Dibron?? (Fordon: lok)

av Staffan Eriksson, Friday, May 26, 2017, 21:07 (2520 dagar sedan)

I förarerapport från lok T21 67 står, tror jag, "lade jag dibron i mittenläge"

Har jag läst rätt när jag läst -dibron- och vad är det?

/Staffan E

Dibron - Bild

av HJP, Friday, May 26, 2017, 21:23 (2520 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

I förarerapport från lok T21 67 står, tror jag, "lade jag dibron i mittenläge"

Har jag läst rätt när jag läst -dibron- och vad är det?

/Staffan E

****
"Dibron", eller dibroventilen, är en kombinerad pådrag och lokbroms. Mycket praktisk.
Den sitter inanför sidofönstret vid förarbordet, med en spak inåt. När man vill köra, så för man spaken framåt. När man vill bromsa loket, så för man den bakåt. Vill man bromsa hela tåget, så finns en annan ventil, kallad K8.
Dibroventilen används vid växling och ensamt lok på linjen.
Dibroventiler finns på T21, T23 och V3.

[image]

Här en bild på T23 113. Dibroventilen är den som sitter längst till vänster, med en rund svart knopp. Den ser likadan ut på T21.I bildens högra kant, syns tågbromsen/förarventilen, K8.

Dibron??

av Olle Vinberg, Friday, May 26, 2017, 21:27 (2520 dagar sedan) @ HJP

PÅ Tp lok samt de snarlika T21 lok NBJ köpte in också.......

Olle

Dibron??

av HJP, Friday, May 26, 2017, 21:52 (2520 dagar sedan) @ Olle Vinberg

PÅ Tp lok samt de snarlika T21 lok NBJ köpte in också.......

Olle

****
Stämmer bra. T23 är ju, i grunden Tp, och NBJ-loken är väl, i prnicip, som T21.

Dibron??

av Martin Långström, Friday, May 26, 2017, 22:15 (2520 dagar sedan) @ HJP

PÅ Tp lok samt de snarlika T21 lok NBJ köpte in också.......

Olle

****
Stämmer bra. T23 är ju, i grunden Tp, och NBJ-loken är väl, i prnicip, som T21.

Tc, Z61, Z64, Z65 & Z67, samt diverse industrilok hade också dibroventil.

Z62 & Z63 hade nog också dibroventil, men där är jag väldigt osäker, så någon annan får bekräfta/förneka istället.

Dibron??

av Kjell Friberg, Saturday, May 27, 2017, 09:33 (2520 dagar sedan) @ Martin Långström

Jag har ett minne av att Z64 inte hade dibrokör-ventil från början utan denna sattes upp i samband med en av moderniseringarna, kanske när motorbyte skedde.

Rättad

Dibron??

av Martin Långström, Saturday, May 27, 2017, 11:49 (2519 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag har ett minne av att Z64 inte hade dibrokör-ventil från början utan denna sattes upp i samband med en av moderniseringarna, kanske när motorbyte skedde.

Rättad

Stämmer att dibron kom i samband med moderniseringen, men ungefär hälften av Z64 fick sin motor utbytt i moderniseringen och resten behöll den gamla motorn, så det hade inget med motorbytet att göra.

Dibron??

av Staffan Eriksson, Friday, May 26, 2017, 21:34 (2520 dagar sedan) @ HJP

Tack för det.
Men detta var med tåg på linjen.

Det är svårt att läsa kopior av handskrivna rapporter men här är vad jag fick ihop det till:


20 sept 1968;
Förarerapport lgt 9778 lok T21 67
Tåget kördes med full tågvikt, hastighetsväxel 80 km från Hoting och allt gick normalt
uppför backarna. Hydralens temp 90 grader. När lutningen började lade jag dibron
i mittläge och tåget fick rulla. Hydraloljans temperatur fortsatte att stiga trots rullning och
loket gick ryckigt. Det visade sig att hydralen drog trots dibron i mittläget och det gick ej
stänga av hydralen ens med manöverventilen. Tåget fastbromsades och fläkten
tvångsstyrdes. När temperaturen sjunkit lade jag in 50 km växel och fortsatte.
Det gick ej köra fortare än 40 km/h utan att ryckningarna uppstod i loket och
oljetemperaturen steg. Om endast momentomvandlaren användes gick det bra att köra
varför jag med 45 km hastighet körde fram till Dorotea. Lokc Sum informerades om felet.
Sedan vi så småningom enats om att felet troligen bestod i att styrkolv A ej tålde hög
oljetemp utan då fastnade i öppet läge fortsatte jag med enhet? 70 km och
höll ned oljetemperaturen under 60 grader. Loket gick då att köra normalt.

Dibron??

av Harald, Friday, May 26, 2017, 21:44 (2520 dagar sedan) @ HJP

I förarerapport från lok T21 67 står, tror jag, "lade jag dibron i mittenläge"

Har jag läst rätt när jag läst -dibron- och vad är det?

/Staffan E

****
"Dibron", eller dibroventilen, är en kombinerad pådrag och lokbroms. Mycket praktisk.

Där vill jag nog anmäla avvikande mening. D.v.s. dess funktion är ju praktisk, men placeringen var i alla fall inte bra på Nohabs eget växellok. När man hängde ut genom sidofönstret för att se växlaren hade man spaken bakom sig så att man fick sträcka armen bakåt för att manövrera den. Det var rätt obekvämt.

Dibron??

av HJP, Friday, May 26, 2017, 21:50 (2520 dagar sedan) @ Harald

I förarerapport från lok T21 67 står, tror jag, "lade jag dibron i mittenläge"

Har jag läst rätt när jag läst -dibron- och vad är det?

/Staffan E

****
"Dibron", eller dibroventilen, är en kombinerad pådrag och lokbroms. Mycket praktisk.


Där vill jag nog anmäla avvikande mening. D.v.s. dess funktion är ju praktisk, men placeringen var i alla fall inte bra på Nohabs eget växellok. När man hängde ut genom sidofönstret för att se växlaren hade man spaken bakom sig så att man fick sträcka armen bakåt för att manövrera den. Det var rätt obekvämt.

****
Det kan nog variera mellan olika förare, om man gillade den, eller inte. Vi har ju olika kroppsbyggnad, och står olika, när vi växlar. Jag tycker att T21 var mycket bra att som växellok, och känner många andra, som tycker likadant. Däremot är T44 felkostruerad för växling. Jag fick ont i axlarna, av dessa lok.

Dibron??

av Kurt G Möller, Friday, May 26, 2017, 21:51 (2520 dagar sedan) @ Harald

Lustigt att det aldrig gjordes ngt försök att konstruera om reglagen. Det borde ju ha varit en tacksam uppgift för nån fiffig konstruktör...

Finns det några bilder?

Dibron??

av HJP, Friday, May 26, 2017, 21:56 (2520 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Lustigt att det aldrig gjordes ngt försök att konstruera om reglagen. Det borde ju ha varit en tacksam uppgift för nån fiffig konstruktör...

Finns det några bilder?

****
För T44 gjordes en prototyp, som visade att det gick enkelt att ändra, till förarnas fördel. Men det gjordes aldrig. Med reservation, för de 10½ år som jag varit SJ-pensionär.
En bild på dibroventilen, har jag lagt in i mitt första inlägg.

Dibron?? Z64

av mormorsgruvan, Tuesday, May 30, 2017, 14:59 (2516 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Z64 hade ej dibro vid leveransen.
När skedde ombyggnad?

Dibron?? Z64

av Martin Långström, Tuesday, May 30, 2017, 20:13 (2516 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Z64 hade ej dibro vid leveransen.
När skedde ombyggnad?

På mitten av 70-talet så byggdes dom om. Bara en Z64 klarade sig från ombyggnad, men den såldes till Surahammars bruk innan ombyggnaden sattes igång.

Dibron??

av Olle Vinberg, Friday, May 26, 2017, 21:25 (2520 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Det ät det kombinerade gas och direkt-(lokbroms) broms-reglaget till loket. Finns en för förarbord A och en för förarbord B. I mittläge är varken broms eller transmission påverkad loket kan rulla fritt om man nyss fört handtaget framåt alltså "gasat". Från mittläget kan man sedan påverka lokets bromssystem och sätt an bromsen.

Hilsen

Olle

Dibron??

av Peter Flink, Friday, May 26, 2017, 22:02 (2520 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Det ät det kombinerade gas och direkt-(lokbroms) broms-reglaget till loket. Finns en för förarbord A och en för förarbord B. I mittläge är varken broms eller transmission påverkad loket kan rulla fritt om man nyss fört handtaget framåt alltså "gasat". Från mittläget kan man sedan påverka lokets bromssystem och sätt an bromsen.

Hilsen

Olle

Och inte att förglömma funktionen förarövervakning som också är inbyggd i reglaget, måste hållas nere när hydralväxeln är inkopplad annars töms huvudledningen och dieselmotorn stannar.

Dibron??

av HJP, Friday, May 26, 2017, 22:39 (2520 dagar sedan) @ Peter Flink

Det ät det kombinerade gas och direkt-(lokbroms) broms-reglaget till loket. Finns en för förarbord A och en för förarbord B. I mittläge är varken broms eller transmission påverkad loket kan rulla fritt om man nyss fört handtaget framåt alltså "gasat". Från mittläget kan man sedan påverka lokets bromssystem och sätt an bromsen.

Hilsen

Olle


Och inte att förglömma funktionen förarövervakning som också är inbyggd i reglaget, måste hållas nere när hydralväxeln är inkopplad annars töms huvudledningen och dieselmotorn stannar.

****
Yes, inte att förglömma. Man glömmer alltid något, när man beskriver en sak ;-)

Dibron??

av Stefan Skoglund, Friday, May 26, 2017, 23:29 (2520 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

I förarerapport från lok T21 67 står, tror jag, "lade jag dibron i mittenläge"

Har jag läst rätt när jag läst -dibron- och vad är det?

/Staffan E

OM du inte har tillgång till särtrycken så kan det även nämnas att förbindelsen till broms-apparaten och motorns pådrag är pneumatisk - ingen el här i varje fall.

Kan man köra Tp utan att ha någon ström/fungerande batteri/fungerande generator eller blir effekten samma som när man släpper dibroventilen utan att den är full-broms:läge (dvs att förareövervakningen griper in) ?

Dibron??

av Kjell Aghult, Saturday, May 27, 2017, 08:58 (2520 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

I förarerapport från lok T21 67 står, tror jag, "lade jag dibron i mittenläge"

Har jag läst rätt när jag läst -dibron- och vad är det?

Ordet tycks språkligt vara en hopdragning av "direktbroms- och körventil". "Dibrokörventil" står utskrivet i en gammal T 21-instruktion.

Dibron??

av Nils-Bertil, Thursday, June 01, 2017, 18:08 (2514 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Det är vårat lok som behandlas.
T21 67 finns hos SSJF i Strömsnäsbruk.
Startat och kört med lite på Tågsläppet.
Funkar bra.