Släktforskning stinsar bakgrund (Järnvägspersonal)

av mormorsgruvan, Wednesday, May 31, 2017, 10:44 (2521 dagar sedan)

I Sverige finns fler släktforskare än järnvägsforskare (tyvärr).
Finns det någon som kartlagt alla Sveriges stinsar vad fadern hade för yrke?
Statistik önskas.

Släktforskning stinsar bakgrund

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 31, 2017, 11:04 (2521 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Är du medveten om hur många tusen Stinsar det funnits i Sverige genom åren?!?

Släktforskning stinsar bakgrund

av Sune Nylén, Wednesday, May 31, 2017, 11:57 (2521 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ja, men han vill ju bara leda och fördela arbetet,samt invänta resultatet. :-D
Skulle för övrigt inte förvåna mig om någon stolle har ägnat tid på att hålla koll på detta. :-D Sune

Släktforskning stinsar bakgrund

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 31, 2017, 12:44 (2521 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har gjort detta för all TGOJ trafik- och Maskinpersonal, så jag vet vilka mängder det rör sig om!

Att leda och fördela arbetsuppgifterna är ju lätt samt tala om var källorna finnes, sedan kommer själva letandet!

Släktforskning stinsar bakgrund

av Överkörmästaren, Wednesday, May 31, 2017, 19:50 (2521 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag har gjort detta för all TGOJ trafik- och Maskinpersonal, så jag vet vilka mängder det rör sig om!

Att leda och fördela arbetsuppgifterna är ju lätt samt tala om var källorna finnes, sedan kommer själva letandet!

Men vänta nu! Om du redan har gjort detta för hela TGOJ så sitter du ju på en statistisk guldgruva! Då kan man ju t ex göra ett slumpmässigt urval bland stinsarna, jag förutsätter att frågan rör "äkta stinsar" och inget annat.

Släktforskning stinsar bakgrund

av mormorsgruvan, Wednesday, May 31, 2017, 14:56 (2521 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag är medveten om att det funnits många stinsar.
Men...släktforskning kring 1800-talets slut och 1900-talets början går otroligt snabbt idag.På grund av databaserna Sveriges befolkning år xxxx. Det är inte som för 40 år sedan.
På en arbetsdag skulle jag kunna leta upp fadern till flera hundra stinsar.

Släktforskning stinsar bakgrund

av Rolf Nordin, Wednesday, May 31, 2017, 15:09 (2521 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur skulle det gå till? Inte på någon av "Sveriges Befolkning yyyy" eller "Dödboksskivan" framgår titel eller yrke!

[EDIT] Rättar mig själv. På Riksarkivet/SVAR:s "Digitala forskarsalen", Folkräkningar går det att göra fritextsökningar (ex.vis på titel/yrke). Men uj vilket jobb ...!

Släktforskning stinsar bakgrund

av Anders Sandgren, Wednesday, May 31, 2017, 13:16 (2521 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag kan bidra med en...
Erik E Grahn (f1894) som var i Smygehamn 1950-54 och Solberga 1955-59 (pension). Han var före 1950 kontorist på kontrollkontoret i Stockholm men började sin karriär som stationskarl i Nässjö. Fadern Robert Johansson Grahn (1853-1936) var stationskarl i Nässjö 1880-ca1918, enligt släkten bromsarbas. Erik var född på Sikudden i Nässjö, dvs de persoalbostäder som revs i början av 1900-talet för att ge plats åt en utökad bangård. Eriks lillebror Eskil (1900-1977) var min morfar. Varken ha eller någon av de andra syskonen jobbade inom järnvägen.

Släktforskning stinsar bakgrund - kommentar

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, May 31, 2017, 13:49 (2521 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I Sverige finns fler släktforskare än järnvägsforskare (tyvärr).
Finns det någon som kartlagt alla Sveriges stinsar vad fadern hade för yrke?
Statistik önskas.

Du använder ordet tyvärr för att indikera att antalet järnvägsforskare är lågt. Min uppfattning är att det inte är det som är problemet. Det stora problemet är att den absoluta majoriteten av järnvägsforskare endast forskar för den egna byrålådan, och aldrig publicerar det man har kommit fram till. Det är min maggropskänsla att det är oerhört mycket kunskap som försvinner i och med att den äldre generationen järnvägsintresserade dör ut. Hur fångar vi upp denna kunskap innan det är för sent? Kan vi göra något aktivt för att förmå forskarna att dokumentera och lämna över sin kunskap?

Släktforskning stinsar bakgrund - kommentar

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 31, 2017, 14:17 (2521 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Helt riktigt, så är det tyvärr!
Tänk om fler kunde samarbeta och publicera sina resultat tillsammans för att sprida de kunskaper man fått fram till en bredare publik!
Vi är många som är intresserade av järnvägshistoria som finnes i olika arkiv och byrålådor!

Släktforskning stinsar bakgrund Stins eller tkl?

av Lennart Fransson, Wednesday, May 31, 2017, 18:31 (2521 dagar sedan) @ mormorsgruvan

När jag läser blir jag fundersam:

Är det enbart Stinsar du är ute efter, eller handlar det om samtliga genom åren som med (eller utan) rött band i mössan och kanske med signalstav i handen av lokalbefolkningen kallats för stins trotts att de verkligen inte varit det?

Släktforskning stinsar bakgrund

av Rasmus Axelsson, Wednesday, May 31, 2017, 22:55 (2521 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I Sverige finns fler släktforskare än järnvägsforskare (tyvärr).
Finns det någon som kartlagt alla Sveriges stinsar vad fadern hade för yrke?
Statistik önskas.

Det finns pärmar med register över en del stationsföreståndare hos Sveriges järnvägsmuseum I Gävle samt vissa uppgifter hos framlidne Stig Lundins sidor.

Släktforskning stinsar bakgrund

av Lars Ågren, Friday, June 02, 2017, 10:38 (2519 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Detta med stationsinspektorer och stationsmästare är ett intressant ämne. På många ställen i litteraturen och historiska handlingar stöter man på dem. I olika banhistoriker finns namnförteckningar på dem på den banans stationer. Men visst skulle det vara bra om det fanns samlade uppgifter och då inte bara namn utan även personliga data, tillträdesdatum för olika tjänster, namn på föräldrar, hustrur och barn. Det är säkert ett omfattande arbete. Men det finns nog också mycket som redan är framtaget hos olika forskare (men med stor risk att försvinna vid dödsfall). Men kan man göra ett forskningsprojekt med flera forskare och som leds av någon professionell forskare och där allt sker i regi/överinseende av Järnvägsmuseum och/eller Järnvägsmusei Vänner?

Materialet är stort (vid SJ har funnits cirka 85 stationsinspektorer med efternamn på A) och kan därför delas upp i delprojekt, t ex stationsinspektorer vid SJ, stationsmästare vid SJ, större enskilda järnvägar var för sig o s v.

Är det möjligt? Finns intresse? Ett ordentligt genomfört arbete skulle säkert ha ett kulturellt intresse.