Intressant med det här med Dibron(T-loken)! (Järnväg allmänt)

av Merlin, Sunday, May 28, 2017, 04:59 (2519 dagar sedan)

På vilka stationer växlades det med T21,T22 och T23 och vilka var placeringsnumren(Menar alltså vilka loknummer som växlades på dom olika stationerna)?

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av Kjell Aghult, Sunday, May 28, 2017, 09:36 (2519 dagar sedan) @ Merlin

På vilka stationer växlades det med T21,T22 och T23 och vilka var placeringsnumren(Menar alltså vilka loknummer som växlades på dom olika stationerna)?

Jag tror det kan vara svårt att utpeka bestämda lokindivider. Ofta låg tjänsten i ett
större omlopp, för att få lika slitage på maskinerna. Och kunde ibland avse bara
vissa timmar på dagen - annan tid tågtjänst.

Lokomotorerna var mer ortsbundna. Men också de roterade ofta i en grupp -
just för underhållets skull.

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av Cargoman, Sunday, May 28, 2017, 10:24 (2519 dagar sedan) @ Merlin

På vilka stationer växlades det med T21,T22 och T23 och vilka var placeringsnumren(Menar alltså vilka loknummer som växlades på dom olika stationerna)?

Jag körde T21 nr 70 och nr 73 på växlingen i Östersund med omnejd under åren 1980-1984. Mest i Lugnvik industriområde. Hade man tunga tankvagnar upp till Lugnvik (en bit på Inlandsbanan) var det 50-växeln som gällde.

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av Staffan Eriksson, Sunday, May 28, 2017, 13:46 (2519 dagar sedan) @ Cargoman

Numren 65 - 68 verkar vara de lok som användes i linjetjänst från Östersund till Storuman under 60-talet. Troligen även på Sveg och som växellok i Östersund där inte Ub tog sig fram.

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av Kurt G Möller, Sunday, May 28, 2017, 16:30 (2519 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Numren 65 - 68 verkar vara de lok som användes i linjetjänst från Östersund till Storuman under 60-talet. Troligen även på Sveg och som växellok i Östersund [b]där inte Ub tog sig fram.[/b]

Spännande kommentar, det där! Vad menar du EGENTLIGEN??

Eller handlar det bara om delvis brist på kontaktledning!!??

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av H Lundén, Sunday, May 28, 2017, 17:11 (2519 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Eller handlar det bara om delvis brist på kontaktledning!!??

Jo, Ub-loken behövde kontaktledning för att ta sig fram. Däremot var räls inte lika viktigt. En gång, på Kungsbron och på väg tillbaka från lunch, fick jag se en Ub stå med alla sex hjulen i makadamen. Och i hytten stod en man, som glatt tog upp strömavtagaren och körde fram loket till växeln, där han med domkrafter kunde lyfta upp loket på rälsen igen.

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av -ch-, Sunday, May 28, 2017, 18:12 (2519 dagar sedan) @ H Lundén

Eller handlar det bara om delvis brist på kontaktledning!!??


Jo, Ub-loken behövde kontaktledning för att ta sig fram. Däremot var räls inte lika viktigt. En gång, på Kungsbron och på väg tillbaka från lunch, fick jag se en Ub stå med alla sex hjulen i makadamen. Och i hytten stod en man, som glatt tog upp strömavtagaren och körde fram loket till växeln, där han med domkrafter kunde lyfta upp loket på rälsen igen.

De hade tur med återledningen då...

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av Staffan Eriksson, Sunday, May 28, 2017, 17:32 (2519 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Numren 65 - 68 verkar vara de lok som användes i linjetjänst från Östersund till Storuman under 60-talet. Troligen även på Sveg och som växellok i Östersund [b]där inte Ub tog sig fram.[/b]


Spännande kommentar, det där! Vad menar du EGENTLIGEN??

Eller handlar det bara om delvis brist på kontaktledning!!??

Vad jag menar?
Det fanns väl ställen runt Östersund där det inte fanns kontaktledning.
Jag tvivlar på att man satte Ub på sån växling.

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av Cargoman, Sunday, May 28, 2017, 18:14 (2519 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Numren 65 - 68 verkar vara de lok som användes i linjetjänst från Östersund till Storuman under 60-talet. Troligen även på Sveg och som växellok i Östersund där inte Ub tog sig fram.


Spännande kommentar, det där! Vad menar du EGENTLIGEN??

Eller handlar det bara om delvis brist på kontaktledning!!??


Vad jag menar?
Det fanns väl ställen runt Östersund där det inte fanns kontaktledning.
Jag tvivlar på att man satte Ub på sån växling.

Det stämmer.
Vi körde upp släpor med Ub till övre bangården i Östersund, men vad jag minns var det inte kontaktledning till alla spår där. Åtminstone inte på 1980-talet.
Även vissa andra spår vid stationsområdet i Östersund, ner mot Storsjön (och f d huvudverkstaden) var utan kontaktledning.

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av HJP, Sunday, May 28, 2017, 12:18 (2519 dagar sedan) @ Merlin

På vilka stationer växlades det med T21,T22 och T23 och vilka var placeringsnumren(Menar alltså vilka loknummer som växlades på dom olika stationerna)?

****
T23 113, tror jag var i Hagalund, hela sin tid. En period fanns även T23 126 där.
Hagalund hade flera T21:or. Bl.a. 102, 106, 107 och 110 fanns där, samt ett par medtvåsiffigt nummer.

T31 ?

av mormorsgruvan, Tuesday, May 30, 2017, 14:56 (2517 dagar sedan) @ HJP

Hade dessa lok dibro ?

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av Jan Frelin, Monday, May 29, 2017, 20:25 (2518 dagar sedan) @ Merlin

När jag bodde i Kallhäll 1990 kom en T21 dit regelbundet för att växla vagnar med returpapper. Tyvärr vet jag inte vilken.

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av HJP, Tuesday, May 30, 2017, 13:02 (2517 dagar sedan) @ Jan Frelin

När jag bodde i Kallhäll 1990 kom en T21 dit regelbundet för att växla vagnar med returpapper. Tyvärr vet jag inte vilken.

****
Det var troligen olika varje gång. Hade du fört anteckningar om det, så hade du nog fått ihop alla som fanns i Hagalund ;-)

Intressant med det här med Dibron(T-loken)!

av Åke C., Wednesday, May 31, 2017, 00:16 (2516 dagar sedan) @ Merlin

På vilka stationer växlades det med T21,T22 och T23 och vilka var placeringsnumren(Menar alltså vilka loknummer som växlades på dom olika stationerna)?

I Skövde växlade T21 87 och T 21 79 på 1970-talet. Under hur många år minns jag inte men det var länge.