Ytong lok Z65 vad hände sen ?

av Pelle i Västerås, Wednesday, May 31, 2017, 18:12 (2515 dagar sedan) @ Stellan Clausen

Jag har för mig att det blev Tillberga verkstadens växellok med "hardy"?? bakom spakarna.
Växlade lite med det lite då och då när man hade en Tillberga tur. det fans även koppelvagnar till X1 / X10 som vi använde. :-)

Ytong lok Z65 vad hände sen ?

av Kjell Aghult, Thursday, June 01, 2017, 05:04 (2514 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Loket rulla som ny 1964 hos Ytong tills det såldes 1983...

Den överensstämde inte helt med SJ Z 65 och ansågs mindre lämplig för omloppskörning. Den avsås först sökas såld till någon annan industri, med bedömt marknadsvärde ca 200 000:- (Enligt SCB allmänna Prislathund drygt dubbla beloppet i dag), Med placeringen som internt verkstadslok kunde den dock hållas i "kort tygel".
.

Ytong lok Z65 vad hände sen ?

av Stellan Clausen, Thursday, June 01, 2017, 06:47 (2514 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tack för era svar "Pelle i Västerås""Rasmus Axelsson""Kjell Aghult" :-)

Ytong lok Z65 vad hände sen ?

av Micke Carlsson, Thursday, June 01, 2017, 11:47 (2514 dagar sedan) @ Kjell Aghult

När Tillberga lades ned 2004 flyttade man de verkstadsfordon som behölls till Örebro. Örebro var då en TGOJ-verkstad och TGOJ (till skillnad mot TGOJ Trafik som var något helt annat) ingick då i Euromaint-koncernen tillsammans med Trainmaint, Traintech och RPL. Snart nog samlades alla dessa dotterbolag till ett bolag under koncernnamnet. Loket KYJ 10/Z65 652 är fortfarande i Euromaint ägo men inte kvar i Örebro.

Ytong lok Z65 vad hände sen ?

av P Forsström, Thursday, June 01, 2017, 21:23 (2514 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Loket rulla som ny 1964 hos Ytong tills det såldes 1983...

Den överensstämde inte helt med SJ Z 65 och ansågs mindre lämplig för omloppskörning. ...

Under mina år i Västerås omkring 1990 såg jag ibland hur loket gick i tåg Tillberga-Västerås och åter, dragande på godsvagnar lastade med hjulaxlar. Denna användning verkade ha varit undantagsfall. Oftast vid den tiden användes Da eller Hg i tågen mellan Västerås och Tillbergaverkstaden.

Ytong lok Z65 vad hände sen ?

av Pelle i Västerås, Saturday, June 03, 2017, 18:49 (2512 dagar sedan) @ P Forsström

Det gick det tåg mellan Tillberga och Hagalund. Det var inte så ofta Tillbergas vagnar kom till Västerås, men det hände och då skulle dom oftast söderut.
Z65:an har jag aldrig sett i Västerås.

Ytong lok Z65 och Kumla - Yxhults Järnväg?

av K Lemming, Thursday, June 01, 2017, 23:17 (2514 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Är Ytong och KYJ (Kumla - Yxhults Järnväg) detsamma?

Vilken industribana var det nu som också hade Z65 men utan buffertar?

Ytong lok Z65 och Kumla - Yxhults Järnväg?

av Svante Andersson, Thursday, June 01, 2017, 23:22 (2514 dagar sedan) @ K Lemming

Vilken industribana var det nu som också hade Z65 men utan buffertar?

Zinkgruvan-Åmmeberg...

SA

Z65 Zinkgruvan-Åmmeberg

av K Lemming, Friday, June 02, 2017, 06:35 (2513 dagar sedan) @ Svante Andersson

Så var det ja, vad hände med den Z65:an?

Z65 Zinkgruvan-Åmmeberg

av Kjell Aghult, Friday, June 02, 2017, 08:05 (2513 dagar sedan) @ K Lemming

Så var det ja, vad hände med den Z65:an?

Såld 1977 till "gamla" Billerud i Grums (Gruvöns bruk) och blev där nr 353 i inventarieserien. Vidaresåld 1997 till Tågab, blev där nr 208. Veterligen kvar än
(Se SLMP 2015). Åmmebergs två andra lokomotorer skrotades i samband med banans avveckling. Ångloket använt sista gång 1960, i samband med bl a SJK vårutflykt.

Ytong lok Z65 vad hände sen ?

av PerH, Saturday, June 03, 2017, 08:33 (2512 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Se där. Enligt länken som Rasmus gav så har loket Rolls Royce motorn kvar. Finns det fler Z65 med Rolls motorn kvar? Hur är det med fd ÅJ Z65?