av de ansvariga personerna bakom forumprogramvaran My little forum, så kan det kanske vara läge att finjustera en del ord och meningar. Som framgår av den här tråden finns det ju även andra forumskribenter som inte förstår vissa uttryck i programvaran.

Problem på min Android – historien bakom synpunkterna

av Göran B, Monday, May 22, 2017, 19:17 (2492 dagar sedan) @ Arne

Den översättning som används i Postvagnen och i den tidigare versionen i detta forum är gjord av undertecknad.
När uppgradering skedde av forumet med kort varsel så användes istället MLFs egen översättning som jag anser har stora brister.
Vid tillfälle tänker jag därför göra om översättningen och återställa till den tidigare översättningen. Jag har dock begränsat med tid för sådant och forumet fungerar ju trots allt med den något sämre översättningen.

Göran

Problem på min Android

av danielb987, Saturday, May 20, 2017, 22:38 (2494 dagar sedan) @ Jim Hansson

När jag går in på detta forum med min Androidtelefon i plankvisning får jag sedan någon vecka bara upp de allra första inläggen. I tabellvisning fungerar det. Postvagnen fungerar däremot helt utan anmärkning.
Jim

Har du möjlighet att ta en skärmdump när det här problemet uppkommer? Vilken webbläsare använder du i Android? På min Samsung-mobil har jag både Samsungs egen webbläsare och Chrome.

Prova gärna också om det fungerar på det här forumet:
http://mylittleforum.net/forum/

Det är diskussionsforumet för själva programvaran. Om felet även finns där, och du har möjlighet att ta en skärmdump när felet finns, så blir det lättare för utvecklarna bakom forumet att felsöka.

Det är också skumt att felet kommer ibland. Om jag förstår dig rätt så varar felet någon vecka och sedan plötsligt försvinner det?

Med vänlig hälsning
Daniel

Problem på min Android

av danielb987, Tuesday, May 23, 2017, 14:16 (2492 dagar sedan) @ Jim Hansson

När jag går in på detta forum med min Androidtelefon i plankvisning får jag sedan någon vecka bara upp de allra första inläggen. I tabellvisning fungerar det. Postvagnen fungerar däremot helt utan anmärkning.
Jim

Hej,

Det här är en bugg i webbläsaren Chrome för Android.

Jämför följande två sidor:
http://mjtrafik.se/test_jvmv_a.html
http://mjtrafik.se/test_jvmv_b.html

Den första sidan har buggen på min mobiltelefon (Samsung Galaxy S4). Den andra sidan har det inte. Skillnaden mellan dessa två sidor är ETT ascii-tecken på rad 112 i källkoden.

I slutet på raden på första sidan står texten "Anslagsla, resor mm".
I slutet på raden på andra sidan står texten "Anslagsa, resor mm".

Jag har testat några olika alternativ och det har alltså inte med HTML-koden eller CSS-koden att göra, utan en vanlig bokstav till eller från orsakar problemet.

Om någon har koll på hur man rapporterar buggar i Chrome så får ni gärna göra det och ni får gärna hänvisa till dessa två sidor. Jag släpper det nu eftersom felet inte har med forumet att göra utan med Chrome.

Med tanke på buggens art är det mycket möjligt att ni inte får upp buggen på dessa två sidor. Men bilden nedan visar hur det ser ut i mobilen.

Med vänlig hälsning
Daniel

[img]http://mjtrafik.se/bugg.png[/img]

Problem på min Android

av K Lemming, Tuesday, May 23, 2017, 15:17 (2492 dagar sedan) @ danielb987

Kan knappast vara Chrome relaterat då jag får samma fel med Firefox i min Androidtelefon.

Problem på min Android

av danielb987, Tuesday, May 23, 2017, 15:57 (2491 dagar sedan) @ K Lemming

Kan knappast vara Chrome relaterat då jag får samma fel med Firefox i min Androidtelefon.

Tro vad du vill. Jag har 20 års erfarenhet av att skriva datorprogram. Jag har studerat HTML-sidan i en hex-editor och jag har två i stort sett identiska HTML-sidor där den ena fungerar och den andra inte fungerar. Enda skillnaden är att jag lägger till ETT ascii-tecken i den ena HTML-filen och då kommer buggen.

Webbläsaren Chrome är till största delen Open Source i form av Chromium projektet. Det innebär att vem som helst kan ladda hem källkoden till Chromium och se hur det fungerar.

Webbläsaren Firefox är i sin helhet Open Source. Liksom med Chromium kan vem som helst ladda ner källkoden till Firefox.

Det innebär att om Firefox gör något bra så kan Chromium-projektet (och därmed Chrome) integrera det i sin webbläsare.

Och om Chromium gör något bra så kan Firefox integrera det i sin webbläsare.

Observera att jag inte vet var buggen finns, men buggen uppkommer vid ett mycket udda tillfälle, när man lägger till ett enstaka tecken i koden. Att det är så är per definition en bugg. Webbläsare ska vara deterministiska, dvs att om man bara ändrar själva texten mellan HTML-taggarna och inte ändrar själva HTML-taggarna eller CSS-koden så ska inte utseendet på sidan förändras.

Med vänlig hälsning
Daniel

Problem på min Android

av ztenlund, Tuesday, May 23, 2017, 16:34 (2491 dagar sedan) @ danielb987

Nu får jag nog protestera lite, för det är i grunden ingen skillnad på de två sidorna. Om jag upprepar precis samma test jag gjorde tidigare direkt i själva forumet på dina två sidor, med Firefox på en vanlig Windowsburk, och trycker ihop fönstret så uppträder precis samma fenomen på båda två. Den enda skillnaden är att det händer vid en lite smalare bredd* på den du anser inte trigga buggen i Chrome. Om jag istället testar i telefonen så har du fått fenomenet att uppträda även med den bredd på skärmen min telefon har (men alla trådar finns, fast man får bläddra ned under sidospalten). Likaledes så "löser" det problemet att lägga telefonen i landskapsläge, vilket jag ju föreslog tidigare att Jim kunde testa för att komma runt problemet.

Tillägg: IE11 beter sig precis likadant och den delar knappast källkod med Chrome och Firefox.

*Vi pratar ett mindre antal pixlar.

Problem på min Android

av danielb987, Tuesday, May 23, 2017, 16:45 (2491 dagar sedan) @ ztenlund

Aha, då förstår jag vad som sker. :)
Jag hade inte förstått ditt inlägg helt och fullt.

Då är alltså problemet att när fönstret är för smalt så hamnar trådarna under rutan till höger och då får man bläddra ner på sidan. Eller som du skriver lägga telefonen i landskapsläge.

Med vänlig hälsning
Daniel

Problem på min Android

av K Lemming, Tuesday, May 23, 2017, 18:03 (2491 dagar sedan) @ ztenlund

Upptäckte precis nu detsamma som dig, med telefonen liggande (landskapsläge) så försvinner fenomenet. Så det verkar som att en allt för lång rubrik och/eller lång och därmed bred tråd triggar fenomenet.

Dom två exempellänkarna i Daniels tidigare inlägg ser helt identiska och korrekta ut på min telefon oavsett vilket håll jag har telefonen.

Problem på min Android - Jag har upptäckt ...

av Jim Hansson, Tuesday, May 23, 2017, 19:05 (2491 dagar sedan) @ Jim Hansson

Jag har upptäckt att resten av inläggen inte alls försvinner. De finna bara längre ner på sidan där "senaste inlägg"-kolumnen slutar. Så det som behövs är att man skrollar lite neråt.
Jim