SJK-resa, Stockholm Ö-Hallstavik, 11/2-67 ( 7 bilder) (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Wednesday, May 24, 2017, 11:35 (2501 dagar sedan)

En resa min bror Björn var med på, en del bilder är tagna på okänd plats. Eventuell text under bild.
[image]
[image]
Plats okänd.[image]
Plats okänd.
[image]
[image]
[image]
[image]
Plats okänd.

Bilder på alla lokomotorer som var framkörda i Hallstavik denna dag finns här, http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

SJK-resa, Stockholm Ö-Hallstavik, 11/2-67 ( 7 bilder)

av Granis, Wednesday, May 24, 2017, 11:48 (2501 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Fr v skymtar huven på HB 5 "Acke" (ULJ-smeknamn), sedan "Dalahästen" HB 4 och så "Fölungen" HB 3. Beträffande loken/namnen/smeknamnen har frågan varit uppe förut på detta forum, och jag tror vi fick klarhet till slut. Eller?

/ L G ;-)

SJK-resa, Stockholm Ö-Hallstavik, 11/2-67 ( 7 bilder)

av 53 Wadsten, Wednesday, May 24, 2017, 12:19 (2501 dagar sedan) @ Ulfe

Sista bilden är tagen i Kårsta, det är säkert tågmöte på gång.

SJK-resa, Stockholm Ö-Hallstavik, 11/2-67 ( 7 bilder)

av John T, Wednesday, May 24, 2017, 12:31 (2501 dagar sedan) @ Ulfe

En resa min bror Björn var med på, en del bilder är tagna på okänd plats. Eventuell text under bild.

Fina bilder! Jag har kommenterat i bloggen, men jag nämner väl även här att bilden (som visas på bloggen) med T-semaforen är Sättraby och bilden under (också på bloggen) är Edsbro. Kårsta har Gustaf redan nämnt.

SJK-resa, Stockholm Ö-Hallstavik, 11/2-67 ( 7 bilder)

av Thomas Tell, Wednesday, May 24, 2017, 13:29 (2501 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Denna personvagn är någon av 909 eller 910. Vagnen har gasbelysningen kvar vilket 909 hade 1969.

[image]
Plats okänd.

Kåsta där en fd DEVA står på stickspåret vid magasinet.
/tell

SJK-resa, Stockholm Ö-Hallstavik, 11/2-67. DEVA i Kårsta?

av Leif B, Wednesday, May 24, 2017, 13:46 (2501 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Plats okänd.

Kårsta där en fd DEVA står på stickspåret vid magasinet.
/tell

Varifrån kom DEVA:n och vad användes den till på Roslagsbanan? Det har väl aldrig gått någon DEVA i trafik på SRJ, förutom "Grisen"?

SJK-resa, Stockholm Ö-Hallstavik, 11/2-67. DEVA i Kårsta?

av Lokf_RB, Wednesday, May 24, 2017, 14:25 (2501 dagar sedan) @ Leif B

Varifrån kom DEVA:n och vad användes den till på Roslagsbanan? Det har väl aldrig gått någon DEVA i trafik på SRJ, förutom "Grisen"?

Kan det vara den där "Gullhönan" från Västergötland som blev arbetsfordon på RB?

SJK-resa, Stockholm Ö-Hallstavik, 11/2-67. DEVA i Kårsta?

av Ola Almquist, Wednesday, May 24, 2017, 14:29 (2501 dagar sedan) @ Lokf_RB

Varifrån kom DEVA:n och vad användes den till på Roslagsbanan? Det har väl aldrig gått någon DEVA i trafik på SRJ, förutom "Grisen"?


Kan det vara den där "Gullhönan" från Västergötland som blev arbetsfordon på RB?

Nej. Sedenna tråd och länkarna i den.

M.v.h.
Ola

Motorvagn 14

av H Lundén, Thursday, May 25, 2017, 17:24 (2500 dagar sedan) @ Ola Almquist

Fotstegen på fronten på bilden i länken för snarare tanken till en elmotorvagn. Och hela fronten också förresten.
Det fanns ju en motorvagn nr. 14, som provisoriskt byggdes om till 1500 V. (med alla motorer seriekopplade?). Kan det vara den? Eller vad hände med den? Jag vill minnas att en vagn, som såg ut att vara den, länge stod uppställd invid väggen på de södra förråden i Mörby.

Motorvagn 14

av Ola Almquist, Thursday, May 25, 2017, 18:03 (2500 dagar sedan) @ H Lundén

Fotstegen på fronten på bilden i länken för snarare tanken till en elmotorvagn. Och hela fronten också förresten.
Det fanns ju en motorvagn nr. 14, som provisoriskt byggdes om till 1500 V. (med alla motorer seriekopplade?). Kan det vara den? Eller vad hände med den? Jag vill minnas att en vagn, som såg ut att vara den, länge stod uppställd invid väggen på de södra förråden i Mörby.

Nej, det är denna.
Glöm bildtexten, den är som vanligt när det gäller serie KDAJ uppåt väggarna.

M.v.h.
Ola

Motorvagn 14 - ja!

av Kurt G Möller, Thursday, May 25, 2017, 21:31 (2499 dagar sedan) @ Ola Almquist

Fotstegen på fronten på bilden i länken för snarare tanken till en elmotorvagn. Och hela fronten också förresten.
Det fanns ju en motorvagn nr. 14, som provisoriskt byggdes om till 1500 V. (med alla motorer seriekopplade?). Kan det vara den? Eller vad hände med den? Jag vill minnas att en vagn, som såg ut att vara den, länge stod uppställd invid väggen på de södra förråden i Mörby.


Nej, det är denna.
Glöm bildtexten, den är som vanligt när det gäller serie KDAJ uppåt väggarna.

Helt rätt - det var VB-Devan, som bodde hos RB i många år...

XFop 872

av Kjell Aghult, Friday, May 26, 2017, 05:49 (2499 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Helt rätt - det var VB-Devan, som bodde hos RB i många år...

Den hade t o m haft några års sen reguljär tjänst i Östergötland. Den inregistrerades som SJ trafikfordon 1952, för att bli "lokomotor" på Arkösundsbanan. Lokalgodstågen
där - 7765/7766 - hade dittills körts med ånglok sex dagar/vecka, men trafiken föll. Från årets tågplaneskifte 15 juni fick 872 ta över, nu tre dagar i veckan (MOF). Högsta tillåten vagnvikt 100 ton.

1957 kom nästa förändring: 7765/66 vändes nu i Östra Husby, banans största mellanstation. Framgick bara behovsvis till Arkösund, som 7767/68. Z4p insattes på
turen och fick ta samma vagnvikt (100 ton).

Styckegodset var än kvar på tåg: Svelast stora intåg på Norrköpingssmalspåret kom först året därpå. Nu insattes en YFo5p på Akd i middagstågparet 227-228. På morgonen den gjort en vända på Finspång i 1602-1601 p g a mycket ilgods där.

Godsupplägget på Akd förblev oförändrat banans tre sista år.

Också på dåvarande danska privatbanor kunde de små Triangel-motorvagnarna någon
gång användas som "lokomotorer". Sedan persontrafiken övergått till rälsbuss.
Var det få vagnar sparade man bränsle gentemot det ordinära dieselloket.

XFop 872

av Ola Almquist, Friday, May 26, 2017, 10:00 (2499 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Intressant. Särskilt att det gick YFo5p till Arkösund.
Bara för att hålla isär begreppen: Det var VB 403 (X3) som blev tjänstevagn och senare hamnade på Roslagsbanan. VB 404 (X4) blev XFop 872.

M.v.h.
Ola

XFop 872

av Kjell Aghult, Friday, May 26, 2017, 15:30 (2499 dagar sedan) @ Ola Almquist

Intressant. Särskilt att det gick YFo5p till Arkösund.
Bara för att hålla isär begreppen: Det var VB 403 (X3) som blev tjänstevagn och senare hamnade på Roslagsbanan. VB 404 (X4) blev XFop 872.

Tack för förtydligandet!
Enligt gammal notering (1958) lär ordinarie YFo5p ha varit 904. Reservhållningen vet
jag inget om. Kanske samordnad med den för UFo1p på Valdemarsvikslinjen?

YFo5p 904

av John T, Friday, May 26, 2017, 18:50 (2499 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Intressant. Särskilt att det gick YFo5p till Arkösund.
Bara för att hålla isär begreppen: Det var VB 403 (X3) som blev tjänstevagn och senare hamnade på Roslagsbanan. VB 404 (X4) blev XFop 872.


Tack för förtydligandet!
Enligt gammal notering (1958) lär ordinarie YFo5p ha varit 904. Reservhållningen vet
jag inget om. Kanske samordnad med den för UFo1p på Valdemarsvikslinjen?

Kul att få veta för oss på ULJ, som bevarar och sparsamt kör med YFo5p 904. Den kom till ULJ via en senare tillvaro som hjälpvagn i Rimbo.

XFop 872 OT danska privatbanor Triangelmotorvagnar

av -RB-, Friday, May 26, 2017, 14:33 (2499 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Flera danska privatbanor använde Triangelmotorvagnar i sina dagliga godståg in på 60 - och 70-talet .

Exempelvis SNNB som saknade lok , se tredje bilden :

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=114&lokid=57

Och VGJ (tidigare VaGJ) som nedlades 1972 , se de två översta bilderna :

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=18538

mvh Rolf Berg

XFop 872; mer OT om danska SNNB

av Kjell Aghult, Friday, May 26, 2017, 17:11 (2499 dagar sedan) @ -RB-

Flera danska privatbanor använde Triangelmotorvagnar i sina dagliga godståg in på 60 - och 70-talet .

Exempelvis SNNB som saknade lok , se tredje bilden :

Banan saknade diesellok. Men hade till nedläggningen 1966 kvar två ånglok:
Nr 3 och 5, axelföljd C, tillverkade av Maffei, München 1910. Jag minns svagt ett foto på något av dem i snöröjning vintern 1965-1966 (Som var svår också i Danmark).

Än mer sidospår: Av mina gamla danska privatbane-Säo kommer 1936 års Signalreglemente
från Stubbeköbing stn (Stationsnamnsstämpel använd). 1944 års Säkerhetsreglemente
däremot av okänd härkomst. Den kodifierar bl a dessa banors version av "§ 100" - dock införd redan i föregångaren 1936.

Båda reglementena gällde till 1975. Till synes utan ändringstryck!

Båda är köpta genom DJK 1968. Klubben höll sig påpassligt framme vid nedläggningar!

XFop 872; mer OT om danska SNNB

av -RB-, Friday, May 26, 2017, 18:53 (2499 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag uttryckte mig dumt - inga motorlok skulle det vara . SNNB ångloken hade reguljär användning i bettågen till sockerfabriken i Nykøbing Fl fram till 1961 då landsvägen helt tog över bettrafiken .

Om SNNB ångloken :

http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=114&lokid=49

http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=114&lokid=51

Men även andra danska privatbanor med (och utan) motor- och ånglok använde Triangelmotorvagnar i gods- och tjänstetåg samt som växellok . Och en blev (efter brand 1956) ombyggd till "lok" :

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=112&lokid=49

mvh Rolf Berg

Motorvagn 14 - ja!

av 53 Wadsten, Friday, May 26, 2017, 08:12 (2499 dagar sedan) @ Kurt G Möller

utmmed väggen till elförrådet i mörby.

Motorvagn 14

av Jan Frelin, Monday, May 29, 2017, 20:46 (2496 dagar sedan) @ H Lundén

Fotstegen på fronten på bilden i länken för snarare tanken till en elmotorvagn. Och hela fronten också förresten.

ASEA's motorvagnskorgar hade rätt mycket gemensamma drag oavsett om de var el- eller förbränningsmotordrivna.

DEVA i Kårsta?

av Granis, Thursday, May 25, 2017, 20:04 (2500 dagar sedan) @ Ola Almquist

Alla nummer i alla länkar och "trådar" gör mig förvirrad; men det är väl fd VB X 3, som sedan via WFJ hamnade hos SkLJ där den sedemera skadades svårt i en brand? Kanske rentav brann upp?

/ L G

SJK-resa, Stockholm Ö-Hallstavik, 11/2-67 ( 7 bilder)

av Rolf Segelström, Wednesday, May 24, 2017, 22:58 (2500 dagar sedan) @ Ulfe

Bilden i Rimbo. Växlare Matsson växlar Lennart Matsson,förare. Han var bror till Lasse Mattsson som körde sista ångtåget på 39 drs. Som jag jag nämnt tidigare. Huruvida vxl var släkt med förarana Lasse, Lennart vet jag inte.
Mvh, Roffe

SJK-resa, Stockholm Ö-Hallstavik, 11/2-67 ( 7 bilder)

av Richard Loe, Sunday, May 28, 2017, 19:23 (2497 dagar sedan) @ Ulfe

En resa min bror Björn var med på, en del bilder är tagna på okänd plats. Eventuell text under bild.

[image]

Detta är Edsbro, med stationshuset i bakgrunden och godsmagasinet till höger. Skolan ur bild till vänster. Brädhögarna ligger inne vid Pousettes.