Helt rätt - det var VB-Devan, som bodde hos RB i många år...
Den hade t o m haft några års sen reguljär tjänst i Östergötland. Den inregistrerades som SJ trafikfordon 1952, för att bli "lokomotor" på Arkösundsbanan. Lokalgodstågen
där - 7765/7766 - hade dittills körts med ånglok sex dagar/vecka, men trafiken föll. Från årets tågplaneskifte 15 juni fick 872 ta över, nu tre dagar i veckan (MOF). Högsta tillåten vagnvikt 100 ton.
1957 kom nästa förändring: 7765/66 vändes nu i Östra Husby, banans största mellanstation. Framgick bara behovsvis till Arkösund, som 7767/68. Z4p insattes på
turen och fick ta samma vagnvikt (100 ton).
Styckegodset var än kvar på tåg: Svelast stora intåg på Norrköpingssmalspåret kom först året därpå. Nu insattes en YFo5p på Akd i middagstågparet 227-228. På morgonen den gjort en vända på Finspång i 1602-1601 p g a mycket ilgods där.
Godsupplägget på Akd förblev oförändrat banans tre sista år.
Också på dåvarande danska privatbanor kunde de små Triangel-motorvagnarna någon
gång användas som "lokomotorer". Sedan persontrafiken övergått till rälsbuss.
Var det få vagnar sparade man bränsle gentemot det ordinära dieselloket.