Några VGJ vagnar (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Wednesday, May 24, 2017, 17:58 (2528 dagar sedan)

Hittade två intressanta bilder på Samlingsportalen

[image]

Vilka är de två enkla personvagnar som är avbildade?

Vidare fanns denna bild;

[image]

Vagnen är tydligen en av femton 3:e klassvagnar som levererades från Dortmund 1923 med nummer 1365 till 1379 för VGJ. Samtliga förstatligades och fick då littera Cp med nummer 363 till 377. Ett par frågor uppstår när jag studerar bilden. Liknande vagnar tillverkades 1914-16 av Kockums till VGJ (i serien 1033-1041), användes dessa vagnar som förebild vid beställningen/tillverkningen? 1923, åren efter kriget, var tysktillverkade vagnar ekonomiskt konkurrenskraftiga men fick vagnarna teakklädsel eller förenklad furuklädsel?

Ola Ahlström
Malmö

Några VGJ vagnar

av BJ, Wednesday, May 24, 2017, 18:28 (2528 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Egentligen ingen aning om vilken träklädsel vagnen har.
Men troligen så är det Teak då man tydligt ser skruvskallarna (mässingsskruvar)i rader på änden av vagnen. Brukar inte synas på målad furuklädsel.
BJ

Några VGJ vagnar

av Ola Ahlström, Wednesday, May 24, 2017, 19:00 (2528 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tog fram publikationen "Västergötlands-Göteborgs Järnvägars Vagnslista för år 1944" och där hittade jag följande;

Tre C-vagnar, nr 1531-1533, anges som "Vedtransportvagnar", kan detta vara vad vi ser i översta bilden?

Nedre bilden; De sex Kockumsvagnarna från 1914-16 anges här med littera C7 (nr 1034) resp C8 (nr 1035-1039). C8 vagnarna anges ha 40 sittplatser, längd över buffert på 11 meter samt axelavstånd på 6 meter. De tyskbyggda vagnarna från 1923 anges med littera C9 (nr 1365-1370) respektive C8 (Nr 1371-1379). De förstnämnda tyskvagnarna har 36 sittplatser medan de senare har 40 sittplatser, övriga mått tycks överensstämma med Kockumsvagnarna. Detta tyder på att Kockumsvagnarna är förebild till Tyskvagnarna, eller?

Ola Ahlström
Malmö

Några VGJ vagnar

av Ola Almquist, Wednesday, May 24, 2017, 19:23 (2528 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hittade två intressanta bilder på Samlingsportalen

[image]

Vilka är de två enkla personvagnar som är avbildade?

Jag tror att det är två vagnar ur serien 1272 - 1279. Litt C1? Se detta inlägg.

M.v.h.
Ola

Några VGJ vagnar

av Sune Nylén, Wednesday, May 24, 2017, 21:50 (2527 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bilden på den havererade vagnen är tagen uppe vid gasverket på Hultmans Holme.
Troligen på den tiden när slutstationen var Lilla Bommen.
I bakgrunden syns kran med kolskopa. Vagnen har tydligen fått axelbrott och inte kommit längre
:-) Sune

Några VGJ vagnar

av Sune Nylén, Wednesday, May 24, 2017, 21:54 (2527 dagar sedan) @ Ola Ahlström

På buffertplankan står det märkligt nog LSSJ. Kanske den varit inne för revision på den verkstaden. Det finns tillverkningsskyltar LSSJ verkstad.
:-) Sune

Några VGJ vagnar

av Sune Nylén, Thursday, May 25, 2017, 08:51 (2527 dagar sedan) @ Sune Nylén

LSSJ verkstad var väl den gamla benämningen på verkstaden i Skara.
VGJ hade ju sina lok och vagnverkstäder i Göteborg.
:-) Sune

Några VGJ vagnar

av Kent Lillfors, Saturday, May 27, 2017, 21:18 (2524 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Om nedre bilden!

Är väl enda gången som skylten
"Se upp för tåg" stämmer med
verkligheten

Kenta....:-)

Några VGJ vagnar under byggnad i Tyskland

av BD, Tuesday, May 30, 2017, 06:01 (2522 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vidare fanns denna bild;

[image]

Vagnen är tydligen en av femton 3:e klassvagnar som levererades från Dortmund 1923 med nummer 1365 till 1379 för VGJ. Samtliga förstatligades och fick då littera Cp med nummer 363 till 377. Ett par frågor uppstår när jag studerar bilden. Liknande vagnar tillverkades 1914-16 av Kockums till VGJ (i serien 1033-1041), användes dessa vagnar som förebild vid beställningen/tillverkningen? 1923, åren efter kriget, var tysktillverkade vagnar ekonomiskt konkurrenskraftiga men fick vagnarna teakklädsel eller förenklad furuklädsel?

Ola Ahlström
Malmö

[image]

Bilden påstås visa VGJ-vagnar under tillverkning i Tyskland.