Ombyggnader vid Kalmar Verkstad? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Friday, May 26, 2017, 09:59 (2498 dagar sedan)

Enligt boken "100 år på spår Kalmar, från Kalmar Verkstad till Bombardier Transportation" framgår på sidan 86 att efter ombyggnad av tre smalspåriga boggivagnar övergick man till ombyggnad av 2-axliga vagnar till att bli kombinerade person- och resgodsvagnar. Antalet 891 mm spårvidd ombyggda vagnar anges till 18 vagnar som ombyggdes mellan 1944 och 1955.

Jag undrar vilka dessa 18 vagnar var och i vilken omfattning dessa fick nya vagnskorgar.

OLa Ahlström
Malmö

Ombyggnader vid Kalmar Verkstad?

av Granis, Friday, May 26, 2017, 12:09 (2498 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Frågan har dryftats här tidigare, så svar borde kunna fås fram. Men man måste tänka på att det inte bara var 891 mm vagnar, utan även 1067 (CFt) som byggdes om. Dessutom gjordes väl dylika ombyggnader även på andra ställen, t ex vid hvst Åmål. Omfattningen på ombyggnaderna var dessutom olika. En del fick alltså helt nya "kantiga" korgar, andra enklare ombyggnader, typ inrättande av resgodsutrymme med sidodörr och ändrad/ borttagen inredning. Och var det bara tidsmässiga orsaker s a s; de enklare ombyggnaderna gjordes först och de mer omfattande sedan?

/ L G

Ombyggnader vid Kalmar Verkstad?

av Ola Almquist, Friday, May 26, 2017, 15:27 (2498 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Enligt boken "100 år på spår Kalmar, från Kalmar Verkstad till Bombardier Transportation" framgår på sidan 86 att efter ombyggnad av tre smalspåriga boggivagnar övergick man till ombyggnad av 2-axliga vagnar till att bli kombinerade person- och resgodsvagnar. Antalet 891 mm spårvidd ombyggda vagnar anges till 18 vagnar som ombyggdes mellan 1944 och 1955.

Jag undrar vilka dessa 18 vagnar var och i vilken omfattning dessa fick nya vagnskorgar.

OLa Ahlström
Malmö

Det var en bra fråga! Jag har inte tänkt på att antalet står i boken. Jag har inte mina anteckningar tillgängliga just nu men med hjälp av Stig Lundins sida går det att få fram en del uppgifter. Uppgifterna på sidan är ofullständiga och jag kan inte läsa Str 77 just nu men...

264 KV 1944
276 KV 1954?
277 KV 1944
278 KV 1944?
343
344
345
350 KV 1952
351 KV 1952
352 KV 1953
353 KV 1953
355 KV 1951
363 KV 1954
376
408 KV 1951
409 KV 1951
410 KV 1951

Summa 17 st. Jag har säkert missat någon.
350 - 353 fick med säkerhet nya korgar liksom 409. 264 är också en kandidat.

Det fanns också ECFt 299 - 305, ombyggda av KV 1944.
DF10p 396 och 399 fick ny korg i Åmål.
EC10p 270 byggdes om i Kalmar.
Beträffande boggivagnarna låter det litet med tre. Var byggdes i så fall övriga om? Gjorde Varberg sådana arbeten? Skickades någon 891-vagn till Ronneby? Jag tänker på t.ex. 650, 651, 687, 737, 743, 744, 835. ECop 737 byggdes om av KV 1946 enligt Stig Lundin.
Det fanns även några CFop (ECFob) varav 658 och 696 fick nya korgar på SJ-tiden. 684 vet jag inte mycket om.
CDFo10p 691 byggdes om flera gånger. Hur mycket var det kvar av den ursprungliga korgen?

M.v.h.
Ola

Ombyggnader vid Kalmar Verkstad?

av Thomas Tell, Friday, May 26, 2017, 19:06 (2498 dagar sedan) @ Ola Almquist

I Maltes listor jag fått kopior av från Weine Stenqvist är ombyggnadsdatum enligt följande.

264 KV 1944

501215

276 KV 1954?

470619 Cp

277 KV 1944

510713

278 KV 1944?

510122

343

501013

344

501019 DFp

345

541001

350 KV 1952 ny korg

520422

351 KV 1952 ny korg

520314

352 KV 1953 ny korg

530828

353 KV 1953 ny korg

530528

355 KV 1951

511220

363 KV 1954

1955

376

1955
381 530417 ny korg
390 1955

408 KV 1951

510713

409 KV 1951

510228

410 KV 1951

510620

350 - 353 fick med säkerhet nya korgar liksom 409. 264 är också en kandidat.

Det fanns också ECFt 299 - 305, ombyggda av KV 1944.

Ombyggda 440309, 440309,441026, 440901 o 440901

EC10p 270 byggdes om i Kalmar.

480212 sjukvagn tvåbädd.

Beträffande boggivagnarna låter det litet med tre. Var byggdes i så fall övriga om? Gjorde Varberg sådana arbeten? Skickades någon 891-vagn till Ronneby? Jag tänker på t.ex. 650, 651, 687, 737, 743, 744, 835. ECop 737 byggdes om av KV 1946 enligt Stig Lundin.

Bara tvåaxliga enligt "min lista".
/tell

Ombyggnader vid Kalmar Verkstad?

av Ola Almquist, Thursday, June 15, 2017, 23:48 (2478 dagar sedan) @ Thomas Tell

Nu har jag lyckats kolla upp detta. Alla årtal överensstämmer inte. Jag antar att det beror på att vagnarna byggts om flera gånger.

I Maltes listor jag fått kopior av från Weine Stenqvist är ombyggnadsdatum enligt följande.

264 KV 1944

501215

ECFp 1944 enligt Str 77

276 KV 1954?

470619 Cp

CFp 1954 enligt Str 77

277 KV 1944

510713

ECFp 1944 enligt Str 77

278 KV 1944?

510122

ECFp 1944 enligt Str 77

343

501013

DFp

344

501019 DFp

345

541001

Var redan CFp före ombyggnaden

350 KV 1952 ny korg

520422

351 KV 1952 ny korg

520314

352 KV 1953 ny korg

530828

353 KV 1953 ny korg

530528

355 KV 1951

511220

363 KV 1954

1955

1954 enligt Str 77 men det kan bero på årsskiftet

376

1955

1954 enligt Str 77 men det kan bero på årsskiftet

381 530417 ny korg

390 1955

1954 enligt Str 77 men det kan bero på årsskiftet

408 KV 1951

510713

409 KV 1951

510228

410 KV 1951

510620

350 - 353 fick med säkerhet nya korgar liksom 409. 264 är också en kandidat.

Det fanns också ECFt 299 - 305, ombyggda av KV 1944.

Ombyggda 440309, 440309,441026, 440901 o 440901

EC10p 270 byggdes om i Kalmar.

480212 sjukvagn tvåbädd.

Beträffande boggivagnarna låter det litet med tre.

Jag har kollat i boken och jag inser att jag tolkade det ursprungliga inlägget fel. Det var ombyggnaderna av ECFob 658, 684 och 696 1942 - 1943 som avsågs.

Var byggdes i så fall övriga om? Gjorde Varberg sådana arbeten? Skickades någon 891-vagn till Ronneby? Jag tänker på t.ex. 650, 651, 687, 737, 743, 744, 835. ECop 737 byggdes om av KV 1946 enligt Stig Lundin.

Bara tvåaxliga enligt "min lista".

Är med detta ett svar på min fråga om Ronneby?